ACT: ICT en (web) Design.

Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

aha... Dus dat is striping?

Wat is dan precies een spanned volume?

Ik zou dit allemaal al moeten weten aangezien in ook een aantal MCSE-certificaten heb, maar hier doe je zo weinig mee dat je het gewoon vergeet! :)
Marcel B.

Ken je nagaan, ik heb ze niet :p

Niet dat ik eht tot in de details weet, nog nooit mee gewerkt.

Spanned volume... mmh geen idee is dat geen softwarematige raid? kweenie hoor :)
Don't walk the grass... smoke it
Jesper16v
Contacteer:

Jaja.......................

Ik wil dus gewoon een RAID5 bak hebben, en niet zoals die kneus van een kerel hier op dit bedrijf heeft geinstalleerd (niet ik dus :p )

we hebben nu een 2x933Mhz server met 3x10GB schijven die gewoon gebruikt worden. Ik heb dus 30 GB aan opslag, dat is veeeeels te weinig, nu zat ik dus te denken aan 5x60GB 10.000 rpm schijven erin te knallen met een RAID5 controller die alles mooi voor mij kopieert.

Voordeel van RAID is dat er minder users op 1 schijf zitten te werken. wij hebben hier 30 users die zitten constant op 3 schijven te rammen. dan staat er nog niet eens dezelfde data per schijf, neeeeeeeeeeeee alle schijven zijn samengevoegd, dus af en toe zitten er dus wel 20 users op 1 schijf, er onstaat dan een wachtrij.

Als je dan RAID5 met 5 schijven heb, verdeel je dus 30 users over 5 schijven, dat is maar 6 users per schijf.

zoiets tenminste :)
Tazzman

Met RAID-5 gebruik je minimaal 3 identieke harddisks, eigenlijk is 4+ gewenst anders heb je er ook weinig aan eigenlijk. De data en parity info wordt over alle 3+ HD's verdeeld. RAID-5 met 3 disks is waardeloos want als 1 van de disks sterft zit je met een broken RAID en dan zijn de rapen redelijk gaar.

We gebruiken hier ook gewoon RAID-5 systemen met minimaal 4 HD's maar liever meer .. hangt af van de server, hoe belangrijk de uptime en data is van die doos. Je wint er geen ruimte mee met extra disks in een RAID-5 config, maar wel redundancy.

Op een van mijn ontwikkeldozen is deze week ook een HD gesneuveld, een wat oudere bak met 4 Quantum 4,3 GB disks.. (en we hebben het niet over huis, tuin en keuken IDE disks natuurlijk :D ) waar ik er maar meteen een nieuwe in gepropt hebt .. want als er dan NOG een disk uitvalt, dan hebben we een probleempje.

RAID-5 is wel het meest flexibel van alle RAID oplossingen zou ik zeggen.. niet het allerveiligst, dat is RAID-10 maar dat is erg erg duur. Nadeel van RAID-5 is dat het langzamer is bij lezen/schrijven van grote bestanden.. voor video editing of CAD servers zou een RAID-3 oplossing veel betere performance bieden. RAID-3 lijkt op RAID-5, maar de parity info wordt op 1 assigned disk gezet, i.p.v. verspreid over alle andere disks.. daardoor krijg je veel betere reading/writing performance bij grote streaming bestanden.

RAID-2 en RAID-4 heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk.. :) RAID 0, 1 en 0 + 1 wel... volgens mij zijn RAID 2, 4, 6, 7 ook enkel combinaties van de bestaande RAID 0,1,3,5 en 10 configs?

5 x 60 GB RAID-5 is een mooie setup, maar ligt er maar natuurlijk aan wat voor doos het is, wat er op staat, hoe kostbaar de downtime is.. etc. :)
Jesper16v
Contacteer:

Heel kostbaar :)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

En ingewikkeld zeg
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

weer wat geleerd
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Iemand ervaring met Authorware?

@ Marcel dlc: mail ga ik nog mee bezig hoor, nog weinig achter pc gezeten laatste dagen door verschillende redenenen.
Marcel dLC

Nee sorry, Macromedia Authorware heb ik geen ervaring mee. Alleen Dreamweaver en Flash...
Dat van die mail --> laat me effe weten of er nog fouten inzitten als je het getest hebt.

Marcel
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Ik zal hem vanmiddag even uitproberen! ;)
Stefijn

Voor de mensen die gereageerd hebben, bedankt, ik kom er op terug zodra er nieuws of iets concreets is :)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Marcel dLC schreef:Nee sorry, Macromedia Authorware heb ik geen ervaring mee. Alleen Dreamweaver en Flash...
Dat van die mail --> laat me effe weten of er nog fouten inzitten als je het getest hebt.

