Camber , Caster
-
- Contacteer:
Mee eens, gas liften is ook leuk, maar links bijremmen iets directer en effectiever. Daarbij valt met links remmen in bijna elke voorwielaandrijver overstuur op te roepen, met gas liften ligt het meer aan de wagen. Leuke tip, neem eens een gehuurde Ford Ka mee naar Valkenswaard, elke keer dat je lift in een bocht sta je volledig dwars...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Leuk en aardig maar 1 ding tegelijk. En iemand die nog moet leren ga je niet meteen rally crack stuff leren...Robert dB. schreef:volgens mij kan dit nog beter door met het linkervoetje 'bij te remmen'.speedline schreef:Een voorbeeld;
Je gaat iets te hard een bocht in. De auto begint de auto ondersturen (over de voorwielen rechtdoor te glijden). Je laat heel snel (en gedoseerd) het gas los (ookwel gas liften genaamd) en meteen weer gedoseerd gas erop. De achterzijde wordt dan heel even "licht" (minder wieldruk door gewichtsverplaatsing!) en breekt uit...

Net als bovenstaand. De gemiddelde bestuurder eerst maar wat ervaring op laten doen voordat je met dit soort "ongein" begint...clio_rally schreef:Mee eens, gas liften is ook leuk, maar links bijremmen iets directer en effectiever. Daarbij valt met links remmen in bijna elke voorwielaandrijver overstuur op te roepen, met gas liften ligt het meer aan de wagen. Leuke tip, neem eens een gehuurde Ford Ka mee naar Valkenswaard, elke keer dat je lift in een bocht sta je volledig dwars...
Gijs

SportKa rulez... (Al is het wel een wijven/gay auto...) Ford maakt weer verduiveld goede onderstellen de laatste tijd...
Links remmen is vooral aardig als er geen bekrachtiger in de weg zit.clio_rally schreef:Mee eens, gas liften is ook leuk, maar links bijremmen iets directer en effectiever. Daarbij valt met links remmen in bijna elke voorwielaandrijver overstuur op te roepen, met gas liften ligt het meer aan de wagen. Leuke tip, neem eens een gehuurde Ford Ka mee naar Valkenswaard, elke keer dat je lift in een bocht sta je volledig dwars...
Gijs
-
- Contacteer:
@Steven: Komt mijn onwetenheid, maar waarom zou het met bekrachtiger minder zijn?
@Speedline: Links remmen is inderdaad lastig, ik denk dat weinig mensen het zo goed onder de knie hebben dat ze het werkelijk in competities toepassen. Maar goed, een Ka is inderdaad leuk spul hiervoor, helemaal leuk als hij gehuurd is
Gijs
@Speedline: Links remmen is inderdaad lastig, ik denk dat weinig mensen het zo goed onder de knie hebben dat ze het werkelijk in competities toepassen. Maar goed, een Ka is inderdaad leuk spul hiervoor, helemaal leuk als hij gehuurd is

Gijs
Bezemer Rally Team
Omdat je maar één of twee keer kunt remmen voor de bekrachtiger 'leeg' (eigenlijk vol) is.clio_rally schreef:@Steven: Komt mijn onwetenheid, maar waarom zou het met bekrachtiger minder zijn?
Zeker met een auto als een RS, die zonder bekrachtiger niet te remmen is, is dat niet heel praktisch.
-
- Contacteer:
Steven, mijn onwetenheid blijkt alleen maar groter. Je zou toch prima links bij moeten kunnen remmen, zonder dat de bekrachtiger dan moeilijk gaat doen? Ik heb er namelijk bij weinig wagens nog technisch problemen mee gehad (genoeg problemen gehad, maar dan lag het aan mij
)...
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
Nee, want je remt over het algemeen links zonder dat je gas loslaat. Dan heb dus ook geen onderdruk in je inlaat en dus wordt ook de bekrachtiger niet 'opgeladen'clio_rally schreef:Steven, mijn onwetenheid blijkt alleen maar groter. Je zou toch prima links bij moeten kunnen remmen, zonder dat de bekrachtiger dan moeilijk gaat doen? Gijs
-
- Contacteer:
Check, helemaal waar. Maar is die tegendruk op dat moment zo weinig dat je dat dermate merkt? Daarbij rem je ook niet vol met links. Ik heb er namelijk nooit iets van gemerkt, maar dat ligt dan weer aan mij denk ik
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
bij links remmen moet je eigenlijk een vrij hard pedaal hebben, en je moet met een kort remdrukje ongeveer weten hoeveel remkracht je even aanbrengt.
Met enkele remdrukjes is inderdaad de bekrachter 'leeg' en dan is het remgevoel totaal anders. dus ineens het links-rem-effect ook helemaal anders.
Bovendien als je daarna ineens flink moet remmen, dan rem je de eerste halve seconde ofzo zonder bekrachtiger. Daarna (als je tenminste het gas loslaat) is de bekrachtiger ineens volaanwezig. Niet echt vloeiende rem actie dit.
Ik zou zo zeggen probeer het eens. het hoeft niet eens in een bocht, rechtuit mag ook.
Met enkele remdrukjes is inderdaad de bekrachter 'leeg' en dan is het remgevoel totaal anders. dus ineens het links-rem-effect ook helemaal anders.
Bovendien als je daarna ineens flink moet remmen, dan rem je de eerste halve seconde ofzo zonder bekrachtiger. Daarna (als je tenminste het gas loslaat) is de bekrachtiger ineens volaanwezig. Niet echt vloeiende rem actie dit.
Ik zou zo zeggen probeer het eens. het hoeft niet eens in een bocht, rechtuit mag ook.
-
- Contacteer:
Zoals ik al zei, meer dan vaak geprobeerd en gebruikt, maar nooit echt last van gehad. Mooiste toepassing van links remmen is nog steeds de volvo v70 awd van de ouders. Ik had hem geleend voor de wintersport. Heerlijk met winterbandjes en constante sneeuwval. Ding wil nogal graag rechtuit in korte bochtjes, maar links remmen is dan helemaal de oplossing. Op valkenswaard is het met de voorwielaandrijvers altijd goed te oefenen, merk je hoeveel het uit kan maken, maar ook hoe enorm moeilijk het is om het constant goed te gebruiken...robert schreef:bij links remmen moet je eigenlijk een vrij hard pedaal hebben, en je moet met een kort remdrukje ongeveer weten hoeveel remkracht je even aanbrengt.
Gijs
Bezemer Rally Team
a propos camber, 
ik ben met de voorwielophanging bezig (r5at) en nu ik de draagarmen eruit heb dacht ik ook aan een beetje meer camber.
Ik denk aan plm 2 deg. (is nu 0-0.5 deg)
Voor het maximale grip bij ragwerk werd mij wel 4 deg aanbevolen, omdat de auto best wel wat veel rolt.
Coupe stabies enzo heb ik al, het rollen komt omdat ik em niet wil verlagen. (handig op o.m. fnb
)
Echter dat maxi ragwerk komt niet zo de hele tijd voor, de banden slijten nu ook gewoon recht af en de wagen is niet echt onderstuurd. Dus maar een beetje veilig in het midden gaan zitten.
Lator geef ik de achterkant dezelfde hoek.
iemand nog een slimme opmerking voordat ik de zaag erin zet?

ik ben met de voorwielophanging bezig (r5at) en nu ik de draagarmen eruit heb dacht ik ook aan een beetje meer camber.
Ik denk aan plm 2 deg. (is nu 0-0.5 deg)
Voor het maximale grip bij ragwerk werd mij wel 4 deg aanbevolen, omdat de auto best wel wat veel rolt.
Coupe stabies enzo heb ik al, het rollen komt omdat ik em niet wil verlagen. (handig op o.m. fnb

