GTT project Paz. VERKOCHT!!
-
Riel, je hebt dan wel een heel speciaal blok liggen, want ook al degenen die ik heb gesloopt of gefixt hebben geen borgringen voor de pistonpen..........(ik heb dus over C motoren, GTT blokkies dus)
jij zit ergens mee in de war, of je hebt het gedroomd, kan haast niet anders.
verder is het inderdaad heel bijzonder dat jij met de hand die pistonpennen door het small end kunt bewegen.
Ik zeg maar 1 ding: meten is weten. (en vergelijk de waarden met andere pennen en drijfstangen)
Verder uit elkaar halen, en pistonpen en small end meten, en kijken of de pen in het midden misschien dunner is (gesleten).
Hoe dan ook, het blijft raar....
Welk merk zijn de bussen en zuigers?
Kijk ook het small end goed na. Geen (haar)scheuren? waardoor de klempassing teniet wordt gedaan?
jij zit ergens mee in de war, of je hebt het gedroomd, kan haast niet anders.
verder is het inderdaad heel bijzonder dat jij met de hand die pistonpennen door het small end kunt bewegen.
Ik zeg maar 1 ding: meten is weten. (en vergelijk de waarden met andere pennen en drijfstangen)
Verder uit elkaar halen, en pistonpen en small end meten, en kijken of de pen in het midden misschien dunner is (gesleten).
Hoe dan ook, het blijft raar....
Welk merk zijn de bussen en zuigers?
Kijk ook het small end goed na. Geen (haar)scheuren? waardoor de klempassing teniet wordt gedaan?
-
Lees het opnieuw, en zie dat je bij alle 4 de zuigers de pen er zo uit kunt drukken!!!
Dr is echt iets mis hoor.... Smallend te groot of gescheurd, of pistonpennen te dun.
Dr is echt iets mis hoor.... Smallend te groot of gescheurd, of pistonpennen te dun.
de zuigers en bussen komen bij MB vandaan. ik wilde voordat ik de pennen er helemaal uit haalde er eerst eens mee langs het revisie bedrijf gaan die ze erin geperst heeft om te kijken wat hun denken dat de oorzaak is
R5GTT. Drive it like you stole it
hmz..hoorde t gister van paul, maar lees t nu pas, balen paz!
Borgclippies zaten er bij mijn kaduke blok niet in en mijn nieuwe ook niet.
Waar komen die drijfstangen vandaan? Bij het blok van mij wat kapot gelopen was, was het smallend van de vierde ciilinder ook ovaal geworden, maar dat komt door gebrek aan smering neem ik aan (althans, geen smering
).
Hoop toch ernstig dat Patrick de mijne goed vast heeft gezet
1 Ding weet ik zeker, ze staken bij mijn zeker niet uit, heb ik nog naar gekeken.
ff hersenspinsel: kan t niet zijn dat de drijfstangen 'te vaak' gemonteerd zijn op pistonpennen waardoor ze t egroot zijn geworden? Of ovaal? Aan de andere zaak..die dingen worden vaker loeiheet en koud in je motortje...
Borgclippies zaten er bij mijn kaduke blok niet in en mijn nieuwe ook niet.
Waar komen die drijfstangen vandaan? Bij het blok van mij wat kapot gelopen was, was het smallend van de vierde ciilinder ook ovaal geworden, maar dat komt door gebrek aan smering neem ik aan (althans, geen smering

Hoop toch ernstig dat Patrick de mijne goed vast heeft gezet

ff hersenspinsel: kan t niet zijn dat de drijfstangen 'te vaak' gemonteerd zijn op pistonpennen waardoor ze t egroot zijn geworden? Of ovaal? Aan de andere zaak..die dingen worden vaker loeiheet en koud in je motortje...

