plots stilgevallen en nu doet zelf startmotor niks meer
dit:
is natuurlijk wel vreemd, maybe draadje die het niet met de weerstand van de startmotor eens waren. Dus misschien is je startmotor wel overledenHet verhaal begon op maandag 11u00. Was op weg naar de apotheek, toen plots de motor stilviel.
Net voor dat gebeurde rook ik een slechte geur in de wagen en een licht gefluit en ook een beetje een schurend geluid maar heel lichtjes. En toen hij uiteindelijk stilviel kwam er een beetje rook vanonder de motorkap maar echt heel weinig. (nadien concludeerde ik of meende ik te kunen concluderen dat wat ik had geroken verdampte koelvloeistof of eventueel olie was maar ben het niet zeker)
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
een kleine update.
Ik heb gisteren mijn batterij laten opladen bij de batterijboer (zoals jullie dat in nl zo mooi noemen) en heb ze net terug in de wagen geplaatst. Geen effect. Wel heb ik heel goed geluisterd en heb het gezoem van mijn benzinepomp gehoord.
Voor de rest is er niks veranderd. Alk ik de sleutel volledig omdraai hoor ik een geklik achter de klok en gaat deez eventjes uit, alle andere dashbord lampjes blijven dan branden. Zodra ik de slleutel loslaat (en de wagen normaal zou moeten draaien,) gaat het klokje terug aan , en blijven alle andere dashbordlampjes branden. De startmoter doet helemaal niks.
Ik weet het, jullie gaan me zeggen dat ik de wagen ens moet aanduwen maar ik heb het geprobeerd en krijg geen beweing in die wagen omdat ik bergop geparkeerd sta. er staat meestal ook een wagen achter mij geparkeerd dus ik loop het gevaar tegen de wagen achter mij te botsen zodra ik de handrem afzet.
Wel heb ik me lid gemaakt van touring en dat houdt dan in dat ik ze hopelijk al zaterdag kan bellen (zodra ze de betaling hebben ontvangnen die ik vandaag heb gedaan). Dan kan de man van touring al eens de starter, dynamo,... enz doormeten en zal ik nog meer weten. Slaagt hij er in de wagen te rrepareren, zoveel te beter, zoniet laat ik de wagen slepen tot bij de garagist. Ik heb goed nieuws. Ik heb ondertussen al contact gehad met een verkopeer van onderdelen die me 40 euro voreg voor de starter en 30 voor de dynamo. Ik heb hem gezegd dat ik hem ging contacteren zodra ik wist wat ik nu nodig heb.
Ik verwacht niet dat jullie op deze post reageren (mag natuurlijk wel) want er is nog niet zo veel veranderd en ik zal dus pas binnen een aantal dagen meer weten. Ik houd julllie echter op de hioogte want er is niks zo verveledn als iemand die een topic opent met een vraag en dan nooit meer iets van zich laat horen. Tot binnenkort.
Ik heb gisteren mijn batterij laten opladen bij de batterijboer (zoals jullie dat in nl zo mooi noemen) en heb ze net terug in de wagen geplaatst. Geen effect. Wel heb ik heel goed geluisterd en heb het gezoem van mijn benzinepomp gehoord.
Voor de rest is er niks veranderd. Alk ik de sleutel volledig omdraai hoor ik een geklik achter de klok en gaat deez eventjes uit, alle andere dashbord lampjes blijven dan branden. Zodra ik de slleutel loslaat (en de wagen normaal zou moeten draaien,) gaat het klokje terug aan , en blijven alle andere dashbordlampjes branden. De startmoter doet helemaal niks.
Ik weet het, jullie gaan me zeggen dat ik de wagen ens moet aanduwen maar ik heb het geprobeerd en krijg geen beweing in die wagen omdat ik bergop geparkeerd sta. er staat meestal ook een wagen achter mij geparkeerd dus ik loop het gevaar tegen de wagen achter mij te botsen zodra ik de handrem afzet.
Wel heb ik me lid gemaakt van touring en dat houdt dan in dat ik ze hopelijk al zaterdag kan bellen (zodra ze de betaling hebben ontvangnen die ik vandaag heb gedaan). Dan kan de man van touring al eens de starter, dynamo,... enz doormeten en zal ik nog meer weten. Slaagt hij er in de wagen te rrepareren, zoveel te beter, zoniet laat ik de wagen slepen tot bij de garagist. Ik heb goed nieuws. Ik heb ondertussen al contact gehad met een verkopeer van onderdelen die me 40 euro voreg voor de starter en 30 voor de dynamo. Ik heb hem gezegd dat ik hem ging contacteren zodra ik wist wat ik nu nodig heb.
Ik verwacht niet dat jullie op deze post reageren (mag natuurlijk wel) want er is nog niet zo veel veranderd en ik zal dus pas binnen een aantal dagen meer weten. Ik houd julllie echter op de hioogte want er is niks zo verveledn als iemand die een topic opent met een vraag en dan nooit meer iets van zich laat horen. Tot binnenkort.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
update waar jullie wel unnen op reageren:
goed nieuws:
ik heb de wagen van de helling geduwd, dankzij een heel vriendelijke man, en de wagen startte onmiddellijk en reed heel soepel. Wel merkte ik een laag maar niet zeer laag oliepeil dus heb er een litertje ingekpat.
Ik ben terug naar huis gereden en heb de wagen in dalende richting op het heuuveltje geparkeerd en heb de wagen uitgezet. Toen opnuiuew trachten te startte en lukte niet. Dus ik concludeer dat het 100 procent zeker de startmotor is.
De batterijboer zei me dat ik de strtmottor bij hem kan laten herstellen maar ben vergeten vragen wat dat dan zou kosten.
Mijn vraag is nu: klopt mijn conclusie en kan ik zelf deze startmotor er afhalen en er terug opsteken?
Het is een laguna,.
alvast bedankt voor jullie tijd en geduld. Ik hoop dat jullie me ook op dit laatste stukje kunnen helpen.
goed nieuws:
ik heb de wagen van de helling geduwd, dankzij een heel vriendelijke man, en de wagen startte onmiddellijk en reed heel soepel. Wel merkte ik een laag maar niet zeer laag oliepeil dus heb er een litertje ingekpat.
Ik ben terug naar huis gereden en heb de wagen in dalende richting op het heuuveltje geparkeerd en heb de wagen uitgezet. Toen opnuiuew trachten te startte en lukte niet. Dus ik concludeer dat het 100 procent zeker de startmotor is.
De batterijboer zei me dat ik de strtmottor bij hem kan laten herstellen maar ben vergeten vragen wat dat dan zou kosten.
Mijn vraag is nu: klopt mijn conclusie en kan ik zelf deze startmotor er afhalen en er terug opsteken?
Het is een laguna,.
alvast bedankt voor jullie tijd en geduld. Ik hoop dat jullie me ook op dit laatste stukje kunnen helpen.
Het lijkt erop dat je startmotor kapot is, maar ik zou ook even je zekeringenkast nalopen op defecte zekeringen. Mochten die allemaal goed zijn en je hebt spanning op de draden van de startmotor, dan kun je er redelijk zeker van zijn dat de startmotor defect is. Vervangen en starten maar! 

-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
Bedankt;
waar vind ik deze zekeringen en hoe kan ik zien of ze kapot zijn?
En hoe meet ik echter de spanning op de draden van mijn startmotor?
waar vind ik deze zekeringen en hoe kan ik zien of ze kapot zijn?
En hoe meet ik echter de spanning op de draden van mijn startmotor?
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
wat vreemd is , is dat mijn startmotor niet verklaard waarom ik plots ben stilgevallen.
dat moet blijkabar een andere reden hebben. Ik las ergens dat als je vaak met heel weinig benzine rijdt, wat ik vaak doe, er na verloop van tijd condens of water in de tank kan komen wat kan leiden tot plots stilvallen. Wat denken jullie daar van. Hetr stilvallen moet toch een andere reden gehad hebben dan de startmotor?
dat moet blijkabar een andere reden hebben. Ik las ergens dat als je vaak met heel weinig benzine rijdt, wat ik vaak doe, er na verloop van tijd condens of water in de tank kan komen wat kan leiden tot plots stilvallen. Wat denken jullie daar van. Hetr stilvallen moet toch een andere reden gehad hebben dan de startmotor?
