Ik mag dan nog niet zo lang mijn rijbewijs hebben, maar ik hang nu al een jaar of twaalf rond op het internet: mailing lists, forums en nieuwsgroepen, nog voordat het WWW of zelfs IRC gemeengoed werden.
Veel problemen op het internet ontstaan door de volgende redenen:
- Communicatie is voor 60% afhankelijk is van lichaamstaal, voor 30% van intonatie en slechts 10% wat er daarwerkelijk gesproken wordt. Dus op het internet mis je grofweg 90% van wat iemand daadwerkelijk probeert te zeggen.
De tijd tussen woord en wederwoord is miniem, dus je schrijft je antwoord vaak terwijl je nog ontdaan/ontzet/ontredderd bent door wat je net gelezen hebt.
- Lees niet wat er niet staat. En let op die smilies.
Wacht een vijftal minuten voordat je reageert. Lees het daarna eens over.
Wat belangrijk is, is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Dus moet je je eigenlijk constant afvragen: "Moet ik deze grap/kwinkslag/jolijt echt posten? Draagt het echt iets bij?" En houd er rekening mee dat dit forum je gratis en voor niets wordt aangeboden. Zie jij ergens advertenties staan.
Als moderator moet je de schijn voorkomen dat je de baas aan het spelen bent, want als je deze toestanden niet wil hebben, moet er simpelweg niet aan beginnen. Zoals een oud-collega zei: "De klant heeft altijd gezeik."
Thans ga ik me opmaken voor mijn vakantie naar Parijs en hoop dat dit forum over een dag of tien nog bestaat.

- Peter