
Jackson's GTT
Thanks 
Vanavond weer even verder met het monteren van het vliegwiel en de koppeling.
Ook dient de versnellingsbak nog schoongemaakt en gespoten te worden. Deze wordt dezelfde kleur als het blok

Vanavond weer even verder met het monteren van het vliegwiel en de koppeling.
Ook dient de versnellingsbak nog schoongemaakt en gespoten te worden. Deze wordt dezelfde kleur als het blok

"Le creature de vette shit"
Ik zal het is uitrekenen voor je.
Kocht 15m voor 14eu ofzo (reken foutje van die cassiere
). Heb namelijk nog een stuk over. Zal is kijken hoe lang dit is.
Moet mn downpipe ook nog even inwikkelen. Ga ik denk ik niet redden..
Kocht 15m voor 14eu ofzo (reken foutje van die cassiere

Moet mn downpipe ook nog even inwikkelen. Ga ik denk ik niet redden..
"Le creature de vette shit"
Precies oldskool..
Het is om wat warmte onder de kap weg te halen.
Dat hete uitlaatspruitstuk zit natuurlijk ook vlak onder het inlaatspruitstuk. En deze dient zo koud mogelijk te blijven.
Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan wat resulteert in iets meer vermogen of iets sneller opspinnen van de turbo.
En sja.. ieder klein beetje helpt
Het is om wat warmte onder de kap weg te halen.
Dat hete uitlaatspruitstuk zit natuurlijk ook vlak onder het inlaatspruitstuk. En deze dient zo koud mogelijk te blijven.
Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan wat resulteert in iets meer vermogen of iets sneller opspinnen van de turbo.
En sja.. ieder klein beetje helpt

"Le creature de vette shit"
als je dit beweert had je beter bij je originele spruitstuk geblevenJackson schreef: Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan

Ik veronderstel dat die spruitstukken gemaakt zijn van inox304 ? Ondanks die tape koelt ie nog dubbel zo snel af als het originele.
Zonder afbreuk te doen aan jullie aankoop, ik mag hopen dat men snapt dat de originele spruitstukken dik over de 200 wpk halen ? Ik verwijs naar de MB setups. Ik zeg het nogmaals, het zijn geen idioten die renaultingenieurs. Zolang je afstelling optimaal is zal het originele niet scheuren, evenals de turbo. Wanneer je het natuurlijk presteerd om schijtarm te rijden, jah, dan zijn het natuurlijk kutdingen die waardeloos zijn


Maar t'ziet er wel leuk uit
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
komop dat geloof je toch zelf niet.. je inlaat zal heus wel iets kouder blijven maar daar blijft het bij.Jackson schreef:Precies oldskool..
Het is om wat warmte onder de kap weg te halen.
Dat hete uitlaatspruitstuk zit natuurlijk ook vlak onder het inlaatspruitstuk. En deze dient zo koud mogelijk te blijven.
Maar ook zou dit betekent dat de warmte binnenin het spruitstuk blijft.
Dan zou er theoretisch gezien meer energie richting de turbo gaan wat resulteert in iets meer vermogen of iets sneller opspinnen van de turbo.
En sja.. ieder klein beetje helpt
denk wel dat de kans op scheuren van je spruitstuk wel groter wordt zo..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
- Car: GT Turbo Blue Sport
- Locatie: Putten
- Contacteer:
inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
- Car: GT Turbo Blue Sport
- Locatie: Putten
- Contacteer:
Warmte de uitlaat uit? nee dat zijn je uitlaatgassenLuco/Alpine-racer schreef:Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET


Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Meer warmte in je uitlaat houden = hoger uitlaatgasvolume. Dat er daarnaast misschien wat minder warmte onder de kap is, is mooi meegenomen. Zal vast niet veel schelen tov een standaard spruitstuk met org. hitteschild 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Wat jij wilt, de warmte die er niet uitkomt gaat via de uitlaat (geleiding noemt men dat) toch ook echt naar achteren weg. Maar jij zal het vast beter weten dan alle bollebozen die dit hebben bedachtJanGTT schreef:Warmte de uitlaat uit? nee dat zijn je uitlaatgassenLuco/Alpine-racer schreef:Die warmte gaat nu meer je uitlaat uit, maar ook hierover heeft iedereen zijn eigen ideeen, maar op diverse racauto's met turbo zit het niet voor niks.JanGTT schreef:inderdaad. nu sluit je de warmte op en die warmte moet toch ergens heen. Dus ik snap niet waarom mensen hier over "warmte onder de kap weghalen". En inderdaad Je spruitstuk scheurt sneller nu.
Bij de seat is die van voor tot achter ingewikkeld anders wordt de bodem TE HEET.. Mijn mening is gewoon dat je nu je spruitstuk nog meer met warmte laat belasten.. En die hitte gaat nu evengoed nog via het blok naar je inlaatspruitstuk. Maar als je er anders over denkt dan is het ook goed
.

