ACT: Ondersteltechniek

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ja kunnen er zo onder, ja helpt goed :wink:

Voor het ideaal zou je of de torsie staven van een 16V over moeten zetten of de gehele as. (heb zelf alleen de staven gedaan)
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Top dankje voor de tips! (Y)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Stel, je gaat naar een breder spoor, welke schokbreker ga je dan gebruiken?
Voor de spoorbreedte van de williams kan je 16v schokbrekers gebruiken, meteen een negatief camber van zoveel graden. Maar wanneer je nog breder wilt gaan, de schokbrekers van een williams?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat maakt niets uit, alleen voor de cambercorrectie, maar de meeste aftermarketpoten hebben toch wel een sleufgat erin.

Praktisch gezien is het verschil tussen een 16v poot en een Williamspoot alleen de plaats van die bevestigingsgaten onderin bij het fusee. De Williamspoot heeft een correctie van het camber (zonde :D ).

Wat Bart V al een beetje aangeeft, voor circuitgebruik is het nog wel te doen om 2-3 cm per kant breder te gaan, maar dan wel met aanpaswerk van je schermen en een stevige camberhoek (om het wiel binnen de rand te laten vallen en vooruit; ook om wat lekkerder in te sturen).

Voor op straat is zo'n verbreding eigenlijk niet zo zinvol, maargoed iedereen met interesse heeft wel circuitaspiraties toch? :smoke:
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Steven schreef:Wat Bart V al een beetje aangeeft, voor circuitgebruik is het nog wel te doen om 2-3 cm per kant breder te gaan
Hiermee bedoel je 2-3 cm breder dan een williams onderstel?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja, veel verder heeft dus geen zin omdat je veerpoot dus te scheef gaat staan. Dus dan zou je het bovenste punt ook naar buiten moeten gaan schuiven.
En serieus je schermen verbreden.

Beetje samenvattend :)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Oke, duidelijk. (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de bovenste bevestiging is toch gemaakt op 1 hoek? in principe als je de onderkant gaat verbreden zet je dus ook spanning op de bovenste bevestiging?
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

tutuur schreef:de bovenste bevestiging is toch gemaakt op 1 hoek? in principe als je de onderkant gaat verbreden zet je dus ook spanning op de bovenste bevestiging?
Mwoa, niet helemaal, die veerpoot beweegt bij normaal gebruik ook gewoon aan de bovenkant.
Bovenkant van de veerpoot zit sowieso niet muurvast aan de carrosserie.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Steven(stk) schreef: Bovenkant van de veerpoot zit sowieso niet muurvast aan de carrosserie.
Nog niet... :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Het is geen starre verbinding Toethoer, dus de verkorting van de lengte zal ie optrekken in de draagarmen. Extra verlaging van een paar mm, yes! :D

Dat kleine beetje extra dwarskracht is helemaal te verwaarlozen, maar dat bedoel je niet volgens mij.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Steven schreef: En serieus je schermen verbreden.

Beetje samenvattend :)
Serieus veel uitslijpen vooral :D
Vooral wanneer de auto inveert met een flinke stuuruitslag is echt een scherm-killer met een dergelijke verbreding. Als je met minder dan 3 graden negatief camber gaat rijden en een niet al te stugge veer hebt zal dat nog veel erger worden. Uiteraard speelt de mate van verlaging ook een rol.

Onderstaand een onduidelijke foto van mijn auto. Er is erg veel uit de voorschermen geslepen. (bijna tot aan die "vouw" in het scherm). Ook heb ik veel van rand van de bumper moeten slijpen, maar dat komt mede ook door het positieve caster d.m.v het naar voren schuiven van de draagarmen. Let ook op waar de buitenzijde van de band zich bevind t.o.v de rand van de voorbumper.


[img]http://www.inno-racing.nl/avatars/avatar_hires.JPG[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Steven schreef:Het is geen starre verbinding Toethoer, dus de verkorting van de lengte zal ie optrekken in de draagarmen. Extra verlaging van een paar mm, yes! :D

Dat kleine beetje extra dwarskracht is helemaal te verwaarlozen, maar dat bedoel je niet volgens mij.
ik bedoelde dat de poot ten opzichte van de topschotel een andere hoek gaat maken, heb er alleen niet aan gedacht dat dit allemaal in rubbers zit :smile:
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat rubber zit er meer voor om echt dikke klappen op te vangen
als je te hard over een drempel / door een hobbel gaat.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou de hoofdfunctie is een scharnierpunt zijn, verder zit het er om de rammels uit de voortrein niet teveel in te leiden in de carroserie, maar harde klappen opvangen gebeurt toch echt in je schokbreker hoor :p
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Joopieboy schreef:Goed, ik rijd dus op standaard oude schokbrekers. Voor zitten 4cm verlagings veren eronder. En achter is de torsie as versteld.

Hij staat dus verder op standaard schokbrekers, en naar mijn zin is het wat te soft. Ik wil dus stugger en dat ie minder snel overhelt en doorhangt.

