[DoubleYou] Express GT Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Hahah wat heb jij voor verzekering dan? Ik heb nu al 16 auto's in mijn bezit gehad en weer doorverkocht, nog nooit wat gehoord, en bij navraag blijkt dat ze het ook niet erg vinden als ik het maar meteen doorgeef :)

Ik heb momenteel ook 3 auto's op naam staan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Daniël W.
Car: 5TL-T

ze gaan bij je verzekering meestal pas zeiken als je meer dan 15 á 20 autos per jaar op je naam hebt...en dat is nota bene bij Unive!

Ik ga er dus vanuit dat je bij een kleinere maatschappij zit? Want het telkens wisselen van autos kost gwoon wat geld (administratie) voor je verz. Kan ik me voorstellen dat een kleinere maatschappij dat al gauw zat is...wat staat er in je polisvoorwaarden hierover dan?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik zit bij FBTO maar ga daar weg, naar Sterpolis (= dochter van interpolis = dochter van rabobank). Ik probeer alleen eerst wat te regelen, moet zelfs voor de 31e juli, dan vervalt de verzekering en bij verlenging zit ik er weer een jaar aan vast. En hij is te duur... :( Let u know.

Straks trouwens verhaal van mijn verrichte dingen vandaag.
Ivo
Über-Spammer

DY, een 1.4 Express is gewoon geleverd hoor..... :)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Hierbij de foto's en het verslag:

Rond half 12 toen ik naar buiten ging (3 keer heen en weer lopen met alle spullen) was ik positief en dacht ik na de remmen nog tijd over te hebben voor andere dingen, zoals spuiten van de cabine oid. Dag bleek anders uit te pakken...

Allereerst moesten de wielen er af. Die waren nogal strak vastgezet nadat de aandrijfas was vervangen. Eén bout wilde maar niet los, en toen zei er iets knap... Toen was de dop van de dopsleutel kapot! :s Daarnaast had de dopsleutel de bout ook bijna rond gemaakt... Dus ik moest op zoek naar een hefboom, een nieuwe bout en nieuwe dop. Die hefboom heb ik van een oude uitlaatbuis gemaakt, ik dacht dat ik er nog een had maar die kon ik niet meer vinden. Misschien tijdens de grote tuinschoonmaak weggegooid, of hij ligt ergens tussen de rommel in de schuur. Dus ik met de slijptol stukje uitlaat kapot gemaakt, had er toch niks meer aan en kon ook niet verkocht worden, de middendemperpot maar meteen weggegooid.

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag01.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag02.jpg[/img]

Eerst heb ik de torxjes van de remschijven losgemaakt, want torxen hebben nogal een slechte reputatie bij mij. Tot mijn verbazing gingen er 2 heel makkelijk, één moeilijk en één niet. Ik moest de rem met een buis ingedrukt houden, want anders ging de remschijf rondjes draaien. De schroef zat alleen zo vast dat ik voor de ratel torxbitjes moest halen, dat ging toen 3 slagen en toen was de torxschroef kapot. Omdat die schroeven van zacht spul zijn gemaakt heb ik er een schroevendraaier bitje in getimmerd, en zo met de ratel losgemaakt. In de doos van de remschijven zaten alleen maar 2 nieuwe schroefjes, dus ik moest weer weg om 2 nieuwe te halen. Die oude torxen vond ik maar niks meer en die dingen kosten toch niet zo veel.

Haynes (handig boek en ik heb het net pas) vertelde me dat de remklauwen er helemaal af moesten. Dat ging ook niet vlekkeloos, die bouten zitten beetje vast. Ik eerst met enkel de ratel proberen, klap ik met m'n hoofd op de motorkap toen de ratel losschoot. Toen maar met de hefboom, ging wel wat beter.

Na de boutjes om bij de blokjes te komen hebben losgemaakt kan je die er uit halen, en schrik je toch wel even. Ze zaten zowat vastgeroest aan de zuiger en de remklauw! Ook was er weinig van over natuurlijk.

