Jackson's GTT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

netter zo (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Thanks :D

Vanavond weer even verder met het monteren van het vliegwiel en de koppeling.
Ook dient de versnellingsbak nog schoongemaakt en gespoten te worden. Deze wordt dezelfde kleur als het blok :)
"Le creature de vette shit"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hoeveel meter heb je nu ongeveer nodig gehad?
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Ik zal het is uitrekenen voor je.

Kocht 15m voor 14eu ofzo (reken foutje van die cassiere :p). Heb namelijk nog een stuk over. Zal is kijken hoe lang dit is.

Moet mn downpipe ook nog even inwikkelen. Ga ik denk ik niet redden..
"Le creature de vette shit"
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Maarten-Jan schreef:Het ziet er in elk geval wel goed uit :)
maar dat is toch niet de reden waarom dit wordt gedaan mag ik toch wel hopen .
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Precies oldskool..

Het is om wat warmte onder de kap weg te halen.
Dat hete uitlaatspruitstuk zit natuurlijk ook vlak onder het inlaatspruitstuk. En deze dient zo koud mogelijk te blijven.

Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan wat resulteert in iets meer vermogen of iets sneller opspinnen van de turbo.

En sja.. ieder klein beetje helpt :)
"Le creature de vette shit"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Jackson schreef: Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan
als je dit beweert had je beter bij je originele spruitstuk gebleven :lol:

Ik veronderstel dat die spruitstukken gemaakt zijn van inox304 ? Ondanks die tape koelt ie nog dubbel zo snel af als het originele.

Zonder afbreuk te doen aan jullie aankoop, ik mag hopen dat men snapt dat de originele spruitstukken dik over de 200 wpk halen ? Ik verwijs naar de MB setups. Ik zeg het nogmaals, het zijn geen idioten die renaultingenieurs. Zolang je afstelling optimaal is zal het originele niet scheuren, evenals de turbo. Wanneer je het natuurlijk presteerd om schijtarm te rijden, jah, dan zijn het natuurlijk kutdingen die waardeloos zijn :~ (ik hoop dat men de ironie snapt). En nogmaals, zonder dubbele ondersteuning van die dingen scheuren ze in no-time en zoals Abel het ook al aangaf...je turbo krijgt er ook de stress van :smile:

Maar t'ziet er wel leuk uit :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Jackson schreef:Precies oldskool..

Het is om wat warmte onder de kap weg te halen.
Dat hete uitlaatspruitstuk zit natuurlijk ook vlak onder het inlaatspruitstuk. En deze dient zo koud mogelijk te blijven.

Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan wat resulteert in iets meer vermogen of iets sneller opspinnen van de turbo.

En sja.. ieder klein beetje helpt :)
komop dat geloof je toch zelf niet.. je inlaat zal heus wel iets kouder blijven maar daar blijft het bij.

denk wel dat de kans op scheuren van je spruitstuk wel groter wordt zo..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET
Warmte de uitlaat uit? nee dat zijn je uitlaatgassen :lol: .. Mijn mening is gewoon dat je nu je spruitstuk nog meer met warmte laat belasten.. En die hitte gaat nu evengoed nog via het blok naar je inlaatspruitstuk. Maar als je er anders over denkt dan is het ook goed :) .
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Meer warmte in je uitlaat houden = hoger uitlaatgasvolume. Dat er daarnaast misschien wat minder warmte onder de kap is, is mooi meegenomen. Zal vast niet veel schelen tov een standaard spruitstuk met org. hitteschild ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

JanGTT schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET
Warmte de uitlaat uit? nee dat zijn je uitlaatgassen :lol: .. Mijn mening is gewoon dat je nu je spruitstuk nog meer met warmte laat belasten.. En die hitte gaat nu evengoed nog via het blok naar je inlaatspruitstuk. Maar als je er anders over denkt dan is het ook goed :) .
Wat jij wilt, de warmte die er niet uitkomt gaat via de uitlaat (geleiding noemt men dat) toch ook echt naar achteren weg. Maar jij zal het vast beter weten dan alle bollebozen die dit hebben bedacht (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

mag toch gewoon een mening hebben...
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Maar dat dat spruitstuk meer belast wordt en eventueel scheurt dat geloof ik best,maar is het dan niet zo dat de warmte die je weghoudt onder de kap dat dat ook beter is voor andere delen onder de kap?
Zoals slangen,slangetjes bekabeling etc enzo (is een vraag hè! :) )

Vindt het alletwee wel stoer uitzien :wink:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Ik zie dat de menigen hier nogal over verdeeld zijn.
Maar wat heeft hitteband nou echt voor zin.