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
update:
ben naet effe naar de winkel geweest, 1500 meter,. De wagen gestart dankzij de helling, en aan laten staan op de "parking van de winkel.
Toen ik terug thuis geparkeerd stond, effe de motorkap opengedan en kmoet zeggen dat ik de indruk had dat het dar eigenlijk toch wel redelijk warm was. Warmer dan normaal geen idee. %ijn temperatuurlampje in de wagen is toch niet opgelicht dus ik vermoed dat het nog binnen de perken is.
Of werkt de meter mss niet meer, en is er een probleem met de koelvloeistof?
ben naet effe naar de winkel geweest, 1500 meter,. De wagen gestart dankzij de helling, en aan laten staan op de "parking van de winkel.
Toen ik terug thuis geparkeerd stond, effe de motorkap opengedan en kmoet zeggen dat ik de indruk had dat het dar eigenlijk toch wel redelijk warm was. Warmer dan normaal geen idee. %ijn temperatuurlampje in de wagen is toch niet opgelicht dus ik vermoed dat het nog binnen de perken is.
Of werkt de meter mss niet meer, en is er een probleem met de koelvloeistof?
Mijn mening?
Goed dat je hem hebt kunnen krijgen door hem van de berg af te laten rollen. Onder het motto van beter laat dan nooit
Maar ik zou me niet zo druk maken over die temperatuur, eerst die startmotor regelen. Onder een motorkap is het altijd warm, dus je zorgen gaan maken over warmteproblemen als je niet weet hoe het ervoor was zou ik niet doen
Zoals ze in Engeland zeggen, First things first!
Goed dat je hem hebt kunnen krijgen door hem van de berg af te laten rollen. Onder het motto van beter laat dan nooit

Maar ik zou me niet zo druk maken over die temperatuur, eerst die startmotor regelen. Onder een motorkap is het altijd warm, dus je zorgen gaan maken over warmteproblemen als je niet weet hoe het ervoor was zou ik niet doen

Zoals ze in Engeland zeggen, First things first!
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
ja, idd.
Nu, de startmotor. Het kan dus datbetreffende, ook de kabels anar de starmotor zijn, of de zekeringen of het startrelais, die niet meer deugd. Of iets met de massa, las ik ergens.
Ik zou het te gek vinden de startmotor er af te halen, te laten reviseren en dat het dan mijn zekeringen blijkt te zijn.
Nu, de startmotor. Het kan dus datbetreffende, ook de kabels anar de starmotor zijn, of de zekeringen of het startrelais, die niet meer deugd. Of iets met de massa, las ik ergens.
Ik zou het te gek vinden de startmotor er af te halen, te laten reviseren en dat het dan mijn zekeringen blijkt te zijn.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
dus ik bel ze zaterdag op en laat ze eens kijken. Dan zal ik weten wat er precies aan de hand is met startmotor: relais, kabels,startmotor zelf... bedoel je dat?Abel schreef:startmotor is niet gezekert volgens mij.. wel kun je proberen met een + op de startmotor bendix checken of hij het nog doet..
ik vind het ANWB idee nu nog steeds het beste idee..
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
Abel schreef:of hij repareert hem.
niet gaan lullen dat hij het al een paar dagen (!) niet meer doet..
maar idd
bedankt voor de raad.
Maar ik neem aan dat hij niet de startmotor ter plekke kan gaan vervangen of reviseren?! (ik vermoed dat dit een domme vraag is maar "humor me")
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
ok, bedankt voor de tip.
Ik houd je op de hoogte.
Iemand een idee hoelang het duurt voor eeen bank om het geld door te storten? Ik heb vandaag de betaling uitgevoerd en zodra ze de betaling hebben ontvangne, kan ik al vanaf middernacht ze opbellen.
Dus als ze de betaling morgen ontvangen, kan ikze zaterdag al bellen.
bel ik ze morgen rond 16u00 om te vragen of ze de betaling hebben ontvangen?
Ik houd je op de hoogte.
Iemand een idee hoelang het duurt voor eeen bank om het geld door te storten? Ik heb vandaag de betaling uitgevoerd en zodra ze de betaling hebben ontvangne, kan ik al vanaf middernacht ze opbellen.
Dus als ze de betaling morgen ontvangen, kan ikze zaterdag al bellen.
bel ik ze morgen rond 16u00 om te vragen of ze de betaling hebben ontvangen?
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
op een ander forum schrreef iemand:
"Die warmte kan subjectief zijn.
Het is buiten ook niet al te warm op dit moment.
Ook omdat de auto een tijdje heeft staan lopen bij de winkel wordt het onder de kap een heel stuk warmer als anders.
Ik denk zelf dat je het probleem eerst in de startmotor moet zoeken.
Deze laten testen bij de "batterijboer", automaterialenhandel noemen we ze ook wel , dan weet je al heel veel meer.
Mocht de startmotor goed zijn, dan is het toch een stekkeraansluiting.
Ho! Wacht even! Er schiet me ineens iets te binnen!
Wanneer een Renault op leeftijd begint te komen willen ze nog wel eens last hebben van een defecte stekkerverbinding op de startmotor.
Het gaat dan om een klein schuifstekkertje wat op de startmotor is geschoven.
De draad aan dit stekkertje bekrachtigd het inspoorrelais van de startmotor.
Als dit relais is ingeschakeld zal de startmotor via een tweede, veel dikkere kabel, gaan draaien en de motor aanzwengelen.
Het betreffende stekkertje wil nog wel eens oxideren van binnen en hierdoor het genoemde mankement veroorzaken.
Oplossing is het afknippen van het stekkertje en vervangen door een nieuw stekkertje, de draad is lang genoeg hiervoor.
Hoeft geen origineel stekkertje te zijn, meestal wordt hiervoor een blauw AMP schuifstekkertje gebruikt.
Dan het probleem van de dynamo.
Het kan een samenloop van omstandigheden zijn dat net nu zowel de startmotor en de dynamo ermee ophouden.
Laat ook deze even doormeten en eventueel nakijken.
Antonio."
----------------------------
ik antwoordde: bedankt voor je tip en tijd.
Ik zal wellicht zaterdag touring wegenhulp bellen. Ik vermoed dat indien het een stekkertje is, dat ze dat wel ter plekke kunnen oplossen?
Ik vemoed dat de hersteller van touring dat allemaal wel zal doormeten? Dynamo, startmotor,...
"Die warmte kan subjectief zijn.
Het is buiten ook niet al te warm op dit moment.
Ook omdat de auto een tijdje heeft staan lopen bij de winkel wordt het onder de kap een heel stuk warmer als anders.
Ik denk zelf dat je het probleem eerst in de startmotor moet zoeken.
Deze laten testen bij de "batterijboer", automaterialenhandel noemen we ze ook wel , dan weet je al heel veel meer.
Mocht de startmotor goed zijn, dan is het toch een stekkeraansluiting.
Ho! Wacht even! Er schiet me ineens iets te binnen!
Wanneer een Renault op leeftijd begint te komen willen ze nog wel eens last hebben van een defecte stekkerverbinding op de startmotor.
Het gaat dan om een klein schuifstekkertje wat op de startmotor is geschoven.
De draad aan dit stekkertje bekrachtigd het inspoorrelais van de startmotor.
Als dit relais is ingeschakeld zal de startmotor via een tweede, veel dikkere kabel, gaan draaien en de motor aanzwengelen.
Het betreffende stekkertje wil nog wel eens oxideren van binnen en hierdoor het genoemde mankement veroorzaken.
Oplossing is het afknippen van het stekkertje en vervangen door een nieuw stekkertje, de draad is lang genoeg hiervoor.
Hoeft geen origineel stekkertje te zijn, meestal wordt hiervoor een blauw AMP schuifstekkertje gebruikt.
