Arthur's R9-R > Jan's R9-R
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Het moet inderdaad met een dB-test. En aan die test zitten ook nogal wat haken en ogen i.v.m. omgevingsgeluid e.d.
Zoals ik al zeg eerst maar eens kijken of hij uberhaupt binnen komt. Als het goed is niet maar je weet het nooit!
Nog een leuke comment op cliosport:
That car makes me so happy to look at!
'It's like the first time I heard the beatles'
Nog een leuke comment op cliosport:
That car makes me so happy to look at!
'It's like the first time I heard the beatles'
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Over het geluid, hoe doen ze dat dan met alle Harleys etc? Die motorfietsen maken nog tig keer zoveel lawaai, en er rijden er toch serieus veel rond!
Heb ik ook al wat over gevonden op internet. Blijkbaar geven ze daar gewoon typegoedkeuringen voor uit en dan mag het opeens wel
Net als bv. Een sidepipe aan de rechterkant op een viper of srt10 enz.
Edit: wat ik raar vind trouwens is dat een ondeugelijke uitlaat (bv niet lek maar wel bijna over de grond sleept) 75 euro is en een lekje 200 euro.
Mis ik hier wat of is dit gewoon weer 1 van de achterlijke dingen in ons politie staatje?

Net als bv. Een sidepipe aan de rechterkant op een viper of srt10 enz.
Edit: wat ik raar vind trouwens is dat een ondeugelijke uitlaat (bv niet lek maar wel bijna over de grond sleept) 75 euro is en een lekje 200 euro.
Mis ik hier wat of is dit gewoon weer 1 van de achterlijke dingen in ons politie staatje?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
heeft dat niet iets te maken met milieu 'verontreiniging' te maken.
Van veel herrie schrikken de vogeltjes he 

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Mogen ze niet 'een lekje' testen door de uitlaat dicht te houden en te luisteren naar 'sissen'?
Geluid kunnen ze niet voor bekeuren. Daar moet inderdaad een speciale meting voor zijn met enorme eisen. Die boete kun je sowieso altijd aanvechten
Geluid kunnen ze niet voor bekeuren. Daar moet inderdaad een speciale meting voor zijn met enorme eisen. Die boete kun je sowieso altijd aanvechten

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Een uitlaat mag bij de apk ook lekken. Als je maar binnen de uitstoot valt.
Sommige uitlaten hebben ook afwatergaatjes, hoe gaat meneer agent beoordelen of het een afwaterings gaatje is dat sist of niet?
Allemaal erg omstreden. Wel een leuke discussie btw
Sommige uitlaten hebben ook afwatergaatjes, hoe gaat meneer agent beoordelen of het een afwaterings gaatje is dat sist of niet?
Allemaal erg omstreden. Wel een leuke discussie btw

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
't is toch allemaal wat beroerd. Die Harleys worden over 't algemeen aardig gedoogd, evenals Amerikaanse auto's, m'n Dodge heeft aan beide kanten een sidepipe met 1 demper per kant en dat ding maakt ook behoorlijk wat geluid. Vooral stationair, 2x aangehouden er mee en beide keren zaten ze wat over de uitlaat te mopperen maar aangezien er geen fatsoenlijke typegoedkeuring bij zit kunnen ze volgens mij niet zo veel.Jean-Paul-S schreef:Over het geluid, hoe doen ze dat dan met alle Harleys etc? Die motorfietsen maken nog tig keer zoveel lawaai, en er rijden er toch serieus veel rond!
Sowieso bezwaar maken, zonder meting zijn ze nergens

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Serieus? Ik meen dat er echt geen lekje in mag zitten voor de APK, maar dat de boel gasdicht moet zijn.tutuur schreef:Een uitlaat mag bij de apk ook lekken. Als je maar binnen de uitstoot valt.
Uit de APK-reglementen:
Nu is het alleen nog aan de agent (zonder technische kennis) te bepalen wat een afwateringsgaatje isArtikel 5.2.11 geluid en milieu
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten
zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de
gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de
afwateringsgaatjes.
Visuele en auditieve controle, terwijl de
personenauto zich met draaiende motor boven een
inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

Zo'n mafkees wilde me eens bekeuren op 'kale banden' want hij wees volgens hem het indicatieblokje aan. *Ahum, dat is een profielblok, hier zit het indicatieblokje*
Vervolgens werd de complete auto op de kop gezet om nog iets van een boete te kunnen schrijven

