ACT: LPG

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Maarten-Jan
Car: R19.R

Whaha, nee een diesel zal nooit mooi klinken, daarom beter dat een dci zo stil is :p stel je voor dat er een tdi in lag, de hele tijd onderweg met een tractor diesel en een bak herrie :lol: :lol:
Tim
Car: E36 M3

Valt ook nog wel mee hoor. Daarbij zijn de nieuwe modernere commonrail TDI's een stuk stiller nog.
Maarten-Jan

De commonrail tdi's zijn wel prima inderdaad. Maar de laatste passat (begin 2008 model)waarin ik gezeten heb had nog die ouwe pompverstuiver, nou sorry hoor :p , maar wat een lawaai, daar had je echt het gevoel in een trekker te zitten. En dat moet dan premium zijn...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Juist, gasgeven met die hap!

En de muziek van die V6 kun je never evenaren met een Diezhell...
Filmpje met openluchtfilter is bekend? Bij Hannes keek iedereen naar die familieboot die bulderend voorbij kwam. En daar zijn ze wat gewend. :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor

niet bekend bij mij, klinkt vast heerlijk! linkje?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Arjen schreef:Het verbruik van mijn Saf gaat bij flink doorplanken richting 1 op 7.
Die C3 doet 1 op 19 en is zeker zo comfortabel als mijn Saf. Dan is die diesel dus een stuk voordeliger.

Maar verder ben ik het helemaal eens met het onderschrift van Martijn al doet die C3 me qua rijden net denken aan de 5AT die ik gehad heb.

Als de turbo inkomt dat spurt ie opeens ook flink vooruit. Ook is het koppel van dat ding ongeveer gelijk aan die van mijn Saf.

Maar over het algemeen zijn diesels gewoon boring.
Ok, maar dat is in mijn ogen geen vergelijk. Ik heb niks aan zo'n kleine auto, dus zou dezelfde grootte en dan diesel moeten nemen.

Resultaat: veel hogere kosten voor dezelfde auto :)
Arjen

Voor mij maakt het weinig uit. Ik zit over het algemeen alleen in de auto dus daar heb ik de ruimte niet voor nodig. Qua laadruimte kan ik in de C3 evenveel kwijt als in de Saf. Ga je vaak met meer mensen op pad dan is de Saf absoluut de betere keus.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

tutuur schreef:niet bekend bij mij, klinkt vast heerlijk! linkje?

Diesel, anyone? 8) Schijnt dat een 180 pk V6 TDI 1 op 10 verbruikt, dat verbruiksvoordeel is bij gelijke motorisering dus weg.

Om de Laguna vergelijking eerlijk te maken: wegenbelasting LPG: 1200,- p.j.; diesel: 1540,- p.j.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
coupe16v
Contacteer:

Dat geluid heb ik ook (L) Alleen klinkt het bij mij net iets anders (lag1 ph1 24v)
Een audi a4 180pk v6tdi quattro verbruikt 1:14 - 1:15
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Arjen schreef:Voor mij maakt het weinig uit. Ik zit over het algemeen alleen in de auto dus daar heb ik de ruimte niet voor nodig. Qua laadruimte kan ik in de C3 evenveel kwijt als in de Saf. Ga je vaak met meer mensen op pad dan is de Saf absoluut de betere keus.
Bij mij zitten er ook niet vaak meer dan 2 mensen in, maar de laadruimte voor grotere onderdelen of bijv. vakantie is wel makkelijk.
tutuur
Clubsponsor

Voor mij is de keuze iig makkelijk nu... Diesel kan je overal tanken, je staat minder aan de pomp en hebt meer betrouwbaarheid...
Arjen

Hoezo meer betrouwbaarheid? Heb al honderduizenden kilometers op LPG gereden en echt nooit wat gehad.
Arjen

Jean-Paul-S schreef:
Arjen schreef:Voor mij maakt het weinig uit. Ik zit over het algemeen alleen in de auto dus daar heb ik de ruimte niet voor nodig. Qua laadruimte kan ik in de C3 evenveel kwijt als in de Saf. Ga je vaak met meer mensen op pad dan is de Saf absoluut de betere keus.
Bij mij zitten er ook niet vaak meer dan 2 mensen in, maar de laadruimte voor grotere onderdelen of bijv. vakantie is wel makkelijk.
Wij zijn motorvakanties (met tent) gewend. Dus de bagageruimte van een Snoeksnoekie Salto is voor ons al ruim voldoende.
tutuur
Clubsponsor

Nja miss is het omdat je alleen de slechte verhalen hoort maar zijn toch heel wat auto's met problemen op lpg...