Dan het probleem van de dynamo.
Het kan een samenloop van omstandigheden zijn dat net nu zowel de startmotor en de dynamo ermee ophouden.
Laat ook deze even doormeten en eventueel nakijken.
Antonio."
----------------------------
ik antwoordde: bedankt voor je tip en tijd.
Ik zal wellicht zaterdag touring wegenhulp bellen. Ik vermoed dat indien het een stekkertje is, dat ze dat wel ter plekke kunnen oplossen?
Ik vemoed dat de hersteller van touring dat allemaal wel zal doormeten? Dynamo, startmotor,...
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
Ik begrijp neit goed de reactie van Robke, noch van jou.ericon schreef:Robke schreef:![]()
Ik zag je topic al een tijdje. Op de bendix van je startmotor zit een draadje met een schuifstekkertje. Als je daar 12 volt op zet moet hij starten. (Bendix zit op de startmotor). Start hij niet, dan is de bendix en/of de startmotor stuk. Je kunt een startmotor zelf repareren of laten reparen bij een auto electra specialist. In NL kost de snelstarter van Valeo via marktplaats vaak maar 95 Euro en dat zijn hele fijne startmotoren. Deze gebruikt minder stroom en leveren toch een hoger koppel. Succes
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
Ik neem aan dat er maar één stekkertje aan de startmotor verbonden is dus op die manier kan ik dus weten wat deel de bendix is.
Of zie ik dat verkeerd?
maar goed, ik ga effe afwachten wat de man van de pechverhelping zal zeggen. jullie hoeven jullie tijd nu niet meer te verspillen aan mij tot ik jullie terug laat weten wat de man heeft gedaan. groetjes!
Of zie ik dat verkeerd?
maar goed, ik ga effe afwachten wat de man van de pechverhelping zal zeggen. jullie hoeven jullie tijd nu niet meer te verspillen aan mij tot ik jullie terug laat weten wat de man heeft gedaan. groetjes!
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
beter laat je er iemand met verstand naar kijken idd, je wet niet eens wat een zekering kast is, laat staan een startmotor vervangen, no offense verder hoor
beter dat ie weer loopt. succes
beter dat ie weer loopt. succes
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
ja maar als men het goed uitlegt dan kan ik zelf eeen boeing 747 in elkaar steken 

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Als 't allemaal in zo'n vaart loopt ga ik nooit meer met 't vliegtuig op vakantievloekertje schreef:ja maar als men het goed uitlegt dan kan ik zelf eeen boeing 747 in elkaar steken

Nee de rest van al dat lamme RTC volk is lekker handig en ondernemend.....Merijn schreef:Ik zou je willen adviseren even lekker van de auto af te blijven en zaterdag de hulpdienst te bellen... Daarna wil ik wel een update...
rev it like a rental
Startmotor zit één of twee dikke kabels op, met een moertje bevestigd. En er zit één schuifstekkertje.vloekertje schreef:Ik neem aan dat er maar één stekkertje aan de startmotor verbonden is dus op die manier kan ik dus weten wat deel de bendix is.
Of zie ik dat verkeerd?
maar goed, ik ga effe afwachten wat de man van de pechverhelping zal zeggen. jullie hoeven jullie tijd nu niet meer te verspillen aan mij tot ik jullie terug laat weten wat de man heeft gedaan. groetjes!
Wil je nu eens kijken waar je probleem zit, probeer het volgende:
Haal schuifstekkertje los. Neem een schroevendraaier, en houd die tegen het schuifstekkertje EN die dikke kabel tegelijk. Nu zet je dus meteen 12v op het startrelais en zou de startmotor moeten draaien. Zorg wel dat ie in de vrij staat.
Het geeft een fijne vonk, daar niet van schrikken. Raak in GEEN GEVAL met de schroevendraaier het motorblok of de carroserie zelf aan, dat knettert dan wel prettig.
Draait de startmotor op deze manier NIET dan je startmotor kapot.
