Tussenacceleratie 80 > 120

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Net nog even getest, en kwam zo op 5,9 secs in 3, daarna had ik geen zin meer om en in z'n 4 te testen want ik reed alweer zo lekker ;)
Don't walk the grass... smoke it
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Wat me opvalt is dat de clio's niet echt sneller zijn als een 19 bij dit soort tussenacceleraties.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Normale omstandigheden (geen regen enzo), overdag

RSi Longchamp:

80-120 III: 6,0 s
80-120 IV: 7,5 s

80-120 III: 5,8 s
80-120 IV: 7,3 s

Zal het nog wat vaker checken, om een echt goed beeld te krijgen.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

AZ4L schreef:
StevenK schreef:M'n golfje TDI ('96) doet ongeveer 7 sec, geijkte km's.
Wat zijn de specs van de motor, Steven?
't Is een td-rode-i, met chip en zonder kat. (en 290 gelopen). Eerlijk gebied me wel te zeggen dat m'n waste-gate vast lijkt te zitten.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

turboman schreef:Normale omstandigheden (geen regen enzo), overdag

RSi Longchamp:

80-120 III: 6,0 s
80-120 IV: 7,5 s

80-120 III: 5,8 s
80-120 IV: 7,3 s

Zal het nog wat vaker checken, om een echt goed beeld te krijgen.
Hoe kan dat nou dan? Het koppel is nagenoeg gelijk en de 16v heeft 20 pk meer? Gewichtsverschil is nog geen 40 kilo?
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

marcel16v schreef:Wat me opvalt is dat de clio's niet echt sneller zijn als een 19 bij dit soort tussenacceleraties.
Ik denk iig dat het gewichtsverschil hierbij niet veel van invloed is op de acc snelheid.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bovendien heeft de 19 een betere CW
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

19 is ook aerodynamischer

@Tom: argh! :)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Marcel B. schreef:19 is ook aerodynamischer
te laat :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

AZ4L schreef:Hoe kan dat nou dan? Het koppel is nagenoeg gelijk en de 16v heeft 20 pk meer? Gewichtsverschil is nog geen 40 kilo?
Een RSI heeft veel eerder veel meer koppel onderin. het ideale toerengebied is dan dus langer. op zoŽn tussen sprint ga je niet voor PK maar voor koppel. correct me if iŽm wrong please.

GR.Frits
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Frits schreef:
AZ4L schreef:Hoe kan dat nou dan? Het koppel is nagenoeg gelijk en de 16v heeft 20 pk meer? Gewichtsverschil is nog geen 40 kilo?
Een RSI heeft veel eerder veel meer koppel onderin. het ideale toerengebied is dan dus langer. op zoŽn tussen sprint ga je niet voor PK maar voor koppel. correct me if iŽm wrong please.

GR.Frits
Max koppel is toch bij zowel 16v als RSi toch bij het hetzelfde aantal toeren?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

AZ4L schreef:Max koppel is toch bij zowel 16v als RSi toch bij het hetzelfde aantal toeren?
ehhh ja zou kunnen.

Maar zoals gezegd hebben die 8v motoren onderin veel sneller veel meer koppel. gaat dus niet om max. koppel. Maar wie weet kan een ander het je beter uitleggen.Ik weet ook niet alles precies
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Rsi beschikt inderdaad eerder over het maximale koppel, zou je echter door gaan trekken tot over 120 zal de 16v echt wel duidelijk weglopen van de Rsi (maar niet van de 19 :lol: )
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Frits schreef:
AZ4L schreef:Max koppel is toch bij zowel 16v als RSi toch bij het hetzelfde aantal toeren?
ehhh ja zou kunnen.

Maar zoals gezegd hebben die 8v motoren onderin veel sneller veel meer koppel. gaat dus niet om max. koppel. Maar wie weet kan een ander het je beter uitleggen.Ik weet ook niet alles precies
Ik denk dat je bedoelt de koppelkromme :) Maar toch valt het me dan tegen van een 16v. Zo erg raket is zo'n 16v dus niet... :@ Ik had net zo goed een RSi kunnen aanschaffen :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

correct! en ik persoonlijk vind een RSi leuker rijden, is een erg onderschatte auto vind ik.
Immer wieder die verdammte Holländer
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

-Ray- schreef:correct! en ik persoonlijk vind een RSi leuker rijden, is een erg onderschatte auto vind ik.
Ik begin het te begrijpen ja..
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Het nadeel van de 16v machine is dat die op gang komt bij 4200 toeren (of zoiets), en doe je de sprint van 80 naar 120 zit je hier waarschijnlijk net onder (en heb je dus geen vermogen).
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

marcel16v schreef:Het nadeel van de 16v machine is dat die op gang komt bij 4200 toeren (of zoiets), en doe je de sprint van 80 naar 120 zit je hier waarschijnlijk net onder (en heb je dus geen vermogen).
Ikke begrajpe nu, ik denk dat een chipje van Menno dit voor me mag oplossen, om dat enge gat weg te halen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

had ik 't al eens over een gtt gehad ? ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Riël schreef:had ik 't al eens over een gtt gehad ? ;)
nee, eigenlijk niet...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

goed :) want dan gaan jullie huilen 8)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Riël schreef:goed :) want dan gaan jullie huilen 8)
Ik geloof je helemaal, geloof me. Verschil moet er nu eenmaal zijn he? :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hmm, dat maakt nieuwsgierig.
onder de 3 seconden?
rev it like a rental
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

AZ4L schreef:
Frits schreef:
AZ4L schreef:Max koppel is toch bij zowel 16v als RSi toch bij het hetzelfde aantal toeren?
ehhh ja zou kunnen.