Laatst gewijzigd door Adinsx op ma 16 mei 2011 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
een uitlaat heeft altijd wel ergens wat lekkage in verbindingen etc.
als er teveel lekkage is ga je de uitstootnorm gewoon niet halen. die kleine lekkages kolen over het algemeen wel binnen een paar 100km dicht hoor
om nog maar weer ff te benadrukken: de agent gaf aan de boete niet op te sturen omdat het om een examen ging maar voor de zekerheid leer ik mezelf een beetje in mocht de boete toch wel binnen komen.
toch vind ik het verschil tussen een ondeuglijke uitlaat en een niet gasdichte uitlaat nogal vreemd. volgens mij is het gevaarlijker als de uitlaat er bijna onder vandaan dondert dan dat er een lekje in zit....
als er teveel lekkage is ga je de uitstootnorm gewoon niet halen. die kleine lekkages kolen over het algemeen wel binnen een paar 100km dicht hoor

om nog maar weer ff te benadrukken: de agent gaf aan de boete niet op te sturen omdat het om een examen ging maar voor de zekerheid leer ik mezelf een beetje in mocht de boete toch wel binnen komen.
toch vind ik het verschil tussen een ondeuglijke uitlaat en een niet gasdichte uitlaat nogal vreemd. volgens mij is het gevaarlijker als de uitlaat er bijna onder vandaan dondert dan dat er een lekje in zit....
Ik heb een aantal jaar terug hetzelfde gehad. Er lag toen zo'n Japanse einddemper onder mijn Clio 1.4 waar nogal wat kabaal uitkwam. Nu werd ik dus aangehouden en kreeg ik een boete i.v.m. een lekke uitlaat, terwijl hij helemaal gasdicht was (zelfs een maand ervoor nog APK-gekeurd). Dit heb ik toen ook aangevochten en ben er twee keer voor naar de rechtbank geweest, maar de agent werd steeds in het gelijk gesteld, ondanks dat hij het voorval niet meer kon herinneren
Ik had zelfs een schriftelijke verklaring e.d. van de garage waar hij gekeurd was, maar het mocht niet baten... Kostte mij toen €150,-

naaiers zijn het! maar die boete is dus tegenwoordig 200 blijkt....
ik kan mij echter wel voorstellen (aangezien het nu om een examen ging) dat ze wellicht normaal wel eens een waarschuwing geven dat je bv een week later op het bureau laat zien dat hij wel dicht is oid.
ik kan mij echter wel voorstellen (aangezien het nu om een examen ging) dat ze wellicht normaal wel eens een waarschuwing geven dat je bv een week later op het bureau laat zien dat hij wel dicht is oid.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ahum,
Heren jullie kijken toch ook weleens naar Wegmisbruikers?
Daar heeft meneer Spee ooit verteld dat er voor elk type auto een norm is qua geluid dat men produceert.
Met andere woorden, de Harley's en andere brulboten hebben daar een type goedkeuring voor van RDW....typegoedkeuring voor Nederland.
Terug naar je R9, die mag niet veel decibelletjes maken en ben je gewoon de pisang als ze gaan meten met een db meter.
Dit is wel een vereiste en geloof me je zit dan met je R9 heel snel aan de verkeerde kant van de schaal.
In dat programma was dan ook een Golf rijder vies het bokkie, want tijdens meting was hij middels db meter ver over de norm voor een Golf 1.6( volgens kenteken)
Er was een GTI blok in gehangen namelijk met dito bijbehorende brulpot.
Gevolg dat hij sowieso een boete kreeg en zijn kenteken werd ingenomen, dit kon hij terug krijgen als hij weer voldeed aan de norm volgens zijn kenteken opgeven voor typegoedkeuring.
Heren jullie kijken toch ook weleens naar Wegmisbruikers?
Daar heeft meneer Spee ooit verteld dat er voor elk type auto een norm is qua geluid dat men produceert.
Met andere woorden, de Harley's en andere brulboten hebben daar een type goedkeuring voor van RDW....typegoedkeuring voor Nederland.
Terug naar je R9, die mag niet veel decibelletjes maken en ben je gewoon de pisang als ze gaan meten met een db meter.
Dit is wel een vereiste en geloof me je zit dan met je R9 heel snel aan de verkeerde kant van de schaal.
In dat programma was dan ook een Golf rijder vies het bokkie, want tijdens meting was hij middels db meter ver over de norm voor een Golf 1.6( volgens kenteken)
Er was een GTI blok in gehangen namelijk met dito bijbehorende brulpot.
Gevolg dat hij sowieso een boete kreeg en zijn kenteken werd ingenomen, dit kon hij terug krijgen als hij weer voldeed aan de norm volgens zijn kenteken opgeven voor typegoedkeuring.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
zozo, mooi verhaal arno, maar dit is een boete voor een lekke uitlaat, niet voor het aantal dB, welke niet eens zijn gemeten.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Allemaal prima Arno, maar die 'meting' valt meteen onderuit te halen omdat het niet voldoet aan de eisen.
Laatst nog gelezen ergens dat het nauwelijks te doen is om een juiste meting te verrichten die ook wettelijk geldig is.
Laatst nog gelezen ergens dat het nauwelijks te doen is om een juiste meting te verrichten die ook wettelijk geldig is.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Denk dat je ook mazzel hebt gehad dat ze niet onder je motorkap hebben gekeken. Staat vast niet op je kenteken dat er een 2.0 16V inzit.
Misschien heb ik het verkeerd, maar zover ik weet staat er nergens op mijn kenteken hoeveel Db mijn auto mag uitstoten?
Misschien heb ik het verkeerd, maar zover ik weet staat er nergens op mijn kenteken hoeveel Db mijn auto mag uitstoten?
Als het niet op je papieren staat houden ze een standaard aan.
Staat idd niks over de 2.0 op papier maar ook niks over de 1.4
Het is een 4cil. Benzine
Toch ga ik de auto binnenkort op wat puntjes aanpakken en omkeuren bij de rdw...
Staat idd niks over de 2.0 op papier maar ook niks over de 1.4

Het is een 4cil. Benzine

Toch ga ik de auto binnenkort op wat puntjes aanpakken en omkeuren bij de rdw...
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Die db staat dan ook niet op je kenteken papieren maar is bekend bij RDW en heeft te maken met de type goedkeuring Nederland.tutuur schreef:Als het niet op je papieren staat houden ze een standaard aan.
Staat idd niks over de 2.0 op papier maar ook niks over de 1.4
Het is een 4cil. Benzine![]()
Toch ga ik de auto binnenkort op wat puntjes aanpakken en omkeuren bij de rdw...
Dat de man in kwestie het over een lekke uitlaat heeft is vrij normaal, die denkt dat herrie komt omdat hij lek is.
Weet hij veel van een sportknalpot onder de R9.
En teruglezend ging het over db meten en gas en lekdicht moeten zijn.
Prent geven voor een sissend uitlaatje zullen ze niet zomaar doen, tenzij het overduidelijk te horen en te zien is met een technische keuring.
Regels en wetgeving hieronder
http://www.alfaforum.nl/forum/showthrea ... el-decibel
Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 mei 2011 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Nou 't is heel simpel, als er op de afwatering na een lek zit in je uitlaatsysteem en je krijgt een steekproef, dan is 't gewoon afkeur en ben je gewoon de sjaak....of je 't nou leuk vind of niettutuur schreef:een uitlaat heeft altijd wel ergens wat lekkage in verbindingen etc.
als er teveel lekkage is ga je de uitstootnorm gewoon niet halen. die kleine lekkages kolen over het algemeen wel binnen een paar 100km dicht hoor![]()

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
De APK eis is simpel: de uitlaat moet lekdicht zijn van voor tot achter. Een klein lekje is afkeur.
vandaag ff mijn achteras wat beter gecentreerd. hij stond iets van 5mm meer naar links. nu scheelt het nog een 1mm maar daar kan ik me niet druk over maken.
ook maar ff een collega van me aan de achterkant laten hangen en ben tot de conclusie gekomen dat die toch nog maar moet zakken!
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... oto2-2.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... foto-5.jpg[/img]
ook maar ff een collega van me aan de achterkant laten hangen en ben tot de conclusie gekomen dat die toch nog maar moet zakken!
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... oto2-2.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... foto-5.jpg[/img]
Hij is aan de dorpel nu 3,5cm hoger dan voor. Hij moet nog wel iets voorover hangen maar dit vind ik net té
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Haha maffe donder
ik zeg: doen! ;p
gewoon paar stoeptegels uit de stoep trekken en achterin mieteren

ik zeg: doen! ;p
gewoon paar stoeptegels uit de stoep trekken en achterin mieteren

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Ik ga het gewoon proberen, als het niks is zet ik hem zo weer terug 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Mafkees
ik zeg 'Doen!' 


-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
druk op de vliegbasis zeker



B18FT... what else ?