Project ForeverYoung: Mégane Berline (gespot op de sloop)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Ik gok dat het een gevalletje Kop van de Sloop wordt ;)

Koppakking, bouten, distributieset, en montage.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Waarschijnlijk niet nodig :worship:
Vanavond zijn we de halve avond op onderzoek uit geweest, en hebben we de kleppen even gesteld, en daarna opnieuw compressie gemeten:
Alle cilinders hebben nu ongeveer evenveel compressie (Y) Liggen allemaal zo'n beetje tussen 9 en 10 bar. (Dus Riël, je had gelijk, dat compressie verhaal lag aan de kleppen) Ik heb er alleen dit keer geen kaartje van, dus ook geen vaag fotootje :p.
Kleppen stonden overigens eerder te ruim dan te strak...
Maar de compressie is enorm verbeterd nu, en ik had zelf het idee dat bijna 11 bar (zoals op het plaatje van de 1e compressiemeting, van de eerst gemeten cilinder no. 4, links aan distributiezijde) misschien juist wel te veel was...

Helaas is het probleem(problemen) nog niet de wereld uit, cilinder 4 (die helemaal links aan distributiezijde) doet nog steeds niet mee en het te hoog toerental bij stationair lopen is ook gewoon gebleven, inclusief het terugschommelen in toeren als ik 'm al rijdend in de vrij zet..

Wel verdenken we nu de injector(en), de bobine is juist minder verdacht geworden. Dit omdat er helemaal niks verandert als je het stekkertje van de injector bij cilinder 4 loshaalt, en juist wel bij de andere 2.. (bij cilinder 1 konden we er niet goed bij)
Met het loshalen van een van de injector-stekkers kregen we precies hetzelfde effect als met het loshalen van een bougie (en dat maakt bij cilinder 4 dus ook geen verschil)
De injectoren zitten een stapje eerder in het traject dan de bougies, zonder een werkende injector heb ik dus ook nooit wat aan de bougie..

Morgen ga ik de veerpootbrug loshalen en dan proberen ergens een garage bedrijf (of 1 van de dealers in de buurt) zo ver te krijgen dat ie even de injectoren controleert en/of reinigt. Anders morgen of zaterdag zelf die kleredingen los halen en dan maar wisselen. En als dan de niet-werkende cilinder ineens een andere is geworden.... mag ik een nieuwe injector scoren. En ben ik hopelijk weer een stap(je) dichter bij de oplossing!

Oliedop stonk overigens niet naar benzine :p :worship:
Riël
Über-Spammer

Ja als ie nu niet vonk of hij injecteerd niet, dan boeit het niet of je de bougiedop losneemt of de injector los neemt :p Niet ontbranden zal ie toch.

Je ziet toch of n bougie vonkt?
11 bar is trouwens wel 'redelijk'.
Edward
Contacteer:

Vandaag weer ff op pad geweest, maandag worden de injectoren nagekeken en eventueel gereinigd. Als dat niet kan > nieuwe injector(en) :)
Kon trouwens maar 1 bedrijf vinden die dat kan doen, Masselink motorenrevisie (is hier een onderdeel van Lasaulec Emmen, of samen met Lasaulec Emmen)
Voor die tijd misschien zelf nog ff wat experimenteren, maar dat hangt waarschijnlijk van het weer af..

De bougie vonkte trouwens wel, buiten de cilinder. Moet echt iets anders zijn.

Net nog ff deze opgehaald, nieuwe remschijfjes 259 mm:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Medium.jpg[/img]
En deze had ik al even liggen. Nieuwe veerpootlagers. Moeten er ook nog eens onder (maar ja, tijd en weer he):
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Medium.jpg[/img]
Edward
Contacteer:

2 injectoren omgewisseld vandaag, en wat denk je.. zelfde cilinder die dienst blijft weigeren... :( ondanks dat er nu dus een andere injector in die cilinder zat..
injectoren ook even aan het werk gezien buiten de cilinders, leuk gezicht 8) en ze doen het dus goed genoeg..

lijkt er op dat ik dan toch de bobine naar de klote heb... financieel gezien is dat natuurlijk wel leuker dan een nieuwe injector (in het geval dat reinigen niet meer zou helpen..)

jammer dat ik het niet even heel simpel met een andere bobine kan testen.. bij de sloop wordt het toch eerst dokken, en als daar dan wel het probleem zit, wil ik toch liever een nieuwe :p

ook vandaag even m'n stalen velgen een beetje gepimpt :D :D (dit zou ik een maand of 4, 5 geleden al doen >-) )
gister ergerde ik me er namelijk aan dat die loodjes zo lelijk grijs afsteken tegen het zwart van de velgen, vooral het nieuwe loodje van de nieuwe band.
even die bus met hittebestendige zwarte verf opgeduikeld en de loodjes zwart gemaakt, en toen ook even om de naafgaten heen gespoten...
blijkbaar een beetje te veel, want toen zat er een druiper.. da's nog veel lelijker dan grijze loodjes, dus vandaag gelijk alle velgen maar even lichtelijk aangepakt. :beer:
op de bus zag ik staan dat primer niet hoefde, en dat was nou juist waar ik zo tegen op zag :wink: dus ben gewoon aan de slag gegaan.

heb er geen grote operatie van gemaakt, schuren en dergelijke had ik geen zin in. gewoon ff schoongemaakt en gespoten. after all zijn dit maar wielen voor de winter :smoke: en misschien pak ik ze van de zomer (in 1 van de komende jaren :lol: ) wel eens écht aan :)
echt droogtijd hebben ze niet eens gehad :) maar het resultaat is van afstand wel OK, moet eigenlijk nog een keer een laagje overheen maar de spuitbus was bij wiel nummer 4 al akelig leeg >-)

dan is het probleem met lekkage in de kofferbak blijkbaar toch nog niet helemaal weg.. want een zo'n gat stond gister gewoon weer helemaal vol, de rest van de koffer was wel droog gebleven.
en vandaag na het auto wassen lag er ook weer water in de ruimte van het reservewiel, en (dit is nieuw) ik heb het idee dat het dit keer bij het linker achterlicht vandaan kwam.... (U) omdat het rechts (in het donker) droog leek, en links water lag in het hoekje.

toch maar eens iemand met de tuinslang aan het werk zetten >-)

hier nog ff het gat waar steeds water in staat: (klikken voor grotere foto)
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3130Medium.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3133Medium.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3129Medium.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer

Nog wat wijzer geworden met die cilinder?
Edward
Contacteer:

Nope. :(
Zostraks heeft iemand bij de Lasaulec m'n bobine gecontroleerd (ik heb de bobine losgehaald en toen heeft ie de boel op een apparaat aangesloten...)
Bobine leverde tussen de 2 draadjes nog genoeg stroom om een dooie flink mee te laten schrikken >-)
Liever had ik gehad dat de uitslag 'kapot' was, dan was ik nu van de problemen verlost...
De verkleuring die ik in het bobineblok zag, schijnt ook normaal te zijn, volgens een monteur van de dealer. Omdat er iets van lijm ofzo in het bobineblok zit, zei die. Zie fotootjes.

Injectoren heb ik 'beluisterd', ik had het idee dat ze op verschillende ritmes werkten? Al vond ik het geluid van de injectoren vrij moeilijk te onderscheiden van de geluiden van wat er in de motor gebeurt, onder het kleppendeksel...

Over een half uurtje ofzo ga ik de bougies vervangen door nieuwen, blok moet nog ff wat langer afkoelen. Heb nu ook een bougiesleutel :p
Maar ik denk niet dat het veel veranderen zal.. Omdat er al het nodige gewisseld is... Maar goed, voor de zekerheid he.

De fotootjes, klikken voor groter formaat:
Verkleuring in het bobine blok, en nee is geen lichtinval oid:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3153Small.jpg[/img]
Uurtje later... maar niet minder warm dan een uurtje daarvoor (?) Dit was voordat ie getest werd. Hier wel enigszins vertekening van de kleur door andere lichtinval, was toen wat donkerder bruin/grijs.
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3159Small.jpg[/img]
Iemand enig idee wat deze kleur op de bougies betekent? Zo zien ze er allemaal zo'n beetje uit..
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3155Small.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/ForeverYoung-Renault19/th_DSCI3156Small.jpg[/img]

Oh ja, Erik (Schepjes), wat was dat nou? 8)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

edward, niet om te pesten
maar je auto heeft in het water gelegen
dat kan allerlei dingen aantasten
mijn advies
snel zeer snel inruilen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Edward
Contacteer:

Net nieuwe bougies gemonteerd: geen verschil (S) Heb wel het idee dat ie nu stationair mooier loopt, maar bij lostrekken van de 4de bougiekabel verandert er niks aan hoe de motor loopt, op 3 poten dus. :evil:

Op bougiekabel no. 1 na, heb ik nu alle bougiekabels al eens van plaats gewisseld, ook geen verschil :beer: Ik had ook niet anders verwacht. :smoke:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Edward
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:edward, niet om te pesten
mijn advies
snel zeer snel inruilen
als het aan het water had gelegen, dan had ik toch al veel eerder rare problemen moeten hebben, denk ik dan...

Bovendien kom ik bij zoeken naar dit soort problemen ook gevallen tegen die geen water hebben gezien...

Wel bedankt voor het advies (Y)
Maarten-Jan
Car: R19.R

heb je bougie's al een keer verwisseld dan?
Edward
Contacteer:

Ik heb vandaag nieuwe bougies gehaald.
De laatste keer dat ze vervangen waren, is bij kilometerstand 139000 geweest. Heb het ff nagekeken in m'n 'Onderhoudsboek' bij MyRenault op renault.nl :)

kilometerstand is nu 179.000, bijna 180 zelfs, had dus iets eerder gekund... :beer:

maar de gloednieuwe NGK's veranderen niks aan het op 3 poten lopen...
om te testen had ik ook al verwisseld met de oudere bougies, van voor de stand 139.000. dat waren standaard Renault bougies.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Vergeet niet dat de ECU bij een Megane rechtsvoor onder de kap zit bij de rechter koplamp. als ik het me goed herinner heeft die kant ook flink onder water gestaan.. waterschade aan de ECU hoeft niet direct "boven water te komen :beer: " maar kan ook later door het roesten van de componenten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

vochtprobleme komen vaak later pas nar boven ja
maar succes met zoeken naar het probleem edward
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Edward
Contacteer:

Ronald1916V schreef:Vergeet niet dat de ECU bij een Megane rechtsvoor onder de kap zit bij de rechter koplamp. als ik het me goed herinner heeft die kant ook flink onder water gestaan.. waterschade aan de ECU hoeft niet direct "boven water te komen :beer: " maar kan ook later door het roesten van de componenten.
Leuke woordspeling :smoke:

Was idd die kant, maareh, volgens mij heeft de ECU geen water gezien... Omdat ie redelijk hoog zit, is ie daar net aan ontkomen.
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar als ik de foto's terug kijk, en kijk hoe het water in de auto stond, dan heeft de ECU daar net niks van meegekregen.
Haas
Car: Megane RS

haal dat ding voor de gein eens open.... water komt op de meest rare plaatsen... :~
Edward
Contacteer:

kan dat dan? :D

ik zal morgen eens kijken, als ik er de tijd voor kan vinden (Y)
Maus

Luco/Alpine-racer schreef:edward, niet om te pesten
mijn advies
snel zeer snel inruilen
De vraag is nog maar of dat je 'm wel verkocht krijgt;
je zal, mijns inziens, toch aan moeten geven dat ie een slippertje gemaakt heeft en gedeeltelijk in het water heeft gelegen.
Edward
Contacteer:

Mwah, kweenie. Als je 'm kwijt wilt, dan raak je 'm vast ook wel kwijt.. Bij de een of andere louche handelaar ofzo..
Maar ik was niet van plan om 'm weg te doen, niet voor wat er misschien wel of niet nog komen gaat, en ook niet voor een LPG-bak of een diesel (al zou een leuke diesel niet eens verkeerd zijn.. :p alleen dat verschil in wegenbelasting :@ )

Maar, dat is dus allemaal niet van toepassing. :)
Misschien is ie voor die tijd wel in rook opgegaan >-) (was overigens een idee van de pyromaan van de club, tevens leden-administratie :wink: :lol: )
Riël
Über-Spammer

Dit heeft echt niets met water te maken, is weer gelul uit de verte. Heeft net met t neusje erin gelegen. Er doet 1 cilinder niet mee, niet het hele blok heeft waterslag gemaakt.

Ik weet niet of je al gemeten hebt, of injector 1 12v krijgt. Zo ja:

Naja, haal de kop er maar af.

Klep stuk of koppakking door.

Kom op, je hebt vonk, daar waren we al achter, je hebt benzine, daar waren we al achter, tijdstip is goed. Bobine hadden we op de meeting al uitgesloten.