ja balen is het zeker.
heb vanmorgen effe contact gehad met maurice (MB) en het revisie bedrijf wat de drijfstangen overgezet had, hij had het nog nooit gezien dat ze terug losgekomen waren, maurice had het wel al 1 keer meegemaakt en dat kwam omdat ze toen de drijfstang veel te heet hadden gemaakt. dit is bij mij ook niet het geval, je ziet op de drijfstangen geen sporen van extreme hitte. De drijfstangen komen gewoon uit dit blok, ik heb de motor eigenlijk min of meer uit voorzorg gereviseerd. Heb nu maar weer een set nieuwe zuigers en bussen bestelt, ga ook de 4 drijfstangen vervangen want durf deze toch niet terug te steken.Ga ook met de spullen die eruit komen langs bij het revisie bedrijf en dan gaan ze alles na meten om zo te kijken of we evt een oorzaak kunnen vinden.
Zit alleen nog te twijfelen of ik drijfstangen uit een ander oud blok zou gebruiken of ook deze nieuw bestellen
heb vanmorgen effe contact gehad met maurice (MB) en het revisie bedrijf wat de drijfstangen overgezet had, hij had het nog nooit gezien dat ze terug losgekomen waren, maurice had het wel al 1 keer meegemaakt en dat kwam omdat ze toen de drijfstang veel te heet hadden gemaakt. dit is bij mij ook niet het geval, je ziet op de drijfstangen geen sporen van extreme hitte. De drijfstangen komen gewoon uit dit blok, ik heb de motor eigenlijk min of meer uit voorzorg gereviseerd. Heb nu maar weer een set nieuwe zuigers en bussen bestelt, ga ook de 4 drijfstangen vervangen want durf deze toch niet terug te steken.Ga ook met de spullen die eruit komen langs bij het revisie bedrijf en dan gaan ze alles na meten om zo te kijken of we evt een oorzaak kunnen vinden.
Zit alleen nog te twijfelen of ik drijfstangen uit een ander oud blok zou gebruiken of ook deze nieuw bestellen
tsja, wat is veel te heet, als ze maar niet gaan vloeien! 
ik heb in mijn blok ook gebruikte drijfstangen zitten, gekocht van Sander en zijn uitgewogen. Verder...tsja, nog geen meter gelopen, dus zie wel wanneer ik weer aan de slag mag
heb nog wel drie drijfstangen voor je liggen zonder ogenschijnlijke schade (alleen de vierde was kapot), die mag je hebben als je wil. Wel ff goed nameten uiteraard voor je ze eventueel gebruikt.

ik heb in mijn blok ook gebruikte drijfstangen zitten, gekocht van Sander en zijn uitgewogen. Verder...tsja, nog geen meter gelopen, dus zie wel wanneer ik weer aan de slag mag

