ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Stefan s schreef:Deze glasplaten met daarin het merk gegraveerd geeft een mooi effect in het donker. Deze staan altijd op ebay.de
Is dat glas of perspex?? Zou zelf voor perspex, of een andere heldere kunststofplaat gaan. Kan niet kapot en is veel beter te bewerken.

GR.Frits
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik zit zelf ook aan plexiglas te denken.Er moet ook nog een stopcontact komen voor de dvd speler.
Robke
Car: Lexus IS250

Als je gewoon fstoenlijk dik glas paky, gaat het ook niet kapot.
Het voordeel van glas is dat het niet zo snel krast als plexiglas.
Stefan S.

Ze zijn leverbaar in zowel glas als plexiglas
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik vroeg me even af, als ik 2x 50W nominaal pioneer boxjes voorin monteer, hoeveel W subwoofer past daar het beste bij? Ik heb meer van de snelle bass, dus niet R&B basslike stuff. Daar wilde ik dan ook een houten kist voor bouwen, enig idee welke afmetingen te gebruiken zijn? Of gaat het enkel om volumeinhoud van de kist en mag de kist dus ook wel smal en breed zijn?
Stefan S.

Joost (DoubleYou) schreef:Ik vroeg me even af, als ik 2x 50W nominaal pioneer boxjes voorin monteer, hoeveel W subwoofer past daar het beste bij? Ik heb meer van de snelle bass, dus niet R&B basslike stuff. Daar wilde ik dan ook een houten kist voor bouwen, enig idee welke afmetingen te gebruiken zijn? Of gaat het enkel om volumeinhoud van de kist en mag de kist dus ook wel smal en breed zijn?
Een subwoofer kun je afregelen met de gain van je versterker, zodat deze past bij iedere speakercombinatie. Voor een "snelle" bass zou ik een 10" subwoofer aanraden in een gesloten kist van 18-25 liter. Elke subwoofer heeft zijn eigen parameters en dmv deze paramters kun je een kistinhoud berekenen/ontwerpen.
Erix
Contacteer:

Krijgen we weer van die Wattage verhalen :(

Het aantal Watt dat bij een luidspreker unit wordt opgegeven heeft bijna nix te maken met het uiteindelijke geluid en de geluidsdruk die deze zal voortbrengen. Geluidsdruk die gecreëerd wordt kun je wel berekenen/simuleren per frequentie. Dit doe je op basis van de kast eigenschappen en Thiele/Small parameters van de luidspreker unit.

Aan de hand van deze Thiele/Small parameters ga je dus je luidspreker uitkiezen. Wil je een strakke bas dan heb je niet per definitie een 10" unit nodig. Over het algemeen komen 10" drivers niet zo diep als bijv een 15" waardoor de bas wat strakker lijkt. Hoe strak het signaal is hangt voor het grootste deel af van de sterkte van de aandrijving van de driver. Ten tweede telt ook het gewicht en de stijfheid van de conus een beetje mee (ivm massatraagheid).

Qua kast type, inhoud, afstemming en vorm. Het type (gesloten, bassreflex, bandpass, bandpass hoorn, hoorn, enz) hangt volledig van de keuze van de luidsprekerunit af. Zo ook de inhoud en afstemming. De vorm is afhankelijk van de kast. Bij een hoorn is de vorm zeer belangrijk en bij een gesloten kast maakt deze weinig uit. Daar er in auto's zowat alleen gesloten, bassreflex of bandpass kasten gebruikt worden zal ik deze alleen toelichten.

Kastvorm
- Geen kubus en geen buis.
- Geen smalle doorgangen binnenin de kast.
- Niet te weinig ruimte achter de magneet van de driver wanneer deze geventileerd is.

Reflex poorten
- minimaal 1,5x eigen diameter uit de zijkant van de kast plaatsen
- geen scherpe randen
- niet te groot of te klein poortoppervlak nemen (te groot verdwijnt het Holmz resonantie principe (JBL heeft zo'n leuke kast waarbij dit helemaal mislukt is), te klein krijg je een te hoge luchtverplaatsingssnelheid waardoor je bijgeluiden krijgt)
- poort altijd aan dezelfde zijde van de kast plaatsen als je driver
raydenz

Okay! Heb mn bitumen matjes besteld (2x 14,50 euro). Thanks alvast voor de info. Maaruh, hoe kan ik dat qua demping t beste doen (ja, ik heb de manuals en voorbeelden gelezen)?
- Moet ik ook de gaten in de deur volledig dichtmaken: scheelt dat veel?
- Is het van belang dat ik de HELE deur dichtgooi met matjes?
- What about vocht en mn speakers in de deuren. Gaat dat heel erg gevoelig worden voor vocht? Ik heb wat gelezen over een afdakje?

edit: en waar moet ik de 2 GZ filters kwijt in mn auto?

