Gesmede Zuigers, Compressie verlagen... ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Abel
Über-Spammer

Zuigerveren.

De eerste moet de detonatie en warmte tegen houden.

de 2e moet hoofdzakelijk de druk tegen houden.

de 3e is een olie schraap veer. deze haalt de dikste laag olie weer weg.

Dus een zuiger rust op drie punten in de bus.

Zuigerveren zijn heel belangrijk voor de druk. en voor meer performance zijn sterkere slijtvastere veren een must.

Toch is het nietgeheel onbelangrijk voor je om eens een blokje open te draaien. probeer er bij te zijn ales alle onderdelen in het blokje verdwijnen.

En de domste vraag is die niet gesteld is he.
RickGT TURBO
Contacteer:

Abel schreef:Zuigerveren.

De eerste moet de detonatie en warmte tegen houden.

de 2e moet hoofdzakelijk de druk tegen houden.

de 3e is een olie schraap veer. deze haalt de dikste laag olie weer weg.

Dus een zuiger rust op drie punten in de bus.

Zuigerveren zijn heel belangrijk voor de druk. en voor meer performance zijn sterkere slijtvastere veren een must.

Toch is het nietgeheel onbelangrijk voor je om eens een blokje open te draaien. probeer er bij te zijn ales alle onderdelen in het blokje verdwijnen.

En de domste vraag is die niet gesteld is he.
Dank je wel. En ja dat was ik inderdaad van plan. Jeroen zal me de nodige dingetjes laten zien. En daarna begin ik zelf ook aan een GTT blokje. Die ga ik voor het plezier zelf helemaal doen. Het blokje dat Jeroen gaat doen voor mij wordt in m'n Turbo gelepelt waarna ik dus een blok over heb. En daar ga ik dan op m'n gemakje mee spelen. :)
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

:D tnx gozer.

Veel nieuwe dingen voor mij.

Tnx again :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Kan iemand me aan adresjes helpen voor sterkere zuiger veren.
Mecca parts levert ze niet en verder zijn ze niet te vinden....
RickGT TURBO
Contacteer:

Weer even een Update!!!!

Ik heb met Mike van Powerseal gesproken en ik ga binnen kort met Jeroen van JLtuning kijken bij Powerseal.

Hij wist precies dat een 5 GT Turbo losse bussen had en hij rade aan standaard bussen te nemen in plaats van spheroïdal graphite bussen.

Die standaard bussen coaten ze dan met FerroSeal en van de zuigers coaten ze de kop ook met FerroSeal.

Dit is niet hun dagelijkse bezigheid daar ze normaal cilinder coating doen. Maar ze willen graag het inplannen.

Als iemand anders ook nog zuigers wil die gecoat zijn dan kan hij mij of JLtuning bereiken hiervoor....

Het coaten van een zuigerkop zou plusminus 25 euro kosten. Dus de kosten vallen nog best mee.
100 pleuro voor 4 zuigertjes.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Dat valt idd reuze mee.

We zullen zien wat we gaan doen.
Sander
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Weer even een Update!!!!

Ik heb met Mike van Powerseal gesproken en ik ga binnen kort met Jeroen van JLtuning kijken bij Powerseal.

Hij wist precies dat een 5 GT Turbo losse bussen had en hij rade aan standaard bussen te nemen in plaats van spheroïdal graphite bussen.

Die standaard bussen coaten ze dan met FerroSeal en van de zuigers coaten ze de kop ook met FerroSeal.

Dit is niet hun dagelijkse bezigheid daar ze normaal cilinder coating doen. Maar ze willen graag het inplannen.

Als iemand anders ook nog zuigers wil die gecoat zijn dan kan hij mij of JLtuning bereiken hiervoor....

Het coaten van een zuigerkop zou plusminus 25 euro kosten. Dus de kosten vallen nog best mee.
100 pleuro voor 4 zuigertjes.
Maar wat kost het nu om de cilinders te coaten. Want die zijn slijtstage onderhevig en de kop van de zuiger niet. Maar dat schermt de zuigerkop dan af tegen de hitte en koolaanslag?

Ik heb een adres waar ze de cilinder coaten met een soort nikkelseal, maar dat kost 240 euro/per bus! :(

S :D nder
Laatst gewijzigd door Sander op wo 26 feb 2003 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

En wat gaat het dan kosten als je de cilinderbussen ook meteen laat doen?
Sander
Contacteer:

Zie net het telefoonnummer en adres van dat bedrijf!
Het is dus Powerseal, dus kost het 240 euro/per bus.

Veel geld! Maar vertel wat is het voordeel als je je zuigerkop laat coaten?

RickGT TURBO
Contacteer:

Sander schreef: Maar wat kost het nu om de cilinders te coaten. want die zijn slijtstage onderhevig en de kop van de zuiger niet. Maar dat schermt de zuigerkop dan af tegen de hitte en koolaanslag?

De cilinders coaten weet ik de prijs niet van. Ging mij in eerste instantie om de zuigers. Maar zodra ik meer weet laat ik het weten.
Bedrijf zit vlakbij Eindhoven overigens...

Inderdaad het is te bescherming van hitte. Het is een soort laag van nikkel die ze aanbrengen.

Voor begrijpelijke redenen adviseerde hij om niet hard tegen hard te nemen. Dus niet de hele zuiger coaten en de bus.

Wat bedoel je exact met cilinder coaten. Voor wat voor motor had je dat in gedachten?
Matijs
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Hij wist precies dat een 5 GT Turbo losse bussen had en hij rade aan standaard bussen te nemen in plaats van spheroïdal graphite bussen.

En wat bedoel jij met "niet hard tegen hard nemen?"
En waarom zou je niet de hele zuiger coaten? Deze staat niet in contact met de cilinder, dus dat mag niks uitmaken.
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 26 feb 2003 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Inderdaad Powerseal is waar we het overhebben.

Gesmede zuigers is erg prijzig. Reken maar op 1600 euro. (inc gesmede bussen)

Dus standaard zuigers verbeteren is dan interresanter.

Maar voor 240 euro per cilinder... mmm
Een bus zal toch echt wel heel wat goedkoper zijn... (hopelijk).
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:
RickGT TURBO schreef:Hij wist precies dat een 5 GT Turbo losse bussen had en hij rade aan standaard bussen te nemen in plaats van spheroïdal graphite bussen.

En wat bedoel jij met "niet hard tegen hard nemen?"
Niet de coating tegen de coating... Hun ervaring was dat dat negatief was. Beter is dan 1 kant orgineel en 1 kant coating.
Dus de zijkanten van de zuiger orgineel houden en dan de bus coaten.
Matijs
Contacteer:

Matijs schreef:En waarom zou je niet de hele zuiger coaten? Deze staat niet in contact met de cilinder, dus dat mag niks uitmaken.
Matijs
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Inderdaad Powerseal is waar we het overhebben.

Mecaparts: Ø 76 Forged Piston with pin and rings 200 eurotjes het stuk.
Mecaparts: Ø 76 Gietijzeren bussen met "spheroïdal graphite" 128 eurotjes het stuk.
Valt dus best wel mee
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 26 feb 2003 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Rick je wilt een hoop maar snapt het niet altijd helemaal geloof ik he?

Het voordeel van een gesealde bus is dat de bus minder snel slijt en ietsie sterker is. (totdat de laag wegbreekt, dan begint de hel)

En is logisch dat je geen hard-hard moet gebruiken omdat het dan alsnog hard slijt.

Enneh sterkere zuigerveren snap ik niet helemaal, je bedoelt zeker zuigvereren die niet zo hard slijten en wat temperatuurvaster zijn (en dus minder snel afbrokkelen en wegvreten)..

Enneh een gesealde kop van de zuiger is lijkt me alleen maar handig mocht er detonatie optreden.
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:
Matijs schreef:En waarom zou je niet de hele zuiger coaten? Deze staat niet in contact met de cilinder, dus dat mag niks uitmaken.
Mmmm kijk en hier komt mijn te weinige kennis van motoren om het hoekje kijken.

De zuiger glijd toch door de bussen?

Tering het is wel irritant dat ik nou niet exact weet waar ik over praat. Vanavond ga ik eens het werkplaats handboek opnieuw lezen... mischien steek ik er nog wat extra's van op.
Steven

Hehe, suc6 :)

Leve de scootertuning 8)
Matijs
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Mmmm kijk en hier komt mijn te weinige kennis van motoren om het hoekje kijken.

