[5GTE]stk`s gte 16v - de opbouw

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
cyberdanny
Car: Renault 5 GT Turbo

leuke schijfjes!!! Geef je de remklauwen ook nog een kleurtje? :wink:
oldskool

goed bezig geweest Steven.
Nu kan je ook de toertocht er mee gaan ryden . (Y)
Steven(stk)

Ad schreef:(Y) beter van dan gezeur ben je ook weer een jaar af
idd :D , nou mijn remvloeistof nog verversen en hij is circuit klaar
cyberdanny schreef:leuke schijfjes!!! Geef je de remklauwen ook nog een kleurtje? :wink:
die heb ik meer gehoord , moet de remblokken toch nog even inspecteren, mischien dat ik ze dan mee neem. Maar functie gaat voor vorm :P

oldskool schreef:goed bezig geweest Steven.
Nu kan je ook de toertocht er mee gaan ryden . (Y)
Moeten maar even kijken welke auto we nemen, de jouwe of de mijne. Het is mij om het even :)
Steven(stk)

vandaag mooi weer dus even wat dingen netjes gemaakt.

- Luchtfilter schoon gemaakt , er blijkt een k&n vervang filter in te zitten (Y)
- Buizen naar de luchtfilter toe schoon en luchtdicht gemaakt.

Resultaat : auto is stiller en trekt soepel door tot bijna 7000rpm :bang:

Verder de remmen even nagelopen, een remblokje voor is raar afgesleten met als gevolg een redelijk diepe kras in mijn nieuwe brembo schijf :@, remblok maar even vlak gemaakt en hopen dat die kras weer weg slijt
Steven(stk)

ok vandaag heeft de vijf me voor het eerst laten staan.

Ik heb de koelvloeistoflekkage gevonden, terwijl ik rustig aan het rijden was opeens een witte wolk achter mijn auto.

eerste gedachte was koppaking, maar het blijkt een gescheurde koelsang tezijn.

Helaas kan geen enkele winkel zaterdag 16:00 een gewoon stukkie koelslang leveren :gun:

Auto staat nu op een stukkie betaald parkeren , vanavond slepen we hem af en dan maar de garage onderste boven keren op zoek naar een stukje koelslang van 10 cm en 1cm dik.

Dus mocht iemand nog wat hebben liggen in de omgeving rotterdam ik houd me aanbevolen
Steven(stk)

Steven(stk) schreef:ok vandaag heeft de vijf me voor het eerst laten staan.

Ik heb de koelvloeistoflekkage gevonden, terwijl ik rustig aan het rijden was opeens een witte wolk achter mijn auto.

eerste gedachte was koppaking, maar het blijkt een gescheurde koelsang tezijn.

Helaas kan geen enkele winkel zaterdag 16:00 een gewoon stukkie koelslang leveren :gun:

Auto staat nu op een stukkie betaald parkeren , vanavond slepen we hem af en dan maar de garage onderste boven keren op zoek naar een stukje koelslang van 10 cm en 1cm dik.

Dus mocht iemand nog wat hebben liggen in de omgeving rotterdam ik houd me aanbevolen

zo slangen zijn besteld , morgen of overmorgen binnen, donderdagavond even erop schroeven , afvullen /ontluchten en dan gaan met die hap, zaterdag nog even remvloeistof vervangen en een langs stuk testrijden dan kan ik met gerust hart zandvoort op :)
Arco
Über-Spammer

THAT'S THE SPIRIT. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven(stk)

Gisteren in mijn lunchpauze de slangen opgehaald in ridderkerk,
Na werk gelijk met een vriend van me aan het sleutelen gegaan afgevuld en ontlucht. En ... geen lek meer en de vijf lijkt aardig op temperatuur te blijven :smoke:

Vervolgens `s avonds een testrit gemaakt, ik heb het idee dat de temperatuur bij stilstand wat sneller op loopt dan eerst, maar onder het (stevig door) rijden blijf de auto netjes op temperatuur.

Alleen vervolgens wederom de les geleerd : niets aan je auto doen als je eigelijk al moe bent. Olie bijgevuld maar de dop niet goed vastgedraaid. |:

Dus olie over mijn dynamo en multiriem , dus mischien dat ik de multiriem preventief ga vervangen. Gisteravond niet verder naar gekeken.

Ook kwamen we er achter dat er iets scheef lijkt te zitten bovenaan de rechter veerpoot, Dus die van het weekend ook maar even onder de auto vandaan halen om te checken. Ding is voor de apk bovenaan los geweest dus mischien dat daar iets mis zit. Qua wegligging is iig niets te merken.