:D
gtt_driver

als je de woofer ondersteboven monteert, maakt dat veel uit voor het geluid?

en moet de phase ook omgedraaid worden????

Please help
bartuitlauwe
Contacteer:

raydenz schreef:Okay! Heb mn bitumen matjes besteld (2x 14,50 euro). Thanks alvast voor de info. Maaruh, hoe kan ik dat qua demping t beste doen (ja, ik heb de manuals en voorbeelden gelezen)?
- What about vocht en mn speakers in de deuren. Gaat dat heel erg gevoelig worden voor vocht? Ik heb wat gelezen over een afdakje?

een beschrijving van hoe je deuren te dempen is goed uitgelegd in deze tutorial.

http://www.showyoursound.nl/Editorials/ ... orialID=91
Stefan S.

gtt_driver schreef:als je de woofer ondersteboven monteert, maakt dat veel uit voor het geluid?

en moet de phase ook omgedraaid worden????

Please help
Nope, maakt voor het geluid niets uit. Alleen wordt het volume van je standaardkist iets groter, omdat nu de magneet v.d. subwoofer niet in de kist zit. Zal ongeveer 2-3 liter schelen afhankelijk welke subwoofer je hebt. Dit zul je in de praktijk niet echt merken, verwacht ik. De phase hoeft niet veranderd te worden.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik neem niet aan dat hij de conus in de richting van de gesloten kist monteert, lijkt me beetje raar... En dat merk je geloof ik wel met geluid toch?

Maar als je de boel op de kop hangt (dus de kist monteren aan het dak), ik denk dat hij zoiets bedoeld. Kistvolume blijft dan naar mijn weten wel even groot omdat de conus tóch wel in de kist zit.
Stefan S.

bartuitlauwe schreef:
raydenz schreef:Okay! Heb mn bitumen matjes besteld (2x 14,50 euro). Thanks alvast voor de info. Maaruh, hoe kan ik dat qua demping t beste doen (ja, ik heb de manuals en voorbeelden gelezen)?

een beschrijving van hoe je deuren te dempen is goed uitgelegd in deze tutorial.

- Gaten dichtmaken scheelt inderdaad wel.
- Er mogen best wat plekken onbeplakt zijn. Het gaat erom dat de zwakke plekken in de deur goed beplakt worden zodat deze steviger worden. Zelf heb ik er drie lagen over de zwakke plekken heen geplakt.
- Vocht en speakers gaat inderdaad vaak fout. Ikzelf heb een afdakje gemaakt van bitumen matjes. Dit is aan te raden, want het zou zonde zijn als je composet niet meer goed speelt.

Over het algemeen kun je zoveel dempen als je wilt. Er zijn mensen die hun kofferbak dempen en zelf de onderkant van hun dak. Zelf vind ik dit te ver gaan. Het is aan te raden om je composet eerst ongedempt in te bouwen en te luisteren en daarna dempen en weer luisteren. Je hoort dan zelf het verschil en kunt ook bepalen als je tevreden bent of nog meer moet dempen, zoals een tweede of derde laag bitumen matjes :wink:
Douwe

Joost (DoubleYou) schreef:Ik neem niet aan dat hij de conus in de richting van de gesloten kist monteert, lijkt me beetje raar... En dat merk je geloof ik wel met geluid toch?

Maar als je de boel op de kop hangt (dus de kist monteren aan het dak), ik denk dat hij zoiets bedoeld. Kistvolume blijft dan naar mijn weten wel even groot omdat de conus tóch wel in de kist zit.
Het lijkt me dat hij wel bedoelt de sub ondersteboven op de kist monteren dus de magneet en het frame aan de buitenkant van de kist en de conus naar binnen. Dit maakt voor het geluid niet uit alleen wel voor de inhuod van de kist aangezien de sub nu geen ruimte meer in beslag neemt en de kist dus kleiner kan zijn.

Onderste boven als in een sub aan je dak monteren lijkt me erg vreemd en moet je met een beetje sub wel een sterk dak hebben :s
Erix
Contacteer:

amai... wat een rare opvattingen zwerven hier soms rond :D

Als je de woofer met de magneet uit de kist monteerd staat de woofer zelf 180­º gedraaid als wanneer je hem in de kost monteerd. Je fase (+/-) dien je dus ook om te draaien.

