Aangezien ik vanmiddag op het nieuws hoorde dat er een Gorilla ontsnapt was heb ik vanavond maar besloten om mijn rode monster uit de schuur te halen..
Gisteren druk gesleuteld, na lang wachten kreeg ik een setje drijfstanglagers binnen en na nog langer wachten ook nog de onmisbare drijfstanglagerkapboutjes..
Eerst maar eens besloten om de oliepomp los te halen, de oorzaak was tot nu toe nog niet echt bekend waarom de motor in de soep liep.. met 256.000 km kon ik in ieder geval bedenken dat de oliepomp wel eens aan zijn einde was..
Deze heb ik dan ook compleet gedemonteerd en gecontroleerd, meteen viel al op dat de aanzuigzeef vol met vloeibare pakkingsresten zat.. er zat dan ook geen enkel metaalsplintertje in de oliepomp.. meteen de cilinders gecontroleerd en deze zagen er ook nog prima uit.
De spelingen in de oliepomp opgemeten en deze vallen allemaal binnen te toleranties.. niets meer aan doen dus.
En na de schoonmaakactie
![Afbeelding]()
Hierna het spul vers in de olie gezet en de oliepomp weer gemonteerd.
Na het polijsten van de tapeinden van de krukas en het opmeten er van zijn de nieuwe drijfstanglagers gemonteerd, de krukas zag er weer prima uit.. het was meer aan elkaar gebakken lager wat er aan zat..
Na nog een aantal uurtjes sleutelen met bijvoorbeeld het monteren van de carterpan en de radiateur enz. werdt het tijd om de motor te starten..
Bougie's er uit. bobinekabel aan de massa en even een half minuutje starten om oliedruk op te bouwen, hierna de bougie\\\'s er in.. alles weer aangesloten en starten. de motor liep na een maandje uit elkaar gelegen te hebben in 1x..
Hierna de motor even rustig stationair laten draaien. daarna rustig de motor even verhoogd stationair laten draaien, liep echt weer als een naaimachientje...
Hierna de auto van de brug gereden.. meteen het eerste probleem, geen enkele vorm van remdruk.. handremmetje er op en even kijken.. de ABS pomp sloeg niet aan.. en na een maandje stilstaan was de opgeslagen buffer ook wel weg :E
De auto rustig naar buiten gereden waarna het ineens begon te roken onder de motorkap, ik trek de kap open en toen spoot het koelwater er met grof geweld uit (dop lag er nog af..) beetje een vreemd verhaal, motor was nog niet eens helemaal op temperatuur en het spoot er uit.. luchtbelletje.. koppakking lek ? zeg het maar..
Dit i.c.m. de weigerende ABS pomp had ik er even genoeg van.. de auto in de hoek gedrukt en vanavond maar weer eens gekeken. motorkap open, stekker van de remvloeistofniveausensor lag er af wat dus de ABS pomp tegenhield (tegen drooglopen) stekkertje er op.. remmen maar, ondertussen een flinke vloot aan koelwater er bij in gegooit.. goed ontlucht en statioair laten draaien, geen luchtbellen.. geen witte rook.. koppakking zal nog wel oke zijn
Gezien dat de auto in de hoek van de schuur stond en aardig goor begon te worden heb ik maar besloten om rustig naar het tankstation te rijden en daar de auto af te spuiten. auto heeft splinternieuwe APK, is verzekerd en zit in de wegenbelasting, had alleen geen kentekenverlichting, geen ruitenwissers, en geen richtingaanwijzers voor.. dus even voorzichtig :E
Motortje loopt echt weer als een naaimachientje en mooier dan dat hij al deed.. de eerste kilometers even rustig aan om de lagertjes rustig in de laten lopen..
Temperatuur bleef ook goed, enkel de koelfan slaat niet aan.. ook doorverbinden heeft geen zin dus ik denk dat de fan zelf stuk is..
Nog even wat foto's:
Ondertussen nog even de Magnecor bougiekabels gemonteerd op de blauwe 16V.. extra vermogen is niet echt merkbaar.. ik denk dat ik de bijgeleverde sticker nog moet monteren op de motorkap.. denk dat het daar in zit
![Afbeelding]()