Echter dat maxi ragwerk komt niet zo de hele tijd voor, de banden slijten nu ook gewoon recht af en de wagen is niet echt onderstuurd. Dus maar een beetje veilig in het midden gaan zitten.
Lator geef ik de achterkant dezelfde hoek.
iemand nog een slimme opmerking voordat ik de zaag erin zet?
uniballs zijn de weg voorwaartsrobert schreef: iemand nog een slimme opmerking voordat ik de zaag erin zet?

there is no spoon.
De rallymannen hierboven zijn hard toe aan een vacuümpomp van een Dieselmotor... Eventueel elektrisch aangedreven weggewerkt in het geval van de rally auto...
Conclusie: met Diesels is het beter links remmen. (Tenzij je zo'n "tractor" met een gasklep hebt.->Die zijn er namelijk ook!)
Conclusie: met Diesels is het beter links remmen. (Tenzij je zo'n "tractor" met een gasklep hebt.->Die zijn er namelijk ook!)

Hm... Ik hoor daar ff een briljant idee voorbij komen.speedline schreef:De rallymannen hierboven zijn hard toe aan een vacuümpomp van een Dieselmotor... Eventueel elektrisch aangedreven weggewerkt in het geval van de rally auto...![]()
Overigens zijn er volksstammen diesels die enige modificatie behoeven alvoren links remmen überhaupt mogelijk is, dankzij een irritante sensor op het rempedaal. (die zit daar met één of ander veiligheidsexcuus vanwege de fly-by-wire constructie)
ff terugkomend op het CAMBER van de CLIO:
4,3 graden is TEVEEL!!!!
4,3 graden is TEVEEL!!!!
Want ? Volgens mij rijden ze op zandvoort nog negatiever.PtrGte schreef:ff terugkomend op het CAMBER van de CLIO:
4,3 graden is TEVEEL!!!!
Klopt wel ongeveer, maar rij nu sinds korte tijd met een Megane GT, een 1.5 DCI.speedline schreef: Conclusie: met Diesels is het beter links remmen. (Tenzij je zo'n "tractor" met een gasklep hebt.->Die zijn er namelijk ook!)
En ik kan best wel redelijk links remmen, maar op het traject waar ik dit regelmatig toepas heb ik dit ook gedaan met de megane.
Dat was toch ff schrikken, hij reageerde als een debiel en kon bijna de weg vanuit het zijraampje bekijken

Maar inmiddels gaat het alweer een aardig stukje beter. De Megane heeft een hele aggressie rembekrachtiger.
Dit is voornamelijk bij volkswagen en audi. Als je hiermee probeerd links te remmen, slaat gewoon de motor af.StevenK schreef:Hm... Ik hoor daar ff een briljant idee voorbij komen.speedline schreef:De rallymannen hierboven zijn hard toe aan een vacuümpomp van een Dieselmotor... Eventueel elektrisch aangedreven weggewerkt in het geval van de rally auto...![]()
Overigens zijn er volksstammen diesels die enige modificatie behoeven alvoren links remmen überhaupt mogelijk is, dankzij een irritante sensor op het rempedaal. (die zit daar met één of ander veiligheidsexcuus vanwege de fly-by-wire constructie)

Hier heb ik gelukkig geen last van.

Slaat niet af, maar laat gewoon het gas los.Rick D. schreef:Dit is voornamelijk bij volkswagen en audi. Als je hiermee probeerd links te remmen, slaat gewoon de motor af.StevenK schreef:Overigens zijn er volksstammen diesels die enige modificatie behoeven alvoren links remmen überhaupt mogelijk is, dankzij een irritante sensor op het rempedaal. (die zit daar met één of ander veiligheidsexcuus vanwege de fly-by-wire constructie)![]()

Enniewee, ik weet nog wel een Clio die nog wat werk behoeft aan de remmerij voordat het allemaal optimaal is

-
- Contacteer:
2 graden camber is goed te doen, 4 graden is lekker raggen, maar wordt al aardig nerveus, moet je van houden. Geen slecht idee, die dieselpomp, Steven? Hoewel jij natuurlijk wel een regeltjesman bent
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
Rick, heb jij geen noodstop bekrachtiging op die Megane? Als je snel het pedaal intrapt (hij meet de verschiltijd bij sommige systemen ook tussen het loslaten van het gas en snelheid van indrukken van het rempedaal!) knalt ie meteen de hoogste werkdruk op het remsysteem!
Of heb je geen ABS?
Op het circuit zijn camberwaarden van 8 graden heel normaal! Maar da's wel met slicks! Niet met straatbanden!!!
Als je verlies van grip hebt zijn je banden niet zacht genoeg of loopt de loopvlaktemperatuur te hoog op! Regelmatig controleren dus!
Of heb je geen ABS?
Op het circuit zijn camberwaarden van 8 graden heel normaal! Maar da's wel met slicks! Niet met straatbanden!!!
Als je verlies van grip hebt zijn je banden niet zacht genoeg of loopt de loopvlaktemperatuur te hoog op! Regelmatig controleren dus!
Ik heb beide. Maar hij reageerd idd erg fanatiek, ook als ik het gas er nog gewoon bij intrap.speedline schreef:Rick, heb jij geen noodstop bekrachtiging op die Megane? Als je snel het pedaal intrapt (hij meet de verschiltijd bij sommige systemen ook tussen het loslaten van het gas en snelheid van indrukken van het rempedaal!) knalt ie meteen de hoogste werkdruk op het remsysteem!
Of heb je geen ABS?
Dan moeten we daar misschien eens lekker mee aan de gang gaanStevenK schreef:Slaat niet af, maar laat gewoon het gas los.Rick D. schreef:Dit is voornamelijk bij volkswagen en audi. Als je hiermee probeerd links te remmen, slaat gewoon de motor af.StevenK schreef:Overigens zijn er volksstammen diesels die enige modificatie behoeven alvoren links remmen überhaupt mogelijk is, dankzij een irritante sensor op het rempedaal. (die zit daar met één of ander veiligheidsexcuus vanwege de fly-by-wire constructie)![]()
Enniewee, ik weet nog wel een Clio die nog wat werk behoeft aan de remmerij voordat het allemaal optimaal is

Ik rij met de TDI bijna 2 graden en dat is ook geen enkel probleem met de bandenslijtage; op de Clio rij ik rondom 3 graden.clio_rally schreef:2 graden camber is goed te doen, 4 graden is lekker raggen, maar wordt al aardig nerveus, moet je van houden. Geen slecht idee, die dieselpomp, Steven? Hoewel jij natuurlijk wel een regeltjesman bent![]()
Gijs
Dat van die dieselpomp vind ik zowieso niet iets, dan zoek ik liever een manier om zonder bekrachtiging te kunnen rijden.
Halee, ff een oud topic omhoog halen.
Goed ik heb nieuwe (2ehands) velgen met nieuwe banden gekocht van een of ander vaag bandenhandelaartje. Nu zit er wel balanceerlood in, maar bij 130/140 en erboven begint ie toch wel erg te schudden, toch maar opnieuw laten balaceren denk ik he? Kep verder wel goeie velgringen erin zitten dus dat lijkt me wel ok?
Goed dan een 2e ik was langs de uitlijnboer geweest en zowaar na al het sleutelwerk blijkt dat de sporing nog helemaal perfect is.
Maar nu het camber, nu stond rechts een beetje krommer dan links, dus heb de veerpoot wat ingeslepen en bijgesteld. (met de waterpas gebrobeerd gelijk te zetten met links) Die staat nu op 1.12 graden
Links heb ik nix aan de gedaan en die staat op 2.14 graden.
Nu beweerde de uitlijnboer dat het camber voor de C405/Express tussen de 0.9 en 1.30 graden moet liggen. Maar Jeroen L. had al es gezegd dat 2 graden prima kon. Dat Express vond ik al niet kloppen...
Goed nu is de vraag, moet ik de linkerveerpoot ook inslijpen en bijstellen op 1.xx graden of zal ik de rechter gewoon ook op 2.14 zetten?
En wat zijn een beetje goeie waardes voor camber op straat? Ik houd wel een beetje van overstuur natuurlijk, maar de (schuin)slijtage moet niet al te gek worden.
Stuurt verder allemaal wel uber, das nog es een verschil: 13" 5,5J met Semperit (195/55) of
15" 7J met 195/45 uniroyal rainsports
Kan nu ook weer serieus hard door bochten icm de gele koni's
Goed ik heb nieuwe (2ehands) velgen met nieuwe banden gekocht van een of ander vaag bandenhandelaartje. Nu zit er wel balanceerlood in, maar bij 130/140 en erboven begint ie toch wel erg te schudden, toch maar opnieuw laten balaceren denk ik he? Kep verder wel goeie velgringen erin zitten dus dat lijkt me wel ok?
Goed dan een 2e ik was langs de uitlijnboer geweest en zowaar na al het sleutelwerk blijkt dat de sporing nog helemaal perfect is.

Maar nu het camber, nu stond rechts een beetje krommer dan links, dus heb de veerpoot wat ingeslepen en bijgesteld. (met de waterpas gebrobeerd gelijk te zetten met links) Die staat nu op 1.12 graden
Links heb ik nix aan de gedaan en die staat op 2.14 graden.
Nu beweerde de uitlijnboer dat het camber voor de C405/Express tussen de 0.9 en 1.30 graden moet liggen. Maar Jeroen L. had al es gezegd dat 2 graden prima kon. Dat Express vond ik al niet kloppen...
Goed nu is de vraag, moet ik de linkerveerpoot ook inslijpen en bijstellen op 1.xx graden of zal ik de rechter gewoon ook op 2.14 zetten?
En wat zijn een beetje goeie waardes voor camber op straat? Ik houd wel een beetje van overstuur natuurlijk, maar de (schuin)slijtage moet niet al te gek worden.
Stuurt verder allemaal wel uber, das nog es een verschil: 13" 5,5J met Semperit (195/55) of

Tja, als je weinig slijtage wil, ga je voor de 1.xx, maar ik zou zelf voor de 2.14 gaan.Steven schreef:Halee, ff een oud topic omhoog halen.
Ben ook erg tevreden met die rainsportsStuurt verder allemaal wel uber, das nog es een verschil: 13" 5,5J met Semperit (195/55) of

In het cupboek staat 2 graden onbelast, dan bedoelen ze toch niet dat ie met z'n pootjes in de lucht staat lijkt mij?
Naja ik ga nog wel ff met waterpas en rekenmachine in de weer, zet ik em zelf wel recht
Naja ik ga nog wel ff met waterpas en rekenmachine in de weer, zet ik em zelf wel recht

even maar een oude koe uit de sloot halen..
heb vandaag mijn schokbrekers vervangen, hierdoor is de camber veranderd.
De wielen staan nu meer zo / \
zeg maar.
Slijten je banden er nou heel hard van?
De schokbrekers die er nu onder liggen zijn volgens mij van renault sport. Weet iemand misschien de bestelnummers van de normale schokbrekers?
bvd Emiel
heb vandaag mijn schokbrekers vervangen, hierdoor is de camber veranderd.
De wielen staan nu meer zo / \

Slijten je banden er nou heel hard van?
De schokbrekers die er nu onder liggen zijn volgens mij van renault sport. Weet iemand misschien de bestelnummers van de normale schokbrekers?
bvd Emiel