De beschrijving van Luco klinkt mij het meest logisch.
Zal hier is wat onderzoek naar doen :)
"Le creature de vette shit"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

JanGTT schreef:mag toch gewoon een mening hebben...
Ja hoor, alleen die eerste zin he, je doet net of ik achterlijk ben, daar kan ik slecht tegen :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

I believe that the wraps are good to protect various 'items' from heat, but not to hold the heat in the header. For example: you can use the wrapping for the protection of fuel and oil lines, wiring, covering a starter motor, etc.

Cool air needs to be around the header, and insulating it with a wrap to hold exhaust heat in makes the header material temperatures near molten. When you wrap the header you trap the heat in the header, but also in the material that needs to breathe to dissipate heat for it's own survival.
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
JanGTT schreef:mag toch gewoon een mening hebben...
Ja hoor, alleen die eerste zin he, je doet net of ik achterlijk ben, daar kan ik slecht tegen :smile:
Was niet mijn bedoeling.

@ hierboven

zo dacht ik er ook over.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja spruitstuk is bij mij overigens niet gedaan, alleen de uitlaat van voor tot achter :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

niet dat ik nou de hitteband-specialist wil uithangen ofzo....

Maar volgens mij wordt dit spul (zoals sommigen al aangeven) alleen gebruikt om hete delen af te schermen van andere delen.
Zoals de uitlaat op een motorfiets vs. je benen bijv.
En niet om hitte vast te houden in een onderdeel. (bv. je spruitstuk)
Lijkt mij eerlijk gezegd ook niet ideaal aangezien dat onderdeel al gloeiend heet wordt. Wil je die wel NOG warmer hebben???
Lijkt mij de duurzaamheid zeker niet ten goede komen.

Ik denk (mijn oprechte mening) dat de winst die je haalt kwa koeling (en eventuele uitlaatgassen...) niet opweegt tegen de verkorte levensduur van je, prijzige, stukje "spaghettiwerk".
Denk dat een mooi gefabriceerd hitteschild veel beter zou werken. (net als Renault zelf ook doet....)

Just my 2 cents.


daarbij vind ik het zonder band nog mooier ook eigenlijk.
Alhoewel het in sommige gevallen (vooral op een motorfiets waar je het duidelijk ziet...) wel vet kan staan.
Het heeft wel iets lekkers "Old School".

[img]http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 664578.jpg[/img]
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Een stukkie wat ik vond op het internet. Klinkt logisch..
De hitteband heeft voor- en nadelen.
On my car the manifold glows at idle ,but that has a radical cam.
Heat wrapping can shorten the manifold life ,and it puts more heat further down the manifold and exhaust -this can damage the cat , but there is a dual benefit less heat in the engine bay,and more heat in the exhaust-the hotter the exhaust gasses the less dense and better they flow.the further back you can get the heat the better,but some exhausts can crack esp stainless ones.
Also the change in temp of the exhaust gasses effect the pulses travelling down the pipe both the pressure pulse and the sound pulse (speed of sound varies with density)and thus the reflected pulse is also altered this can alter the performance of the complete system.
The only real way to determine benefits is a dyno,but it should improve performance
Never a simple bolt on is it?
There have been instances of burnt exhaust valves and melted valve guides!!!!! due to the heat with very small pulleys ,one of the benefits of a ported head is allowing heat out of the head,faster .
"Le creature de vette shit"
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Ik zie dat je een foto hebt van die gast die bij biker bild off meedoet.

Vindt die motoren echt vet,....en die band eromheen heeft wel wat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

russell mitchell van Exile cycles, dikke fiets (Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Met mijn motorfiets heb ik ook zo iets gehad. Ik ging van stalen uitlaatbochten over op RVS uitlaatbochten. Het gevolg was een verbrande uitlaatklep. Hij kon de warmte wat minder goed kwijt. Ik heb toen een maatje grotere hoofdsproeier genomen. (in mijn geval van 140 naar 145).
Nu, 20 jaar later, nog steeds geen verbrande uitlaatkleppen meer. Voor het verbruik maakte het niets uit. Misschien een bruikbare tip voor je.