Het laatste punt van aandacht , de eerste versnelling giert nogal (lijkt op het geluid dat je hoort als je achteruit rijd). Viel me tijdens mijn testrit pas op. Dus daar moet ik ook nog eens naar kijken , iemand een idee ?

Wordt vervolgd :)
Florus

Eerst maar ff kijken of er genoeg olie i/d bak zit (Y)

Bij m'n zwarte Gt giert de bak ook aardig trouwens...........dus zegt opzich niet zo heel veel, zal wel een beetje de nieuwigheid zijn :p :wink:
Steven
Car: M536

Gewoon olie verversen met zo'n toevoeging van Wynns erin, zo heb ik nog iets van 3 jaar met een licht gierende bak gereden zonder dat het erger werd.
Steven(stk)

Steven schreef:Gewoon olie verversen met zo'n toevoeging van Wynns erin, zo heb ik nog iets van 3 jaar met een licht gierende bak gereden zonder dat het erger werd.

ah dat klinkt goed, is dat spul gewoon bij de autohandel te halen ?
Steven

Jah van Wynns of een ander merk, mieter het wel vaker in ouwe bakken, maar werkt best redelijk.
Steven(stk)

En ja hoor , ook mijn vijf moet nog onder handen worden genomen voor de 22e :p

Het lijkt er verdacht veel op dat de baksteun het nu toch begeven heeft, pook schiet met een noodgang naar achter bij het optrekken.

Verder linksachter is de ontluchtingsnippel en vervolgens mijn tegendraadse tap afgebroken , dus voorlopig ontlucht op de leiding en asap een nieuwe erop.

Maar aangezien ik daar zelf even geen tijd meer voor heb (hele week druk met werk) en ik geen zin heb in gezeik op zandvoort, gaat de vijf even langs de garage van een bekende van me , benieuwd wat me dat gaat kosten. :~

Kunnen ze gelijk even naar de homokineten kijken en wat kleine rommel waarvoor het handig is als je een brug hebt
Florus

Arco schreef:Steven, Je hebt 4 steunen totaal. Welke baksteun bedoel je dan ??
Degene die aan het subframe voorzijde vastzit onder je radiateur naar je bak (met een bolletje aan het uiteinde ??) of degene helemaal links vanuit bestuurderspositie gezien ??

Maar een baksteun zorgt er vlgns mij niet voor dat je pook flink beweegt met o.a gasgeven...
Steven(stk)

Florus schreef:
Arco schreef:Steven, Je hebt 4 steunen totaal. Welke baksteun bedoel je dan ??
Degene die aan het subframe voorzijde vastzit onder je radiateur naar je bak (met een bolletje aan het uiteinde ??) of degene helemaal links vanuit bestuurderspositie gezien ??

Maar een baksteun zorgt er vlgns mij niet voor dat je pook flink beweegt met o.a gasgeven...
degene helemaal linksvoor vanuit de bestuurder gezien lijkt nogal veel beweging in te zitten

Het is iig nu zo dat de 1e en 3e versnelling voor mijn gevoel te dichtbij zitten bij het optrekken , en de 2 en 4 te ver naar achteren. Bij de 2e en 4e versnellling schiet de pook goed hard naar achteren. In zijn vijf heb je nergens last van.

Normaal gesproken zou ik er is een weekendje.week aan besteden om te zien wat er nu precies mis, maar daar ontbreekt me de tijd nu ff voor
Riël
Über-Spammer

Steven, ik heb de motorsteun bestuurderskant voor vervangen toen, door een gebruikt exemplaar wat ik nog had liggen. Deze was niet nieuw meer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)

Goed telefoontje van de garage ,

Niks aan onderdelen vooradig :(

Motorsteun is inderdaad matig maar kan nog wel,
Dus maar wat voorzichtiger schakelen

Remcilinder achter advies : lekker laten zitten zolang die dicht zit.
Maw : hopen dat ie het op zandvoort vol houd

Wil hem eigenlijk nog ontluchten, maarja ..

Positief nieuws : Verder kost mij dit advies niks :P
Steven(stk)

[img]http://img91.imageshack.us/img91/9599/verlagingpf8.jpg[/img]

[img]http://img151.imageshack.us/img151/4940/afb031jl3.jpg[/img]
hmm, ik weet nog niet of ik de auto op deze hoogte houd, drempel de straat in wordt vrij krap, sowieso eerst nog mijn rechter torsiestaaf eruit zien te krijgen, links ging zonder problemen.

Voor de rest op zandvoort mijn bumper gesloopt, dus das een leuk projectje voor de avonduren. :p
Steven(stk)

Goed mijn bak schiet nu naast zijn twee ook uit zijn vier, bakolie vervangen mocht ook niet baten.