De zuiger glijd toch door de bussen?
Kijk ff snel hieroo, dan ben je er zo uit:
http://auto.howstuffworks.com/engine.htm
Als je engels kan tenminste :wink:
Sander
Contacteer:

Voor begrijpelijke redenen adviseerde hij om niet hard tegen hard te nemen. Dus niet de hele zuiger coaten en de bus.
Je moet nooit twee dingen harden, er moet altijd iets slijten.(de zuiger dus)
Wat bedoel je exact met cilinder coaten.
De cilinderwant coaten zodat hij minder wrijving weerstand heeft, en dus minder slijt, en dat de zuiger niet in de cilinderwand vreet als het even mis gaat. (zodat je geen kantelende zuiger krijgt)
Voor wat voor motor had je dat in gedachten?
GTTurbo!

Laatst gewijzigd door Sander op wo 26 feb 2003 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Rick je wilt een hoop maar snapt het niet altijd helemaal geloof ik he?
Dat klopt als een bus :D
Steven (Fiets) schreef: Het voordeel van een gesealde bus is dat de bus minder snel slijt en ietsie sterker is. (totdat de laag wegbreekt, dan begint de hel)
Mmm daar heb je wel weer gelijk in. Maar weg breken moet toch wel mee vallen...(hopelijk)
Steven (Fiets) schreef: En is logisch dat je geen hard-hard moet gebruiken omdat het dan alsnog hard slijt.
Dat begreep ik zelfs nog inderdaad. 8)
Steven (Fiets) schreef: Enneh sterkere zuigerveren snap ik niet helemaal, je bedoelt zeker zuigvereren die niet zo hard slijten en wat temperatuurvaster zijn (en dus minder snel afbrokkelen en wegvreten)..
Ja, dat is exact wat ik bedoel.
Steven (Fiets) schreef: Enneh een gesealde kop van de zuiger is lijkt me alleen maar handig mocht er detonatie optreden.
Het zou een vervanging van gesmede zuigers zijn. Een goedkopere oplossing...
Want gaten in de zuigers schijnt toch nog wel vaak voor te komen in een niet zo standaard blok...
Matijs
Contacteer:

howstuffworks.com schreef: Piston
A piston is a cylindrical piece of metal that moves up and down inside the cylinder.

Piston rings
Piston rings provide a sliding seal between the outer edge of the piston and the inner edge of the cylinder. The rings serve two purposes:

* They prevent the fuel/air mixture and exhaust in the combustion chamber from leaking into the sump during compression and combustion.

* They keep oil in the sump from leaking into the combustion area, where it would be burned and lost
:D

Als alles goed gaat raken alleen de zuigerveren de cilinderbus, en niet de zuiger zelf.
Roy
Moderator

RickGT TURBO schreef:
Steven (Fiets) schreef:Rick je wilt een hoop maar snapt het niet altijd helemaal geloof ik he?
Waarom post je dan zoveel onzin als je niet eens weet hoe een motor precies werkt??
5 GT Turbo '88 GT5
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:
howstuffworks.com schreef: Piston
A piston is a cylindrical piece of metal that moves up and down inside the cylinder.

Piston rings
Piston rings provide a sliding seal between the outer edge of the piston and the inner edge of the cylinder. The rings serve two purposes:

* They prevent the fuel/air mixture and exhaust in the combustion chamber from leaking into the sump during compression and combustion.

* They keep oil in the sump from leaking into the combustion area, where it would be burned and lost
:D

Als alles goed gaat raken alleen de zuigerveren de cilinderbus, en niet de zuiger zelf.
Ik ben momenteel het howstuff works gedeelte aan het printen. Vanavond even goed doorlezen.

Maar wat ik dus niet begrijp is wat de bussen nou precies doen. Ik nam aan (foutief denk ik nu) dat die de cilinderwand vervingen. Het zijn toch cilinderbussen?