Helaas ook de 850 die ik heb gekocht die een hele vreemde klacht heeft :(
Arjen

tutuur schreef:Nja miss is het omdat je alleen de slechte verhalen hoort maar zijn toch heel wat auto's met problemen op lpg...

Helaas ook de 850 die ik heb gekocht die een hele vreemde klacht heeft :(
Daar heb je gelijk in: je hoort vaak alleen de slechte verhalen. En mocht je problemen hebben met je LPG installatie dan wordt het vaak een hele zoektocht naar de oorzaak.

Toch deden mijn 11 turbo, 19 16v en Gaap 9000 het prima op gas. Maar de vorige eigenaar van mijn Saf heeft idd een keer de luchtmassamater laten knallen door het compleet leegrijden van de LPG-tank.
tutuur
Clubsponsor

Tsja, tell me about it...

Me Volvo rijd soms gewoon 100km lang prima dus iets mechanisch lijkt het me niet... Heb ook al alle stekkers los gehad opgeschuurd en ingespoten maar helpt niks...

Als ie goed rijd is er niks aan de hand en loopt ie prima en van het ene op het andere moment gaat je in houden. Als ik dan even gas los laat en weer gas geef pakt je weer op om vervolgens weer in te gaan houden.

Op de snelweg is het wel vol te houden maar binnendoor zet ik en mooi weer op benzine...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

En die Volvo heeft al x ton gelopen? In hoeverre je dat de gasinstallatie aan kan rekenen...? Ik heb met gasinstallaties ook nooit problemen gehad. van de Coupé zit de verdamper eraan te komen. Is wat mij betreft normale slijtage, na 240.000 km.

En hoe zit het met moderne diesels met de inspuitpompen, turbo's en EGR-kleppen. Blok op zich zal sterker kunnen zijn, maar de randapparatuur telt ook mee.
tutuur
Clubsponsor

Heb je zeker gelijk in. Heeft al 280k op lpg gelopen echter de verdamper is al een keer vervangen...
Maarten-Jan

betrouwbaarheid op lpg is niet zo'n issue, al helemaal niet als je een vialle lpi installatie hebt (oke, daar gingen in het begin de pompen nog wel eens van stuk bij teveel leegrijden). De betrouwbaarheid ligt aan de inbouwer, niet aan de installatie over het algemeen.

Ik heb gasinstallaties gezien waarbij alles met kroonsteentjes aan elkaar zat, dan is de betrouwbaarheid ver te zoeken :lol:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Vraag :

Is de LPG G3 installatie in een Megane I phase II 1,6 16V hetzelfde als in een Clio II 1,6 16V ???

En hoe betrouwbaar zijn deze ?? Bekende problemen kwa LPG-installatie ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer

Ligt helemaal aan het merk installatie. De blokjes lopen er prima op.
Als de motoren gelijk zijn is de installatie ook wel gelijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor

Ik geloof dat daar een landi renzo verdamper in hangt. Werkt vast prima en vervanging van die dingen kosten geen reet!
Riël
Über-Spammer

Ligt toch echt eraan waar ie ingebouwd is :p Of ken je de auto?

(Overigens, ook alles van Eurogas is van Landi-renzo ;))
tutuur
Clubsponsor

nee dat niet maar in heel veel van die dingen word dat ingebouwd. geloof dat je bij de dealer ook word doorverwezen naar Eurogas (en dus indd. de landi renzo verdamper)
Abel
Über-Spammer

ik denk dat je met zo'n auto de algehele staat van onderhoud moet bekijken.

is de auto netjes onderhouden dan zal dat ook wel voor de lpg installatie goed zijn.

moderne lpi installaties kun je ook laten uitlezen.

meeste kwalen van de 1.6 16V zijn wel bekend. en of die dan op benzine rijd of lpg dan maakt het ook niet uit. ik heb ze al wel gezien met 3 ton op de teller. dus danmoet dat wel goed gaan lijkt me
Riël
Über-Spammer

Ja, en al loopt die kop stuk op gas, hoeveel werk is zo'n 1.6 nou helemaal ? :p
Arco
Über-Spammer

Distributie is ff werk bij zo'n 1,6 16V in de Clio. LPG maakt ik mij eigenlijk geen zorgen over nee. Redelijk hufterproof gezien waar het allemaal is ingebouwd ... Was gewoon ff een vraag of er nog eigenaardigheden waren.
Nu is het alleen jammer dat de auto voor mijn neus is weggekaapt :-( Dus weer ff verder zoeken.

Abel
Über-Spammer

megane 2 op lpg of laguna 2 op lpg zijn ook wel cheap (Y)
Riël
Über-Spammer

Maar waarom die vraag over het vergelijk van gasinstallaties?
Arco
Über-Spammer

Ik lees er weinig over op dit forum en vroeg mij af hoe betrouwbaar ze zijn. Ik weet dat redelijk hetzelfde systeem in Clio, Megane en Laguna zit, dus er rijdt veel van rond.

- cilinderkoprevisie
- revisie lpg-systeem

dat soort zaken.

coupe16v
Contacteer:

Ligt eraan welke installatie erin ligt.
Een eurogas (heeft alleen een renzo landi verdamper) is goed maar je levert vermogen in.
Beste is een Lpi installatie van vialle. Met die installatie heb je het benzinevermogen en soms nog meer. De cilinderkop gaat ook langer mee door de koelere verbranding door de vloeibare inspuiting.
Abel
Über-Spammer

cylinderkop revisie zo'n 3 ton ongeveer. (Y)

en als je geluk hebt misschien een verdamper vervangen en iedere 50000 a 75000 km de gas filter.

als je pech hebt een sensor en of de lpi pomp.

gas systeem is net zo betouwbaar als de benzine syteem hoor. alleen de verdamper wil wel eens stuk gaan lees ik wel eens.

voor de rest hangt alles af van de eigenaar hoe die met zijn auto is omgegaan. (Y) als die altijd hard rijd op gas en ook in duitsland 200 gaat rijden op gas dan gaat het een stuk harder met de kleppen.

je moet rekenig houden dat je niet het maximum uit je auto haalt met lpg. als je auto 200 kan dan rijd je maximaal 160/170 om de kleppen niet te heet te laten worden.

mijn megane 2 had wel een stukje onderhoud nodig, maar had ook al veel gehad. nu rijd hij prima en heeft een betrouwbaar gevoel. net geen 2 ton op de teller (Y)
Riël
Über-Spammer

coupe16v schreef:Ligt eraan welke installatie erin ligt.
Een eurogas (heeft alleen een renzo landi verdamper) is goed maar je levert vermogen in.
Beste is een Lpi installatie van vialle. Met die installatie heb je het benzinevermogen en soms nog meer. De cilinderkop gaat ook langer mee door de koelere verbranding door de vloeibare inspuiting.
Erg kort door de bocht. LPi is niet het beste, het is een goed alternatief. Wat is een goede installatie?

Een prins dampgassysteem is ook prachtig, en goedkoper. LPi heeft dure componenten. Op een auto met 100 pk is die pk winst gewoon praten in de marge. En Eurogas levert daarnaast wel, maar niet merkbaar vermogen in (althans, mijn safrane 2.5 liep gewoon topsnelheid met een mengstuk).
Overigens heb ik dat ding verkocht met 5 ton op de klok, daar is de kop echt nog niet vanaf geweest :)

Trouwens, zo'n megane met verdamper en mengstuk is zo makkelijk die reviseer je zelf! Dat is met LPi weer wat lastiger :p

Tegenwoordig krijg je geen slechte gassystemen meer. Je hebt wel slechte inbouwers.

NIks tegen LPi, ik rijd er momenteel mee in mijn V40 en buiten een haperend injectortje ben ik dik tevreden over het rijden ermee.
Maarten-Jan

Ik zou ook voor lpi kiezen, het is gewoon een stuk moderner als die verdampings systemen en beter voor de kop. Het vloeibare gas verdampt onderweg naar de cilinder en koelt dus. En ja, als er wat mee is dan is het wat duurder, maar daar staat tegenover dat er eigenlijk nooit wat mee is. In het begin gingen de hogedruk pompen nog wel eens stuk bij lpi maar dat is ook verleden tijd.
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op wo 7 sep 2011 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

*kuch* Net een gereviseerde pomp gemonteerd in mijn LPi-tank. Kost 200 euro (en wat zelfwerkzaamheid), best te overzien op 120.000 km. Maar helemaal normaal vind ik het niet voor een systeem uit 2008.

Overigens verdampt het gas al in het inlaatkanaal. Bij kunststof inlaatkanalen leidt dat weleens tot ijsvorming. Bij mijn LPi-installatie is dat opgelost door de injectoren met een soort 'rietje' te verlengen tot vlak voor de inlaatkleppen.
Plaats reactie