Ik heb een andere bak op de kop getikt en die moet eronder en dan van de zomer laat ik mijn oude bak reviseren.

De grote vraag : Wat heb ik nodig om mijn bak te vervangen / waar moet ik op letten. ?

- Het blok moet eruit : Helemaal of red ik het met alleen een beetje optillen
- Heb ik speciaal gereedschap nodig om de bak er af / erop te krijgen ?
- Blok bovenlangs of onderlangs, ik kan denk ik wel een brug regelen.
Steven

Ik zou gewoon de hele motor liften, kun je em gelijk ff geheel checken.
Brug is niet echt nodig, je moet alleen onder je auto zijn voor de uitlaat, schakelstang en het spietje van de rechter aandrijfas.
Dat gaat prima als ie op pootjes staat en je er ff onder gaat liggen.

Motor erin laten zitten is geen aanrader, dan zul je aan 1 kant het subframe toch een flink stuk moeten laten zakken en tis een hoop gepiel.

Andere optie is het gehele subframe losmaken en de complete auto eroverheen tillen, dan is een 2 kolomsbrug nog wel handig. Is een beetje om het even met het blok in geheel eruit halen. Je zult iig wel een karretje nodig hebben om het zaakie op te laten rusten en tis nog wel ff werk voor je goed bij de bak kan.

Benodigdheden, mwah ik zou een motortakel scoren, krikje en 2 pootjes.
Verder uiteraard doppendoos en overig regulier gereedschap (hamer!)
Tis niet heel boeiende onderneming, met wat tegenslag en de snackbarpauze meegerekend moet het makkelijk in een dag kunnen.
Laatst gewijzigd door Steven op vr 11 mei 2007 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Als je n brug hebt (2 koloms), dan is t best fijn om even het subframe los te halen en wat slang en kabelwerk, dan til je de auto omhoog en blijft t subframe netjes staan met motor en al ;)
dat kan in een paar minuten al klaar zijn. dan schroef je de bak er zo vanaf. Geen speciaal gereedschap nodig verder.
Steven

Te laat manneke :p

Die bak eraf vissen van een los subframe is wel wat lastiger met aandrijfassen losmaken enzo.
Riël
Über-Spammer

Dat klopt ook weer :)
Steven(stk)

Steven schreef:Ik zou gewoon de hele motor liften, kun je em gelijk ff geheel checken.
Brug is niet echt nodig, je moet alleen onder je auto zijn voor de uitlaat, schakelstang en het spietje van de rechter aandrijfas.
Dat gaat prima als ie op pootjes staat en je er ff onder gaat liggen.

Motor erin laten zitten is geen aanrader, dan zul je aan 1 kant het subframe toch een flink stuk moeten laten zakken en tis een hoop gepiel.

Andere optie is het gehele subframe losmaken en de complete auto eroverheen tillen, dan is een 2 kolomsbrug nog wel handig. Is een beetje om het even met het blok in geheel eruit halen. Je zult iig wel een karretje nodig hebben om het zaakie op te laten rusten en tis nog wel ff werk voor je goed bij de bak kan.

Benodigdheden, mwah ik zou een motortakel scoren, krikje en 2 pootjes.
Verder uiteraard doppendoos en overig regulier gereedschap (hamer!)
Tis niet heel boeiende onderneming, met wat tegenslag en de snackbarpauze meegerekend moet het makkelijk in een dag kunnen.

slangen en boutjes kom ik wel uit, ik heb sowieso geen 2 koloms brug dus moet ik even een motor takel lenen/huren :)

Nog even voor de duidelijkheid, als ik het blok eruit wil takelen. Laat ik dan de aandrijfassen aan de auto zitten(dus ik haal ze uit de bak), of laat ik ze aan de bak zitten en haal ik ze los van de wielen ? ,

klopt het dat ik dan eerst mijn bakolie moet aftappen of blijft dat keurig in mijn bak zitten ?
Riël
Über-Spammer

bakolie er uit

Je kan ook de fuseekogels even losmaken en de stuurkogels, dan trek je de wielen naar buiten, zodat beide assen los hangen van de bak. Is ook wel fijn met inbouwen. Vergeet aan de passagierskant het spietje niet eruit te tikken met een doorslag, dan schuif je die as er zo uit.

Aan bestuurderskant zit de as dmv stofhoes vast mte 3 bouten. Draai deze niet té vast aan met monteren, dat alu is niet heel sterk. Maak ook de aanlegrand van de stofhoes weer even goed schoon ivm lekkage.