Altijd leuk om oud en nieuw met elkaar te vergelijken:

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag03.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag04.jpg[/img]

Nu de klauw er af was en de blokjes er uit was de schijf aan de beurt. De torxen waren er uit en ik las niet dat de schijf ergens anders aan vast zou zitten. Dus ik trekken, geen beweging in te krijgen. Ik zie, zoals op de foto, ook veel roest, en vergelijkend met de nieuwe had de nieuwe schijf geen rand waar het wiel in valt (middenin rond de moer van de aandrijfas). Deze schijf leek wél die rand te hebben. Ik concludeerde daaruit dat de schijf vastgeroest was aan het onderliggende gedeelte. Dat klopte dus ook, want pas na 5 minuten timmeren kon ik een randje zien dat hij iets los kwam, en na 15 minuten timmeren (wat suizende oren geeft) kwam hij er eindelijk af.

Weer een oud-nieuw situatie.

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag05.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag06.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag07.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag08.jpg[/img]

Voordat de nieuwe remschijf er op ging heb ik de onderkant maar even flink geschuurd tot de roest weg was. Daarna remmenreiniger door de schroefgaten heen, wat een bruine stroom vloeistof opleverde. Maar toen schoof de nieuwe schijf er wel heel makkelijk op, makkelijk dus.

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... mdag09.jpg[/img]

De schijf weer vastschroeven, en toen heb ik meteen ook het onderste gedeelte van de remklauw weer gemonteerd. Zo konden de nieuwe remblokken er makkelijker in. Dan probeer je de bovenkant van de remklauw er weer op te zetten, wat niet lukt omdat de zuiger ver naar binnen staat. Terugduwen lukte niet echt, misschien als ik rem dat het werkte. Lukte ook niet, de zuiger ging nog meer naar binnen dus had ik nog minder ruimte. Met de remklauw vastgeklemd tussen aandrijfas en de driepoot (zie bovenstaande foto) kon ik met een schroevendraaier zeer lastig de zuiger terugduwen. Toen pastte het en kon ik het eindelijk er weer op zetten.

En natuurlijk was het zomerse weer alweer verdwenen en begon het te regenen, en zo werd ik om 5 uur geforceerd naar binnen te gaan. Nu staat de auto nog op bokjes met aan één kant nieuwe remgedeelten en de andere kant oude remmen. Dus zelfs na een dag werk ben ik nog niet klaar :(
Florus

Je remcilinder terug duwen gaat ideaal met
een lijmtangetje,draai je 'm zo mee terug,en
loop je ook niet het risico dat je met je
schroevedraaier uitschiet(in je jatten) :wink: .

Heb je de bouten waar de klauw/cil. mee vast staat
weer met loctite geborgd ?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als er iets met loctite geborgd was kreeg ik het niet los, dus ik heb ook niks weer vastgelijmd. Moest dat dan?
Matijs
Contacteer:

Ik heb nog ergens is een FAQ of zoiets een mooie beschrijving gegeven van het vervangen van de voorremmen. Daar had je wel wat aan gehad geloof ik ;)

Enkele essentiele tips:
- remzuiger terug duwen met waterpomptang
- alles moteren met kopervet (achterkant v.d. schijf, boutjes van de schijf, achterkant v.d. remblokjes (tegen piepen))
- bouten van de remklauw goed schoonmaken en vastzetten op het aangegeven moment, en met locktite

Edit: voila... http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... +vervangen
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Kopervet niet gedaan, moet ik dan demonteren en wel doen?

Toch snap ik dat locktite niet. Die bouten blijven toch wel op zo'n plaats, en de volgende keer krijg je ze dan toch met geen mogelijkheid los?

Ik zie niet echt het probleem waarom het zo essentieel is, dat deden ze bij de montage van alles in de fabriek vast ook niet.
Riël
Über-Spammer

Dat deden ze in de fabriek net vast wel!
Daniël W.

deden ze idd ook...moet je maares gtt klauwen uit elkaar halen (het liefst exemplaren die nog niet uit elkaar zijn geweest) kun je zien dat je rode bouten hebt...en nee dat is niet gewoon een mooi kleurtje, dat is loctite...je hebt nog wel meer kleuren (en sterktes) maar hier gebruikten ze rode loctite...
Matijs
Contacteer:

En als er rode locktite op zit gaat het moeilijk los ja :D
En misschien is het inderdaad niet nodig, maar met mijn remmen neem ik geen risico...

