Het draaipunt blijft aan het einde van de pen zitten. Deze is in principe vast met de stand van de schijf dus hoe het ook inveert de schijf zal nooit dichterbij komen.
Als je deze draagarmen kan fabrieken heb ik er wel oren naar. Ik vind de verstelbare zeer mooi maar gaat mij net te ver voor straatgebruik
Met de std fusees heb je maar een paar mm marge, hetgeen eigenlijk te minimaal is zoals Bart al vaker aangaf. Bij een flinke kerb of eens een kapot wiellager loop je dus de kans dat je hele onderstel onder je auto uitrost.
Ben eens benieuwt naar de rs fusee ,omdat de offset 1cm breder is t.o.v. de std clio 1 fusee. Als de schijf dan ook iets verder naar buiten staat ben je helemaal de man.
Complete rs cup onderstellen heb ik meerdere sets liggen, mocht er iemand dit willen combineren met Martijn's draagarmen.
Wat ik zo gemeten heb zit er aan de binnenkant van het wiellager al 1cm verschil (wanneer de gaten voor de fuseekogel gelijk staan).
Je belangrijkste punt word de offset van de schijf richting kogel/extender, daar zit weinig ruimte zoals Bart al aangaf. Als je klauw en schijf naar buiten kunt plaatsen hef je dat op, maar het is maar de vraag of je zo'n constructie wilt.
Voor het testen zou ik ze eerst zelf monteren, haal de veren van je shocks af en laat hem eens zakken om te kijken wat er gebeurd.
@Martijn: Het klopt dat je dan nauwelijks een RC correctie overhoudt. Je kan de extender niet te lang maken tot onder de rand van de schijf, want dan breekt het spul gewoon af. Dat is helaas een grote concessie.
Conclusie is dat je met een clio 1 fusee geen RC correctie kan toepassen. Waarom dan wel een uniball? Omdat je dan zelf de breedte van je draagarm kan bepalen. Ikzelf rij nu met 19 16V assen rond op mijn clio icm verbrede draagarmen. (niet met uniballs overigens, maar de originele fuseekogels icm een speciaal bracket) De assen heb ik zelfs nog iets uitgeschoven. Geen RC correctie dus helaas, maar wel een flink bredere ophanging. Ik heb wel pennen gemaakt, maar toen met het idee om het te combineren met de fuseekogel (uniball + bracket) van een cup 2. Daar was geen ruimte voor helaas. Stangkoppen kan wel, maar is bewerkelijk om te maken.
Die pen is een los deel bij de megane fusee, maar zit in een conische passing. Dat is veel sterker, maar ook bij de megane/clio cup gaan die dingen wel eens krom.
De beste constructie is mijn inziens die van de clio cup 2. Die hebben slanke pennen, die niet geklemd zitten tegen de onderzijde van de fusee. Die kunnen het beste harde klappen opvangen, en als het ware iets meebuigen. Hoe je het ook maakt, op deze manier blijft het altijd het zwakste punt van je ophanging.
Zal proberen om straks wat detailfoto's te posten voor de beeldvorming. Beste is gewoon een cup set eronderschroeven. Buiten de sterkte van de constructie heb je ook nog een wiellager wat eens zo groot is dan het std lager. Ik zal eens kijken in hoeverre je een cupfusee kunt bewerken om hem passend te krijgen op een std poot. Hij moet zowieso smaller worden, de gaten moeten gevuld en op andere locatie opnieuw geboord worden. Zo heb ik van een a110 eens remzadels gezien welke bewerkt waren om zo grotere remmen te kunnen monteren.
Eventueel kan ik dan sets maken die direct op de armen van Martijn passen.
draagarmen met lagers ipv rubbers en een verstelbare uniball (megane cup)
extenders (megane cup)
fusees (megane cup)
schokdempers compleet met veren (megane cup)
topmounts (megane cup)
Kan ik hier iemand blij mee maken? Het past op elke renault eigenlijk, het enige wat alleen op een megane of R19 past zijn de topmounts, maar die zijn eventueel aan te passen.
Hiermee kun je je clio 16v een stuk breder maken, het enige waar je dan naar op zoek moet zijn aandrijfassen (19 16v of megane 2.0 16v bijvoorbeeld). Eventueel kan ik er megane 2.0 16v aandrijfassen bijleveren. Heb je wel direct een dik serieus onderstel aan de voorzijde..