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maar dat dat spruitstuk meer belast wordt en eventueel scheurt dat geloof ik best,maar is het dan niet zo dat de warmte die je weghoudt onder de kap dat dat ook beter is voor andere delen onder de kap?
Zoals slangen,slangetjes bekabeling etc enzo (is een vraag hè!
)
Vindt het alletwee wel stoer uitzien
Zoals slangen,slangetjes bekabeling etc enzo (is een vraag hè!

Vindt het alletwee wel stoer uitzien
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Ik zie dat de menigen hier nogal over verdeeld zijn.
Maar wat heeft hitteband nou echt voor zin.
De beschrijving van Luco klinkt mij het meest logisch.
Zal hier is wat onderzoek naar doen
Maar wat heeft hitteband nou echt voor zin.
De beschrijving van Luco klinkt mij het meest logisch.
Zal hier is wat onderzoek naar doen

"Le creature de vette shit"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ja hoor, alleen die eerste zin he, je doet net of ik achterlijk ben, daar kan ik slecht tegenJanGTT schreef:mag toch gewoon een mening hebben...

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
I believe that the wraps are good to protect various 'items' from heat, but not to hold the heat in the header. For example: you can use the wrapping for the protection of fuel and oil lines, wiring, covering a starter motor, etc.
Cool air needs to be around the header, and insulating it with a wrap to hold exhaust heat in makes the header material temperatures near molten. When you wrap the header you trap the heat in the header, but also in the material that needs to breathe to dissipate heat for it's own survival.
Cool air needs to be around the header, and insulating it with a wrap to hold exhaust heat in makes the header material temperatures near molten. When you wrap the header you trap the heat in the header, but also in the material that needs to breathe to dissipate heat for it's own survival.
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
- Car: GT Turbo Blue Sport
- Locatie: Putten
- Contacteer:
Was niet mijn bedoeling.Luco/Alpine-racer schreef:Ja hoor, alleen die eerste zin he, je doet net of ik achterlijk ben, daar kan ik slecht tegenJanGTT schreef:mag toch gewoon een mening hebben...
@ hierboven
zo dacht ik er ook over.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ja spruitstuk is bij mij overigens niet gedaan, alleen de uitlaat van voor tot achter 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
niet dat ik nou de hitteband-specialist wil uithangen ofzo....
Maar volgens mij wordt dit spul (zoals sommigen al aangeven) alleen gebruikt om hete delen af te schermen van andere delen.
Zoals de uitlaat op een motorfiets vs. je benen bijv.
En niet om hitte vast te houden in een onderdeel. (bv. je spruitstuk)
Lijkt mij eerlijk gezegd ook niet ideaal aangezien dat onderdeel al gloeiend heet wordt. Wil je die wel NOG warmer hebben???
Lijkt mij de duurzaamheid zeker niet ten goede komen.
Ik denk (mijn oprechte mening) dat de winst die je haalt kwa koeling (en eventuele uitlaatgassen...) niet opweegt tegen de verkorte levensduur van je, prijzige, stukje "spaghettiwerk".
Denk dat een mooi gefabriceerd hitteschild veel beter zou werken. (net als Renault zelf ook doet....)
Just my 2 cents.
daarbij vind ik het zonder band nog mooier ook eigenlijk.
Alhoewel het in sommige gevallen (vooral op een motorfiets waar je het duidelijk ziet...) wel vet kan staan.
Het heeft wel iets lekkers "Old School".
[img]http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 664578.jpg[/img]
Maar volgens mij wordt dit spul (zoals sommigen al aangeven) alleen gebruikt om hete delen af te schermen van andere delen.
Zoals de uitlaat op een motorfiets vs. je benen bijv.
En niet om hitte vast te houden in een onderdeel. (bv. je spruitstuk)
Lijkt mij eerlijk gezegd ook niet ideaal aangezien dat onderdeel al gloeiend heet wordt. Wil je die wel NOG warmer hebben???
Lijkt mij de duurzaamheid zeker niet ten goede komen.
Ik denk (mijn oprechte mening) dat de winst die je haalt kwa koeling (en eventuele uitlaatgassen...) niet opweegt tegen de verkorte levensduur van je, prijzige, stukje "spaghettiwerk".
Denk dat een mooi gefabriceerd hitteschild veel beter zou werken. (net als Renault zelf ook doet....)
Just my 2 cents.
daarbij vind ik het zonder band nog mooier ook eigenlijk.
Alhoewel het in sommige gevallen (vooral op een motorfiets waar je het duidelijk ziet...) wel vet kan staan.
Het heeft wel iets lekkers "Old School".
[img]http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 664578.jpg[/img]
Een stukkie wat ik vond op het internet. Klinkt logisch..
De hitteband heeft voor- en nadelen.
De hitteband heeft voor- en nadelen.
On my car the manifold glows at idle ,but that has a radical cam.
Heat wrapping can shorten the manifold life ,and it puts more heat further down the manifold and exhaust -this can damage the cat , but there is a dual benefit less heat in the engine bay,and more heat in the exhaust-the hotter the exhaust gasses the less dense and better they flow.the further back you can get the heat the better,but some exhausts can crack esp stainless ones.
Also the change in temp of the exhaust gasses effect the pulses travelling down the pipe both the pressure pulse and the sound pulse (speed of sound varies with density)and thus the reflected pulse is also altered this can alter the performance of the complete system.
The only real way to determine benefits is a dyno,but it should improve performance
Never a simple bolt on is it?
There have been instances of burnt exhaust valves and melted valve guides!!!!! due to the heat with very small pulleys ,one of the benefits of a ported head is allowing heat out of the head,faster .
"Le creature de vette shit"
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
russell mitchell van Exile cycles, dikke fiets 