heb nog wel drie drijfstangen voor je liggen zonder ogenschijnlijke schade (alleen de vierde was kapot), die mag je hebben als je wil. Wel ff goed nameten uiteraard voor je ze eventueel gebruikt.
moet nog eens informeren wat 4 nieuwe evt zouden kosten, maar aan de andere kant als ik er een paar uit een oud blok haal, en deze goed laat nameten kan er ook weinig fout gaan denk ik
-
Ten eerste: het small-end HOEFT niet gesmeerd te worden, wat Steven al zei, want een klempassing DRAAIT niet, anders is het geen klempassing. Dus je kunt niet zeggen dat de pen eruit komt omdat de smering niet in orde is.Haas schreef: Bij het blok van mij wat kapot gelopen was, was het smallend van de vierde ciilinder ook ovaal geworden, maar dat komt door gebrek aan smering neem ik aan (althans, geen smering).
Enigste wat gesmeerd moet worden is de pen in de zuiger, en dat gebeurt door spatsmering van onderaf.
Verder: Al stook je het smallend loeiheet, de materiaalsamenstelling kan veranderen, maar dat gat wordt echt niet zomaar groter. Eventjes wel, totdat ie weer afkoelt naar de oorspronkelijke maat.
verder haas: jij hebt het over het ovaal worden van een smallend..... bedoel je niet het bigend? Bigend kan wel ovaal worden als er geen smering meer is, en vervolgens de lagerschalen naar de haaien gaan.
maar een smaalend wordt volgens mij niet zomaar ovaal.
En een bigend heeft hier niks mee te maken.
Welk merk zijn die bussen en zuigers nou?
tarabusi, perfect circle, mahle, KS, frut&frot?
Pak de micrometer, meet een pistonpen die er nu inzit, en meet er vervolgens 1 die er eerst in zat, een oude dus.
Dan weet je in 5min heel wat meer.
Een pistonpen is keihard, en slijt echt niet zomaar dunner.
-
Als je auto goed rijdt, en je legt er 4 nieuwe banden op, en er is ineens een bijgeluid, wat doe je dan eerst?-PAZ- schreef:moet nog eens informeren wat 4 nieuwe evt zouden kosten, maar aan de andere kant als ik er een paar uit een oud blok haal, en deze goed laat nameten kan er ook weinig fout gaan denk ik
A.de wiellagers alle vier controleren?
B. vraagtekens bij de banden zetten?
maw: die drijfstangen was nooit iets mis mee, totdat je tot een preventieve revisie besloot, en vervolgens zouden ze in 1 keer alle 4 niet goed zijn?
Merk van de zuigers en bussen zou ik niet meer durven zeggen, heb ze bij MB carperformance gehaalt, geloof dat er wel meer mensen hier het deze spullen rijden.
Vanmiddag ook nog naar de renault gebelt voor de prijs van een setje drijfstangen en een nieuwe oliepomp, werd ik ook weer niet echt vrolijk van
Set drijfstangen 287,15 en een olie pomp 262,86 beide prijzen brutto ex
Krijg morgen van het revisie bedrijf te horen wat de drijfstanen evt bij hem zouden kosten en hij wilde ook evt wel iets tegemoed komen.
Hier heb je natuurlijk gelijk in, maar aan de andere kant zijn de drijfstangen niet verneukt toen de zuigers overgezet zijn?? Ik wil gewoon het risico niet lopen dat er strax weer wat mis gaat met mijn blok. Ga zowieso nog eens langs met de spullen bij het revisie bedrijf en dan gaan we alles even nameten om te kijken hoe het nu kan dat de pennen los gekomen zijn.canonballman schreef:
Als je auto goed rijdt, en je legt er 4 nieuwe banden op, en er is ineens een bijgeluid, wat doe je dan eerst?
A.de wiellagers alle vier controleren?
B. vraagtekens bij de banden zetten?
maw: die drijfstangen was nooit iets mis mee, totdat je tot een preventieve revisie besloot, en vervolgens zouden ze in 1 keer alle 4 niet goed zijn?
Vanmiddag ook nog naar de renault gebelt voor de prijs van een setje drijfstangen en een nieuwe oliepomp, werd ik ook weer niet echt vrolijk van
Krijg morgen van het revisie bedrijf te horen wat de drijfstanen evt bij hem zouden kosten en hij wilde ook evt wel iets tegemoed komen.
Zeker als ik de logica van Reintje lees, denk ik steeds meer aan dat er iets mis is met die zuigerpennen en dan ws. ook de zuigers.
Enige wat nog een scenario zou kunnen zijn is dat de zuigerpen slecht heeft gelopen in de zuiger en misschien vast is komen te zitten, waardoor de zuiger met pen is gaan kantelen op het smallend (drijfstang dus). En dan evt. later weer losgelopen is.
Een gebrek aan smering zou je dan kunnen zeggen, maar spatsmering is in principe altijd aanwezig en heeft verder geen zak met je oliepomp te maken.
Als dit is opgetreden, dan zou je wel iets van vreetsporen in de zuiger moeten zien en wat draaislijtage op het punt van het smallend.
Misschien heb je gewoon een missertje gehad met die zuigers? Maargoed dat moet het revisiebedrijf wel aardig kunnen uitsluiten.
Enige wat nog een scenario zou kunnen zijn is dat de zuigerpen slecht heeft gelopen in de zuiger en misschien vast is komen te zitten, waardoor de zuiger met pen is gaan kantelen op het smallend (drijfstang dus). En dan evt. later weer losgelopen is.
Een gebrek aan smering zou je dan kunnen zeggen, maar spatsmering is in principe altijd aanwezig en heeft verder geen zak met je oliepomp te maken.
Als dit is opgetreden, dan zou je wel iets van vreetsporen in de zuiger moeten zien en wat draaislijtage op het punt van het smallend.
Misschien heb je gewoon een missertje gehad met die zuigers? Maargoed dat moet het revisiebedrijf wel aardig kunnen uitsluiten.
-
ik zet een macmenu op de pistonpennen. iemand wedden?
heb honger

