front-mount intercooler
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
ja zo'n chargecooler heeft een buffer. Dus als je van de snelweg af komt, dan blijf die tussenkoeler een stukkie langer koel dan een FMIC. Maar wat het beste rendement heeft zou ik niet weten. Maar volgens mij hebben we het al eens eerder hier over gehad.
ja dat klopt idd, dus dat is mijn keuze geweestJohan schreef:ja zo'n chargecooler heeft een buffer. Dus als je van de snelweg af komt, dan blijf die tussenkoeler een stukkie langer koel dan een FMIC. Maar wat het beste rendement heeft zou ik niet weten. Maar volgens mij hebben we het al eens eerder hier over gehad.
maar hij heeft ook meer rendement, volgens de producenten......
Voor hoog (temp.) rendement, betrouwbaarheid en rijdbaarheid, kun je het beste een chargecooler pakken. Minder turbolag (kleiner circuit=minder gat=minder drukverlies), constantere inlaat temp (ook bij stilstand).
Een fmic heeft daarentegen onder het rijden een hoger rendement, maarja wat wil je ook met zo'n groot koellichaam helemaal voorin
Nadeel is dan ook het tegenovergestelde van de voordelen van een chargecooler (veel groter turbogat, meer drukverlies, wisselende inlaat temp)
Met andere woorden: wil je big power whatever the cost? pak gewoon een dikke fmic...
Een fmic heeft daarentegen onder het rijden een hoger rendement, maarja wat wil je ook met zo'n groot koellichaam helemaal voorin

Nadeel is dan ook het tegenovergestelde van de voordelen van een chargecooler (veel groter turbogat, meer drukverlies, wisselende inlaat temp)
Met andere woorden: wil je big power whatever the cost? pak gewoon een dikke fmic...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
opblazend???????????
leg eens uit.
leg eens uit.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Intercoolers.. die vaak op geblazen worden op de laguna...
zoals de naam het zegt
zoals de naam het zegt
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
dus niet geschikt ommet 1,5 bar te gaan rijden?
Is alles nu passend cat?
na heel wat las en slijp werk kom ik nog net 1cm te kort. Krijg de voorbumper niet gemonteerd nu. Maar heb het nu eerst te druk met mijn gele gt. Deze ic ga ik voor mijn rooie gebruiken
. In de bouwvak probeer ik hem rijdend te krijgen
(met mega ic
)


http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... 0%26js%3D1
deze intercooler wil de verkoper redelijk gunstig weg doen maar ik twijfel of ik hem wel neem.
wil hem evt gebruiken voor de 21 turbo als front mount ic.
ik rijdt op ongeveer 1,5 bar.
iemand suggesties of ik het moet doen of niet?
deze intercooler wil de verkoper redelijk gunstig weg doen maar ik twijfel of ik hem wel neem.
wil hem evt gebruiken voor de 21 turbo als front mount ic.
ik rijdt op ongeveer 1,5 bar.
iemand suggesties of ik het moet doen of niet?
mark 5t schreef:http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... 0%26js%3D1
deze intercooler wil de verkoper redelijk gunstig weg doen maar ik twijfel of ik hem wel neem.
wil hem evt gebruiken voor de 21 turbo als front mount ic.
ik rijdt op ongeveer 1,5 bar.
iemand suggesties of ik het moet doen of niet?
wat denk je mark?Mrtn schreef:die gaan bol staan en/of ploffen snel
ja maar waar gaan ze stuk want ik kan natuurlijk aluminium lassen.
als alleen de eindkappen er af knallen net zo als bij van die kunststoffen dan kan ik die natuurlijk vantevoren eerst versterken door er strips overheen te lassen.
als het koel element op de lamellen knalt dan kan ik er ook niets mee.
als alleen de eindkappen er af knallen net zo als bij van die kunststoffen dan kan ik die natuurlijk vantevoren eerst versterken door er strips overheen te lassen.
als het koel element op de lamellen knalt dan kan ik er ook niets mee.
ok bedankt ik stuur hem wel even een mailtje dat het niet door gaat.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Geen idee of je mij bedoeld steef, maar die van mij komt uit een Sprinter.Steven schreef:Nee de tussen lamellen blazen gewoon op, die hele intercooler zet uit elkaar in het midden.
Lekker laten staan dus, kun je beter op zoek naar een Vito IC zoals Peter heeft.
De ic van de Vito past geloof ik helemaal niet.
Mooi watergekoeld exemplaar:
[img]http://www.renaultpower.com/images/gall ... DG86-8.jpg[/img]
1 slangetje in, 1 slangetje uit. Of zou dit met een airco unit gekoeld worden???
[img]http://www.renaultpower.com/images/gall ... DG86-8.jpg[/img]
1 slangetje in, 1 slangetje uit. Of zou dit met een airco unit gekoeld worden???
http://www.clubrenaultsportives.nl/foru ... .php?t=358 Voor berekeningen over hoe groot je IC zou moeten zijn en of het wel winst opleverd
-
- Berichten: 181
- Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Op verzoek van Florus
Dus vandaag maar even geprobeerd en kijk :
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo030.jpg[/img]
@ Luco , je hebt gelijk , t wordt zeker 55 graden , ook met een 5 euro meter
Ook op een forum kun je iemand gelijk geven , na een uur rijden ( wat ik doorgaans niet doe ) loopt de temp van de alu buis wel aardig op .Luco/Alpine-racer schreef:Ja eigenwijs en onder de kap heb je ook werveling en koude lucht, op deze manier kan je dus niet nauwkeurig metentutuur schreef:ook onder de kap zit warmte, en volgens mij geleid alu de warmte heel goed dus zoveel verschil zal er niet zijn....Luco/Alpine-racer schreef:Zo te zien niet riel.Riël schreef:Hangt die sensor niet IN de buis dan?
Maar in de buis zal die warmer zijn, ik kan hier alle logs bekijken en ik neem aan dat het per auto niet echt veel verschilt
20 a 30 graden warmer is normaal.
Maar net wat Florus zegt denk ik een chargecooler is stukken kleiner en als die de temperatuur constant kan houden op ongeveer de fmic luchttemp is het al een verbetering omdat je turbogat een stuk kleiner is.
Lees verhaal van Jochem
Ik meet ook via de ecu en aim, lijkt me stuk nauwkeuriger dan een meter van 5 euro op de buitenkant geplakt, daarmee krijg je geen betrouwbare meting hoor.
Gezien het verhaal van jochem is de temp hetzelfde als bij een fmic, alleen zoals florus aangeeft is het turbogat kleiner.
Dus vandaag maar even geprobeerd en kijk :
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo030.jpg[/img]
@ Luco , je hebt gelijk , t wordt zeker 55 graden , ook met een 5 euro meter

-
- Berichten: 181
- Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Maar erín of eróp?
er op riel anders blijft dat tapie niet zitten hoor.
Klein gaatje, kracht = druk*oppervlak he. Een fietsbandventiel hou je ook makkelijk dicht op 1 bar 