Qua geluidsafstraling zul je niets merken. Doordat de golflengtes zo lang zijn buigen ze om de obstakels heen. Zou de frequentie nu boven de 10.000 Hz liggen dan merk je het wel. Kruip voor de gein maar eens rond over de vloer van een discotheek. In de hogere frequenties ga je dan allerlei interferentie geluiden horen terwijl het laag bereik constant blijft.

Hee alleen voordelen zou je nu dus misschien denken... nou niet helemaal. De hoeveelheid geluidsdruk neemt iets af omdat het afstralende oppervlak een stuk kleiner is. Ook zijn je kabels, terminals en de ophanging van je luidsprekerunit niet meer beschermd door de kast. Dus iets voorzichtiger doen met dingen in je kofferbak leggen en vooral met vocht. Conussen woorden doorgaans van geperst papier gemaakt (als je serieuze woofer hebt) en bevatten alleen aan de voorkant een vinyl beschermlaagje.
Maus

Iemand enig idee of er pasklare adaptorsetjes op de markt zijn voor een Clio II phase 2/3 om 16 cm speakers in de voordeuren kwijt te kunnen? (Dus ipv het originele rooster iets moois wat netjes aansluit op de rest van de deur.) :)
Calle

Stefan s schreef:
bartuitlauwe schreef: een beschrijving van hoe je deuren te dempen is goed uitgelegd in deze tutorial.

- Gaten dichtmaken scheelt inderdaad wel.
Wat ik alleen niet in zijn beschrijving zie staan en wat best belangrijk is, is dat de afwaterings gaten onder in de deur NIET dicht mag maken. Als je het wel doet blijft er bijna altijd water in je deur staan dat via de spleet van het raam naar binnen komt. Dat vindt je mooie speakerset niet leuk en geeft de roest duivel een een plek om te badderen en dat heeft hij het liefst.
bartuitlauwe
Contacteer:

is er iemand hier bekend met het merk
Precision Power

Deze maken ook condensatoren, zijn deze van een goeie kwaliteit?
raydenz

okay,

heb alles binnen. Matjes plus versterker + kabels (mis volgens mij mn kabel van versterker naar baskistje) + composet GZ

Twee vragen:

- Als ik mn oude speakers (origineel?)uit mn Megane (hatchback 5 deurs fase 1) haal en ik heb mn deurpaneel nog niet verwijderd.. zie ik een soort glas/plastic achtige wandje achter de box zitten. Is dit standaard? Is dit voldoende isolatie of moet ik alsnog met mn bitumen matjes aan de slag.

- Vraag 2: kan ik de standaard renault kabels van composetje GZ naar versterkers gebruiken (uiteraard verlengd)OF moet ik de originele GZ kabeltjes gebruiken om t zaakie aan te sluiten? Wat is wijsheid volgens jullie?

Klein vraagje nog: Bij mn 16cm composetje past de achterkant vd box NET niet in de originele houder. Moet er een halve cm afschuren/zagen ofzo in de rondte. Waar kan ik dit t beste mee doen?

edit: Klein vraagje 2: Waar moet ik in hemelsnaam die 2 GZ filters kwijt voor mn composetje???

Alvast bedankt voor de reacties :)
Maus

Antwoord 1:
Dit is een regenjasje ter bescherming van je speaker tegen regenwater. Je zal dus 't deurpaneel moeten verwijderen en in je deur de matten plaatsen.

Antwoord 2:
Je kan de originele bedrading gebruiken, maar persoonlijk zou ik aanraden om de bijgeleverde draden te gebruiken. Tis alleen een rotwerkje om de draden in je deur te krijgen.
De scheidingsfilters zou je ergens onder je dashboard kunnen plaatsen.
raydenz

okay bedankt!

Heb vanavond de + kabel naar achteren gelegd in megane fase 1 (redelijk wat gepruts). Nu wil ik toch nieuwe audiokabels naar mn GZ set leggen.
Ik wil dus audiosnoer van versterker achter naar voren leggen richting Filters en van filters naar speakers en tweeters.

Hoe krijg ik die vrij dikke tulpstekker richting mijn radio voor? Dashboard open halen? Zo ja: HOE? :D
En: Wie heeft ervaring met nieuwe snoeren richting de deuren te leggen? Heb nl geen idee waar k moet beginnen.
Kheb wel een manual gezien voor een Clio.... maja, kheb een megane ;)
Bram

Ik heb een schermpje gekocht voor in de auto. Heb een ps2 + omvormer. Nu wil ik dit natuurlijk gaan aansluiten, ik heb een aantal opties:
  • TFT scherm en omvormer in sigarettenaansteker
  • connector eraf knippen en ergens stroom zoeken in dashboard en daarop aansluiten
  • kabel vanaf accu trekken naar dash en daar een schakelaar tussen zodat ik alles in 1 keer aan en uit kan zetten
Wie kan me vertellen wat ik het beste kan doen?
Stefan S.

bartuitlauwe schreef:is er iemand hier bekend met het merk
Precision Power

Deze maken ook condensatoren, zijn deze van een goeie kwaliteit?
Niets mis mee (Y)
Frits Clio 16v

@ Bram:
Ik zou gewoon een kabel vanaf de accu trekken. Het is weinig werk, en dan hou je de rest van de kabels zitten zoals het zit.