-
En als je toch onderdelen koopt, dan zit er toch een doos omheen, met een merknaam of artikelnummer?
canonballman schreef:En als je toch onderdelen koopt, dan zit er toch een doos omheen, met een merknaam of artikelnummer?
ja dat wel, maar zoals eerder al vermeld heb ik geen verpakking ofzo meer, de zuigers en bussen komen bij MB vandaan. heb de factuur er nog effe op nagezocht maar ook daar stond verder geen merk op.
Begin zelf ook steeds meer te twijfelen aan de zuigerpennen, morgen eens een en ander opmeten. heb nog een oude zuiger + drijfstang gevonden in mijn onderdelen hok dus ik ga de maten eens met elkaar vergelijken
klopt, bedoel ik ook niet. Ik bedoel meer dat de handel te heet is geworden door gebrek aan smering, maar daarbij merkte ik ook op dat alles dan warmer wordt en niet alleen de drijfstangcanonballman schreef: Ten eerste: het small-end HOEFT niet gesmeerd te worden, wat Steven al zei, want een klempassing DRAAIT niet, anders is het geen klempassing. Dus je kunt niet zeggen dat de pen eruit komt omdat de smering niet in orde is.
Enigste wat gesmeerd moet worden is de pen in de zuiger, en dat gebeurt door spatsmering van onderaf.

Nee, maar kan me voorstellen dat bij TE heet stoken en wat onhandig zette oid je de boel uit t gareel kan drukken? Heb totaal -1 praktijkervaring hierbij, maar kan me er wat bij indenken, hoewel dat niet de meest voor de hand liggende verklaring is..canonballman schreef:Verder: Al stook je het smallend loeiheet, de materiaalsamenstelling kan veranderen, maar dat gat wordt echt niet zomaar groter. Eventjes wel, totdat ie weer afkoelt naar de oorspronkelijke maat.
Bigend was zowat een ei geworden, zeker, maar ook het smallend wat niet meer zoals t hoorde. Of dat moet al geweest zijn voordat de boel in de soep is gedraaid, geen idee, heb 28 km met die motor gereden voor hij kapoet gingcanonballman schreef:verder haas: jij hebt het over het ovaal worden van een smallend..... bedoel je niet het bigend? Bigend kan wel ovaal worden als er geen smering meer is, en vervolgens de lagerschalen naar de haaien gaan.
maar een smaalend wordt volgens mij niet zomaar ovaal.
En een bigend heeft hier niks mee te maken.

is die oliepomp nog leverbaar dan?-PAZ- schreef:Set drijfstangen 287,15 en een olie pomp 262,86 beide prijzen brutto ex
-
woei, ik heb ooit enkele oliepompen bij de dealer gekocht, gewoon besteld via centraal magazijn, en die prijzen stonden toen verkeerd in het systeem, waarschijnlijk na omrekenen van gulden naar euros,
prijs: 15 euro per stuk......
Naderhand zijn ze erachter gekomen dat die prijs niet klopte (ongeveer 1,5 tot 2 jaar geleden.)
prijs: 15 euro per stuk......
Naderhand zijn ze erachter gekomen dat die prijs niet klopte (ongeveer 1,5 tot 2 jaar geleden.)
yeps, zo heb ik mijn pomp ook gekocht... Meen alleen niet van jou? 
ben toen ook op zoek geweest en die pompen stonden toen in backorder, maar goed, das ook een jaar terug

ben toen ook op zoek geweest en die pompen stonden toen in backorder, maar goed, das ook een jaar terug

Weet iemand de exacte maat van de pistonpen bij een gtt, of waar ik dit evt zou kunnen vinden. wil de opgegeven maat vergelijken met de piston pennen uit mijn stuk gelopen blok
Volgens het cupboek:-PAZ- schreef:Weet iemand de exacte maat van de pistonpen bij een gtt, of waar ik dit evt zou kunnen vinden. wil de opgegeven maat vergelijken met de piston pennen uit mijn stuk gelopen blok
Lengte v/d zuigerpen 60,6 mm
Uitwendige diameter 20 mm
Inwendige diameter 12 mm
Montage v/d zuigerpen.... vast in drijfstang en draaiend in zuiger.
Klik voor cupboek
Die 20 [mm] is met een passing, je moet zoeken naar waardes als 20,05 [mm] +/- 0,01 [mm] En dan voor het gat in de drijfstang ws. iets van 19,95 [mm] +/- 0,01[mm]. (ik noem maar ff wat hoor). Heeft ook nog wel eens een benaming als H5G3 ofzo, dat verklaart dan weer de getallen achter de comma.
Hieruit kun je dan weer berekenen watvoor tempverschil je moet hebben om de passing vrij te kunnen persen etc.
Dit soort dingen meet je uiteraard ook niet met een schuifmaat, maar een schroefmaat waarmee je tot 0,001 [mm] nauwkeurig kan meten. Zullen ze bij het revisiebedrijf ongetwijfeld wel hebben overigens.
Hieruit kun je dan weer berekenen watvoor tempverschil je moet hebben om de passing vrij te kunnen persen etc.
Dit soort dingen meet je uiteraard ook niet met een schuifmaat, maar een schroefmaat waarmee je tot 0,001 [mm] nauwkeurig kan meten. Zullen ze bij het revisiebedrijf ongetwijfeld wel hebben overigens.
Ik heb nog één nieuwe oliepomp liggen orgineel Renault nooit gebruikt.-PAZ- schreef: Vanmiddag ook nog naar de renault gebelt voor de prijs van een setje drijfstangen en een nieuwe oliepomp, werd ik ook weer niet echt vrolijk van
Is van een vriend van mij, voor 150 is hij van jou.
Voor foto: KLIK
gr sander
-
Niet van mij nee. Jij had m toch aftermarket, via een automaterialen zaak?Haas schreef:yeps, zo heb ik mijn pomp ook gekocht... Meen alleen niet van jou?
ik ook nog steeds ...canonballman schreef:ik zet een macmenu op de pistonpennen. iemand wedden?heb honger
there is no spoon.
nee, van Sander denk ik, gezien zijn post hierbovencanonballman schreef: Niet van mij nee. Jij had m toch aftermarket, via een automaterialen zaak?

wilde m bij de ??? halen (geen idee meer ff hoe en wat), maar daar stondie in Backorder tot nadere bepaling en die dude had wel zo'n idee dat dat langer dan 4 maanden was. (uiteindelijk zit die motor al een jaar in mekaar en had dat geen probleem gewezen, maar goed

@Paz: heb die exacte maten thuis liggen, kan ze wel even opzoeken vanavond denk ik, kan ik t morgen posten (kutinternet

ja, ok, maar bedoel de maten zoals steven ze bedoeld : 60.00nogwattes..
-
en heb je zelf geen oude pistonpen liggen?
meet die dan ook effe op.
meet die dan ook effe op.
Sander schreef:Ik heb nog één nieuwe oliepomp liggen orgineel Renault nooit gebruikt.-PAZ- schreef: Vanmiddag ook nog naar de renault gebelt voor de prijs van een setje drijfstangen en een nieuwe oliepomp, werd ik ook weer niet echt vrolijk van
gr sander
Heb deze set al bestelt bij maurice van MB
klik hier
Is je oliepomp dan gaar? Je kan m heel simpel nameten en nakijken!
Is bijna net zo goed, je vangt de slijtage aan de boven en onderkant (van het pomphuis) daar allen niet mee op. Maar dat is meestal ook niet het ergste.-PAZ- schreef:Sander schreef:Ik heb nog één nieuwe oliepomp liggen orgineel Renault nooit gebruikt.-PAZ- schreef: Vanmiddag ook nog naar de renault gebelt voor de prijs van een setje drijfstangen en een nieuwe oliepomp, werd ik ook weer niet echt vrolijk van
gr sander
Heb deze set al bestelt bij maurice van MB
klik hier
suc6 met de opbouw.