Draait hij wel, dan mis je 12v op die kabel. Dan kan er een kabelbreuk zijn of een defect contactslot.
Dat stilvallen is van latere zorg, eerst een zorgen dat je weer fatsoendelijk kan starten.
Mee eens, ikzelf voorop, maar hij springt van de hak op de tak. Het ene probleem is nog niet verholpen of het volgende probleem lijkt zich al aan te dienen. Althans, dat denkt Vloekertje... Er zit weinig structuur in en als je zo te werk gaat, heb je straks nog veel meer problemen.Menno schreef:Nee de rest van al dat lamme RTC volk is lekker handig en ondernemend.....Merijn schreef:Ik zou je willen adviseren even lekker van de auto af te blijven en zaterdag de hulpdienst te bellen... Daarna wil ik wel een update...

Dan reageer gewoon nietMerijn schreef:Mee eens, ikzelf voorop, maar hij springt van de hak op de tak. Het ene probleem is nog niet verholpen of het volgende probleem lijkt zich al aan te dienen. Althans, dat denkt Vloekertje... Er zit weinig structuur in en als je zo te werk gaat, heb je straks nog veel meer problemen.Menno schreef:Nee de rest van al dat lamme RTC volk is lekker handig en ondernemend.....Merijn schreef:Ik zou je willen adviseren even lekker van de auto af te blijven en zaterdag de hulpdienst te bellen... Daarna wil ik wel een update...


We blijven een pruts- en sleutelclubje toch?
Kijk eens hoe ik hier begon
Zolang hij wel voor waar aanneemt wat we zeggen en ook daadwerkelijk wat doet (bedoel, hij HEEFT de auto aangeduwd en hij start, dus hé, we weten wat!
)
Kijk eens hoe ik hier begon


-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
- Contacteer:
update:Riël Notermans schreef:We blijven een pruts- en sleutelclubje toch?
Kijk eens hoe ik hier begonZolang hij wel voor waar aanneemt wat we zeggen en ook daadwerkelijk wat doet (bedoel, hij HEEFT de auto aangeduwd en hij start, dus hé, we weten wat!
)
heb nog niet onder de wagen naar de startmotor kunnen kijken want het heeft hier de afgelopen twee dagen serieus geregend.
Als het morgen beter weer is , zal proberen de startmotor te starten door er een schroevendraaier tegen te houden.
Ik heb deze morgen naar trouring gebeld amaar ze hadden de betaling nog niet ontvangen dus kon ik ze nog niet laten komen;
Maandag zullen ze de betaling wellicht wel al ontvangen hebben en dan bel ik dinsdag morgen.
Dan zal ik jullie duinsdag namiddag al meer kunnen laten weten.
Ik heb tevens dankzij miijn plaatselijke pitta-bar en goed adres gekregen van een garagist en ik mocht gaan en de garagist laten weten dat hij me heefft gestuurd. Hij zei me dat "dat zeker een verschil zal uitmaken".
Dus als touring de wagen niet onmddellijk kan helpen dan rijd ik tot daar.
Ik ben al 2 keer redelijk ver gaan rijden met de wagen, iedere keer hopende dat ik me ergens op een helling kan parkeren zodat ik makkelijk terug kan vertrekken. En dat is tot op heden aardig gelukt.
@merijn. Ik begrijp wat je bedoelt maar ik kan nu eenmaal mouter van de hak op de tak springen omdat het nu eenmaal om een probleem gaat die dit ook vraagt.
Er waren meerdere problemen die zich terzelfdertijd aandienden en een verklaring voor het ene was geen verklaring voor het andere. Dus er moesten eventueel meerdere oplossignen gevonden worden. Ik denk dus dat het van de hak op de tak springen een noodzakelijk kwaad was die niet kon worden vermeden.
nog eens bedankt aan iedereen voor de raad en de tijd. Ik houd jullie zeker op de hoogte.
t'heeft gisteren geen druppel geregendvloekertje schreef:[update:
heb nog niet onder de wagen naar de startmotor kunnen kijken want het heeft hier de afgelopen twee dagen serieus geregend.

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !