Circuitdagen: vrijdag 6 juli circuitdag op Zandvoort

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Heb trouwens in ieder geval één fotograaf mee die dag. Zal zelf ook zoveel mogelijk langs de baan staan met een D70. Uiteraard zoemen de camera's in de auto ook de hele dag lekker mee.

Zal de fotograaf inlichten vooral de renault's op de gevoelige plaat te leggen.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Filmpje van de sandwich staat inmiddels ook op de video.google met vermelding van de chauffeur :)
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

canonballman schreef: En wie kijkt voor mij even in zn circuitgebakje hoe groot de lasplaten officieel moeten zijn voor een schroefkooi (de platen die je op de bodemplaat last) ?
Please?
Heb haast gekregen met mijn gebakje (circuitdagen, goed weer, ook in de eifel....)
Volgens DNRT reglementen moet elke versteveingsplaat 120 cm2 zijn en de kooi moet geschroefd zijn met minimaal m8 bouten van tenminste treksterkte 8.8 of sterker.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

agent smith schreef:Filmpje van de sandwich staat inmiddels ook op de video.google met vermelding van de chauffeur :)
Whahaha... Schitterende actie, P! Jammer dat ik er niet naast zat. (Y) :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gerard race GT schreef:
canonballman schreef: En wie kijkt voor mij even in zn circuitgebakje hoe groot de lasplaten officieel moeten zijn voor een schroefkooi (de platen die je op de bodemplaat last) ?
Please?
Heb haast gekregen met mijn gebakje (circuitdagen, goed weer, ook in de eifel....)
Volgens DNRT reglementen moet elke versteveingsplaat 120 cm2 zijn en de kooi moet geschroefd zijn met minimaal m8 bouten van tenminste treksterkte 8.8 of sterker.
En dan staat er niet hoeveel bouten per poot? Lekker handig (S)

Meestal is de voetplaat iets van 90x90 dus als je een plaat neemt van 120x100x3 of 130x90x3 en dan de rand omzet om tegen de B-stijl aan te lassen voor 2-3 cm dan ben je er al. Dus toch wel een beetje het minimale wat je nodig hebt.
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

het gaat om je eigen veiligheid, houd dat maar in gedachten, beter de platen te groot dan te klein, ik heb ze tot bijna bovenaan de kokers gelast.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Thanks Gerard, maar ik heb de meeste platen er al in. Effe nagerekend, en ik kom wel aan die 120 cm2.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Nou, de auto is op het vastzetten van de accu en uitlijnen helemaal klaar voor woensdag. Uitlijnen wordt morgen gedaan, en de accu is een kwestie van 2 beugeltjes vast poppen. Camber kan inmiddels zo negatief dat de band tegen de veerpoot aankomt, ver genoeg dus.

Het camber.....
[img]http://img503.imageshack.us/img503/9875/img00770sr.jpg[/img]
En ff auto gewassen.
[img]http://img524.imageshack.us/img524/5584/img00808fb.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Beetje meer camber kan geen kwaad hoor. Je kan het rustig 3 a 4 graden negatief zetten :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, spoorverbredertje ertussen en daar gaan we weer :)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Heb geen idee op hoeveel die nu staat, gaat morgen op de brug aan de apparatuur, alles weer ff recht zetten, en camber op -3 denk ik. We moeten ook nog een beetje aan de banden denken, ons geldboompje is nog een beetje jong, en geeft nog niet zo heel veel vrucht...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

agent smith schreef:Heb geen idee op hoeveel die nu staat, gaat morgen op de brug aan de apparatuur, alles weer ff recht zetten, en camber op -3 denk ik. We moeten ook nog een beetje aan de banden denken, ons geldboompje is nog een beetje jong, en geeft nog niet zo heel veel vrucht...
Dat gaat juist beter, met die banden, daar is het allemaal om te doen!

Rechtuit rij je weliswaar wat meer op de binnenste flank van de band, maar wat normaalgesproken 't hardst slijt, is toch de buitenste flank van je band. Met fors camber ga je dit juist tegen.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

uit ervaring kan ik je wel zeggen dat ( voor een clio in ieder geval!) -4 TE VEEL is!!!

zet 'm op 3 tot max 3,5, dan stuurt ie als een natte *** :wink:
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

agent smith schreef:Heb geen idee op hoeveel die nu staat, gaat morgen op de brug aan de apparatuur, alles weer ff recht zetten, en camber op -3 denk ik. We moeten ook nog een beetje aan de banden denken, ons geldboompje is nog een beetje jong, en geeft nog niet zo heel veel vrucht...
je moet de temeratuur van de banden gaan meten, je kunt wel camber zetten maar als je de temperatuur niet gaat meten, dan weet je nog niks.
Tijdens een raceweekend meten we ALTIJD de temperatuur, je kunt het beinvloedendoor druk, sporing, camber en caster. De bandentemperatuur zegt bijna alles over de wegligging. Dit is niet een lulverhaal, ik ben al zo'n 6 jaar race-engineer in de DSC (clio RS).
de slicks moeten ongeveer een graad of 60 70 worden, dan zit je redelijk goed. De achterkant is ook altijd moeilijk op temperatuur te krijgen, daar moet je "spelen" met de druk, camber en sporing is daar wat lastiger.

in ieder geval veel plezier en hou em heel (Y)

en niet vergeten :foto: :D
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Maar als je daar aan gaat lopen pielen op zo'n dag vern*&k je toch weer heel de sporing en dergelijke? En met wat voor thermometer meet je de banden? Gaan dit keer wel wat beter op de druk letten. Vorige keren gewoon koud 2 bar ingedonderd, maar warm wordt dat natuurlijk een beetje meer.
Weet iemand in welke buurt je de bandenspanning moet zoeken, is rond de 2 bar (warm) een beetje in de buurt? (dit gaat uiteraard over slicks)

En camber staat momenteel op -2,5.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Onze auto heeft het dit keer best aardig uitgehouden. 's ochtends ging hij mede door het verlagen als een gek over het circuit. Foto's zijn er bij ons in overvloed, volgens mij een stuk of 1000, van over de hele baan. Zal zo snel mogelijk wat bedenken om alles online te krijgen.

Maar toen de dag vorderde vond de gaskabel dat hij enkele keren bij het opkomen van het rechte stuk van het pedaal af moest schieten :evil: :evil:.

En tijdens een algele controle in de pauze bleek dat mijn sportieve remwerk niet gewaardeerd werd door de wat dunne schijven:
[img]http://img239.imageshack.us/img239/3371/dscn33294zf.jpg[/img]
Dus snel naar haarlem gescheurd, nieuwe schijven gehaald, gemonteerd, en scheuren weer. Bij sturen naar rechts ging de auto alleen hobbelen als een gek. Oorzaak: de glijpin van de remklauw blijft als hij helemaal ingedrukt is hangen. (eerder geen last van gehad omdat de schijven al wat dunner waren)
Dus dat probleem moet nog even worden opgelost.
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

agent smith schreef:Maar als je daar aan gaat lopen pielen op zo'n dag vern*&k je toch weer heel de sporing en dergelijke? En met wat voor thermometer meet je de banden? Gaan dit keer wel wat beter op de druk letten. Vorige keren gewoon koud 2 bar ingedonderd, maar warm wordt dat natuurlijk een beetje meer.
Weet iemand in welke buurt je de bandenspanning moet zoeken, is rond de 2 bar (warm) een beetje in de buurt? (dit gaat uiteraard over slicks)

En camber staat momenteel op -2,5.
een prikkertje met een kastje.

koud voor ongeveer 1.8 en achter 1.6
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Woei, die schijf heeft op zn falie gehad :worship: :p
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die schijf was ook wel errug dun hoor. Je hebt mazzel dattie niet gebroken is met aanremmen van de tarzan :p

Was verders mooi dagje Zandvoort, cliootje wilde ook best lekker voorruit (Y) foto en filmmateriaal volgt nog.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Gerard race GT schreef:
agent smith schreef:Maar als je daar aan gaat lopen pielen op zo'n dag vern*&k je toch weer heel de sporing en dergelijke? En met wat voor thermometer meet je de banden? Gaan dit keer wel wat beter op de druk letten. Vorige keren gewoon koud 2 bar ingedonderd, maar warm wordt dat natuurlijk een beetje meer.
Weet iemand in welke buurt je de bandenspanning moet zoeken, is rond de 2 bar (warm) een beetje in de buurt? (dit gaat uiteraard over slicks)

En camber staat momenteel op -2,5.
een prikkertje met een kastje.

koud voor ongeveer 1.8 en achter 1.6
:D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Hee ik vind dit niet echt een goede leidraad hoor...

ik tik die dingen voor altijd rond 1.6 / 1.7, en achter op z'n minst 2 bar...ding moet wel een beetje uit kunnen breken, dat stuurt tenminste lekker strak...