Met mijn motorfiets heb ik ook zo iets gehad. Ik ging van stalen uitlaatbochten over op RVS uitlaatbochten. Het gevolg was een verbrande uitlaatklep. Hij kon de warmte wat minder goed kwijt. Ik heb toen een maatje grotere hoofdsproeier genomen. (in mijn geval van 140 naar 145).
Nu, 20 jaar later, nog steeds geen verbrande uitlaatkleppen meer. Voor het verbruik maakte het niets uit. Misschien een bruikbare tip voor je.
(Ik rijdt al sinds 1984 op dezelfde Moto Guzzi Le Mans 1)
Nu, 20 jaar later, nog steeds geen verbrande uitlaatkleppen meer. Voor het verbruik maakte het niets uit. Misschien een bruikbare tip voor je.
(Ik rijdt al sinds 1984 op dezelfde Moto Guzzi Le Mans 1)
Bochten waren staal rond 35 en zijn nu RVS rond 38mm. Ik weet zeker dat RVS slecht warmte geleid, aangezien ik zelf een van de bochten nog heb bewerkt met een brander om de bocht iets door te zetten. Een RVS bocht kun je heet stoken en 20 cm verder beet pakken. Bij een stalen bocht brand je je handen. (Ik heb nu dus minder tegendruk)tutuur schreef:dat heeft waarschijnlijk niks te maken met het materiaal van de uitlaat maar meer het verschil in tegendruk
Hitteband zorgt ervoor dat de binnenkant van de motorruimte koeler blijft, lucht in de runners van spruitstukje warmer wordt en dus minder weerstand heeft bij het verlaten van uitlaat.
En ach, sheurtjes e.d. zou ik voor lief nemen, spruitstuk zal waarschijnlijk toch lang genoeg meegaan eer je dat soort dingen gaat krijgen.
En ach, sheurtjes e.d. zou ik voor lief nemen, spruitstuk zal waarschijnlijk toch lang genoeg meegaan eer je dat soort dingen gaat krijgen.
Nee, je downpipe is ook altijd van staal en niet van RVS. RVS heeft een kleinere oppervlakteruwheid en transporteert warmte véél langzamer naar buiten.tutuur schreef:dat heeft waarschijnlijk niks te maken met het materiaal van de uitlaat maar meer het verschil in tegendruk
In je downpipe wil je net je uitlaatgas af laten koelen waardoor een grotere dichtheid ontstaat (=kleiner volume) en daardoor een kleinere uitlaat voldoet. Dus Jacques, minder tegendruk komt niet door het materiaal maar van je grotere diameter