Koni geel is de beste optie die ik kan vinden, aangezien ik geen schroefset wil (staat nu al mooi zat).

Wat zijn de meningen ervaringen hier erover?

En waar kan ik voordelig voor een 1.4 energy een 4tal schokbrekers halen?
Zijn her en der wel wat web shops die 30 procent korting etc geven, maar welke zijn nu betrouwbaar:
http://www.carpartsprovider.com/Renault ... hocks.html

Bedankt alvast! (Y)
je kan idd een setje goede 16v veerpoten zien de scoren, of je kan ff kijken op de duitse ebay, ik had toevallig net vandaag voor m'n cabrio 4 gas schokbrekers binnen gekregen €75 nieuw, setje nieuwe lagers 2 tientjes ofzo en klaar
Trust me. I know what I'm doing.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Steven schreef:Nou de hoofdfunctie is een scharnierpunt zijn, verder zit het er om de rammels uit de voortrein niet teveel in te leiden in de carroserie, maar harde klappen opvangen gebeurt toch echt in je schokbreker hoor :p
Als het te hard gaat (schokdemper volledig in op de bumpstops) dan is het toch wel handig als daar nog iets van rubber zit :wink:

Maar goed, het rubber zal niet nodig zijn, bij een 19 zit het ook metaal op metaal.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Setje Clio rs cup schokbrekers met cupkogels+extenders zijn onderweg, nu alleen nog een set complete cup schokbrekers (Y)

Waarschijnlijk bouw ik de wagen eerst op zoals hij origineel was, met de verbreding kom je toch niet echt mooi weg in combinatie met de standaard carrosorie. Misschien dat een set maxi schermen en bumpers dan wel mooier past :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

We zijn benieuwd JPS...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Setje Clio rs cup schokbrekers met cupkogels+extenders zijn onderweg, nu alleen nog een set complete cup schokbrekers (Y))
2x schokbrekers?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Goed gelezen! Ik bedoel fusees, sorry (Y) :p Ik moet de schokbrekers nog, daar is na de komende 2 weken meer nieuws over :)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kost niets.... :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Ga maar eens voor alu fusees van de clio maxi kijken, ben je echt duizenden euro's verder :~
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Aangezien dit topic over ondersteltechniek gaat, hier nog een topic wat ik in een grijs verleden nog eens aangemaakt heb.
Wellicht staat er nog wat nuttige info in voor die en gene....
Tibikazi
Berichten: 56
Lid geworden op: do 19 feb 2009 19:31
Locatie: Holland
Contacteer:

Goede avond ik had een vraagje.
Ik heb een renault 19 16 v phase 1 uit 92 en ik was dus laatst bij de renault dealer en die zei dat mijn veerschotels niet meer goed waren.Daarna is bij een andere garage wat onderhoud gepleegd maar deze mensen vertelde mij dat ze nog goed waren. Heeft iemand enig idee hoe ik het kan controleren en als ze niet meer goed zijn wat kan er dan gebeuren . Zakt de voorkant dan door of zijn er andere manieren om het bijtijdig door te krijgen.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dan zakt ie door als je bv flink door een gat denderd of een heuveltje wat te enthousiast neemt.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er zijn 2 dingen mogelijk
Je veerschotel is gescheurd. Dit komt vaker voor, zeker als de boel is verlaagd, zie foto: [img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... eplaat.jpg[/img]

Je toplager kan stuk zijn. Wat resulteerd in een krakend geluid bij het sturen. Toplager
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... plager.jpg[/img]

Veerschotel kun je gewoon zien als je de kap open doet en kijkt.
Om het top lager te inspecteren moet je de schokbreker uit elkaar halen. Daarvoor heb je verenspanners nodig. Zonder dit gereedschap is het levensgevaarlijk. De veer kan eraf klappen en je dodelijk verwonden.

verenspanners:
(foto geleend van Xabre!)
[img]http://trforum.nedlinux.com/_divers/cabrio05.jpg[/img]

Als je meer info wilt over schokbreker demonteren, dan wil ik het wel uitleggen.

Bijgaand nog wat plaatjes van je 16V schokbreker.

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... pleet2.jpg[/img]

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... seveer.jpg[/img]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik heb gisteren een verkoper van Intrax aan de telefoon gehad. Na wat info ingewonnen te hebben vroeg ik hem of het mogelijk was om in de fabriek een rondleiding te krijgen. Dit was zeker mogelijk.
Dus mijn vraag: Wie vindt het interessant om een aantal uur in de fabriek van Intrax rond te lopen en zo wat meet informatie te krijgen over dempers/verlagen ed?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Mwoah. :smile:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

paar uur??
fabriek???
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uurtje met koffie en rondje rond de hal.

An sich wel een leuk idee m.b.t. de FAQ op het forum en een stukje voor in de NB. :wink:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Het was maar een vraag, maar dan ga ik wel alleen. :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is best interessant ja (Y)
Maar niet echt groot hoor.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nou ik wil wel mee hoor antoine.
Plaats reactie