[Olie] en andere smeermiddelenTalk
-
- Moderator
- Car: MB
Ben schreef:Welke olie moet er nou in een clio 1.8 16v uit '91.
De Renault dealert zei 5w40 vol syntheet.
Maar lees dat jullie dat allen niet gebruiken?
Groetjes,
Ben
Elf Competition STI 10W40 semi synthetisch. Dit is olie voor "very high performance" engines.
Het is heel toevallig maar ik kom net terug van 20 liter (10 voor mezelf en 10 voor paskie) van deze olie halen. De prijs is 17.67 incl BTW per 5 liter.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
toch nog even een vraag m.b.t. olie soorten.
ik ben bijna zover dat ik alle onderdelen in huis
heb om mijn onderblok (gt) weer inelkaar te schroeven.
dit houdt dus in ook nieuwe lagers keerringen en de hele zooi eromheen.
nu kan ik gratis
deze olie krijgen en wil dit
dus ook graag gaan gebruiken.
voor het monteren natuurlijk en om mee te rijden.
motor wordt wel extreem getuned ik denk ongeveer
naar de 180 pk te gaan en er komt natuurlijk een extra oliekoeloer op.
IS DEZE OLIE DUS O.K. VOOR MIJN GEBRUIK?????
shell helix ultra 5 w 40 synthetische motorolie
speks:-ACEA A3-96/B3-96
-(CCMC G5/PD2) , API SH/CD
-VW NORM 500 00 , 505 00 (11.92)
-BMW , PORSCHE
SORRY VOOR AL DEZE DUITSE MERKNAMEN MAAR HET STAAT NU EENMAAL OP DE FLACON.
ik ben bijna zover dat ik alle onderdelen in huis
heb om mijn onderblok (gt) weer inelkaar te schroeven.
dit houdt dus in ook nieuwe lagers keerringen en de hele zooi eromheen.
nu kan ik gratis

dus ook graag gaan gebruiken.
voor het monteren natuurlijk en om mee te rijden.
motor wordt wel extreem getuned ik denk ongeveer
naar de 180 pk te gaan en er komt natuurlijk een extra oliekoeloer op.
IS DEZE OLIE DUS O.K. VOOR MIJN GEBRUIK?????
shell helix ultra 5 w 40 synthetische motorolie
-BMW , PORSCHE
SORRY VOOR AL DEZE DUITSE MERKNAMEN MAAR HET STAAT NU EENMAAL OP DE FLACON.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Een perfecte olie voor deze motor. Zijn er ook maatregelen getroffen om de olie op temperatuur te houden ?mark 5t schreef: shell helix ultra 5 w 40 synthetische motorolie
-BMW , PORSCHE
En niks sorry voor de Duitse merknamen. Als deze merken er hun fiat (what's in a name

Een zeer goede keus, ook qua viscositeit.
-
- Moderator
- Car: MB
volgens mij is die sport er helemaal niet meer in 10W40. Als je trouwense de site van Elf mag geloven dan is de sport serie een minerale olie en de competition een semi-synthetische. Bovendien is de competition eigenlijk voor hogere prestaties (snellere motoren) ontwikkeld meen ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Weet iemand toevallig waar ik nog Castrol RS 10W60 olie kan krijgen? Tegenwoordig verkopen ze Castrol olie bij BP maar helaas geen 10W60. Iemand een idee????
Je kunt dit niet beoordelen zonder te weten aan wat voor specificaties deze olien voldoen. Dus wijdt eerst maar eens een topic aan de resterende vermeldingen op het etiket voor iemand je op deze vraag een zinnig antwoord kan geven.F 16Valve schreef:wat zijn nou de verschillen tussen de elf sport txi 10w40 en de competition 10w40???
Dus de ACEA en API waarden, etc.
Kan je me uitleggen wat het getal voor de W betekend. En wat het getal dat achter de W staat.
Wat willen die waarden dan precies zeggen? Ik heb wel eens gehoord dat het te maken heeft met de dikte in warme toestand (bedrijfstemperatuur?) en als de olie koud is.
Zit ik in de buurt?
Wat willen die waarden dan precies zeggen? Ik heb wel eens gehoord dat het te maken heeft met de dikte in warme toestand (bedrijfstemperatuur?) en als de olie koud is.
Zit ik in de buurt?
Kom op Merijn. Ff beter lezen aub ?!Merijn schreef:Kan je me uitleggen wat het getal voor de W betekend. En wat het getal dat achter de W staat.
Zit ik in de buurt?
Speedline schreef:Als in de aanduiding de letter W voorkomt dan betekent dit dat die olie speciaal geschikt is voor lage, winterse temperaturen.
Merijn schreef:Ja, okay, maar dan nog... Er zijn verschillende waarden, he. 0w40 of 10w40. Daar zit toch wel verschil in, dacht ik... Of zijn alle semi-synthetische olien 10w en vol-synthetische 0w ?
Heb je nu mijn posts gelezen of niet ?! Is dit nu zo onduidelijk of onbegrijpelijk voor niet-technici ?Speedline schreef: viscositeit
Mate waarin een vloeistof weerstand biedt aan vervorming; dikvloeibaarheid.
dikke vloeistof = hoge viscositeit
dunne vloeistof = lage viscositeit
De viscositeit van een vloeistof wordt beïnvloed door de temperatuur; verhoging = dunner, verlaging = dikker.
De temperatuurgevoeligheid wordt aangegeven met de
viscositeitsindex
De viscositeit wordt aangegeven in centiStokes (cSt). Er is hierdoor een zeer grote verscheidenheid n viscositeits-waarden ontstaan. Daarom is de Society of Automotive Engineers (SAE) er toe overgegaan om een bepaalde groep waarden samen te voegen, en die viscositeitsgroep aan te geven met een SAE-getal.
SAE oW is de dunste motorolie, terwijl SAE 50 de dikste aangeeft. De meettemperatuur bedraagt in alle gevallen 255, respectievelijk 373K
SAE
(255K)
0W - <900cSt
5W - 900-1300
10W - 1300-2600
20W - 2600-8500
25W - 8500-10500
(373K)
20 - 5,7-9,6cSt
30 - 9,6-12,9
40 - 12,9-16,8
50 - 16,8-22,7
MERIJN HIER ZIJN DUS DE OLIE WAARDEN UIT OPGEBOUWD, DUS 0W/40 en 15W/30 ETC. !
Sinds de invoering van het SI-eenhedenstelsel wordt de eenheid cSt niet meer toegepast voor de viscositeitsmetingen. De eenheid cSt is vervangen door de eenheid mPa.s voor de oliën met een W in hun SAE-waarde en de eenheid mm²/s voor de overige SAE-waarden.
Als in de aanduiding de letter W voorkomt dan betekent dit dat die olie speciaal geschikt is voor lage, winterse temperaturen.
Voor versnellingsbak en eindaandrijving gelden de volgende SAE-waarden:
75-80-90-140-250
Een transmissie-olie met de aanduiding SAE 75 heeft ongeveer dezelfde viscositeit als een motorolie met de aanduiding SAE 20W. De index sluit dus niet aan op die van motor-oliën !
Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar !
Okay, dus het getal voor die w geeft de 'dikte' aan bij 255K. En het getal achter de W is dikte bij 373K?
Okay, dan heb ik 'm door...
(Ben blij dat ik weet waar K voor staat!
)
Of mag ik viscositeit niet door elkaar halen met dikte?
Okay, dan heb ik 'm door...
(Ben blij dat ik weet waar K voor staat!

Of mag ik viscositeit niet door elkaar halen met dikte?
Die waarde voor en achter de W geven een bepaalde dikte categorie aan. De dikte van een vloeistof = viscositeit van een vloeistof.Merijn schreef:Ik begrijp je verhaal... Maar! Waarvoor staat de waarde voor die W en wat betekend die achter de W?
Dat staat er toch niet bij? Of ben ik nou gek!?
Hoe hoger dat getal of die waarde hoe dikker de olie is bij de gegeven meettemperatuur.
hee speedline bedankt ik ga deze olie dan ook maar
gebruiken (is toch gratis
)
gebruiken (is toch gratis

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
hmm, ik ga je niet bestrijden, daarvoor waardeer ik je kennis teveel...speedline schreef:Een 10W/60 is warm veel te dik voor deze motor. Een 50 is de max.Merijn schreef:Effe aan Nielske vragen... Hij heeft die olie in zijn 16v gegooid. Die zal het vast wel weten!
Slecht idee...
Die castrol olie gebruik ik op advies van de vorige eigenaar en hij is ik weet niet hoelang cupmonteur geweest... en gebruikte het zelf ook!
Kenmerken die ik wel degelijk merk is rustiger lopen van de motor en ook dat ie sneller warm is, ikzelf ervaar de olie als 'supergoed'... maar ja, nou breng je me aan het twijfelen! Ik kan na al die tijd toch niet gewoon overstappen op wat anders?!
En je zegt te dik bij een warme motor... errug slecht!!! what will happen???!
eigenlijk is dit echt een neverending topic, want zelfs alle 'experts' hebben een andere mening!
niels
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Cause u ain't get a second chance!!!
De stelling "cup == goed" gaat lang niet altijd op.Die castrol olie gebruik ik op advies van de vorige eigenaar en hij is ik weet niet hoelang cupmonteur geweest... en gebruikte het zelf ook!
De omstandigheden op het circuit zijn veel extremer dan je op de weg ooit zult bereiken, temperaturen lopen verder op , etc.
neem een achterberg blok in de winter en je krijgt hem niet op bedrijftemperatuur (thermostaat er uit) terwijl het een prima cup-blok is.
er zijn trouwens ook tientallen teams en er wint er altijd maar 1... maar niet een team heeft dezelfde theorie over wat goed is voor de gehele auto. Andere teams zweren weer bij elfcomp 10W40 olie voor een motor.
there is no spoon.
sporti txi 10W40speedline schreef:Je kunt dit niet beoordelen zonder te weten aan wat voor specificaties deze olien voldoen. Dus wijdt eerst maar eens een topic aan de resterende vermeldingen op het etiket voor iemand je op deze vraag een zinnig antwoord kan geven.F 16Valve schreef:wat zijn nou de verschillen tussen de elf sport txi 10w40 en de competition 10w40???
ACEA: A3/B3
API: SJ/CF
van de competition 10W 40 ????
Laatst gewijzigd door Foeke op zo 23 feb 2003 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
competition 10W40speedline schreef: Je kunt dit niet beoordelen zonder te weten aan wat voor specificaties deze olien voldoen. Dus wijdt eerst maar eens een topic aan de resterende vermeldingen op het etiket voor iemand je op deze vraag een zinnig antwoord kan geven.
ACEA 98 : A3/B3/B4
API : SJ/CF
VW : 505.00, performance level 500.00
DC : MB page 229.1
sport txi 10W40
ACEA: A3/B3
API: SJ/CF
Aangezien de comp sti is gecertificeerd door mercedes en vw (tenzij de sp txi dat ook is) is de comp sti theoretisch van betere kwaliteit.
Aangezien Renault deze eisen voor de motoren waar wij het hier over hebben niet onderschrijft voldoen beide olien aan onze eisen !
Je kunt ze beide gebruiken maar de comp sti is theoretisch de beste !
vr./gr.
Met alle respect voor de man zijn ervaring. Bij de meeste monteurs is de theoretische kennis volstrekt onvoldoende en teveel gebaseerd op "van horen zeggen". Ik zeg dit vanuit mijn eigen ervaring. De kennis om snel een startmotor te kunnen vervangen staat niet garant voor een goed advies op andere auto technische gebieden. Keihard de feiten helaas.Nielske schreef: hmm, ik ga je niet bestrijden, daarvoor waardeer ik je kennis teveel...
Die castrol olie gebruik ik op advies van de vorige eigenaar en hij is ik weet niet hoelang cupmonteur geweest... en gebruikte het zelf ook!
Kenmerken die ik wel degelijk merk is rustiger lopen van de motor en ook dat ie sneller warm is, ikzelf ervaar de olie als 'supergoed'... maar ja, nou breng je me aan het twijfelen! Ik kan na al die tijd toch niet gewoon overstappen op wat anders?!
En je zegt te dik bij een warme motor... errug slecht!!! what will happen???!
eigenlijk is dit echt een neverending topic, want zelfs alle 'experts' hebben een andere mening!
niels
Al zijn er uitzonderingen op de regel uiteraard.
vr./gr.
P.s.: die te dikke olie op bedrijfstemperatuur zorgt voor een te hoge oliedruk. Daarmee slijt de oliepomp harder (beetje debiel idee maar = echt zo !) en kost het aandrijven van de pomp extra (MOTOR)vermogen.
Hierbij komt dat Renault deze viscositeit niet heeft vrijgegeven voor deze motor en de te dikke olie zou allerlei kwalijke gevolgen kunnen hebben voor de smering. Je zou zelfs extra slijtage kunnen veroorzaken.
vr./gr.