
[Olie] en andere smeermiddelenTalk
volgens mijn haynes manual moet er 75W80 olie in een JB3 bak, maar mijn lokale dealer heeft alleen 75W90. is dit aan te raden of toch ff verder zoeken naar de juiste?
is prima 

Haha, das een goeie jaSteven schreef:Ff de deurkruk van het toilet jatten... werkt erg goed
Betere automatzaak moet ze ook wel hebben, vaak noemen ze die dingen een duizendpoot. Zal alleen lang niet zoveel kosten als de deurkruk van de gamma

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
wat kost die per liter?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
meer aan algemene vraag. Over de kwaliteit van het merk. Bij automaterialenzaken kom je het nogal eens tegen en ik ken het merk niet echt goed. Dus ik was benieuwd hoe de ervaringen hier zijn met mpm
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
owwwwwwww
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Er is meer dan die handel van jou ouwe 
MPM is qua motorolie gewoon klasse 3 zover ik dat eens gecheckt heb.
Kep er een GL4-5 van in mijn corolla zitten wat eigenlijk GL4 had moeten zijn. Terwijl mij werd verzekerd dat deze niet corosief zou zijn heeft het mooi wel al mijn synchromeshen weggevreten van m'n corolla
Maargoed das meer een probleempje in classificatie, zover ik weet is het net zoiets als brega (brezan huismerk). Hoewel ik toch liever brega heb

MPM is qua motorolie gewoon klasse 3 zover ik dat eens gecheckt heb.
Kep er een GL4-5 van in mijn corolla zitten wat eigenlijk GL4 had moeten zijn. Terwijl mij werd verzekerd dat deze niet corosief zou zijn heeft het mooi wel al mijn synchromeshen weggevreten van m'n corolla

Maargoed das meer een probleempje in classificatie, zover ik weet is het net zoiets als brega (brezan huismerk). Hoewel ik toch liever brega heb

Rij al een ton op de synthetische olie van MPM op vollast en gas met de safrane, perfect. Blijft netjes, die olie. Ruikt ook nog goed bij verversenTom schreef:ah ok, dat is dus niet slecht, nog meer mensen die ervaring hebben met mpm?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
is geen handel hoorSteven schreef:Er is meer dan die handel van jou ouwe
MPM is qua motorolie gewoon klasse 3 zover ik dat eens gecheckt heb.
Kep er een GL4-5 van in mijn corolla zitten wat eigenlijk GL4 had moeten zijn. Terwijl mij werd verzekerd dat deze niet corosief zou zijn heeft het mooi wel al mijn synchromeshen weggevreten van m'n corolla![]()
Maargoed das meer een probleempje in classificatie, zover ik weet is het net zoiets als brega (brezan huismerk). Hoewel ik toch liever brega heb

was gewoon benieuwd naar de prijs
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Heel simpelgezegd: GL-4 is nog op minerale basis en GL-5 is nieuwe op volsynthetische basis. Met nieuwere (agressievere) dopes.
GL4 is meer voor ouwe oldtimers met bakken waar koperen synchro's inzitten en andere fragiele zooi die de GL-5 opvreet. (helaas heeft mijn corolla ook zo'n bak).
GL4 is meer voor ouwe oldtimers met bakken waar koperen synchro's inzitten en andere fragiele zooi die de GL-5 opvreet. (helaas heeft mijn corolla ook zo'n bak).
Valvoline geeft een GL-4 aan. (http://www.valvoline.nl)
Heeft MPM niet ook GL-4 olieen?
Misschien dat reinier er wat zinnigs over kan zeggen.
Heeft MPM niet ook GL-4 olieen?
Misschien dat reinier er wat zinnigs over kan zeggen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ik bedoelde de bakolieRiël Notermans schreef:per vat van 60 liter ? Een kannetje 5W40 volsyntheet van 5 liter kost me geloof ik iets van 21 euro ex.Luco/Alpine-racer schreef:wat kost die per liter?

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
20,20 ex. voor 4 liter
225 ex voor 60 liter
225 ex voor 60 liter
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
via masterbase kom je op comma uit en die zegt ook GL-5.Riël Notermans schreef:Valvoline geeft een GL-4 aan. (http://www.valvoline.nl)
Heeft MPM niet ook GL-4 olieen?
Misschien dat reinier er wat zinnigs over kan zeggen.
Maar idd eens wachten war Reinier te melden heeft
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Reinier zal niet zoveel melden, ik kan je iig wel melden dat een GL5 prima is.
GL4 is echt meer voor versnellingsbakken van pakweg voor 1980, er zitten veel ouwere dopes in. GL5 is de doorontwikkeling en voor de huidige bakken perfect.
Kep er ooit eens ingedoken met google, als je diverse oliesites heen en weer gaat komt wel wat omhoog.
Tis trouwens uberhaupt nog lastig om GL4 te krijgen hier in de buurt.
GL4 is echt meer voor versnellingsbakken van pakweg voor 1980, er zitten veel ouwere dopes in. GL5 is de doorontwikkeling en voor de huidige bakken perfect.
Kep er ooit eens ingedoken met google, als je diverse oliesites heen en weer gaat komt wel wat omhoog.
Tis trouwens uberhaupt nog lastig om GL4 te krijgen hier in de buurt.
Kan er mij iemand raad geven? Ben motorolie en versnellingsbakolie gaan halen bij de lokale automaterialenzaak. En heb hem deze laten opzoeken wat er voorgeschreven staat voor de R5 GTT en heeft me deze meegegeven;
motorolie :
Eurol superlite (27,60 euro)
5W-40 full synthetic
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
versnellingsbakolie :
Eurol (38,85 euro)
75W-80 GL5
API GL5
MIL-L-2105 D
PSA Peugeot Citroën B712330
Maar de vorige keer heeft hem deze meegegeven;
motorolie :
Eurol TURBO DI (32,43 euro)
5W-40 synthetic
API SL/CF
ACEA A3/B3
versnellingsbakolie :
Eurol (prijs staat er niet meer op)
75W-90 GL4/5
API SERVICE GL3/4/5 AND MT-1
MIL-L2105 B/C/D/E
MIL-PRF-2105E
ZF TE-ML 01,02,05,07,08
Nu weet ik het zelf niet meer en ben bang dat er op de verkeerde olie gereden word. Vorige keer gaf hem gewone syntheet mee en nu vol syntheet voor de motor. En welke van de 2 versnellingsbakolieën kan ik nu het beste gebruiken?
motorolie :
Eurol superlite (27,60 euro)
5W-40 full synthetic
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
versnellingsbakolie :
Eurol (38,85 euro)
75W-80 GL5
API GL5
MIL-L-2105 D
PSA Peugeot Citroën B712330
Maar de vorige keer heeft hem deze meegegeven;
motorolie :
Eurol TURBO DI (32,43 euro)
5W-40 synthetic
API SL/CF
ACEA A3/B3
versnellingsbakolie :
Eurol (prijs staat er niet meer op)
75W-90 GL4/5
API SERVICE GL3/4/5 AND MT-1
MIL-L2105 B/C/D/E
MIL-PRF-2105E
ZF TE-ML 01,02,05,07,08
Nu weet ik het zelf niet meer en ben bang dat er op de verkeerde olie gereden word. Vorige keer gaf hem gewone syntheet mee en nu vol syntheet voor de motor. En welke van de 2 versnellingsbakolieën kan ik nu het beste gebruiken?
10W40 halfsyntheet in de motor, volsyntheet ná halfsyntheet, of bij die ouwere motoren, is niet aan te raden (olie is goed, maar te reinigend: keerringen kunnen gaan lekken).
5W is nergens voor nodig. Zeker niet in deze zachte winters.
die eerste bakolie (peugeut/renault/citroen ...w80) is goed.
5W is nergens voor nodig. Zeker niet in deze zachte winters.
die eerste bakolie (peugeut/renault/citroen ...w80) is goed.
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Ik sta vaker in de olie gang van heuts filiaal hoensbroek,Riël Notermans schreef:Rij al een ton op de synthetische olie van MPM op vollast en gas met de safrane, perfect. Blijft netjes, die olie. Ruikt ook nog goed bij verversenTom schreef:ah ok, dat is dus niet slecht, nog meer mensen die ervaring hebben met mpm?
Eigenlijk rijd ik altijd al MPM omdat dit een olie is volgens de specs en absoluut de goedkoopste bij de korting bij de grossier (heuts).
MPM Olie is nederlands product geloof ik, en doet niet meer onder voor andere merken. Er zijn nog nooit mensen geweest die hebben gezegt nee MPM wil ik nooit meer. Komen wel soms mensen met dure nieuwe auto's die perse castrol willen of andere merken omdat het boekje dat aangeeft.
Zelf heb ik alle smeermiddelen voor de clio ook va MPM alleen dot 5.1 niet want was op van MPM.
Vraagje over de clio, het is een 16v uit 1991 met 36364km gelopen wat zouden jullie voor een motorolie erin doen?
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
75 is de dikte als de olie koud is en 80 of 90 als hij warm is! heb je goed begrepenSnipes schreef:Wat is het verschil tussen 75w80 en 75w90? als ik het goed begrijp is die 75w90 dikker als hij warm is?
75W90 is een viscositeitsindex, de olie ...gedraagt zich als een 75 in koude toestand en gedraagt zich als een 90 indien warm.Daan2D schreef:75 is de dikte als de olie koud is en 80 of 90 als hij warm is! heb je goed begrepenSnipes schreef:Wat is het verschil tussen 75w80 en 75w90? als ik het goed begrijp is die 75w90 dikker als hij warm is?
een 75W90 is zowel in koude als warme toestand wat stroperiger (dikker)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
dacht altijd dat het getal achter de w aangaf dat des te hoger dat getal des te beter die tegen hitte kan
dus 75 W 80 mag minder hitte hebben dan 75 W 140
dus 75 W 80 mag minder hitte hebben dan 75 W 140
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Nee, 80 is de dikte van de olie als hij warm is, bij 75w140 is de dikte van de olie 140als hij warm is! en dat kan bepalend zijn voor de bak of motor.Luco/Alpine-racer schreef:dacht altijd dat het getal achter de w aangaf dat des te hoger dat getal des te beter die tegen hitte kan
dus 75 W 80 mag minder hitte hebben dan 75 W 140
Daaruit afgeleid zou je luco's conclusie kunnen trekken.
Een 80 olie is bij een koudere motor op de gewenste dikte, een 140 olie bij een hetere.
Maar het getal voor de W is bij - zoveel graden, dat haal je hier uberhaupt nooit.
Ik heb geen zin om te tiepen, maar hier een mooi stukje over hoe het nu zit met die getallen
SEA-getal
Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik.
SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.
De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij 100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 30, 40 en 50.
Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5graden Celsius tot 35graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W, 5W, 10W, 15W,20W en 25W.
De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.
Mono- en multi-grade oliën.
We onderscheiden:
* Mono- of single grade oliën
* Multi-grade oliën
Mono-grade oliën
De mono- of single grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.
Multi-grade Oliën
Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.
Viscositeitindex
De viscositeitindex afgekort V.I. wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal die het verband aangeeft tussen de vloeibaarheid en de temperatuur van de olie. Hoe hoger het V.I. getal is des te minder invloed heeft de temperatuur op de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie.
Olie met een lage V.I. is dik bij lage temperatuur en dun bij hoge temperatuur. Olie met een hoge V.I. is minder dik bij lage temperatuur en minder dun bij hoge temperatuur.
Multi-grade- en synthetische oliën hebben een V.I. tussen de 140 en 190. Het V.I. coderingcijfer is een kwaliteitsaanduiding.
Een 80 olie is bij een koudere motor op de gewenste dikte, een 140 olie bij een hetere.
Maar het getal voor de W is bij - zoveel graden, dat haal je hier uberhaupt nooit.
Ik heb geen zin om te tiepen, maar hier een mooi stukje over hoe het nu zit met die getallen