Bovenstaande (S95) klopt dus zeker niet, warme lucht geeft meer weerstand.
Waarom je dit bij een GTT doet is logisch: warmte is energie en die wil je in je turbo krijgen. Een gewrapt spruitstuk voor de turbo geeft dus een beter turborendement (maar wel meer warmte). Daarna moet je dat zsm weer kwijt, dus weg met die wrap.
Toepassing om de motorruimte kouder te krijgen is dan natuurlijk wel waar.
Update:
Vandaag weer even verder gegaan met het opknappen van mn versnellingsbak. Flink vet vrij gemaakt voordat hij netjes gespoten kon worden. Na een uurtje gepriegel en schoonmaak werk kon ik met het spuiten beginnen. Ben erg tevreden over het resultaat.
Toen het spuitwerk droog was heb k even de baksteunen gemonteerd.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok22.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok23.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok24.jpg[/img]
Verder heb ik nog even wat beugeltjes gespoten en wat schoonmaak werk verricht in de motorruimte. Was namelijk ook zo vet als bagger!
Morgen het vliegwiel en de koppeling monteren.
Hierna kan de bak aan het blok weer vast en dan kan het spulletje erin gezet worden!
Vandaag weer even verder gegaan met het opknappen van mn versnellingsbak. Flink vet vrij gemaakt voordat hij netjes gespoten kon worden. Na een uurtje gepriegel en schoonmaak werk kon ik met het spuiten beginnen. Ben erg tevreden over het resultaat.
Toen het spuitwerk droog was heb k even de baksteunen gemonteerd.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok22.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok23.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok24.jpg[/img]
Verder heb ik nog even wat beugeltjes gespoten en wat schoonmaak werk verricht in de motorruimte. Was namelijk ook zo vet als bagger!
Morgen het vliegwiel en de koppeling monteren.
Hierna kan de bak aan het blok weer vast en dan kan het spulletje erin gezet worden!

"Le creature de vette shit"
Klopt 

"Le creature de vette shit"
Bedankt Dennis! 
Update:
Weer even e.e.a. schoongemaakt, opgeknapt en gespoten.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok25.jpg[/img]
Blok bijna klaar..
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok26.jpg[/img]
Versnellingsbak gereed.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok27.jpg[/img]
Turbo gemonteerd en wat kvs slangetjes.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok28.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok29.jpg[/img]
Omdat ik nog geen momentsleutel had, besloot ik vandaag om er even eentje te halen. 2 opties.. Zwarte Markt of Marktplaats. Eerst maar even op Marktplaats zoeken en daar stond er eentje in de buurt te koop voor een mooi prijsje. Kerel gebeld en kon hem direct ophalen.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok30.jpg[/img]
Dat was het wel weer even voor vandaag. Straks na het eten even mn vaders schuurtje opruimen want zn handen jeuken al omdat hij het zelf zo graag wilt opruimen. Maar dan ben ik alles kwijt straks

Update:
Weer even e.e.a. schoongemaakt, opgeknapt en gespoten.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok25.jpg[/img]
Blok bijna klaar..
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok26.jpg[/img]
Versnellingsbak gereed.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok27.jpg[/img]
Turbo gemonteerd en wat kvs slangetjes.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok28.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok29.jpg[/img]
Omdat ik nog geen momentsleutel had, besloot ik vandaag om er even eentje te halen. 2 opties.. Zwarte Markt of Marktplaats. Eerst maar even op Marktplaats zoeken en daar stond er eentje in de buurt te koop voor een mooi prijsje. Kerel gebeld en kon hem direct ophalen.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok30.jpg[/img]
Dat was het wel weer even voor vandaag. Straks na het eten even mn vaders schuurtje opruimen want zn handen jeuken al omdat hij het zelf zo graag wilt opruimen. Maar dan ben ik alles kwijt straks

"Le creature de vette shit"