Hierbij de foto's en het verslag:
Rond half 12 toen ik naar buiten ging (3 keer heen en weer lopen met alle spullen) was ik positief en dacht ik na de remmen nog tijd over te hebben voor andere dingen, zoals spuiten van de cabine oid. Dag bleek anders uit te pakken...
Allereerst moesten de wielen er af. Die waren nogal strak vastgezet nadat de aandrijfas was vervangen. Eén bout wilde maar niet los, en toen zei er iets knap... Toen was de dop van de dopsleutel kapot!

Daarnaast had de dopsleutel de bout ook bijna rond gemaakt... Dus ik moest op zoek naar een hefboom, een nieuwe bout en nieuwe dop. Die hefboom heb ik van een oude uitlaatbuis gemaakt, ik dacht dat ik er nog een had maar die kon ik niet meer vinden. Misschien tijdens de grote tuinschoonmaak weggegooid, of hij ligt ergens tussen de rommel in de schuur. Dus ik met de slijptol stukje uitlaat kapot gemaakt, had er toch niks meer aan en kon ook niet verkocht worden, de middendemperpot maar meteen weggegooid.
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag01.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag02.jpg[/img]
Eerst heb ik de torxjes van de remschijven losgemaakt, want torxen hebben nogal een slechte reputatie bij mij. Tot mijn verbazing gingen er 2 heel makkelijk, één moeilijk en één niet. Ik moest de rem met een buis ingedrukt houden, want anders ging de remschijf rondjes draaien. De schroef zat alleen zo vast dat ik voor de ratel torxbitjes moest halen, dat ging toen 3 slagen en toen was de torxschroef kapot. Omdat die schroeven van zacht spul zijn gemaakt heb ik er een schroevendraaier bitje in getimmerd, en zo met de ratel losgemaakt. In de doos van de remschijven zaten alleen maar 2 nieuwe schroefjes, dus ik moest weer weg om 2 nieuwe te halen. Die oude torxen vond ik maar niks meer en die dingen kosten toch niet zo veel.
Haynes (handig boek en ik heb het net pas) vertelde me dat de remklauwen er helemaal af moesten. Dat ging ook niet vlekkeloos, die bouten zitten beetje vast. Ik eerst met enkel de ratel proberen, klap ik met m'n hoofd op de motorkap toen de ratel losschoot. Toen maar met de hefboom, ging wel wat beter.
Na de boutjes om bij de blokjes te komen hebben losgemaakt kan je die er uit halen, en schrik je toch wel even. Ze zaten zowat vastgeroest aan de zuiger en de remklauw! Ook was er weinig van over natuurlijk.
Altijd leuk om oud en nieuw met elkaar te vergelijken:
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag03.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag04.jpg[/img]
Nu de klauw er af was en de blokjes er uit was de schijf aan de beurt. De torxen waren er uit en ik las niet dat de schijf ergens anders aan vast zou zitten. Dus ik trekken, geen beweging in te krijgen. Ik zie, zoals op de foto, ook veel roest, en vergelijkend met de nieuwe had de nieuwe schijf geen rand waar het wiel in valt (middenin rond de moer van de aandrijfas). Deze schijf leek wél die rand te hebben. Ik concludeerde daaruit dat de schijf vastgeroest was aan het onderliggende gedeelte. Dat klopte dus ook, want pas na 5 minuten timmeren kon ik een randje zien dat hij iets los kwam, en na 15 minuten timmeren (wat suizende oren geeft) kwam hij er eindelijk af.
Weer een oud-nieuw situatie.
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag05.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag06.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag07.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag08.jpg[/img]
Voordat de nieuwe remschijf er op ging heb ik de onderkant maar even flink geschuurd tot de roest weg was. Daarna remmenreiniger door de schroefgaten heen, wat een bruine stroom vloeistof opleverde. Maar toen schoof de nieuwe schijf er wel heel makkelijk op, makkelijk dus.
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag09.jpg[/img]
De schijf weer vastschroeven, en toen heb ik meteen ook het onderste gedeelte van de remklauw weer gemonteerd. Zo konden de nieuwe remblokken er makkelijker in. Dan probeer je de bovenkant van de remklauw er weer op te zetten, wat niet lukt omdat de zuiger ver naar binnen staat. Terugduwen lukte niet echt, misschien als ik rem dat het werkte. Lukte ook niet, de zuiger ging nog meer naar binnen dus had ik nog minder ruimte. Met de remklauw vastgeklemd tussen aandrijfas en de driepoot (zie bovenstaande foto) kon ik met een schroevendraaier zeer lastig de zuiger terugduwen. Toen pastte het en kon ik het eindelijk er weer op zetten.
En natuurlijk was het zomerse weer alweer verdwenen en begon het te regenen, en zo werd ik om 5 uur geforceerd naar binnen te gaan. Nu staat de auto nog op bokjes met aan één kant nieuwe remgedeelten en de andere kant oude remmen. Dus zelfs na een dag werk ben ik nog niet klaar
