Gerry's clio 1.8 16v turbo Het rijdt!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Bart V

Uitliteren kan ook. Dan moet je de kom afdekken met een transparante plastic plaat met een klein gaatje. Dan de kom afvullen, en de zuiger opnieuw wegen (zonder plaatje). Met de bekende soortelijke massa van water kan je dan terugrekenen naar een volume. Je kan ook gewoon het water er weer uitzuigen, en in een maatbekertje gieten. Dan weet je meteen het volume.

Dat is een goede methode om de inhoud te meten/berekenen van een bestaande kom, maar bijvoorbeeld niet om te bepalen hoe groot je afmetingen moeten worden om een bepaalde compressieverhouding te halen.

Beste kan je bovenstaande formules in een excel sheet frotten. Eenmalig even "werk" en dan kan je beetje spelen met de afmetingen om zo de juiste afmetingen van je kom te krijgen.
GerryTT

Daarstraks ff bezig geweest met meten en rekenen. Wil je dit nauwkeurig doen dan moet je uitliteren of beter meetmateriaal hebben dan een schuifmaat :~

Maar heb een poging gedaan. Kwam bij de JE zuigers uit op 7.59 en bij de originele met kom 8.54. Heb de diameter van de zuigeroppervlakte gepakt dus er komt nog iets bij. Nou denk ik dat JE geen 5 verschillende LC zuigers maakt dus zal die wel 8:1 zijn en de oiginele 9:1.

Ga eerst met die originele LC zuigers een blok bouwen. Afhanklijk van wat er van de cilinderkop afgaat(of al af is gehaald) kan ik dan de koppakking dikte bepalen.
Tom
Moderator
Car: MB

een goede schuifmaat kun je toch prima op .1 mm aflezen!?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor

op .02 zelfs

al je er van uit gaat dat de hoek van het ingefreesde randje 45 graden is is het helemaal makkelijk (Y)
GerryTT

Tom schreef:een goede schuifmaat kun je toch prima op .1 mm aflezen!?
Jawel, maar ik vond het moeilijk om met de doorn de diepte te meten. Maar het ging meer om een indicatie. Er zijn nog meer variabelen voor de compressie verhouding.
Tom
Moderator

aha ok :D

@ Tutuur, idd ja
Bart V

GerryTT schreef:Daarstraks ff bezig geweest met meten en rekenen. Wil je dit nauwkeurig doen dan moet je uitliteren of beter meetmateriaal hebben dan een schuifmaat :~
Je legt een stevig stalen stripje over de kom, en dan meet je met de achterkant van de schuifmaat de diepte vanaf de zuigerbodem tot op het stripje, want je gebruikt het stripje om de schuifmaat op te laten rusten. Je meet dan dus de dikte van het stripje mee, dus dat trek je af van het totaal, en dan heb je exact op 0.01 mm (mits een fatsoenlijke schuifmaat) de diepte van de kom.
GerryTT

Heb ik zo ook gedaan. Kan ik aan de hand hiervan ook bepalen met hoeveel druk je kunt gaan rijden?

Wat beteken deze cijfers en letters in de zuiger? Is de linkse een overmaatse?

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /001-3.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor

ff opmeten zou ik zeggen, dan weet je snel genoeg of de ene een grotere diameter heeft dan de andere (Y)
Riël
Über-Spammer

tutuur schreef:op .02 zelfs

al je er van uit gaat dat de hoek van het ingefreesde randje 45 graden is is het helemaal makkelijk (Y)
Hoek maakt niet uit:

( Onderste oppervlak + Bovenste oppervlak / 2 ) * hoogte
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

GerryTT schreef:Heb ik zo ook gedaan. Kan ik aan de hand hiervan ook bepalen met hoeveel druk je kunt gaan rijden?
Min of meer ja. Wat is je doelvermogen?
GerryTT

Bart V schreef:
GerryTT schreef:Heb ik zo ook gedaan. Kan ik aan de hand hiervan ook bepalen met hoeveel druk je kunt gaan rijden?
Min of meer ja. Wat is je doelvermogen?
Een doelvermogen heb ik niet. Wil eerst met die 9:1 zuigers een blok bouwen en dan een veilige marge qua druk hebben. Dit word de eerste keer dat ik een blok zelf in elkaar ga zetten, ben al blij als het straks allemaal werkt :p
tutuur
Clubsponsor

als je het red tot de 9:1, denk dat jo hier wel uitsluitsel over kan geven maar het lijkt mij dat je tot MAX 1 bar kunt gaan....
GerryTT

Blok en krukas weggebracht om na te laten meten. Krukas was nog goed maar blok niet meer. 1 Cilinderbus was 0.09mm te groot. De andere 0.05. Heb nu 2 andere onderblokken afgegeven om na te meten dus zal het morgen wel horen. Zit daar zo weinig marge in? Ook zit er een rand boven in de cilinderbus van de zuigerveren. Hij zei dat daar de nieuwe zuigerveren op konden afbreken of dat het blok kon gaan tikken.
Steven
Car: M536

Flexhoon erdoorheen?
Tom
Moderator

of randen lichtjes opschuren met zeer fijn waterproof papiertje. Met wat olie schuren.
GerryTT

Wacht eerst het revisie bedrijf even af. Zal morgen wel klaar zijn.
Wil het wel goed doen en geen oliezuipend, tikkend blok hebben. Zelf opschuren doe ik liever niet. Dat flexhonen lijkt mij dan beter maar blijft het feit dat de cilinder maximaal 0,02mm mag afwijken. Dit staat ook in de vraagbaak.
Tom
Moderator

dat "opschuren" wat ik bedoel is ook eigenlijk niet zozeer om je cilinders groter te maken maar meer om de vuile aanslag weg te "poetsen" die je wel eens ziet in de rand.
GerryTT

Tom schreef:dat "opschuren" wat ik bedoel is ook eigenlijk niet zozeer om je cilinders groter te maken maar meer om de vuile aanslag weg te "poetsen" die je wel eens ziet in de rand.
Dat begrijp ik, had er zelf ook aan gedacht, maar wil dat bij het eerste blok wat ik reviseer nog niet zelf doen. :beer:
mark 5t
Contacteer:

Jo heeft erg veel ervaring met het ombouwen van deze blokken naar lagedruk turbo.
vraag hem maar eens naar wat info.
GerryTT

Heb vandaag een benzinedrukregelaar gekocht. Ga deze straks toch nodig hebben maar wilde hem gelijk uitproberen natuurlijk. Weet iemand hoe ik die aan moet sluiten? Bij Biesheuvel op de site staat dat hij tussen de retour leiding moet. Heb dit geprobeerd maar dan loopt hij voor geen meter.
tutuur
Clubsponsor

Tussen de aanvoer en dan de retourleidibg aan het onderste nippeltje. Volgens mij hetzelfde als een gtt heeft...

De druk die hij teveel heeft gaat terug naar retour...
GerryTT

Zitten maar 2 aansluitingen op voor benzine leidingen. Lijkt mij dat hij de benzine "tegen houdt" om zo meer druk in de injector rail te krijgen/houden.
tutuur
Clubsponsor

Hmmm dan weet ik het niet.... Had je dan niet gewoon een benzinedruk regelaar moeten nemen. Of is dat het?
GerryTT

Tis idd een benzinedrukregelaar oftewel een PowerBoostVentiel. Vond dat een mooiere afkorting dan BDR (0)
Riël
Über-Spammer

Waarom heb je die dan gekocht? Moet je meer benzinedruk hebben?

Enfin, hij moet inderdaad achter de benzinerail in de retourleiding. Het vacuumslangetje die op de originele zit moet je dan met een t-stukje ook naar dat ding leiden.

van benzinerail -> horinzontale aansluitng -> vericale aansluitng -> naar tank retour
GerryTT

Heb hem gekocht met het oog op de turbo ombouw. Ben zovast de spullen aan het verzamelen.

Heb nu het vacuumslangetje tussen de slang naar de map sensor zitten. Is toch dezelfde vacuum?

Maar de originele drukregelaar blijft er dus ook tussen zitten? Ook als de turbo erop zit?
Riël
Über-Spammer

Ja. Is goed wat je zegt.
GerryTT

Morgen maar weer eens knutselen dan. Thanks (Y)
mark 5t
Contacteer:

denk dat je de vekeerde hebt
je moet die van Improve tuning van de site hebben.
das een echte turbo regelaar merk malpassi heb ik ook op mijn gtt
Riël
Über-Spammer

Wat heb je eigenlijk nodig? Deze verhoogt de druk zo als je ineens veel vraagt. De standaard druk blijft in feite gelijk. Je kunt wel de boost (what's in a name) afstellen.

Als je een nieuwe,a ndere, instelbare regelaar nodig hebt, moet je wat mark zegt hebben.
tutuur
Clubsponsor

Maakt toch geen reet uit? Benzine druk is benzinedruk....
Riël
Über-Spammer

Wat zeg jij nu?
tutuur
Clubsponsor

Denk ik nu helemaal verkeerd? :(

Miss wat toelichting? (Y)
mark 5t
Contacteer:

tutuur pas op wat je zegt een turbo opbouw vraagt speciefieke brandstofdruk eisen.
Plaats reactie