(Ik rijdt al sinds 1984 op dezelfde Moto Guzzi Le Mans 1)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dat heeft waarschijnlijk niks te maken met het materiaal van de uitlaat maar meer het verschil in tegendruk :wink:
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

paulvanrooij schreef:russell mitchell van Exile cycles, dikke fiets (Y)
Dat is em :wink: Echt dikke fietsen wat die gast bouwt :worship:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

tutuur schreef:dat heeft waarschijnlijk niks te maken met het materiaal van de uitlaat maar meer het verschil in tegendruk :wink:
Bochten waren staal rond 35 en zijn nu RVS rond 38mm. Ik weet zeker dat RVS slecht warmte geleid, aangezien ik zelf een van de bochten nog heb bewerkt met een brander om de bocht iets door te zetten. Een RVS bocht kun je heet stoken en 20 cm verder beet pakken. Bij een stalen bocht brand je je handen. (Ik heb nu dus minder tegendruk)
S95Sedan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 sep 2008 16:56
Contacteer:

Hitteband zorgt ervoor dat de binnenkant van de motorruimte koeler blijft, lucht in de runners van spruitstukje warmer wordt en dus minder weerstand heeft bij het verlaten van uitlaat.

En ach, sheurtjes e.d. zou ik voor lief nemen, spruitstuk zal waarschijnlijk toch lang genoeg meegaan eer je dat soort dingen gaat krijgen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tutuur schreef:dat heeft waarschijnlijk niks te maken met het materiaal van de uitlaat maar meer het verschil in tegendruk :wink:
Nee, je downpipe is ook altijd van staal en niet van RVS. RVS heeft een kleinere oppervlakteruwheid en transporteert warmte véél langzamer naar buiten.

In je downpipe wil je net je uitlaatgas af laten koelen waardoor een grotere dichtheid ontstaat (=kleiner volume) en daardoor een kleinere uitlaat voldoet. Dus Jacques, minder tegendruk komt niet door het materiaal maar van je grotere diameter ;)

Bovenstaande (S95) klopt dus zeker niet, warme lucht geeft meer weerstand.

Waarom je dit bij een GTT doet is logisch: warmte is energie en die wil je in je turbo krijgen. Een gewrapt spruitstuk voor de turbo geeft dus een beter turborendement (maar wel meer warmte). Daarna moet je dat zsm weer kwijt, dus weg met die wrap.

Toepassing om de motorruimte kouder te krijgen is dan natuurlijk wel waar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Update:

Vandaag weer even verder gegaan met het opknappen van mn versnellingsbak. Flink vet vrij gemaakt voordat hij netjes gespoten kon worden. Na een uurtje gepriegel en schoonmaak werk kon ik met het spuiten beginnen. Ben erg tevreden over het resultaat.
Toen het spuitwerk droog was heb k even de baksteunen gemonteerd.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok22.jpg[/img]

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok23.jpg[/img]

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok24.jpg[/img]


Verder heb ik nog even wat beugeltjes gespoten en wat schoonmaak werk verricht in de motorruimte. Was namelijk ook zo vet als bagger!

Morgen het vliegwiel en de koppeling monteren.
Hierna kan de bak aan het blok weer vast en dan kan het spulletje erin gezet worden! :P
"Le creature de vette shit"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Magnecor bougiekabels.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Klopt :)
"Le creature de vette shit"
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ziet er wel weer enorm lekker uit zo (Y)
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bedankt Dennis! :)

Update:

Weer even e.e.a. schoongemaakt, opgeknapt en gespoten.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok25.jpg[/img]

Blok bijna klaar..

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok26.jpg[/img]

Versnellingsbak gereed.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok27.jpg[/img]

Turbo gemonteerd en wat kvs slangetjes.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok28.jpg[/img]

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok29.jpg[/img]

Omdat ik nog geen momentsleutel had, besloot ik vandaag om er even eentje te halen. 2 opties.. Zwarte Markt of Marktplaats. Eerst maar even op Marktplaats zoeken en daar stond er eentje in de buurt te koop voor een mooi prijsje. Kerel gebeld en kon hem direct ophalen.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok30.jpg[/img]

Dat was het wel weer even voor vandaag. Straks na het eten even mn vaders schuurtje opruimen want zn handen jeuken al omdat hij het zelf zo graag wilt opruimen. Maar dan ben ik alles kwijt straks :p
"Le creature de vette shit"
Plaats reactie