Het enige wat zou kunnen is dat ie een behoorlijke partij valse lucht trekt op die cilinder, controleer je pakking of spuit eens met remmenreiniger in de buurt als ie loopt.
Sanderclioll

Edward(ForeverYoung) schreef: Misschien is ie voor die tijd wel in rook opgegaan >-) (was overigens een idee van de pyromaan van de club, tevens leden-administratie :wink: :lol: )
O-)
Geert Claes

Ja, zoals riel zegt, misschien iets aan die éne cilinder.
Wat soms ook gebruik word als test, buiten de compressie, dat is de lektest. Dan zet men via het gat van een bougie lucht op 1 cilinder.
Ik heb dat zelf bij mijn 16V ooit ook gedaan, maar dan gewoon met een luchtspuit met lange buis aan en dan vooraan tape gedraaid tot ik een soort bol had die dicht genoeg was, en zo lucht gezet op elke cilinder.
Maar dat is eerder een vage test om een vermoeden te bevestigen in combinatie met een compressietest.

Maar die bobijnen van renault die slagen er in om af en toe kapot te zijn. Soms zeer vervelend om een juiste diagnose te stellen.

Als je een bougie aan losmaakt van de desbetreffende cilinder, en je steekt daar een losse bougie in om deze tegen de massa te houden, krijg je dan een vonk?
Edward
Contacteer:

Vonk is er wel in de betreffende cilinder. Aan de injectoren ligt het ook niet, want ook die zijn al onderling omgewisseld (injector 3 en 4, maar het probleem blijft bij cilinder 4)

Op de een of andere manier vertrouw ik toch nog altijd de bobine niet helemaal. Vorige week bij de 2e compressietest, waren er geen bougies en bougiekabels aangesloten, en toch kreeg m'n kameraad een schok bij het 4e bougiegat (N)
Ook zijn het steeds dezelfde bougiekabels op de 4e en nog een andere bobine-poort (?) waar je stroom van krijgt, ongeacht welke kabels er zijn aangesloten.. (ik kan alle kabels, behalve die ene lange naar cilinder 1, onderling omwisselen. want daar zijn de andere kabels te kort.)
Maar ik heb dus het idee dat de bobine stroom lekt ofzo. Al kan ik aan de bobine zelf niet echt iets van vonkuitslag ontdekken (kan er wel eens een foto van maken, misschien interpreteer ik verkeerd.)
Bij wijze van experiment zal de bobine 1 dezer dagen worden ingespoten met hetzelfde goedje waar je bougiekabels ook mee kunt behandelen, electrobeschermer. Misschien dat het een beetje helpt tegen het lekken? Al kan ik me niet voorstellen dat ie zoveel lekt, dat die cilinder er last van zou hebben, maar goed. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Eigenlijk zou ik nog altijd graag met een andere bobine willen testen..

Zoals de auto zich zondag op een behoorlijk lange rit gedroeg, vond ik ook hoogst apart..
De eerste helft van Emmen-Breda was niet al te best.. Veel op 3 poten met bijbehorend vermogensverlies. Na een tussenstop bij Strand Horst aan de A28, heeft ie tot aan Breda netjes op 4 poten gelopen.. met voelbaar 'vol' vermogen.
Ook mijn ritje Breda-Landhorst (zeker een uur) en van Landhorst helemaal terug naar het Noorden ging zonder problemen. Net of er iets verstopt of vast heeft gezeten?? :~ Hersenspinseltje: kan de injectorrail op 1 punt verstopt zijn met het een of ander? Of kan een klep door de lange rit weer zijn gaan werken, zoiets..
Hoe die nu op toeren loopt, vind ik moeilijk te bepalen, ik heb het idee dat het nu weer schommelt.

Ik had al eens met remmenreiniger staan spuiten, maar dan op het inlaatspruitstuk. Zonder merkbaar resultaat, maar toen liep ie dan ook 1750 toeren.. en had ik nog geen trucje ontdekt om het toerental naar beneden te krijgen (nu wel :) )
Zal morgen ofzo eens remmenreiniger bij de 4e cilinder spuiten (Y)

Valse lucht heb ik ook nog niet helemaal uitgesloten; de manier waarop ik de toerenteller zie schommelen als ik de auto onder het rijden in de vrij zet/de koppeling indruk, bevalt me niks. Dat doet ie stilstaand niet. (I)
Riël
Über-Spammer

Je kan nu helemaal niets zinnigs zeggen over de stationairloop, daar hij op 3 poten loopt, e nhij de lambdawaarde tevergeefs steeds op het juiste punt wil brengen.

Edward, we hebben de kabel van cilinder 4 en 1 op de bobine omgewisseld met hetzelfde effect. Dit betekent dat de vonk die normaal voor 4 bedoeld is (en tegelijk met 1 aanwezig is) nu op cilinder 1 komt. Cilinder 1 deed dan het prima. Cilinder 4 deed nog altijd niets, dus voor mij voldoende reden de bobine uit te sluiten. Voor meelezers, het betreft hier een dis-module.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Als ik het allemaal zo lees kan het niet de bobine zijn zie verhaal riël.
De injector is ook uitgesloten. Die heb je al omgewisseld.

Ik zou zeggen haal die kop eraf en kijk of de klep krom is misschien kop krom.
Lijkt mij zo'n beetje de enige mogelijkheiden nog.
Ik zou zeggen ga daar in de buurd eens zoeken.
Iig succes met de oplossing.
Robert-Jan

Ik heb een vermoeden dat je een lekke inlaatspruitstuk pakking heb!
VLK Groep
Edward
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Dit betekent dat de vonk die normaal voor 4 bedoeld is (en tegelijk met 1 aanwezig is) nu op cilinder 1 komt. Cilinder 1 deed dan het prima. Cilinder 4 deed nog altijd niets, dus voor mij voldoende reden de bobine uit te sluiten.
Dus de aansturing van de bobine klopt dan ook idd. Daar twijfelde ik nog ff aan, maar ik was vergeten dat dat dus ook al bekeken was. (S)

Tja, dan toch maar weer verder zoeken naar die pakking van het inlaatspruitstuk.. Ik zal nog eens flink in de rondte spuiten met remmenreiniger. Ditmaal kan ik zorgen dat ie redelijk laag in de toeren blijft (als ie hoog loopt: ff de handrem erop, in de versnelling en half op laten komen, dan zakt ie terug in toeren en blijft ie bij 1000 hangen ongeveer). is wat betrouwbaarder testen dan met 1700 of 2000 toeren :p

Nog tips waar ik naar moet kijken of waar ik specifiek moet spuiten?
Riël
Über-Spammer

Ik zou de kop ervanaf halen en t dan bekijken. Als je t zelf doet kost t niet veel :) Bovendien is t niet veel werk. Kan bijna niet anders dan dat daar het probleem zit.
Robert-Jan

Ik ben gisteren aan een Megane met zo'n zelfde motor bezig geweest, stationair rot en hoog lopen, 1 cilinder die niet lekker mee deed met een beetje remmenreiniger aan de slag gegaan en hoppa inlaatspruitstukpakking bij cilinder 1 door!

Misschien dat je er wat een hebt! :wink:
VLK Groep
Riël
Über-Spammer

Riël Notermans schreef:
Het enige wat zou kunnen is dat ie een behoorlijke partij valse lucht trekt op die cilinder, controleer je pakking of spuit eens met remmenreiniger in de buurt als ie loopt.

Hoop dat ie dat ondertussen al gedaan heeft :)
Geert Claes

Na de info dat 1 en 4 bougiekabels gewisseld zijn zou ik toch ook de bobine uitsluiten. Aangezien 4 wel correct verbrand.
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar valse lucht door carb cleaner of remmenreiniger op het spruitstuk te spuiten. En anders inderdaar de kop er even af, maar waar zit de oorzaak dan.

hou er steeds rekening mee:

Eens je begint te demonteren ben je verloren, je moet eerst alle andere zaken uitsluiten, want je kan geen enkele test meer doen dan...

Suc6
Robert-Jan

Riël Notermans schreef:
Riël Notermans schreef:

Hoop dat ie dat ondertussen al gedaan heeft :)
Mag ik ook hopen!
Is een hele simpele manier van controleren! :wink:
VLK Groep
Riël
Über-Spammer

Idd, maar de eerder gemeten compressie (zie foto's) vind ik maar niks.
Robert-Jan

Riël Notermans schreef:Idd, maar de eerder gemeten compressie (zie foto's) vind ik maar niks.
Belangrijkste is alle 4 zijn wel gelijk, er blijft en geen 1 achter dus daar ben ik niet bang voor en je weet niet hoe oud de apperatuur is die gebruitk is. :wink:

Maar om je hoofd te katen hangen om zoiets simpels vind ik te ver gaan, overal is een oplossing voor en als ik jou klachten zo hoor heb jij een valse lucht probleem!
VLK Groep
Riël
Über-Spammer

Ik kan lastig verklaren waarom ze eerst niet gelijk waren ...
Plaats reactie