[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Tom schreef:
Steven schreef:Ik betaal voor alles ook minimaal een tientje minder :p

Maargoed 5L Elf voor €25 isnie heel duur, hoewel ergens in Den Bosch kon je ze krijgen voor 20 euro dacht ik. Rob of Tom had zo'n adressie.
Van den Broek olie in Veghel. Prijs was altijd 18 euro voor 5 liter maar is wat duurder geworden. Weet hem nu niet meer exact uit mijn hoofd maar de prijs is nog steeds netjes. Je moet voor de gein maar eens kijken naar de prijs bij een total station (N)
12,5 per liter
afzetters

zelfde als octaanbooster
12 euro per flesje, smerige oplichters
kost mij nu 4,10 per flesje
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:te lang rijden is inderdaad erg slecht
de gtt gaat o de 5000

alleen over die 5 w ben ik het niet helemaal eens
dagelijks gebruik zal het niet nodig zijn
maar als je hem vaak zwaar belast heeft die koud een betere smering denk ik
slechter kan het nooit zijn
wel olie die te dik blijft lijkt mij slecht
dus inderdaad de 50 of 60 nemen terwijl je alleen maar een beetjr toert lijkt me erg slecht
je belast hem toch niet koud :S
waarom ga je er uberhaupt van uit dat ie beter smeert als ie dun is?
en 10W blijft niet te dik, dat is net de clue :p er bestaat ook nog 15W en 20W. 10W is de perfecte dikte koud. Daarom schrijven ze 10W voor hé.

Overigens kost 10W40 me 120 euro voor 60 liter :)

En ja, je moet als tankstation ergens je geld aan verdienen. Voor die mensen die met brandend olielampje stil staan. Ik heb er ook eens aan moeten geloven. Overigens zit er ook 5W40 volsyntheet in de safrane. Daar wordt je bij de shell niet blij van 1 litertje :S
Steven
Car: M536

10W is ook zeker nodig voor oudere motoren, die hebben vaak nog veel ruimere toleranties waardoor een dikkere olie veel beter is dan een dunne.

Vergeet niet dat motoren koud juist het hard slijten, dan moet je geen dunne olie hebben die zo wegspoelt.
Riël
Über-Spammer

Ik denk dat ik voor de saf ook eens richting de 10w ga , 10w40 heb je toch ook in volsyntheet?

Het rare is dat ik nog helemaal niks hoor, ik heb wel het idee dat ie wat lam begint te worden. Maar geen getik stainair, geen geklok, draait bijna geruisloos rond na die km's. Maar de 220 haalt ie niet meer :( :p Ik lever nu 10km in op top.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
de gtt gaat o de 5000

dus inderdaad de 50 of 60 nemen terwijl je alleen maar een beetjr toert lijkt me erg slecht
en 10W blijft niet te dik, dat is net de clue :p er bestaat ook nog 15W en 20W. 10W is de perfecte dikte koud. Daarom schrijven ze 10W voor hé.

En ja, je moet als tankstation ergens je geld aan verdienen. Voor die mensen die met brandend olielampje stil staan. Ik heb er ook eens aan moeten geloven. Overigens zit er ook 5W40 volsyntheet in de safrane. Daar wordt je bij de shell niet blij van 1 litertje :S
ja renault schrijft ook elf voor
maar dat gooi jij er toch ook niet in :p :p :p
lekkere olie
2 euro de liter
dat zal goed zijn voor je blokkie (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

dan liever lekker dun als die koud is, ik schrijf ook nergens dat ik hem koud belast
ik zei dat die sneller smeert als die koud is en dat naar mijn mening alleen maar beter is omdat die dan sneller de goede smering krijgt
Geert
Contacteer:

Steven schreef: 9 van de 10x moet je in je ouwe sportieve renault gewoon een goeie 10W40 semisyntheet gooien. Das altijd goed en je kunt bijv. best een huismerk van de automaterialenzaak nemen. Die is vaak hetzelfde geklassificeerd als een duurdere Castrol/Kroonoil etc. en met het geld wat je dan uitspaart kun je de olie wat eerder wisselen, daar heb je veel meer aan.
|:
Dus b merk olie om de 5000km verversen is beter dan a merk om de 10.000km?

Zag trouwens 5 liter vaatje bij de action met klassificatie van 3 voor ongeveer 7/8 euro.
Steven

Die action olie is klasse 2, net als valvoline van gamma etc, kep het tijdje terug nog zitten te beloeren ;)

En een huismerk zou ik niet direct een B-merk noemen, tis vaak gewoon goedkoper. En als het dezelfde spec heeft als een echt merk, waarom zou je dan?
Maar je kunt iig beter 5000km klasse 3 rijden dan 10000 klasse 4, that's for sure (Y)

Tipje: Kroon oil emperol is klasse 4 en ook nog redelijk betaalbaar. Cheaper als Castrol GTX (klasse 3).
Geert
Contacteer:

Steven schreef:Die action olie is klasse 2, net als valvoline van gamma etc, kep het tijdje terug nog zitten te beloeren ;)

En een huismerk zou ik niet direct een B-merk noemen, tis vaak gewoon goedkoper. En als het dezelfde spec heeft als een echt merk, waarom zou je dan?
Maar je kunt iig beter 5000km klasse 3 rijden dan 10000 klasse 4, that's for sure (Y)

Tipje: Kroon oil emperol is klasse 4 en ook nog redelijk betaalbaar. Cheaper als Castrol GTX (klasse 3).
ik rij emperol :) gister nog ververst
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:
de gtt gaat o de 5000

lekkere olie
2 euro de liter

dan liever lekker dun als die koud is, ik schrijf ook nergens dat ik hem koud belast
ik zei dat die sneller smeert als die koud is en dat naar mijn mening alleen maar beter is omdat die dan sneller de goede smering krijgt

Renault schrijft Elf voor omdat ze daar €€ voor kregen :lol:

de voorgeschreven specificatie van een GTturbo wordt door vrijwel elke olie tegenwoordig gehaald dan niet verbeterd. Ook door Elf zelf. Het Merk boeit echt niet veel voor n 5, de normen op de kan olie wel.

De olie is van MPM. http://www.mpmoil.nl/
Siempie

even een vraag, wat wordt er aangeraden voor de versnellingbak olie
Geert
Contacteer:

Waar laat ik mijn olie na het verversen? wil het de volgende keer zelf gaan doen.
Riël
Über-Spammer

officieel:

inleveren bij milieupart/depot. Vaak voor niets, zeker voor één kannetje.
Tom
Moderator
Car: MB

Siempie schreef:even een vraag, wat wordt er aangeraden voor de versnellingbak olie
ligt er aan wat voor bak. Staat gewoon in je instructieboekje. Bakolie kun je ook bij reno halen. Wel effe een kannetje meenemen (hier iig) want ze hebben hem alleen in grote vaten. Je kunt gewoon per 100ml afrekenen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:
de gtt gaat o de 5000

lekkere olie
2 euro de liter

Renault schrijft Elf voor omdat ze daar €€ voor kregen :lol:

de voorgeschreven specificatie van een GTturbo wordt door vrijwel elke olie tegenwoordig gehaald dan niet verbeterd. Ook door Elf zelf. Het Merk boeit echt niet veel voor n 5, de normen op de kan olie wel.

De olie is van MPM. http://www.mpmoil.nl/
je hebt helemaal gelijk (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)
zeker olie die niks kost is prima voor jouw auto's :worship: :worship:
net zoals halogeen beter is dan xenon :gitar: :gitar: :gitar: :gitar:
Steven

Luco, als je nou echt eens wat over olie wilt lezen moet je de beginpagina's eens doorlezen en dan met name de posts van speedline.
Een 'goedkope' olie is niet per definitie slecht en een merkolie is niet per definitie 'super'. MPM levert namelijk ook in de racerij als je dat wil horen?

Zo weet ik bijna zeker dat bijv. de bakolie van Brega nauwelijks onderdoet aan 1 van Elf met dezelfde specs. En zoals gezegd als je die vaker vervangt is dat vele malen beter dan langer doorrijden met een kwaliteitsolie.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Luco, als je nou echt eens wat over olie wilt lezen moet je de beginpagina's eens doorlezen en dan met name de posts van speedline.
Een 'goedkope' olie is niet per definitie slecht en een merkolie is niet per definitie 'super'. MPM levert namelijk ook in de racerij als je dat wil horen?

Zo weet ik bijna zeker dat bijv. de bakolie van Brega nauwelijks onderdoet aan 1 van Elf met dezelfde specs. En zoals gezegd als je die vaker vervangt is dat vele malen beter dan langer doorrijden met een kwaliteitsolie.
dat laatste ben ik helemaal met je eens (Y)
en zelfs kwaliteitsolie vervang ik eerder dan voorgeschreven :)

maar ieder zijn mening, maar gebruik dan geen argumenten als, renault schrijft 10w40 voor terwijl je er pikkepoelis olie van 2 euro inpleurt (N)
en die mpm kost dus geen 2 euro de liter |:

dus als je wat typt typ dan wel gewoon de waarheid en geen onzin
nogmaals ieder zijn mening en zijn argumenten, maar lieg niet (Y)
Steven

Weet jij de specs van wat Riël erin kiepert? Als het een klasse 3 olie is, is daar echt helemaal nix mis mee hoor :p

Ik kan ook aan brega 10W40 60Liter komen voor 120 euro. Das ook gewoon klasse 3 dan.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

la maar steven die mpm is echt geen 2 euro
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

speedline schreef:Een te dikke olie kan bij een GT voor distributieschade (met als gevolg motorschade !) zorgen.

Voor de GT werd af fabriek een hoog presterende (Elf) 5W/40 aanbevolen.

Elf heeft Žm niet meer, of levert deze niet meer in NL, maar wat houdt je tegen om een ander merk met diezelfde specificatie te gebruiken ?

Let alleen op met verschillende soorten door elkaar te gebruiken. Er blijft relatief veel olie achter in het smeersysteem, o.a. door de warmtewisselaar, en dit KAN dus problemen opleveren ! Btw, hoge olietemperaturen bevorderen dit proces ! Ook de kwaliteit van de olie holt achteruit, dus een aparte oliekoeler om de temperatuur effectiever in het optimale gebied (75°-100°C) te houden is een MUST !
ik moest toch goed lezen :D :D :D
er werd dus 5 w 40 aanbevolen
Steven

Ja voor een nieuwe motor ja, zodra ie ingesleten is met meer dan 100.000km wordt 10W40 aanbevolen. Wat dus toch voor 95% hier op het forum geldt.

Kep ook nooit ontkend dat het in jouw geval niet goed zou zijn. Al zou ik meteen met 10W40 starten. Zeker zomers. Verder ben ik toch uberfan van 2 ton + blokken, die lopen gewoon het best 8)
Laatst gewijzigd door Steven op za 23 jun 2007 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:la maar steven die mpm is echt geen 2 euro
zucht

(04060. ) 60L.10W40 SEMI SYNTH.SJCF bruto 252.00 netto 100.80 10 53

Ex.btw
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Ja voor een nieuwe motor ja, zodra ie ingesleten is met meer dan 100.000km wordt 10W40 aanbevolen. Wat dus toch voor 95% hier op het forum geldt.

Kep ook nooit ontkend dat het in jouw geval niet goed zou zijn. Al zou ik meteen met 10W40 starten. Zeker zomers. Verder ben ik toch uberfan van 2 ton + blokken, die lopen gewoon het best 8)
heb er vanaf begin de 5 w 40 ingegooid dus is overstappen ook niet echt aan te bevelen volgens velen, heb daar zelf geen ervaring mee, net de racevijf ben ik wel overgestapt van 10 w 60 naar 5 w 50
en hij loopt er erg goed op (Y)
Steven

Zie je, das precies zoiets als Brega, je hebt volgens mij ook scheef gelezen dat Riël een vat van 60L bedoelt Lucky :p

Edit: overstappen is nix mis mee, zolang je maar niet ineens van half naar volsyntheet gaat. En uiteraard wel volledig verversen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:la maar steven die mpm is echt geen 2 euro
zucht

(04060. ) 60L.10W40 SEMI SYNTH.SJCF bruto 252.00 netto 100.80 10 53

Ex.btw
staat toch echt 6,zoveel in de link die je geeft :D
maar goed ik ga alleen voor castrol of elf
naar mijn mening toch beter dan kroon, brega of mpm
zal allemaal wel dezelfde klasse zijn, maar je kan die klasse met een 5 halen maar ook met een 9
geef mij dan die 9 maar voor een paar centen meer (Y)

riel, die 5 w 40 valt best wel mee hoor qua prijs
Steven

Je weet niet waar die oliën vandaan komen, een merk betekend niet per definitie dat ze dat met een 9 halen hoor (S)

En dan nog blijft kroon emperol 10W40 klasse 4 goedkoper dan Castrol 10W40 klasse 3 :D

Maargoed iedereen kiepert er maar lekker in wattie zelf denkt dat beter is, als de viscositeitsindexen maar enigzins kloppen. En op tijd verversen.
Dan merk je toch nooit een verschil namelijk, bijna niemand die 300.000 of 350.000 rijd :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

daarom ben ik van castrol naar elf gegaan, dat scheelde toch wel heel veel :D
inderdaad weet ik niet of ze een 9 halen, maar heb iets meer vertrouwen in elf dan in brega of al die andere merken, maar dat is inderdaad heel persoonlijk
maar 2 euro de liter vind ik wel erg cheap
ik koop toch vrij groot in maar kan het niet voor die prijzen krijgen
Riël
Über-Spammer

Ik dan wel.

Normale prijs is 250 euro ex voor zo'n vat dan kun je vergelijken.

Elke garage die als grossier Van Heck heeft schenkt mpm.
Gewoon prima olie. Zeker voor die ouwe gebakkies. Voldoet aan alle moderne specificaties.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

das erg goedkoop
2 euro ex
geeft mij altijd een naar idee zo goedkoop, zal wel tussen de oren zitten
Riël
Über-Spammer

Denk t ook
bij mij zit t al een half jaar lang 200+ km/u elke morgen bij 355.000 km op de teller tussen de lagers :)
nickyr16v

hallo mensen,
ik wou olie verversen maar volgens mij heb je daar een speciale sleutel ofzo voor nodig.
zijn die bij reno te krijgen of wil het ook met wat anders??
auto is een clio 16v uit 91
Steven

Ff de deurkruk van het toilet jatten... werkt erg goed :D

Betere automatzaak moet ze ook wel hebben, vaak noemen ze die dingen een duizendpoot. Zal alleen lang niet zoveel kosten als de deurkruk van de gamma ;)
nickyr16v

:lol: dat ga ik eens proberen (Y)
frank_williams

en als ie er los is een nieuwe plug halen bij de brezan (met inbus) met ringetje :)
nickyr16v

ok maar zit er in het mooie twenteland een brezan vesteging dan?
kga nie heel nederland door voor een plugie :wink:
Geert
Contacteer:

nijverdal heeft er een, en de buurt van kartplaza ;)
Plaats reactie