En kopervet is niet noodzakelijk, is meer dat het de volgende keer niet allemaal vastgeroest zit. Bij mij brak er zelfs een wielbout af omdat die vast zat geroest, sindsdien ben ik grootverbruiker van kopervet. Ik wil dat echt niet meer meemaken (N)
Mrtn
Car: R5GTT

kheb het ook niet met locktite vastgezet. Kheb zo'n gruwelijke hekel aan dat spul :evil:

De bouten goed vastzetten is voldoende in mijn ogen, want zelfs zonder locktite heb ik al moeite om ze los te krijgen. Regenwater neemt de functie van locktite wel over :wink:
Mrtn = Maarten
-Ray-
Contacteer:

Matijs schreef:En als er rode locktite op zit gaat het moeilijk los ja :D
En misschien is het inderdaad niet nodig, maar met mijn remmen neem ik geen risico...

En kopervet is niet noodzakelijk, is meer dat het de volgende keer niet allemaal vastgeroest zit. Bij mij brak er zelfs een wielbout af omdat die vast zat geroest, sindsdien ben ik grootverbruiker van kopervet. Ik wil dat echt niet meer meemaken (N)
als je aan je GT werkt moet je gewoon een tube om je nek hangen ;) doe ik ook, krijg je alleen wel een vies t-shirt van :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Matijs
Contacteer:

:lol:
Ik denk dat ik van de tube af ga en overstap op die grote halve liter potten :D
-Ray-
Contacteer:

dat bengelt zo ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Matijs
Contacteer:

:p ;)
Florus

Kopervet :worship: ,halve literpot,kwastje erin en smeren maar (Y).

En wat betreft loctite,ieder moet het voor zichzelf
weten,maar omdat je bij remmen veel temperatuur
schommeling hebt kan het volgens mij ook makkelijker
los lopen,en omdat ik toch wel van een beetje snelheid
hou neem ik met remmen geen risico(maar das mijn mening) :wink:
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

:lol:
Matijs schreef:Bij mij brak er zelfs een wielbout af omdat die vast zat geroest, sindsdien ben ik grootverbruiker van kopervet. Ik wil dat echt niet meer meemaken (N)
Bij mij gaan de wielen er gemiddeld 1 keer per maand af, dus dat zal bij mij nooit voorkomen. Maar wielbouten die vastgeroest zitten, als gtt rijder moeten die er toch wel om de redelijke tijd weer los...
Riël
Über-Spammer

Florus schreef:Kopervet :worship: ,halve literpot,kwastje erin en smeren maar (Y).

En wat betreft loctite,ieder moet het voor zichzelf
weten,maar omdat je bij remmen veel temperatuur
schommeling hebt kan het volgens mij ook makkelijker
los lopen,en omdat ik toch wel van een beetje snelheid
hou neem ik met remmen geen risico(maar das mijn mening) :wink:
Hard is hard bij dat spul, vaak is het fabrieksvoorgeschreven, een bepaald moment met behulp van locktite. Het is gewoon een borging dan. Gaat uit zichzelf nooit meer los!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Gisteravond bij Erik Olijnsma langsgeweest om spoed de dynamo te halen, hij had ook remschijven en remblokken voor me, en die heb ik ook meegenomen. Het komt er dus op neer dat ik toch met de turbo verderga. De verslaving is toch te groot. En daarnaast, wetende dat mijn auto sneller is dan die van Erik :p ;)
euh fout, ik weet namelijk al wat mijn probleem is. mijn gaskabel zit niet vast, waardoor de gasklep niet voldoende opengaat. dit moet even vastgemaakt worden en is dan weer normaal snel :bang:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Kheb even twee fotootjes geschoten:

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... rbvies.jpg[/img]

De carburateur is nogal vies, olie komt uit de randjes. Is ook wel aan een reiniging en nieuwe pakkingen toe zo te zien. Ik neem aan dat dit niet schadelijk is he, of kan er wat gebeuren?

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... rstand.jpg[/img]

Zo staat de auto sinds de 13e op straat, en dat zal misschien ook wel tot de 23e, of zelfs de 8e augustus zo blijven. Kheb namelijk eindelijk iets te werken gevonden!
mark 5t
Contacteer:

hangt natuurlijk helemaal van de plaats en toepassing af!!!!!!!!!!!!!!!
loctite is een borgmiddel dat af fabriek echt niet voor niets gebruikt is hoor!!!!
verder is het er in verschillende sterktes en dit is niet kleur afhankelijk .
als je iets wat met loctite is vastgezet echt met geen mogelijkheid los kan krijgen heb je zeer waarschijnlijk niet het goede gereedschap voor handen.
als je wel het goede gereedschap gebruikt rest er nog maar 1 ding en dat is heet stoken (natuurlijk alleen als het echt niet los wil he!!)
wat betreft het kopervet verhaal : gebruik het vooral op verbindingen in aluminium!!!!!!!!!
en natuurlijk verbindingen van rvs in rvs dus bijvoorbeeld bout van rvs en moer van rvs
wielbouten is ook altijd goed!! (Y) maar meer omdat dit redelijk vaak los moet .
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Wat is Nederland toch een rotland, en dan voornamelijk gezien het weer. Elke keer als ik wil sleutelen regent het, of zoals vandaag weer wordt ik onderbroken door diezelfde regen :@