Marcel
Nou, ik heb hem erop gezet, maar hij gaf bij het versturen een fout in Line2 aan, waar jij dmv // een notitie gemaakt had. DIe heb ik gewist, maar toen gaf ie bij die andere notities ook een fout aan. Ook gewist. Nu doet ie het :) Thnx!
Alleen, als je niets invult, doet ie het ook. Ik meende dat dat niet kon? Niet erg op zich hoor, dat deed de originele mail.php ook niet.
Marcel dLC

Dus in principe werkt hij goed? Mooi zo.
Dat hij ook gewoon doorgaat asl je niks invult heb ik nagekeken en dat klopt ja... foutje van mij.
Kan hem wel even aanpassen voor je hoor, als je wilt?
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Dat mag natuurlijk altijd :) Als je wilt natuurlijk! Moet je niet teveel tijd kosten.
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Werken er hier ook mensen met Mediator?
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

^^ :D

Als ik een laptop zowel op mn werk aan het netwerk wil koppelen, als thuis op het kabelinternet, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik neem aan een 2e netwerkkaart in mn pc? Of een wireless router, zodat ik door het hele huis kabelinternet heb, dat kan ook toch? :)
Benny_R

Voor thuis kan het op 2 manieren:

1: stop nog een netwerkkaart in je pc en laat internet via je pc (via een UTP-Cross) naar je laptop lopen. (pc moet dus aan staan om op interslet te kunnen) erg makkelijk in te stellen als je xp hebt!

2: je koopt een cheap router a 60 euro, 2 normale UTP kabels 1 naar je pc en 1 naar je laptop en je pc-tje hoeft niet aan te staan voor internet op je laptop te krijgen. ook erg makkelijk te fixen!

mzzls!
Benny_R

bij wireless laat je natuurlijk de kabel weg! ;)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

OK. Dus:
Optie 1: extra netwerkkaart in pc 10 euro (pc moet aan staan)
Optie 2: Router 60 euro (pc hoeft niet aan te staan)
Optie 3: Wireless router 120 euro

Moet bij een wireless router de pc wel aan staan? Staat ie toch altijd al ;)

En wat het netwerk op het werk betreft, ik neem aan gewoon in XP 2 user accounts aanmaken, 1 met de instellingen van thuis en 1 van het werk.
Benny_R

wireless router hoeft je pc niet aan te staan. denk dat je zo'n ding bedoeld met een x aantal poorten + een draadloze verbinding toch? 1 poort is inkomend, daar gaat de kabel vanaf het modem(meestal bij de meterkast) in. meestal 4 uitpoorten (+ antenne).

op 1 van die uitpoorten gaat je pc via de vaste kabel en die draadloze verbinding pak je voor je laptop. maar je moet er ook een gepaste draadloze netwerkkaart voor in je laptop bij hebben he... kweenie of die in die 120 euro zit... zou ut niet duur vinden.

Voor je werk:

heb er bij Xp geen ervaring mee maar als bij ons op school mensen met hun laptop inloggen, gebruiken ze de naam + paswoord die je van school krijgt + je veraderd je domein.
rasit..

bij welke van de 3 opties daalt de snelheid van je internetverbinding niet??
Benny_R

denk dat je in het geval dat je gebruik maakt van een router je de meest relaxde internet verbinding hebt. Die dingen gaan meestal op een snelheid van 100 megaBIT per sec. 1 Byte is 8 bits, dus 100 megabit per sec is 100/8 = 12,5 MB (byte) per sec. denk niet dat je kabel internet die snelheid haalt! :)

als je het via een andere pc doorschakeld zoals ik hier thuis hebt merk je op die andere pc toch een kleine vertraging niet veel ofzo. die verbinding is ook 100 megabit maar er zit toch een pc tussen die ook handelingen moet verrichten om iets door te sluizen he... (weet niet precies hoe dit loopt.)

die optie is wel cheap natuurlijk alleen netwerk kaartje + beetje kabel.
rasit..

me zusie heeft nu ook een pc in haar kamer dus ik wil ook dat zij gebruik kan maken van internet zonder dat mijn pc 24 uur openstaat..

maar ik wil ook niet dat mijn verbinding achteruit gaat omdat ik mijn verbinding moet delen..

netwerkkaart enzo heb ik wel..

dus een router is de volgende stap voor mij aangezien het ook de snelheid verhoogd :p ???
Christian

ik heb gehoord als je snelheid er niet achter uit gaan met een router
Marcel B.

