Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

En als alles nou weer eens heel bleef...

Heb het vanmiddag weer voor elkaar gekregen, netjes olie ververst voor morgen, nieuw brandstoffiltertje.. smiddags nog even naar mijn hobbyschuur om de sideskirts te monteren, afrit van de snelweg.. begint in de houden.. ratel de ratel.. een drijfstanglager waarschijnlijk..

Heb de blauwe 19 16V maar onder het doek weg getoverd.. morgen maar op een rustige manier circuitrijden.. met de blauwe dus..

Helaas, vanavond het carter er even onder vandaan draaien.. jullie horen het nog..

@Kool: dat van die Luttenbergring: voor het stuklopen lopen ze het hardst.. :beer:

Overigens de 2e 19 16V al waarvan ik de drijfstanglagers er uit rijd.. de blauwe heeft het ook al eens meegemaakt, wel vreemd opzich.. meer dan zat olie er in, alleen gisteravond even gek gedaan.. rijd je eens normaal en dan gaat het nog stuk.. :p
Tim
Car: E36 M3

Prutser :P

Het moet ook altijd weer kapot he :D Ik heb nog wel een leuke Megane Coupe voor je te koop staan ;) :lol:
Ronald1916V

Vanavond maar eens druk bezig geweest met het demonteren van de carterpan en bekijken hoe dood het motortje daadwerkelijk was..

Het drijfstanglager van de 3e cilinder is gaan meedraaien en heeft de drijfstang, drijstanglagerkap en de krukas flink beschadigd.

Daar begon de ellende al..
Afbeelding

Kruktap van cilinder 3, lagertje is flink aan het vreten geweest..
Afbeelding

Drijfstanglager van cilinder 1, fijn is het niet..
Afbeelding

Drijfstanglager van cilinder 2. ander kleurtje dan die van 1.. vaag verhaal
Afbeelding

Drijfstanglager van cilinder 3, Gooi die maar weg :beer:
Afbeelding

Drijfstanglager van cilinder 4. Lijkt het lager met de meeste vitaminen :p
Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag de blauwe dus maar weer klaar gemaakt voor de Clubspecials op Zandvoort :)

Afbeelding[/url]
Gast

is de krukas nog te slijpen of is het een oud ijzer aktie want zo te zien aan de lagers heeft ie vol op zen bek gehad.

Hopelijk valt de schade aan de zuigerwanden en zuigers mee want al dat gruis kan op korte termijn flink wat stuk maken.
Ronald1916V

-jo- schreef:is de krukas nog te slijpen of is het een oud ijzer aktie want zo te zien aan de lagers heeft ie vol op zen bek gehad.

Hopelijk valt de schade aan de zuigerwanden en zuigers mee want al dat gruis kan op korte termijn flink wat stuk maken.
Heb er niet te lang mee doorgereden, kleine 100 meter nadat ie begon te ratelen.. de schade is enorm in ieder geval, gaat dus waarschijnlijk gewoon een ander blok worden :beer:
TMC16v

Project 2 is begonnen :worship:
Ronald1916V

TMC16v schreef:Project 2 is begonnen :worship:
Project 2 ? hoezo.. heb tenminste een auto waar ik het oude blokje van de blauwe in kwijt kan :p

Clubspecials Zandvoort was wel erg tof vandaag, ondanks dat ik de blauwe er voor heb moeten gebruiken was het een zeer geslaagde dag... en die banden.. wat zijn die gaar nu :beer:
TMC16v

Ronald1916V schreef:
Project 2 ? hoezo.. heb tenminste een auto waar ik het oude blokje van de blauwe in kwijt kan :p

Clubspecials Zandvoort was wel erg tof vandaag, ondanks dat ik de blauwe er voor heb moeten gebruiken was het een zeer geslaagde dag... en die banden.. wat zijn die gaar nu :beer:
Ga je het blok van de blauwe in de rode lepelen?
Ronald1916V

TMC16v schreef:
Ronald1916V schreef:

Nee.. ik typ Russisch :beer:
Haas
Car: Megane RS

bekende foto's, ik mis alleen de grote krullen ala zaagbank onderin :D
TMC16v

Ronald1916V schreef:
TMC16v schreef:
Ronald1916V schreef:

Nee.. ik typ Russisch :beer:
Je bent knettergek (0)
Ronald1916V

Haas schreef:bekende foto's, ik mis alleen de grote krullen ala zaagbank onderin :D
Als iets begint te ratelen stop ik gewoon hoor.. heb met de blauwe 16V gehad dat ie vastsloeg bij 90km/h.. en het niet aan horen komen omdat ik de radio veel te hard had aanstaan.. hield een beetje in.. beetje gas bij enzo :p dan is het best apart als je voorwielen in 1x stil staan :beer:
Ronald1916V

Nou.. om maar weer eens een update te doen.

Zoals sommigen van jullie wisten is er 1 week voor Full Speed iemand bij mij achterop geschoven omdat die niet op zat te letten bij het verkeerslicht.. gevolg, achterschade, hier en daar wat krom.. schade getaxeerd en besloten om dat maar te gaan fixen als de rode 19 16V klaar was en de blauwe naar binnen kon.

Inmiddels gaat het prima met de rode R19 16V,krukas gepolijst, krukas opgemeten en lagerkappen gecheckt, valt allemaal binnen de tolerantie's, moet alleen de oliepomp nog even loshalen en checken.. nieuwe lagerschalen zijn binnen en ga het gewoon proberen..

Nog weer even een andere tegenvaller...

Gisteravond de auto opgehaald bij de schadehersteller voor taxatie, was eindelijk allemaal rond en ben maar richting Kool gereden om even te ouwehoeren, wat fusee's en lagers meegenomen om te persen.. rijd er daar iemand achteruit het parkeervak uit vol mijn rechter deur in.. dan weet je wel wat er gebeurd met zo'n pisbakkenstaaldeurtje van een R19 (Y) Maargoed.. schadeformuliertjes ingevuld en volgende week maar weer bij het schadebedrijf neerzetten voor taxatie

Moest net op het werk even lagertjes persen voor Kool en heb ik meteen even wat foto's gemaakt.. was ook de eerste keer dat ik het in daglicht zag.. zit wel flink in elkaar zeg maar..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag maar weer even de verzekering bellen.. en als de donder de rode 16V afmaken anders moet ik weer fietsen naar het werk :p

De planning is nu om de auto te strippen als de rode 16V klaar is en dan sowieso de motor te reviseren en alle voorgaande plannen maar nu dan ook maar de hele auto strak te maken en opnieuw in dezelfde kleur te laten spuiten.. zitten hier en daar nog wat plekjes en dat moet nu dan ook maar verleden tijd zijn :)
Maarten-Jan
Car: R19.R

Zo de hannes, ronald dat is echt enorm balen zeg! Hoop voor je dat het snel weer gefixt wordt!

Mischien niet zo goed poetsen in het vervolg, dan worden die mensen niet zo verblind :wink:
Martijn Kool

ghehehe ik denk niet dat ie zooo heel erg baalt, straks heeft hij een een mooie duit geld uitgekeerd gekregen :P

maar goed, t blijft jammer uiteraard..

is het nog gelukt met de lagers dan ronald? kom ze morgen ophalen..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

kool schreef:ghehehe ik denk niet dat ie zooo heel erg baalt, straks heeft hij een een mooie duit geld uitgekeerd gekregen :P

maar goed, t blijft jammer uiteraard..

is het nog gelukt met de lagers dan ronald? kom ze morgen ophalen..
Inderdaad.. er stond al in de planning om de auto te strippen en in ieder geval opnieuw te laten spuiten wegens diverse plekken en deukjes..

Je fusee's met nieuwe wiellagers liggen klaar.. daar heb ik je ook voor ge-SMSt dacht ik zo :)
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

kool schreef:ghehehe ik denk niet dat ie zooo heel erg baalt, straks heeft hij een een mooie duit geld uitgekeerd gekregen :P
Dat van die mooie duit geld valt wel mee hoor. Zoveel is een 19 16v niet meer waard qua dagwaarde. Hooguit 1250 euro.
Ronald1916V

Het zal ook vast geen schade van 1250 euro zijn.. iemand een idee hoe hoog de schade zou zijn ?
Mark van Nierop
Contacteer:

Zal ik een schatting voor je doen ........ :D
hoeveel was de achterschade dan????
Renault 19 1.8 16V Cabrio
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

T is echt alleen de deur, toch? total zal ie echt niet zijn dan..

succes ermee Ronald! zit je niet mee de laatste tijd!
Gast

Ronald1916V schreef:Het zal ook vast geen schade van 1250 euro zijn.. iemand een idee hoe hoog de schade zou zijn ?
denk maar snel wat anders, bij een erkend schadebedrijf komt de herstelling hoger te liggen.
Glekke
Contacteer:

Bij ons in de carrosserie (België), zal die kost toch al zeker hoger liggen...
Achterflank + spatbord rechtsvoor moeten uitgespoten worden i.v.m. kleurverschil... Nieuwe deur aanhangen, alles overbouwen...

Wet nu niet hoe het bij jullie zit hehe...
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

pech komt weer eens nooit alleen (S)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Martijn Kool

ook al krijgt ie dagwaarde terug, hij heeft inmiddels al een nadere deur voor een paar tientjes opgehaald (0)

deze schade + plus die vorige schade = compleet overspuiten :smoke:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

Uiteraard niet echt stilgezeten. vanmiddag in Veenendaal samen met Kool voor een paar tientjes een ander deurtje gehaald..

Kleurtje komt aardig overeen.. maargoed, de schuurmachine gaat er toch overheen :E

Afbeelding

Afbeelding
Tim
Car: E36 M3

Ja kerel, sneu op het moment dat het gebeurde maar achteraf dan kun je mooi de auto overspuiten, iets wat je toch al wou doen maar waar je nog over aan het twijfelen was :D
ARNO16V
Contacteer:

Goed bezig Ronald! :D :wink:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Mark van Nierop
Contacteer:

Mooie wielbouten hoor :wink: :lol:
Ronald1916V

Aangezien ik vanmiddag op het nieuws hoorde dat er een Gorilla ontsnapt was heb ik vanavond maar besloten om mijn rode monster uit de schuur te halen..

Afbeelding

Gisteren druk gesleuteld, na lang wachten kreeg ik een setje drijfstanglagers binnen en na nog langer wachten ook nog de onmisbare drijfstanglagerkapboutjes..

Eerst maar eens besloten om de oliepomp los te halen, de oorzaak was tot nu toe nog niet echt bekend waarom de motor in de soep liep.. met 256.000 km kon ik in ieder geval bedenken dat de oliepomp wel eens aan zijn einde was..

Deze heb ik dan ook compleet gedemonteerd en gecontroleerd, meteen viel al op dat de aanzuigzeef vol met vloeibare pakkingsresten zat.. er zat dan ook geen enkel metaalsplintertje in de oliepomp.. meteen de cilinders gecontroleerd en deze zagen er ook nog prima uit.

De spelingen in de oliepomp opgemeten en deze vallen allemaal binnen te toleranties.. niets meer aan doen dus.

Afbeelding

En na de schoonmaakactie

Afbeelding
Hierna het spul vers in de olie gezet en de oliepomp weer gemonteerd.

Na het polijsten van de tapeinden van de krukas en het opmeten er van zijn de nieuwe drijfstanglagers gemonteerd, de krukas zag er weer prima uit.. het was meer aan elkaar gebakken lager wat er aan zat..

Afbeelding

Na nog een aantal uurtjes sleutelen met bijvoorbeeld het monteren van de carterpan en de radiateur enz. werdt het tijd om de motor te starten..

Bougie's er uit. bobinekabel aan de massa en even een half minuutje starten om oliedruk op te bouwen, hierna de bougie\\\'s er in.. alles weer aangesloten en starten. de motor liep na een maandje uit elkaar gelegen te hebben in 1x..