Maar zoals gezegd hebben die 8v motoren onderin veel sneller veel meer koppel. gaat dus niet om max. koppel. Maar wie weet kan een ander het je beter uitleggen.Ik weet ook niet alles precies
Ik denk dat je bedoelt de koppelkromme :) Maar toch valt het me dan tegen van een 16v. Zo erg raket is zo'n 16v dus niet... :@ Ik had net zo goed een RSi kunnen aanschaffen :p
Mja is wel zo, maar als een 16v motor eenmaal op gang is, gaat ie toch wel even meer door... alleen rijdt een RSi dus voor je gevoel lekkerder omdat je dus eerder veel trekkracht hebt.

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende motoren en niet met elkaar te vergelijken, maar inderdaad... onderschat een RSi niet!

Het enige voordeel wat een 16v overduidelijk heeft is zijn looks (L)
Don't walk the grass... smoke it
SilverRS
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 5 okt 2003 20:04
Locatie: Den Haag

Is er al iets bekent van een clio sport of moet ik maar even met de stopwatch aan de gang?
Als het maar hard gaat!
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

SilverRS schreef:Is er al iets bekent van een clio sport of moet ik maar even met de stopwatch aan de gang?
Ik wil wel ff gaan meten, maar weet niet of je daar veel aan hebt :D
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Marcel B. schreef:Net nog even getest, en kwam zo op 5,9 secs in 3, daarna had ik geen zin meer om en in z'n 4 te testen want ik reed alweer zo lekker ;)
Met wat voor wagen ?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

1.8 16v
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

AZ4L schreef:
turboman schreef:Normale omstandigheden (geen regen enzo), overdag

RSi Longchamp:

80-120 III: 6,0 s
80-120 IV: 7,5 s

80-120 III: 5,8 s
80-120 IV: 7,3 s

Zal het nog wat vaker checken, om een echt goed beeld te krijgen.
Hoe kan dat nou dan? Het koppel is nagenoeg gelijk en de 16v heeft 20 pk meer? Gewichtsverschil is nog geen 40 kilo?
De RSi (953 kg) heeft max. 150 Nm bij al 2750 toeren, de 16V heeft max. 158 Nm echter pas bij 4250 tpm (997 kg).
Voor zover ik weet zijn peekaas goed voor een hoge topsnelheid en koppel voor acceleratie.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

-Ray- schreef:correct! en ik persoonlijk vind een RSi leuker rijden, is een erg onderschatte auto vind ik.
precies :worship: (hoewel ik de uitbouw van de 16V nog steeds erg lekker vind)
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

AZ4L schreef:
Frits schreef:
AZ4L schreef:Max koppel is toch bij zowel 16v als RSi toch bij het hetzelfde aantal toeren?
ehhh ja zou kunnen.

Maar zoals gezegd hebben die 8v motoren onderin veel sneller veel meer koppel. gaat dus niet om max. koppel. Maar wie weet kan een ander het je beter uitleggen.Ik weet ook niet alles precies
Ik denk dat je bedoelt de koppelkromme :) Maar toch valt het me dan tegen van een 16v. Zo erg raket is zo'n 16v dus niet... :@ Ik had net zo goed een RSi kunnen aanschaffen :p
mmm, toch wel, 16V 0-100 in 8,0 sec (fabrieksopgave) en de RSi in 8,9 sec. (fabrieksopgave)... tis de totale handling van een auto wat het zo interessant maakt (acceleratie vind ik persoonlijk veel interessanter dan topsnelheid)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een willi verkrijgt zijn max. koppel ook pas bij 4500 tpm. Dat is dan 175nm.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Menno schreef:hmm, dat maakt nieuwsgierig.
onder de 3 seconden?
Een standaard GTT moet het in 5,5 seconden kunnen doen, in z'n 3.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Tom schreef:een willi verkrijgt zijn max. koppel ook pas bij 4500 tpm. Dat is dan 175nm.
Yep, wel 25 nm meer dan een RSi, maar dan ook nog eens later dan de 16V (4250)... natuurlijk is 250 tpm verschil niet baanbrekend, maar alle beetjes helpen... wellicht kan ik een soort van diagram maken in excel, RSi, 16V, Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

idd later dan de 16v maar de willi staat bekend om zijn veel eerder beschikbare koppel. Dit zie je overigens ook terug in de tijden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie