[ACT] F7[x] met turbo
heb nog wel een f7r-710 onderblokje liggen voor de liefhebbers.
pm'edSteven schreef:Doe eens wat info over dat onderblok?
Kmstand, staat, prijs etc?
I agree with pat! is toch juist leuk om het niet volledig op de weg te krijgen!
met 4wd en 400 pk kan iedereen hard optrekken....
met 4wd en 400 pk kan iedereen hard optrekken....
@ Jo
Als je een kleppendiagram van een F7P/F7R tegenkomt stuur ffe door graag.
Anders moet je'm ffe opmeten voordat ie in elkaar gaat.
Als je een kleppendiagram van een F7P/F7R tegenkomt stuur ffe door graag.
Anders moet je'm ffe opmeten voordat ie in elkaar gaat.
Voor welke drijfstangen ga je jo? Op de foto lijkt het standaard.
Zijn die getallen beschikbaar F7P/F7R-710 (megane). Kleptiming en lift. Ik zit te twijfelen tussen de F7P en F7R-710 nokkenassen.Fastchip schreef:@ Jo
Als je een kleppendiagram van een F7P/F7R tegenkomt stuur ffe door graag.
Anders moet je'm ffe opmeten voordat ie in elkaar gaat.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
op foto 4 de linker drijfstang kan je zien dat het H-profielen zijn...
je hebt gelijk, had het ook kunnen zien aan de lagerkapjes.
Leuk topic hier
.

Jo ken je de truuk ook van de lagerschalen?
minder weerstand is meer vermogen.
minder weerstand is meer vermogen.

Mark,
hier komen ACL's in. Het moet allemaal heel blijven, en vooral bedrijfzeker, vandaar dat er ook de beste materialen en afstelling gebruikt worden. Ik heb geen zin om elke 500 km met men bol onder de kap te hangen.
hier komen ACL's in. Het moet allemaal heel blijven, en vooral bedrijfzeker, vandaar dat er ook de beste materialen en afstelling gebruikt worden. Ik heb geen zin om elke 500 km met men bol onder de kap te hangen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
ha ok ik snap het 

Bedoel je soms van die krengen met zo'n gleuf in het midden? Zeker voor turbogebruik niet handig en die wrijving is minimaal. Dikkere olie of andere lagerspeling maakt meer uit.mark 5t schreef:Jo ken je de truuk ook van de lagerschalen?![]()
minder weerstand is meer vermogen.
std 21 krukaslagers hebben die gleuf ook hoor. Drijfstanglagers zijn voorzien van 3 gaten of 1 sleufgat, afhankelijk van de leverancier.Steven schreef:Bedoel je soms van die krengen met zo'n gleuf in het midden? Zeker voor turbogebruik niet handig en die wrijving is minimaal. Dikkere olie of andere lagerspeling maakt meer uit.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Dan snap ik die hele opmerking van lage wrijvingslagers niet helemaal, daar alles draait op een oliefilm en dus de wrijving die de oliefilm tov het lagermateriaal echt nihil is.
Wat ik zei, een grotere lagerspeling of andere viscositeit van de olie maakt VEEL meer uit.
Wat ik zei, een grotere lagerspeling of andere viscositeit van de olie maakt VEEL meer uit.
het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?
tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?

Dacht dat het wel wat kon worden dit topic, maar nu begin ik toch weer te twijfelen...

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Da's 't zelfde tuuttuut.tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?

Tsss, heb jij er wel verstand van ofzoPtrGte schreef:![]()
Dacht dat het wel wat kon worden dit topic, maar nu begin ik toch weer te twijfelen...

Mark geef eens een artikel over die superlagers, ik geloof er namelijk niet in.
@ steefie.
ik heb een kameraad die heeft een 2,0L VW 16V blok getuned tot 270 PK
gemeten op een testbank die zeker niet positiever is als die in goes.
mijn 5gt heeft er ook op gestaan.
VW motor heeft een compleet cross seizoen gedraaid zonder noemenswaardige problemen.
de gebruikte lagers waren wel uprated maar boven en onder met gleuf in het midden.
verder een goed afsluitende oliespatplaat onder in je carter levert ook nog weer iets.
hij heeft toen echt alles gedaan om de wrijving te verminderen en dit leverde dus ook zeker resultaten op.
wat Jo betreft snap ik het hufterproof verhaal wel echter was dat bij het VW blok niet aan de orde (alhoewel hij het wel was)
lijkt me toch geen onzinnig topic op deze manier???
@geert mahle is top spul!
ik heb een kameraad die heeft een 2,0L VW 16V blok getuned tot 270 PK
gemeten op een testbank die zeker niet positiever is als die in goes.
mijn 5gt heeft er ook op gestaan.
VW motor heeft een compleet cross seizoen gedraaid zonder noemenswaardige problemen.
de gebruikte lagers waren wel uprated maar boven en onder met gleuf in het midden.
verder een goed afsluitende oliespatplaat onder in je carter levert ook nog weer iets.
hij heeft toen echt alles gedaan om de wrijving te verminderen en dit leverde dus ook zeker resultaten op.
wat Jo betreft snap ik het hufterproof verhaal wel echter was dat bij het VW blok niet aan de orde (alhoewel hij het wel was)
lijkt me toch geen onzinnig topic op deze manier???
@geert mahle is top spul!

Ik zal eens kijken of ik er wat terug kan vinden in mijn documentatie thuis.
En no offence Mark, prachtig die 270pk, maar daar dragen die lagers echt nog geen 1% aan bij. Je snapt toch ook wel wat ik uitleg?
Edit*
En no offence Mark, prachtig die 270pk, maar daar dragen die lagers echt nog geen 1% aan bij. Je snapt toch ook wel wat ik uitleg?
Edit*
Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
die ACL racing series zouden in principe wat beter bestand zijn tegen grens-smering bij extreme toerentallen en hoge piekdrukken, oftewel:
dat de krukas dus net WEL door die olielaag heen wordt gedrukt tegen de lagers... maar goed... of ze ook ECHT beter zijn???
Het is meer het gevoel wat je erbij hebt...
heb zelf prima ervaringen met "gewone" lagers van KS en Glyco, maar de Vandervell's, ACL's, ACL Racing series en Mahle lagers doen het ook "bijna" allemaal nog
die ACL racing series zouden in principe wat beter bestand zijn tegen grens-smering bij extreme toerentallen en hoge piekdrukken, oftewel:
dat de krukas dus net WEL door die olielaag heen wordt gedrukt tegen de lagers... maar goed... of ze ook ECHT beter zijn???
Het is meer het gevoel wat je erbij hebt...
heb zelf prima ervaringen met "gewone" lagers van KS en Glyco, maar de Vandervell's, ACL's, ACL Racing series en Mahle lagers doen het ook "bijna" allemaal nog

@Geert:
ACL race lagers:
http://www.performanceenginecomponents. ... ?id=250607
het hele gamma:
http://www.performanceenginecomponents. ... D=690&MID=
btw, Je hoeft ze niet in UK te halen, Pat levert ze ook.
ACL race lagers:
http://www.performanceenginecomponents. ... ?id=250607
het hele gamma:
http://www.performanceenginecomponents. ... D=690&MID=
btw, Je hoeft ze niet in UK te halen, Pat levert ze ook.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
kortom, zo lang je niks zieks aan het bouwen bent voldoen std lagers dus?
Sterker nog, zodra het maar eventjes geraakt wordt (geen oliedruk) is het per direct gedaan met je lager.PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Dus daarom maakt het lagertype vrij weinig uit, uiteraard zijn die versterkte lagers vaak andere legeringen die de oliefilm beter kunnen waarborgen en minder vervorming hebben onder hogere temperaturen.
Dusja lage wrijvingslagers zie ik echt als een broodje aap

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus

Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Het lijkt mij inderdaad ook vrij onmogelijk om lager schade te rijden met een goed olie pijl, verse olie en olie temperatuur.Luco/Alpine-racer schreef:Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus![]()
Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.
Was in de war met lagerkappenRonald1916V schreef:Da's 't zelfde tuuttuut.tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Als je maar genoeg toeren draait, dan kan 't allemaal wel stuk hoor.Geert schreef:Het lijkt mij inderdaad ook vrij onmogelijk om lager schade te rijden met een goed olie pijl, verse olie en olie temperatuur.Luco/Alpine-racer schreef:Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus![]()
Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.