Dan til je het blok er zo uit, het is niet echt veel werk.
Wel bout, want het is pas gebeurd, zit nog een nieuwe koppeling in die je vast tegen gaat komen :p
Steven(stk)

Riël Notermans schreef:bakolie er uit

Je kan ook de fuseekogels even losmaken en de stuurkogels, dan trek je de wielen naar buiten, zodat beide assen los hangen van de bak. Is ook wel fijn met inbouwen. Vergeet aan de passagierskant het spietje niet eruit te tikken met een doorslag, dan schuif je die as er zo uit.

Aan bestuurderskant zit de as dmv stofhoes vast mte 3 bouten. Draai deze niet té vast aan met monteren, dat alu is niet heel sterk. Maak ook de aanlegrand van de stofhoes weer even goed schoon ivm lekkage.

Dan til je het blok er zo uit, het is niet echt veel werk.
Wel bout, want het is pas gebeurd, zit nog een nieuwe koppeling in die je vast tegen gaat komen :p
Naja hopen dat alles nog een beetje los zit :p, je hebt pm btw
Arco
Über-Spammer

Da's dan weer knudde Steven. (n)

Steven(stk)

Arco schreef:Da's dan weer knudde Steven. (n)

ja vooral omdat volgend weekend ringweekend is... , maar ik ga donderdag beginnen en dan hopelijk rijd ik vrijdagavond weer.

Ik ga trouwens in gouda aan het sleutelen, mocht je zin hebben volgende week ;)Het is iig op fiets afstand voor je :P

Mgoed ringweekend ben ik er sowieso met een renault bij, vriend die met mij mee gaat heeft net een ph1 clio rs gekocht :D
Roy
Moderator

Steven(stk) schreef:

klopt het dat ik dan eerst mijn bakolie moet aftappen of blijft dat keurig in mijn bak zitten ?
Eerst olie aftappen idd. Daarna je aandrijfas losmaken. :)

Succes. (Y)
Arco
Über-Spammer

Steven(stk) schreef:

ja vooral omdat volgend weekend ringweekend is... , maar ik ga donderdag beginnen en dan hopelijk rijd ik vrijdagavond weer.

Ik ga trouwens in gouda aan het sleutelen, mocht je zin hebben volgende week ;)Het is iig op fiets afstand voor je :P

Mgoed ringweekend ben ik er sowieso met een renault bij, vriend die met mij mee gaat heeft net een ph1 clio rs gekocht :D
Waar in Gouda ??? Kom ik wel ff langs. (Y)

Steven(stk)

Arco schreef:
Steven(stk) schreef:

Waar in Gouda ??? Kom ik wel ff langs. (Y)
je hebt pm
Steven(stk)

Goed samenvatting na een lange dag.

Blok eruit, bak gewisseld, beetje geflex in het steuntje voor de luchtfilter.
Alle slangen weer op zijn plek
Alle stekkers weer op zijn plek (behalve die van de temp sensor voor de temperatuur meter, gevalletje woeps waar horen die twee gescheurde draadjes bij)
Nieuwe aandrijfas rechts gemonteerd

Starten ontluchten, beetje schakelen, hmm toch nog wel herrie met schakelen, f*ck geen koppeling meer. Na een hoop geklooi bleek het veertje van het stelmechanisme af te zijn, goed veertje terug gezet, maar echt goed stelt ie toch nog niet (lees : koppelings pedaal zit tegen de bodem en de koppeling is nog niet volledig los :( )

Dus morgen op jacht naar een nieuw stelmechanisme. Maar ik vrees dat de renault dealer het niet op voorraad heeft.

Iemand nog een idee of dit tijdelijk te fixen is ?

enne arco :worship: , zonder jou waren we nooit zo opgeschoten ;)
Steven

tie wrap op dat veertje heentrekken, meestal issie te slap en als de tandjes al een paar x zijn doorgeschoten blijft ie nog maar slecht hangen.

Gewoon ff met de hand goedtrekken en vastzetten met wat tiewraps.
Arco
Über-Spammer

Was een lekker daggie klussen Steven. :p

Zal zo ff kijken of wij er 1-tje heben liggen.

Anders wat Steven zegt. Tie-wrappen die zooi. (alleen waar & hoe ??? |: )

:edit:
Steven,

Artikel 77 01 467 393 pedaalset
é 48.68 ex. BTW bij de dealer. Wij hebben 'm niet. FF gebeld.
2 andere hebben 'm ook niet liggen. (N)

Dealer ff proberen dan maar.
Steven(stk)

vandaag wienig opgeschoten, spul was niet op vooraad dus dat wordt volgende week.

plaatje van gisteren :)
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/blok_sized.jpg[/img]
Plaats reactie