Hierna de motor even rustig stationair laten draaien. daarna rustig de motor even verhoogd stationair laten draaien, liep echt weer als een naaimachientje...

Hierna de auto van de brug gereden.. meteen het eerste probleem, geen enkele vorm van remdruk.. handremmetje er op en even kijken.. de ABS pomp sloeg niet aan.. en na een maandje stilstaan was de opgeslagen buffer ook wel weg :E

De auto rustig naar buiten gereden waarna het ineens begon te roken onder de motorkap, ik trek de kap open en toen spoot het koelwater er met grof geweld uit (dop lag er nog af..) beetje een vreemd verhaal, motor was nog niet eens helemaal op temperatuur en het spoot er uit.. luchtbelletje.. koppakking lek ? zeg het maar..

Dit i.c.m. de weigerende ABS pomp had ik er even genoeg van.. de auto in de hoek gedrukt en vanavond maar weer eens gekeken. motorkap open, stekker van de remvloeistofniveausensor lag er af wat dus de ABS pomp tegenhield (tegen drooglopen) stekkertje er op.. remmen maar, ondertussen een flinke vloot aan koelwater er bij in gegooit.. goed ontlucht en statioair laten draaien, geen luchtbellen.. geen witte rook.. koppakking zal nog wel oke zijn :beer:

Gezien dat de auto in de hoek van de schuur stond en aardig goor begon te worden heb ik maar besloten om rustig naar het tankstation te rijden en daar de auto af te spuiten. auto heeft splinternieuwe APK, is verzekerd en zit in de wegenbelasting, had alleen geen kentekenverlichting, geen ruitenwissers, en geen richtingaanwijzers voor.. dus even voorzichtig :E

Motortje loopt echt weer als een naaimachientje en mooier dan dat hij al deed.. de eerste kilometers even rustig aan om de lagertjes rustig in de laten lopen..

Temperatuur bleef ook goed, enkel de koelfan slaat niet aan.. ook doorverbinden heeft geen zin dus ik denk dat de fan zelf stuk is..

Nog even wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen nog even de Magnecor bougiekabels gemonteerd op de blauwe 16V.. extra vermogen is niet echt merkbaar.. ik denk dat ik de bijgeleverde sticker nog moet monteren op de motorkap.. denk dat het daar in zit :beer:

Afbeelding

Afbeelding
ARNO16V
Contacteer:

Haha, weer goed bezig Ronald! Je hebt toch echt een mooi klushokkie daar! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Ronald1916V

Kleine Update:

De blauwe heb ik vanmiddag binnen gezet en heb de rode maar eens uit de schuur gehaald. lekker stukje er mee gereden.. eerst op de binnenwegen wat rustig touren, later nog wat kilometers op de snelweg gemaakt.. na 100km loopt het motortje nog steeds prima.. beter dan voorheen zelfs.. nog maar even wat kilometers maken voordat ik het gas er op gooi.. :beer:
Martijn Kool

Ronald1916V schreef:Kleine Update:

De blauwe heb ik vanmiddag binnen gezet en heb de rode maar eens uit de schuur gehaald. lekker stukje er mee gereden.. eerst op de binnenwegen wat rustig touren, later nog wat kilometers op de snelweg gemaakt.. na 100km loopt het motortje nog steeds prima.. beter dan voorheen zelfs.. nog maar even wat kilometers maken voordat ik het gas er op gooi.. :beer:
ik voel een luttenbergring... (0)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

En dat zien we dan wel weer :) :p
Mark van Nierop
Contacteer:

En dan weer kapot lopen zeker...... :lol:
Ronald1916V

Nouja.. alweer 150 km verder en hij begint steeds mooier te lopen.. ondertussen kar ik nog even lekker door deze week.. ook omdat de blauwe 16V deze week nog naar het schadeherstelbedrijf moet voor taxatie van de schade aan de deur.. anders moet ik op de fiets naar het werk en als ik nou ergens een hekel aan heb :p
Plaats reactie