onderstuur kennen we onderhand wel...das voor vrouwen :lol:

ennuh...Bart, hoe zijn de "nieuwe" remmen bevallen? :)

wel HEEEEEEL GOED MAG IK HOPEN!!! :beer:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Gerard race GT schreef:
agent smith schreef:Heb geen idee op hoeveel die nu staat, gaat morgen op de brug aan de apparatuur, alles weer ff recht zetten, en camber op -3 denk ik. We moeten ook nog een beetje aan de banden denken, ons geldboompje is nog een beetje jong, en geeft nog niet zo heel veel vrucht...
je moet de temeratuur van de banden gaan meten, je kunt wel camber zetten maar als je de temperatuur niet gaat meten, dan weet je nog niks.
Tijdens een raceweekend meten we ALTIJD de temperatuur, je kunt het beinvloedendoor druk, sporing, camber en caster. De bandentemperatuur zegt bijna alles over de wegligging. Dit is niet een lulverhaal, ik ben al zo'n 6 jaar race-engineer in de DSC (clio RS).
de slicks moeten ongeveer een graad of 60 70 worden, dan zit je redelijk goed. De achterkant is ook altijd moeilijk op temperatuur te krijgen, daar moet je "spelen" met de druk, camber en sporing is daar wat lastiger.

in ieder geval veel plezier en hou em heel (Y)

en niet vergeten :foto: :D
Hoe kan je bij dat ding Caster verstellen? Door de topmounts te verplaatsen ofzo? Doet dat zoveel met bandentemperatuur dan? Lijkt me toch voornamelijk een stabiliteits- en feedback punt.
rev it like a rental
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

doet ook heel veel met de banden temp.
helemaal als je altijd op een oval rijdt dan zet je links en rechts zelfs verschillend omdat je toch altijd dezelfde kant op stuurt.
wij rijden zelfs met 4 verschillende bandendrukken.
verder zijn er hele handige laser temp pistooltjes te koop.
even schieten en gelijk een temp in beeld.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

PtrGte schreef:Hee ik vind dit niet echt een goede leidraad hoor...

ik tik die dingen voor altijd rond 1.6 / 1.7, en achter op z'n minst 2 bar...ding moet wel een beetje uit kunnen breken, dat stuurt tenminste lekker strak...

onderstuur kennen we onderhand wel...das voor vrouwen :lol:

ennuh...Bart, hoe zijn de "nieuwe" remmen bevallen? :)

wel HEEEEEEL GOED MAG IK HOPEN!!! :beer:
Die remmen waren echt helemaal geweldig (Y) (Y) Kan veel beter, gecontroleerder en vooral LATER aanremmen :smoke: Dus nogmaals bedankt voor het opofferen van je 1e paasdag :p

Wat betreft die banden, die hebben wij ook voor op 1.7/1.8 en achter op 1.9/2.0. Warm kom je rondom op de 2.4 uit dan, en da's perfect.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Watvoor remmen heb je nu Bart?

Vast geen 285mm, dat past namelijk niet met die stalen 16v velgen ;)
Meerpots met DS3000 ofzo?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Clio RS remmen (280 mm schijven, 54 mm zuigerdiameter) i.c.m DS3000 blokken. Was ff werk om zaakje goed passend te krijgen, maar remt echt perfect.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

piepen de ferrodo 3000 bij jullie ookzo hard?
ik dacht eraan om de 2500 te gaan proberen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:piepen de ferrodo 3000 bij jullie ookzo hard?
ik dacht eraan om de 2500 te gaan proberen?
Die 2500's piepen denk net zo hard, bij mij piepen ze teminste aardig,wel ist alleen bij zachtjes remmen,bij vol i/d ankers ist piepen weg :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:piepen de ferrodo 3000 bij jullie ookzo hard?
ik dacht eraan om de 2500 te gaan proberen?
Die 2500's piepen denk net zo hard, bij mij piepen ze teminste aardig,wel ist alleen bij zachtjes remmen,bij vol i/d ankers ist piepen weg :D
die 2500 piepen bij de gtt niet
de 3000 bij de racevijf wel, en daar rem ik toch behoorlijk hard mee :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik hoor ze zelden piepen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Bart V schreef:Ik hoor ze zelden piepen.
welke?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

DS3000
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Bart V schreef:DS3000
zal het wel aan de schijven liggen :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Je rem gewoon niet hard genoeg :wink:
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Rem ook met DS3000, maar nog nooit piepen van de remmen gehoord hoor.

Foto's staan inmiddels online op de site. Let niet op de rest van de site, want ik ben nog aan het bouwen.
Plaats reactie