Als je je internetverbinding deelt, dan kan je er vanuit gaan dat het, wanneer de ene persoon aan het downloaden is, de snelheid er wel degelijk op achteruit gaat bij de ander, maar das logisch natuurlijk... verder houdt een router niet op... een router meer of minder naar een bepaalde bestemming maakt toch niet uit, vooral niet omdat die router aan je lokale netwerk hangt. Tenminste theoretisch vertraagt het qua reactietijd, maar dat is zo weinig dat je het echt niet merkt.
Stefijn

rasit.. schreef:me zusie heeft nu ook een pc in haar kamer dus ik wil ook dat zij gebruik kan maken van internet zonder dat mijn pc 24 uur openstaat..

maar ik wil ook niet dat mijn verbinding achteruit gaat omdat ik mijn verbinding moet delen..

dus een router is de volgende stap voor mij aangezien het ook de snelheid verhoogd :p ???
Een router verhoogt de snelheid niet zoals jij bedoeld, want dan zou de capaciteit van je internetverbinding moeten verhogen (en dat gebeurt natuurlijk niet).
Ook zal de totale snelheid niet verlagen, zoals hierboven al aangegeven.

Daarnaast: Jij en je zusje zullen de verbinding moeten delen en als jij en je zus dus allebei bestanden gaan downloaden krijgen jullie allebei simpel gezegd de helft.
Maar dat is hetzelfde als wanneer het via jouw computer gaat.

Het enige dat je kunt doen is op de één of andere manier de netwerksnelheid die je zusje krijgt beperken, maar dat is simpeler gezegd dan gedaan.
Dat kan niet met routers, er is wel software (of bepaalde dure hardware) waar dat mee gaat, maar dan moet je die software laten draaien in een netwerk (en kun je die router ook net zo goed niet gebruiken) en die software is bijna niet te krijgen/gebruiken (grote paketten).

Pratijk: je zult er niet zoveel van merken, omdat je zusje toch niet de hele dag vol zit te downloaden :) Router kopen dus
Anonymous

Wil je de bandbreedte naar je zusje toe verkleinen moet je een switch of router met switch die een vorm van QOS ondersteund quality of service eigenlijk gewoon bepalen welke poort hoeveel bandbreedte krijgt.

Al is dat voor thuis wel luxe, en is je zusje dan zo'n intense surfer? anders gewoon een snellere verbinding nemen met meer bandbreedte.

Zoveel mogelijkheden 't is alleen hoeveel geld wil je eraan kwijt.

En een router veranderd inderdaad niets aan de snelheid van nog internet nog je eigen netwerk. Het zorgt alleen voor toegang voor meerdere pc's over 1 verbinding.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

rasit.. schreef:me zusie heeft nu ook een pc in haar kamer dus ik wil ook dat zij gebruik kan maken van internet zonder dat mijn pc 24 uur openstaat..

Je kunt het beste een oude pc gebruiken, FreeBSD of linux installeren en er firewalling, routing en Dummynet op gaan gebruiken. Dummynet is een shaper, dwz het shaped al het verkeer dat door de machine gaat. Zo kun je je zussie bijvoorbeeld 128k geven, dan kan ze maar met ong. 16kb downloaden :-)

Is allemaal gratis
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Johan
Contacteer:

^^ ipcop is ook een goed alternatief. Is ook linux en super makkelijk te installeren. http://www.ipcop.org
Marcel B.

Bas schreef:

Je kunt het beste een oude pc gebruiken, FreeBSD of linux installeren en er firewalling, routing en Dummynet op gaan gebruiken. Dummynet is een shaper, dwz het shaped al het verkeer dat door de machine gaat. Zo kun je je zussie bijvoorbeeld 128k geven, dan kan ze maar met ong. 16kb downloaden :-)

Is allemaal gratis
Ik zie rasit al helemaal ff freebsd installeren en configureren ;)
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Tja een professionele shaper kost 20k :-)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Marcel B.

Oh, ik kost maar 15k ;)
Marcel dLC

oxje schreef:
Bas schreef:

Is allemaal gratis
Ik zie rasit al helemaal ff freebsd installeren en configureren ;)
Een beetje nieuwe linux distro installeren en configureren is anders helemaal niet zo moeilijk meer tegenwoordig hoor..
Ik gebruik SuSe 8.2... fluitje van een cent
Johan
Contacteer:

maar een goed werkende firewall / router onder linux vergt toch iest meer kennis. maar gelukkig is er genoeg info op het internet te vinden
Laatst gewijzigd door Johan op di 27 mei 2003 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.

Ja maar ik heb het over freebsd, en suse... sja ik ben slackware man, dus verder weet ik et niet zo, maar kan me indenken dat het makkerlijker is als met slackware en freebsd :)

Openbsd is nog vervelender :-*
Plaats reactie