ACT: Ondersteltechniek

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Maarten-Jan
Car: R19.R

Ja kunnen er zo onder, ja helpt goed :wink:

Voor het ideaal zou je of de torsie staven van een 16V over moeten zetten of de gehele as. (heb zelf alleen de staven gedaan)
Johan Hogervorst
Contacteer:

Top dankje voor de tips! (Y)
antoine
Car: Renault Clio III RS

Stel, je gaat naar een breder spoor, welke schokbreker ga je dan gebruiken?
Voor de spoorbreedte van de williams kan je 16v schokbrekers gebruiken, meteen een negatief camber van zoveel graden. Maar wanneer je nog breder wilt gaan, de schokbrekers van een williams?
Steven
Car: M536

Dat maakt niets uit, alleen voor de cambercorrectie, maar de meeste aftermarketpoten hebben toch wel een sleufgat erin.

Praktisch gezien is het verschil tussen een 16v poot en een Williamspoot alleen de plaats van die bevestigingsgaten onderin bij het fusee. De Williamspoot heeft een correctie van het camber (zonde :D ).

Wat Bart V al een beetje aangeeft, voor circuitgebruik is het nog wel te doen om 2-3 cm per kant breder te gaan, maar dan wel met aanpaswerk van je schermen en een stevige camberhoek (om het wiel binnen de rand te laten vallen en vooruit; ook om wat lekkerder in te sturen).

Voor op straat is zo'n verbreding eigenlijk niet zo zinvol, maargoed iedereen met interesse heeft wel circuitaspiraties toch? :smoke:
antoine

Steven schreef:Wat Bart V al een beetje aangeeft, voor circuitgebruik is het nog wel te doen om 2-3 cm per kant breder te gaan
Hiermee bedoel je 2-3 cm breder dan een williams onderstel?
Steven

Ja, veel verder heeft dus geen zin omdat je veerpoot dus te scheef gaat staan. Dus dan zou je het bovenste punt ook naar buiten moeten gaan schuiven.
En serieus je schermen verbreden.

Beetje samenvattend :)
antoine

Oke, duidelijk. (Y)
tutuur
Clubsponsor

de bovenste bevestiging is toch gemaakt op 1 hoek? in principe als je de onderkant gaat verbreden zet je dus ook spanning op de bovenste bevestiging?
Steven(stk)

tutuur schreef:de bovenste bevestiging is toch gemaakt op 1 hoek? in principe als je de onderkant gaat verbreden zet je dus ook spanning op de bovenste bevestiging?
Mwoa, niet helemaal, die veerpoot beweegt bij normaal gebruik ook gewoon aan de bovenkant.
Bovenkant van de veerpoot zit sowieso niet muurvast aan de carrosserie.
antoine

Steven(stk) schreef: Bovenkant van de veerpoot zit sowieso niet muurvast aan de carrosserie.
Nog niet... :D
Steven

Het is geen starre verbinding Toethoer, dus de verkorting van de lengte zal ie optrekken in de draagarmen. Extra verlaging van een paar mm, yes! :D

Dat kleine beetje extra dwarskracht is helemaal te verwaarlozen, maar dat bedoel je niet volgens mij.
Bart V

Steven schreef: En serieus je schermen verbreden.

Beetje samenvattend :)
Serieus veel uitslijpen vooral :D
Vooral wanneer de auto inveert met een flinke stuuruitslag is echt een scherm-killer met een dergelijke verbreding. Als je met minder dan 3 graden negatief camber gaat rijden en een niet al te stugge veer hebt zal dat nog veel erger worden. Uiteraard speelt de mate van verlaging ook een rol.

Onderstaand een onduidelijke foto van mijn auto. Er is erg veel uit de voorschermen geslepen. (bijna tot aan die "vouw" in het scherm). Ook heb ik veel van rand van de bumper moeten slijpen, maar dat komt mede ook door het positieve caster d.m.v het naar voren schuiven van de draagarmen. Let ook op waar de buitenzijde van de band zich bevind t.o.v de rand van de voorbumper.

[img]http://www.inno-racing.nl/avatars/avatar_hires.JPG[/img]
tutuur
Clubsponsor

Steven schreef:Het is geen starre verbinding Toethoer, dus de verkorting van de lengte zal ie optrekken in de draagarmen. Extra verlaging van een paar mm, yes! :D

Dat kleine beetje extra dwarskracht is helemaal te verwaarlozen, maar dat bedoel je niet volgens mij.
ik bedoelde dat de poot ten opzichte van de topschotel een andere hoek gaat maken, heb er alleen niet aan gedacht dat dit allemaal in rubbers zit :smile:
Maarten-Jan

Dat rubber zit er meer voor om echt dikke klappen op te vangen
als je te hard over een drempel / door een hobbel gaat.
Steven

Nou de hoofdfunctie is een scharnierpunt zijn, verder zit het er om de rammels uit de voortrein niet teveel in te leiden in de carroserie, maar harde klappen opvangen gebeurt toch echt in je schokbreker hoor :p
Xabre
Car: 19 16V

Joopieboy schreef:Goed, ik rijd dus op standaard oude schokbrekers. Voor zitten 4cm verlagings veren eronder. En achter is de torsie as versteld.