Goed ik heb vandaag wat kopervet gekocht, er waren wat bouten van de remmen die niet meer hadden en moesten, en toen heb ik de laatste rem er op gezet. Dus dat is ook weer klaar.

Toen was het nog lekker zonnig, dus ik vond wel dat ik de pas geleden gekochte elektrische ramen kon installeren. Als eerste ging natuurlijk het kapotte mechanisme er uit, en om het raam er uit te halen moeten ook de rubbers weg. Beetje alg, maar geen puntje roest te zien daar. Onder de plastic kap kwam ik zelfs nog de originele lak van de express tegen, ook daar geen puntje roest. Met wat moeite en veel buigen het mechanisme er uit gekregen, maar hoe krijg je het nieuwe mechanisme er weer in zonder dat je iets buigt? Dat gat in de deur is een beetje erg klein om het hele systeem inclusief die motor er door te krijgen. Er is me hulp aangeboden dus daar ga ik maar gebruik van maken denk ik :D

Maargoed, ik was dus bezig met pielen, begon het te druppelen. Ik kreeg het met geen mogelijkheid naar binnen, begon toen te onweren en harder regenen, dus ik was genoodzaakt mijn spullen op te ruimen. Nu hangt er een stuk vuilniszak voor het raam omdat het niet naar binnen moet regenen :(

Hopelijk krijg ik het er vrijdag wel in (morgen werken) want vrijdagavond ga ik voor 2 weken weg. En zonder raam op een parkeerplaats staan voor 2 weken wil ik toch niet doen...

Oja, wiellagers achter voor een express kosten hier 70 euro en moeten geperst worden. Kan ik niet zelf doen dus, weer veel geld weg :(
Daniël W.

Ik zou geen kopervet op de wielmoeren doen. Het moet vaak los? Boeiuh. We zijn geen mietjes. Als je namelijk een wielmoer(bout, whatever) met een smeermiddel behandelt, heb je namelijk de kans dat je ze te hard aantrekt; zeker met een sleutel met een grote slag (moment). Wat gebeurt er als je ze te hard aantrekt? Juist. Kromme schijven. Dus niet zo zeuren over 'het gaat zo zwaar altijd' 'ze moeten al zovaak los'. Kweek wat spieren, pak een biertje erbij -> :beer: <- en doe es wat... 8)
Remco_Rs
Contacteer:

gewoon eff een staalborstel langs de wielbouten halen,das meer dan genoeg
Matijs
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Ik zou geen kopervet op de wielmoeren doen. Het moet vaak los? Boeiuh. We zijn geen mietjes. Als je namelijk een wielmoer(bout, whatever) met een smeermiddel behandelt, heb je namelijk de kans dat je ze te hard aantrekt; zeker met een sleutel met een grote slag (moment).
Wel kopervet erop, en netjes aantrekken met een momentsleutel. met een beetje vet erop werkt de momentsleutel nog nauwkeuriger ook :)
Riël
Über-Spammer

Jaaa matijs, maar daar houden ze op de fabriek geen rekening mee ! Dus, met kopervet, kleiner moment nemen, eigenlijk. Maargoed, vast is nooit verkeerd he :)

Net als met een gebruikte bougie, die moet de tweede keer minder vast!
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Zojuist het raammechanisme er in weten te pulken, past het raam er niet tot nauwelijks in. Is het uiteindelijk mogelijk een schroefje er in te draaien, is het schroefdraad dol en kan de schroef er niet goed in. Klotezooi. Nu moet er een nieuw metalen geval onder het raam (kan dat?).

Zo stond die gisteren, zo staat die nu weer:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... amloos.jpg[/img]

Nog een vraagje over stekkers:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... l-raam.jpg[/img]

De meest rechtse is voor het knopje
Middenin met de groene en oranje draadje is voor in het motortje
Waar is de bruine stekker voor, waar moet die?
En het kroonsteentje met de oranje en bruine draad, is dat de power?

