De rode heeft ondertussen z'n eerste serieuze probleem: hij liep op 3 cilinders en blies grote stoomwolken. Koppakking, was de eerste conclusie. Dus het hele zwikkie gedemonteerd, kop laten vlakken, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepsteelhoedjes, etc.
Bleek daarna toch dat er een bus gescheurd was. Jo leverde een andere bus met zuiger, dus voor het eerst ook zo diep een motor in gegaan en de dit vervangen. Verder niets aan lagers gemeten en/of vervangen: het werkte goed dus we houden het zo. Een blik op de cilinderwanden leerde wel dat 350.000 km z'n sporen nalaat: vrijwel geen hoonsporen meer zichtbaar.
Status van vandaag: motor loopt weer, alleen de klepspeling nog afstellen. APK is inmiddels verlopen, om daar doorheen te komen mag de brandstofdruk nog omlaag en komt de uitlaatdemper van de witte eronder. Gaat vanavond gebeuren en zo hoop ik op tijd klaar te zijn voor het Ringeweekend. Een shake down is nog wel nodig, voor ik mijn sleutelkunsten aan het circuit toevertrouw.

Vraagje: mogen vierpuntsgordels voor de APK? De gewone gordels zitten er ook nog in, maar gaan dan wel óm de kuipstoel heen.