Misschien moet je wel een zekering tussen de kabel zetten.

Gr, Frits.
Tri$16v

Omdat een tijdje terug mij hele install uit me auto is gejat heb ik een nieuwe autoradio gekocht de Pioneer DEH-P77MP , en omdat ik graag weer een beetje muziek wil horen in de auto wil ik ook gelijk hoedenplankspeakers kopen ,
nu ben ik erg te spreken over de JBL T595 "Limited" omdat ze erg goed klinken en best goedkoop zijn bij Ron de vries , maar ik heb nog geen geld voor een versterker die er tussen moet komen ,
aangezien de JBL speakers 150W RMS zijn vraag ik me af of het een beetje gaat klinken of iniedergeval goed gaat zolang ik er nog geen versterker heb tussen zitten?
Daniël W.
Car: 5TL-T

sja 150 WRMS underrated...aan een radio die 4x20/25WRMS geeft rated...er komt geluid uit, en als je geluk hebt trek je de versterker van je HU niet kapot. Ik zou het niet doen, eerst maar een dikke versterker achter, heb je veel meer plezier van!
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Tri$16v

weet je dit zeker?
Tom
Moderator
Car: MB

met versterker klinken ze iig goed :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tri$16v

ja dat weet ik , zijn echt super speakers (Y)
Frits Clio 16v

Ze zullen ook wel goed klinken als je ze op je radio zet hoor. Je hebt een goeie radio gekocht, en als je ze niet te hard zet (niet laten vervormen) gaat dat heus wel goed.

Gr, Frits.
jean-paul

het enige voordeel van deze speakers voor jou is dat de gevoeligheid relatief hoog ligt...

dit komt dus nu voor jou erg gunstig uit als je zonder externe versterker speelt,maar een versterker is wel aan te raden. :smoke:
Marcel B.

Alpine Electronics, fabrikant van allerlei elektronisch autoapparatuur, brengt een iPod-interface uit voor in de auto. Moest je tot voor kort nog een nieuwe BMW of Smart kopen om te kunnen pronken met de muziek van je iPod, vanaf nu kunnen ook de minder vermogenden een iPod-installatie inbouwen. De KCA-420i maakt het voor zo'n 100 dollar mogelijk om de iPod op de Alpine-audioinstallatie aan te sluiten, te beluisteren, te bedienen en op te laden. De bediening kan zowel met zowel de knoppen op de autoradio zelf, als met de controleknop voor op het stuur. Helemaal mooi wordt het als ook een 'Alpine Ai-NET head unit' is ingebouwd. Ook met dit touch-scherm kan de iPod worden bediend. De KCA-420i is in ieder geval vanaf eind september te verkrijgen bij alle dealers.
http://www.alpine-usa.com/products/lead ... a-420i.htm
Don't walk the grass... smoke it
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Klein (waarschijnlijk simpel) vraagje: als ik met een versterker enkel met de remote kan werken om die aan te zetten, en ik heb geen remote, kan ik dan de remote ingang met een schakelaartje op 12V de versterker in en uitschakelen?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Joost (DoubleYou) schreef:Klein (waarschijnlijk simpel) vraagje: als ik met een versterker enkel met de remote kan werken om die aan te zetten, en ik heb geen remote, kan ik dan de remote ingang met een schakelaartje op 12V de versterker in en uitschakelen?
Als jij je versterker apart wil schakelen dan zou dat wel kunnen ja, dus moment dat je je radio aanzet schakelt de versterker niet in. Moment dat je dat schakelaartje omzet zal de versterker inkomen.

Maar waarom zou je dat willen?
.:: TurboPowerr ::.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik heb op mijn radio geen remote-out gevonden. En de radio gaat soms wel aan als ik de auto op contact zet, maar dat niet ook altijd als ik de radio handmatig met de powerknop heb uitgezet.

Ik denk dat de remote via de contact-on wel het makkelijkst is in dat geval. Of is dat de standaard remote toevallig...
Plaats reactie