Dus de zuiger gaat op en neer door de bussen toch? Dus de cilinder heeft toch geen slijtage? Want de bus zit daar toch tussen in?
Kan je dat uitleggen? Want bij howstuff works staat dat er niet in.
RickGT TURBO
Contacteer:

Roy schreef:
RickGT TURBO schreef:
Waarom post je dan zoveel onzin als je niet eens weet hoe een motor precies werkt??
Simpel, omdat ik het wil leren.
Matijs
Contacteer:

Een cilinderbus is gewoon een uitneembare cilinder. Is dus hetzelfde. En de bedoeling is dat de cilinderwand niet slijt, daar zijn de zuigerveren voor, die zijn van een zachter materiaal dan de cilinder, zodat het onderdeel dat het makkelijkst te vervangen is verslijt (de zogenaamde 'slijtbare onderdelen', de zuigerveren dus). Bij veel turbogeweld kan het echter niet uitblijven dat de cilinderwand ook wel wat te verduren krijgt, zeker als je hardere zuigerveren gaat toepassen...
Matijs
Contacteer:

Wageffe, ik heb nog wel wat foto's. dat kan de zaak zomaar verhelderen...

et voila:

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cilinderbussen.jpg[/img]
Zo zien de cilinderbussen van een C1J (ofC2J) eruit. Aan de buitenkant zijn ze roestig omdat daar het koelwater langs stroomd.

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/onderblok.jpg[/img]
En zo ziet het onderblok eruit als de bussen eruit zijn. Leeg. Geen cilinders meer.
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 26 feb 2003 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:
RickGT TURBO schreef:Inderdaad Powerseal is waar we het overhebben.

Mecaparts: Ø 76 Forged Piston with pin and rings 200 eurotjes het stuk.
Mecaparts: Ø 76 Gietijzeren bussen met "spheroïdal graphite" 128 eurotjes het stuk.
Valt dus best wel mee
Ex BTW... dus hele zooitje 1600 euro....
4 x 200 x 1.19 = 952
128 x 4 x 1.19 = 609,28
Totaal 1561.28 Euro.

En dan nog verzend kosten....
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:Een cilinderbus is gewoon een uitneembare cilinder. Is dus hetzelfde. En de bedoeling is dat de cilinderwand niet slijt, daar zijn de zuigerveren voor, die zijn van een zachter materiaal dan de cilinder, zodat het onderdeel dat het makkelijkst te vervangen is verslijt (de zogenaamde 'slijtbare onderdelen', de zuigerveren dus). Bij veel turbogeweld kan het echter niet uitblijven dat de cilinderwand ook wel wat te verduren krijgt, zeker als je hardere zuigerveren gaat toepassen...
Super. begin het een beetje te begrijpen...

Bedankt dat je even de tijd neemt om het uit te leggen!
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:Wageffe, ik heb nog wel wat foto's. dat kan de zaak zomaar verhelderen...

BRB
THANKS!

Ik ga nu naar huis alles rustigjes lezen....
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op wo 26 feb 2003 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Und, you snep?

Ik vind het niet erg om het even uit te leggen. Ik heb me er zelf ook in moeten verdiepen om uit te vinden hoe het allemaal zit. Eerst heb ik een MBO autotechniek boekje gelezen, toen was het meeste wel duidelijk. En daarna heb ik de Haynes manual van de R5 gekocht en deze gewoon van voor tot achter helemaal bestudeerd. Ten wist ik het wel ongeveer. En toen liep de R5 van mijn broertje in de soep en ben ik gewoon begonnen met een motortransplantatie, om vervolgens het oude blok helemaal uitelkaar te halen. En nu heb ik mijn GT Turbo ook helemaal uitelkaar liggen, dus ik kan wel zeggen dat ik de meeste schroefjes van een R5 weet te vinden 8)
Steven

Gevaarlijke uitspraak, heb ik ooit ook wel eens gedaan om vervolgens weer met de handen in het haar te zitten :)
Matijs
Contacteer:

Ach ja, je komt steeds wel weer wat nieuws tegen. Maar het meeste heb ik het afgelopen half jaar wel in mijn handen gehad. En nu ga ik me verdiepen in de R15, want die moet nog helemaal gerestaureerd worden :p
Steven

Das altijd handig, die restauratie ervaring...
GTT's vereisen ook steeds vaker die experience ;)

Wanneer heb je gepland om je Coupje op de weg te krijgen (rijdend dus :p)
Matijs
Contacteer:

Voor eind juni, want dan word ik verwacht in de trouwstoet van een vriend. Ik zit ff te wachten op wat geld, zodat ik mr. Reno wat onderdelen afhandig kan maken :)
Plaats reactie