Ik ben het weer zat geworden met al dat gerepareer en alles dat kapot gaat en is. Daarnaast is mijn geld nu compleet op dus ik KAN niet eens meer repareren. Dus ik heb een advertentie gemaakt op 2dehands.nl ( http://auto.2dehands.nl/markt/auto/renault/6135704.html, daarbij die is gratis) en op mijn website ( hier ) heb ik het ook gezet. En ik ga niet lager dan dat bedrag. Ook al is de kans dat hij verkocht wordt zeer klein, hij staat dus te koop. En zodra die verkocht is komt er een express diesel of lpg, of een andere lpg-wagen. Of een lpg-inbouw. In ieder geval ga ik met een nieuwe wagen NIET met de motor knoeien, dat levert alleen maar problemen op. Ik houd me dan bezig met styling en toch mijn échte hobby: elektronica.
Douwe

Succes met de verkoop maar om eerlijk te zijn denk ik dat je gelijk hebt als je zegt dat de kans klein is dat je hem voordat bedrag verkoopt.

Ongeacht wat je aan de auto hebt besteed wordt die er voor de verkoop niet meer waard van en een express van '88 ligt rond de 750 a max 1000 euro als die in perfecte staat is. Heb je mazzel en vindt je iemand die juist een express met GTT wat vindt geeft die misschien 1500,- maar meer dan moet je echt alle geluk van de wereld hebben en de juiste "gek" (niet negatief) vinden die het er voor over heeft.

Ik heb met hetzelfde gezeten toen ik mijn twingo kwijt wou zit kleine en grote dingen bijelkaar zo'n 3000 in dus zou ik op 6000 uitkomen maar zo werkt het hellaas niet. Alles wat je qua hobby in een auto stopt ben je bij voorbaat kwijt (N) kut maar waar :@

Let op dit is absoluut niet bedoeld om je af te kraken of wat dan ook. Ik hoop absoluut dat je iemand vindt die het ervoor geeft (Y) Dus heel veel succes (Y)
edwin19
Contacteer:

ik wil niet grof doen, maar 3000 euro krijg je er nooit voor. ik denk dat je van geluk mag spreken als je er een derde voor krijgt.
Jeroen
Contacteer:

Voor 3000 euro verwacht ik een 5 GT in goede staat.
Ik wens je succes, maar ben bang dat je het niet gaat lukken.
Riël
Über-Spammer

Jammer jammer. Ik heb op msn nog gezegd dat de deuren anders waren ... vond 't al een beetje raar dat 't passen ging. Nou ja. Slaap er nog eens over ,ga eens lekker rijden met 't ding ;) t is zomer! Even een baantje zoeken (ben me ook 6 weken in 't zweet aan't werken in een of ander saai baantje nu :p maar hou wel dat geld eraan over waar je je expres wel voor weg wil doen). Dan heb je wat, en kijk je dan verder!

Mzzls!
Bart V

3000 zou haalbaar zijn als het een 96'er is met een 1.9 diesel op grijs kenteken.

Ik denk dat het in dit geval is wat de gek ervoor geeft.

Succes met de verkoop.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik weet het, 3000 is niet zo haalbaar. Heb ik zelf aangegeven. Toch is de gemiddelde prijs van een express hoger dan die van een R5. Een 1.1 benzine fase 1 (dus voor 1992) gaat nog voor 1000 euro. Als het een diesel is, wordt het zo'n 1500. Ach ik zie wel.

@edwin: een derde heb ik gekregen voor mijn lpg 4bak met roest en wat deuken ook uit 1988.

@riel: het mechanisme is wel hetzelfde, misschien dat het ietsjes schuiner lijkt (schroefjes komen niet zo goed inline te staan). Rijden met het ding zal niet gaan, de accu is weer eens leeggetrokken. De wegenwacht gaat die voor me opladen, ik moet namelijk nu elektrisch m'n raam dicht kunnen doen :) Baantje zoeken ben ik constant mee bezig, heb tot nu toe 32 uur kunnen werken. iig vanmiddag op vakantie, 2 weekjes france. Ben ik wel aan toe, leuke dingen doen en af en toe luieren. Ik zal de rtc stickers meenemen (zitten nu in tas, alle vorige keren was ik ze vergeten >-) )
Plaats reactie