Hij staat dus verder op standaard schokbrekers, en naar mijn zin is het wat te soft. Ik wil dus stugger en dat ie minder snel overhelt en doorhangt.

Koni geel is de beste optie die ik kan vinden, aangezien ik geen schroefset wil (staat nu al mooi zat).

Wat zijn de meningen ervaringen hier erover?

En waar kan ik voordelig voor een 1.4 energy een 4tal schokbrekers halen?
Zijn her en der wel wat web shops die 30 procent korting etc geven, maar welke zijn nu betrouwbaar:
http://www.carpartsprovider.com/Renault ... hocks.html

Bedankt alvast! (Y)
je kan idd een setje goede 16v veerpoten zien de scoren, of je kan ff kijken op de duitse ebay, ik had toevallig net vandaag voor m'n cabrio 4 gas schokbrekers binnen gekregen €75 nieuw, setje nieuwe lagers 2 tientjes ofzo en klaar
Trust me. I know what I'm doing.
Maarten-Jan

Steven schreef:Nou de hoofdfunctie is een scharnierpunt zijn, verder zit het er om de rammels uit de voortrein niet teveel in te leiden in de carroserie, maar harde klappen opvangen gebeurt toch echt in je schokbreker hoor :p
Als het te hard gaat (schokdemper volledig in op de bumpstops) dan is het toch wel handig als daar nog iets van rubber zit :wink:

Maar goed, het rubber zal niet nodig zijn, bij een 19 zit het ook metaal op metaal.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Setje Clio rs cup schokbrekers met cupkogels+extenders zijn onderweg, nu alleen nog een set complete cup schokbrekers (Y)

Waarschijnlijk bouw ik de wagen eerst op zoals hij origineel was, met de verbreding kom je toch niet echt mooi weg in combinatie met de standaard carrosorie. Misschien dat een set maxi schermen en bumpers dan wel mooier past :)
Maarten-Jan

We zijn benieuwd JPS...
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Setje Clio rs cup schokbrekers met cupkogels+extenders zijn onderweg, nu alleen nog een set complete cup schokbrekers (Y))
2x schokbrekers?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Goed gelezen! Ik bedoel fusees, sorry (Y) :p Ik moet de schokbrekers nog, daar is na de komende 2 weken meer nieuws over :)
antoine

Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Kost niets.... :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Ga maar eens voor alu fusees van de clio maxi kijken, ben je echt duizenden euro's verder :~
Maus

Aangezien dit topic over ondersteltechniek gaat, hier nog een topic wat ik in een grijs verleden nog eens aangemaakt heb.
Wellicht staat er nog wat nuttige info in voor die en gene....
Tibikazi
Contacteer:

Goede avond ik had een vraagje.
Ik heb een renault 19 16 v phase 1 uit 92 en ik was dus laatst bij de renault dealer en die zei dat mijn veerschotels niet meer goed waren.Daarna is bij een andere garage wat onderhoud gepleegd maar deze mensen vertelde mij dat ze nog goed waren. Heeft iemand enig idee hoe ik het kan controleren en als ze niet meer goed zijn wat kan er dan gebeuren . Zakt de voorkant dan door of zijn er andere manieren om het bijtijdig door te krijgen.
Arco
Über-Spammer

Dan zakt ie door als je bv flink door een gat denderd of een heuveltje wat te enthousiast neemt.

jacques

Er zijn 2 dingen mogelijk
Je veerschotel is gescheurd. Dit komt vaker voor, zeker als de boel is verlaagd, zie foto: [img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... eplaat.jpg[/img]

Je toplager kan stuk zijn. Wat resulteerd in een krakend geluid bij het sturen. Toplager
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... plager.jpg[/img]

Veerschotel kun je gewoon zien als je de kap open doet en kijkt.
Om het top lager te inspecteren moet je de schokbreker uit elkaar halen. Daarvoor heb je verenspanners nodig. Zonder dit gereedschap is het levensgevaarlijk. De veer kan eraf klappen en je dodelijk verwonden.

verenspanners:
(foto geleend van Xabre!)
[img]http://trforum.nedlinux.com/_divers/cabrio05.jpg[/img]

Als je meer info wilt over schokbreker demonteren, dan wil ik het wel uitleggen.

Bijgaand nog wat plaatjes van je 16V schokbreker.

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... pleet2.jpg[/img]

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... seveer.jpg[/img]
antoine

Ik heb gisteren een verkoper van Intrax aan de telefoon gehad. Na wat info ingewonnen te hebben vroeg ik hem of het mogelijk was om in de fabriek een rondleiding te krijgen. Dit was zeker mogelijk.
Dus mijn vraag: Wie vindt het interessant om een aantal uur in de fabriek van Intrax rond te lopen en zo wat meet informatie te krijgen over dempers/verlagen ed?
Arco
Über-Spammer

Mwoah. :smile:

Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

paar uur??
fabriek???
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer

Uurtje met koffie en rondje rond de hal.

An sich wel een leuk idee m.b.t. de FAQ op het forum en een stukje voor in de NB. :wink:

antoine

Het was maar een vraag, maar dan ga ik wel alleen. :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse