front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ja zo'n chargecooler heeft een buffer. Dus als je van de snelweg af komt, dan blijf die tussenkoeler een stukkie langer koel dan een FMIC. Maar wat het beste rendement heeft zou ik niet weten. Maar volgens mij hebben we het al eens eerder hier over gehad.
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Johan schreef:ja zo'n chargecooler heeft een buffer. Dus als je van de snelweg af komt, dan blijf die tussenkoeler een stukkie langer koel dan een FMIC. Maar wat het beste rendement heeft zou ik niet weten. Maar volgens mij hebben we het al eens eerder hier over gehad.
ja dat klopt idd, dus dat is mijn keuze geweest
maar hij heeft ook meer rendement, volgens de producenten......
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Voor hoog (temp.) rendement, betrouwbaarheid en rijdbaarheid, kun je het beste een chargecooler pakken. Minder turbolag (kleiner circuit=minder gat=minder drukverlies), constantere inlaat temp (ook bij stilstand).
Een fmic heeft daarentegen onder het rijden een hoger rendement, maarja wat wil je ook met zo'n groot koellichaam helemaal voorin 8)
Nadeel is dan ook het tegenovergestelde van de voordelen van een chargecooler (veel groter turbogat, meer drukverlies, wisselende inlaat temp)
Met andere woorden: wil je big power whatever the cost? pak gewoon een dikke fmic...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

de eerste 3 pagina's en nog wat verder van dit topic gaan oa over de chargecooler.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Beetje vreemd dat ik nog NIEMAND heb horen praten over verschillende afmetingen van een Chargecooler.

Het rendement is wel beter, maarja de koecapaciteit hangt dan weer sterk van de cooler af.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hebben jullie deze "olie"koelers :lol: al gezien?

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... 0%26js%3D1
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zijn die 'opblazende' intercoolers...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

opblazend???????????
leg eens uit.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Intercoolers.. die vaak op geblazen worden op de laguna...

zoals de naam het zegt :wink:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

die gaan bol staan en/of ploffen snel :)
Mrtn = Maarten
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dus niet geschikt ommet 1,5 bar te gaan rijden?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Mark, gewoon 1 van een iveco kopen en die gaan lassen. Moet je wel de halve balk eruit slijpen die tussen de lampen zit :( :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Is alles nu passend cat?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

na heel wat las en slijp werk kom ik nog net 1cm te kort. Krijg de voorbumper niet gemonteerd nu. Maar heb het nu eerst te druk met mijn gele gt. Deze ic ga ik voor mijn rooie gebruiken :D . In de bouwvak probeer ik hem rijdend te krijgen :) (met mega ic :wink: )
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... 0%26js%3D1

deze intercooler wil de verkoper redelijk gunstig weg doen maar ik twijfel of ik hem wel neem.
wil hem evt gebruiken voor de 21 turbo als front mount ic.
ik rijdt op ongeveer 1,5 bar.
iemand suggesties of ik het moet doen of niet?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... 0%26js%3D1

deze intercooler wil de verkoper redelijk gunstig weg doen maar ik twijfel of ik hem wel neem.
wil hem evt gebruiken voor de 21 turbo als front mount ic.
ik rijdt op ongeveer 1,5 bar.
iemand suggesties of ik het moet doen of niet?
Mrtn schreef:die gaan bol staan en/of ploffen snel :)
wat denk je mark?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja maar waar gaan ze stuk want ik kan natuurlijk aluminium lassen.

als alleen de eindkappen er af knallen net zo als bij van die kunststoffen dan kan ik die natuurlijk vantevoren eerst versterken door er strips overheen te lassen.

als het koel element op de lamellen knalt dan kan ik er ook niets mee.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee de tussen lamellen blazen gewoon op, die hele intercooler zet uit elkaar in het midden.

Lekker laten staan dus, kun je beter op zoek naar een Vito IC zoals Peter heeft.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok bedankt ik stuur hem wel even een mailtje dat het niet door gaat.
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

deze interkoelers zulle ni opengaan zulle want da zijn de nieuwe al (deze zijn verstevigd)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Steven schreef:Nee de tussen lamellen blazen gewoon op, die hele intercooler zet uit elkaar in het midden.

Lekker laten staan dus, kun je beter op zoek naar een Vito IC zoals Peter heeft.
Geen idee of je mij bedoeld steef, maar die van mij komt uit een Sprinter.
De ic van de Vito past geloof ik helemaal niet.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jup heel goed van jou, ik bedoelde idd sprinter, de vito-versie is een nutteloze vierkante doos.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Mooi watergekoeld exemplaar:

[img]http://www.renaultpower.com/images/gall ... DG86-8.jpg[/img]
1 slangetje in, 1 slangetje uit. Of zou dit met een airco unit gekoeld worden???
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

http://www.clubrenaultsportives.nl/foru ... .php?t=358 Voor berekeningen over hoe groot je IC zou moeten zijn en of het wel winst opleverd
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Op verzoek van Florus
Luco/Alpine-racer schreef:
tutuur schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:Hangt die sensor niet IN de buis dan?
Zo te zien niet riel.
Maar in de buis zal die warmer zijn, ik kan hier alle logs bekijken en ik neem aan dat het per auto niet echt veel verschilt
20 a 30 graden warmer is normaal.

Maar net wat Florus zegt denk ik een chargecooler is stukken kleiner en als die de temperatuur constant kan houden op ongeveer de fmic luchttemp is het al een verbetering omdat je turbogat een stuk kleiner is.
ook onder de kap zit warmte, en volgens mij geleid alu de warmte heel goed dus zoveel verschil zal er niet zijn....
Ja eigenwijs en onder de kap heb je ook werveling en koude lucht, op deze manier kan je dus niet nauwkeurig meten
Lees verhaal van Jochem
Ik meet ook via de ecu en aim, lijkt me stuk nauwkeuriger dan een meter van 5 euro op de buitenkant geplakt, daarmee krijg je geen betrouwbare meting hoor.

Gezien het verhaal van jochem is de temp hetzelfde als bij een fmic, alleen zoals florus aangeeft is het turbogat kleiner.
Ook op een forum kun je iemand gelijk geven , na een uur rijden ( wat ik doorgaans niet doe ) loopt de temp van de alu buis wel aardig op .

Dus vandaag maar even geprobeerd en kijk :

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo030.jpg[/img]

@ Luco , je hebt gelijk , t wordt zeker 55 graden , ook met een 5 euro meter :grin:
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

O ja plek van meting

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... i004-1.jpg[/img]

Ongewijzigd
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maar erín of eróp?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

er op riel anders blijft dat tapie niet zitten hoor.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klein gaatje, kracht = druk*oppervlak he. Een fietsbandventiel hou je ook makkelijk dicht op 1 bar :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie