Mike's clio> Nieuwe Clio campus 1.4 16v! (foto's)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Tijn schreef:Ik meet het wel ff op.

EDIT >> net gemeten, het is T50

dank!! (Y)
kom ik nog meer gekke dingen tegen bij het stellen?? of kan ik dan gewoon weer me doppenset gebruiken?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

tis een 8 kleppertje toch? dan is een ringsleutel en een schroevendraaien of een dop wel afdoende denk ik. :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Haas schreef:tis een 8 kleppertje toch? dan is een ringsleutel en een schroevendraaien of een dop wel afdoende denk ik. :)
dat moet ik wel in huis hebben :)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

en voelermaatjes ...
there is no spoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

uiteraard ;)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Tijn schreef:en voelermaatjes ...
die had ik al, en de pakking ook :wink:

denk dat ik maar een mooi setje van King tony koop! 25,- dan heb ik ze allemaal en kan ik hem ook op mijn sleutel aansluiten.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

kleppies zijn gesteld! wat een rust.. hahah

Het plan is om misschien toch samen met de buurman de distrubutie en koppakking vervangen (de buurman heeft nog nooit distrubutie vervangen van benzine auto's wel van oude vrachtwagen en motorfietsen)
dus we willen weten wat voor moeilijke zaken we tegen kunnen komen en of er bijvoorbeeld tips zijn om hem op de juiste tijd te zetten zodat alles hetzelfde blijft. hoor graag van jullie wat tips en ideen

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/kleppies2.jpg[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/kleppies.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

NOg lekker clean onder de deksel, heb de megaantjes al eens zwarter gezien :p


Goed bezig mike, nu dat riempje nog en die kop, en wat doe je dan meer niet zelf :worship:

Koppakking zelf is denk ik nog eenvoudiger dan de riem. De aanlegvlakken van de kop en het blok even goed schoonmaken en wat pakkingresten wegschuren/steken en er dan met een fijn schuurpapiertje even over heen gaan.

De riem erop leggen is simpel, je moet de tanwielen op de markering zetten die er origineel gemaakt is, óf je markeert de standen van de tandwielen hoe ze nu staan t.o.v. elkaar. Als je daarbij ook nog eens zorgt dat niets verdraait als je de boel eraf haalt kan het niet fout gaan. Dat lukt waarschijnlijk zelfs als je de kop eraf haalt. Beetje logisch denken.

Belangrijker is de riem op de juiste spanning te monteren. Vaak is dit wat fingerspitzengefuhl, maar moet je even opzoeken hoeveel de speling mag zijn. Ik weet even niet hoe ik je dat moet uitleggen, ik voel er aan en dan weet ik of t goed zit...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

je moet altijd de kop vlakken als je de koppakking vervangt, maar zeker in dit geval, anders zit je straks weer met hetzelfde gezeik (olielekkage) De kleppen kunnen blijven zitten, je moet enkel even de tuimelaars en nokkenas verwijderen (simpel)

Verder is het inderdaad simpel.

De distributie is ook makkelijk. Gewoon krukas op bdp zetten, en aftekenen op de pully. Nokkenas hetzelfde verhaal. Daarna de oude riem pas verwijderen, dan kan het nooit misgaan.

Succes
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

bij deze blokkies hoef je pas te vlakken als ze heet zijn geweest,
met alleen wat olielekkage leg ik hem er gewoon zo weer op...

wel ff goed schoonmaken natuurlijk...

het aantrekken vd kopbouten is met hoekverdraaing,
dus altijd nieuwe bouten gebruiken...

heb het ook net gedaan bij de scenic van me meisje,
leuk klusje, suc6 ermee...

Groet Remko
ik word er zoo moei van.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

goed bezig mike :D. een distributieriem is wel te doen, mij is het zelfs ook gelukt :P, van een koppakking weet ik alleen (nog) niets af:P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

dat klinkt hoop gevend! :)

weet niet wanner ik het ga doen, maar dat ik het ga doen staat nu vast.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Fleetwood schreef:bij deze blokkies hoef je pas te vlakken als ze heet zijn geweest,
met alleen wat olielekkage leg ik hem er gewoon zo weer op...

wel ff goed schoonmaken natuurlijk...

het aantrekken vd kopbouten is met hoekverdraaing,
dus altijd nieuwe bouten gebruiken...

heb het ook net gedaan bij de scenic van me meisje,
leuk klusje, suc6 ermee...

Groet Remko
lijkt me ook een leuk klusje! hoelang was jij er mee bezig??
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Het is in princiepe wel te doen in een dagje...Mits je een beetje handig bent natuurlijk,en alles een beetje meezit.Oja als je de distributie riem eraf hebt liggen,check dat meteen eff je waterpomp.Die willen nog wel eens gaan lekken..Maar het is een leuk klusje om te doen hoor.Je hoeft ook niet zo belachelijk veel los tehalen,en ja kan overal wel redelijk makkelijk bij....
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

vraag, kan ik ook alleen de koppaking doen, zonder dat de distribtie los moet? of moet die zowiezo los?? weet dat het slim is om die meteen mee te pakken, maar als ik alleen de koppakking ff kan doen, doe ik dat liever.
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Nee die zal er echt af moeten,,want de riem zit ook op je nokkenas poele,en de nokkenas zit weer in je cillinderkop
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Fleetwood schreef:bij deze blokkies hoef je pas te vlakken als ze heet zijn geweest,
met alleen wat olielekkage leg ik hem er gewoon zo weer op...

Groet Remko
No offence, maar das dus prutswerk :wink:

voor een paar tientjes en een halfuurtje extra werk is de kop gevlakt, en weet je ook zeker dat hij niet binnen een half jaar weer gaat lekken.
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bart V schreef:
Fleetwood schreef:bij deze blokkies hoef je pas te vlakken als ze heet zijn geweest,
met alleen wat olielekkage leg ik hem er gewoon zo weer op...

Groet Remko
No offence, maar das dus prutswerk :wink:

voor een paar tientjes en een halfuurtje extra werk is de kop gevlakt, en weet je ook zeker dat hij niet binnen een half jaar weer gaat lekken.
Je kan hem ook gewoon eerst eff opmeten met een "Rei" en dan met een voelermaatje meten of hij nog recht is.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gaat er niet om of hij nog recht is in dit geval, maar gaat om kleine beschadigingen en oneffenheden op het oppervlak van de kop. Deze 1.6e motoren zijn erg gevoelig voor olielekkage, en lekken altijd op dezelfde plaats. Die olielekkage "vreet" bovendien ook nog eens aan de kop. Dan praat je mischien over 0.01 mm, maar met vlakken weet je wel zeker dat het oppervlak weer 100% zuiver is, want in tegenstelling van wat vaak gedacht word lukt dat niet met een schuurpapiertje.

Als je de kop niet vlakt in dit geval stel je het probleem alleen uit (tenzij je geluk hebt) Voor die paar tientjes moet je dat gewoon niet gaan gokken.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

waarom ga je de koppakking vervangen??
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:waarom ga je de koppakking vervangen??
denk dat het lekken niet minder zal worden toch?
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

Bart V schreef:
Fleetwood schreef:bij deze blokkies hoef je pas te vlakken als ze heet zijn geweest,
met alleen wat olielekkage leg ik hem er gewoon zo weer op...

Groet Remko
No offence, maar das dus prutswerk :wink:

voor een paar tientjes en een halfuurtje extra werk is de kop gevlakt, en weet je ook zeker dat hij niet binnen een half jaar weer gaat lekken.
klopt, sta ik ook om bekend... :D

als je de uren bij elkaar op zou tellen, ben ik er mischien een dag mee bezig geweest,maar ik had geen haast en ben in de avond uren bezig geweest.

kop eraf, kop laten reviseren...jaja ook laten vlakken.
en toen rustig aan weer opgebouwd...
ik word er zoo moei van.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

beetje olie lekage kan geen kwaad hoor... Zolang er geen drup onder de auto licht met parkeren zou ik het zo laten, Waarolie zit komt geen roest he, dus zie het als onderhoud voor je blok!!!

:lol:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Abel schreef:beetje olie lekage kan geen kwaad hoor... Zolang er geen drup onder de auto licht met parkeren zou ik het zo laten, Waarolie zit komt geen roest he, dus zie het als onderhoud voor je blok!!!

:lol:
mensen zweten ook! :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

:-) maar ik zie het verschil tussen zweten en lekken wel hoor... deze lekt helaas... maar nog niet extreem, dus ik wacht nog even, maar het moet gaan gebeuren. wilde vooral ff checken of het een haalbare zaak is om zelf te doen. deze reparatie kost voor mij teveel bij een garage.

gr. Mike
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

er zijn toch vast wel mensen die geen 200km hoefen te rijden die je even kunnen helpen? :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

kool schreef:er zijn toch vast wel mensen die geen 200km hoefen te rijden die je even kunnen helpen? :P
nou sterker nog mijn buurman wil me helpen! dus dat is mooi, alleen hij heeft het alleen bij oude vrachtwagens gedaan. dus wilde weten wat voor dingen we kunnen tegen komen. zoals kop vlakken daar had i niet aan gedacht..
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

renault zegt dat vlakken vrijwel zeker niet nodig is als ie wat olie naar buiten lekt. zou meer nodig zijn als ei warm is geweest en ook koelvloeistof lekt. kans is zeer klein dat ie krom is zeggen ze....
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kop eraf altijd vlakken

maar waar lek ie precies?
misschien is er een andere oplossing
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:kop eraf altijd vlakken

maar waar lek ie precies?
misschien is er een andere oplossing
net onder het uitlaatspruitstuk...
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

zo, maar weer is een kleine update!

Riel heeft het beestje weer laten stoppen met bloeden!
oftewel koppakking vervangen, waterpomp, en de distributie met alles wat daarbij hoort.

Auto rijdt weer lekker!
stuurt ook weer recht en heeft geen trillingen meer in het stuur, dat was wel het geval, maar door het uitlijnen en het wisselen van velgen is het trillen weg, bleek toch een kromme velg tussen te zitten.

Hij is weer helemaal klaar voor Noorwegen aankomende zondag!

Gr. Mike
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

mike16v schreef:Hij is weer helemaal klaar voor Noorwegen aankomende zondag!
(Y) Veel plezier, maar dat zal wel lukken. :) Welke oversteek heb je? Kiel-Oslo?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

top (Y)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Martijn schreef:
mike16v schreef:Hij is weer helemaal klaar voor Noorwegen aankomende zondag!
(Y) Veel plezier, maar dat zal wel lukken. :) Welke oversteek heb je? Kiel-Oslo?
Kiel - Gotenborg.

dan met de auto naar voorbij Lillehammer via Olso.
Wilma
Berichten: 5610
Lid geworden op: vr 21 mei 2004 18:23
Contacteer:

Mooi dat tie een vakantie ritje weer aankan (Y)

Fijne vakantie alvast!
Plaats reactie