Zo, ben ik de eerste die hier reageert?
Erg leuke en leerzame dag!

Zoals een beetje te verwachten viel, waren er voldoende probleempjes op te lossen,. Behalve voor onze Belgische vriend Andy, die zonder enige moeite 176 PK uit zijn 1.4 Turbo haalde, zónder injectie!
Allart had een ernstig brandstoftekort bij deellast tussen 3000 en 3500 rpm, wat niet opgelost kon worden, Jasper's opgefokte 5 liep ernstig arm, maar pompte er na wat aanpassingen door Henk ook een dikke 170 PK uit, Johan's über-standaard GT deed het zeker niet verkeerd met een kleine 100 PK aan de Uniroyal-ballonnen. Ik zal iedereen verder de ruimte geven om zijn eigen verhaal te doen.
Mijn GT deed, zoals bijna elke 5GTT, raar. De eerste run, op 0,7 Bar boven de gasklep, bracht het vermogen op ca. 90 PK aan de wielen, maar de vermogenscurve was weinig vloeiend. Dat duidde op een ontstekingsprobleem. Hij liep verder goed, maar dat probleem moest later getackled worden. De druk wat opgeschroeft naar 0,9 Bar boven de gasklep, wat een dikke 100 PK opleverde. Mwoa... Na wat nagedacht te hebben over mogelijke oorzaken van de vreemde curve en ondertussen Johan op de bank te hebben gehad met exact hetzelfde probleem, hebben we 1 en ander uitgesloten. De bougies gecheckt: OK. Bougiekabels vervangen door Magnecors (thanks voor het lenen, Andy!): Iets verbetering, maar geen grote. Johan had de Renix al vervangen voor die van Andy, die eerder op de dag geen enkel probleem gaf, maar dat loste het probleem ook niet op. Tot Jo op het idee kwam dat de positie van de verdeler niet goed zou kunnen staan, met de wartel die door de nokkenas wordt aangedreven in het blok. Na wat gesleutel van Henk en Jo (ik stond als vanouds te zakbiljarten

) kwamen we er al snel achter dat dit zeker niet goed stond! Alles uit elkaar gehaald en op de juiste manier terug gezet en nog een run gedaan. Het was al wat beter, maar de curve was nog steeds niet vloeiend. Helaas... Dan maar eens kijken of het verhogen van de druk, in combinatie met een andere sproeier wat oplevert. Hoe hoger de druk, des te beter hij ging lopen. Uiteindelijk gestopt bij een druk waarvan we niet weten hoe hoog hij is (externe drukmeter was niet meer aangesloten) en een 135 sproeier. Zeer nette AFR waardes, een vermogen van iets meer dan 117 PK aan de wielen en een koppel wat net boven de 200 nm uit kwam.
Helaas bleek wel dat de carburateur wat aandacht nodig heeft, want bij gas los bij 6500 rpm spuit er brandstof tussen de carb en de lobster uit. Ook druppelt hij wat bij de stationairschroef. Werk aan de winkel, dus!
Al met al een super mooie dag, leerzaam en vooral goed om te weten wat je 5 kan en, nog veel belangrijker, hoe arm/rijk hij staat. Die brandstoflekkage bij de carburateur kom je ook nooit te weten als je gewoon rijdt. Totdat je langs de weg staat en je auto in vlammen op gaat.
Andy, Johan, Allart, Jasper en uiteraard in het bijzonder Henk en Jo, super bedankt voor de mooie dag en tot de volgende!