SEA-getal
Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik.
SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.
De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij 100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 30, 40 en 50.
Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5graden Celsius tot 35graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W, 5W, 10W, 15W,20W en 25W.
De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.
Mono- en multi-grade oliën.
We onderscheiden:
* Mono- of single grade oliën
* Multi-grade oliën
Mono-grade oliën
De mono- of single grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.
Multi-grade Oliën
Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.
Viscositeitindex
De viscositeitindex afgekort V.I. wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal die het verband aangeeft tussen de vloeibaarheid en de temperatuur van de olie. Hoe hoger het V.I. getal is des te minder invloed heeft de temperatuur op de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie.
Olie met een lage V.I. is dik bij lage temperatuur en dun bij hoge temperatuur. Olie met een hoge V.I. is minder dik bij lage temperatuur en minder dun bij hoge temperatuur.
Multi-grade- en synthetische oliën hebben een V.I. tussen de 140 en 190. Het V.I. coderingcijfer is een kwaliteitsaanduiding.
Beide. Van hetzelfde merk is de duurdere de betere, neem ik aan. Maar aan de eisen van de bouwers van jouw motor, voldoen tegenwoordig praktisch alle olieen.Snipes schreef:Aangezien ik altijd met 5w 40 heb gereden kan ik dan nie best met 5w40 blijven rijden of maakt het niet uit als ik op 10 w40 ga rijden? Welke van de twee 5w40 is geschikt, superlite of turbo di zie vorige post
Je kan best omstappen naar 10W40.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
iemand ervaring met 10w60 van elf
de 4 competizione ofzoiets?
en hoe is die in vergelijk met de castrol 10w60
de 4 competizione ofzoiets?
en hoe is die in vergelijk met de castrol 10w60
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.