haha
das nie nodigJohan schreef:Voor het betere circuit werk nog ff TB's erop en dan lekker toeren maken. Trouwens is dit niet iets voor Luco
.
een vriendin?robclio16V schreef:Ik wil weer eens wat anders, iets waar ik niet zo zuinig op hoef te zijn zou wel fijn zijn.![]()
....
Als hij verkocht is blijf ik wel een tijdje met de Charade kachelen, weinig zinvol om er weer wat anders bij te kopen als ik al zo gruwelijk weinig in de Clio rij......Tom schreef:Jammer Rob, Ik lees het net pas. Wil je weer een leuke auto of ga je voorlopig bij het Charade streetracing team
VET!!! Robbie: een ouwe koe uit de sloot gehaald!!!speedline schreef:Oh god, gaan we weer.
Die verliezen kan ik niet 123 onderbouwen. Jullie zitten waarschijnlijk niet te wachten op een post van meerdere A4-tjes lang.
Maar laat ik het zo zeggen. Een paar kennissen (automotive ingenieurs) die meting doen auto's en motoren bij 2 fabrikanten komen met verlieswaarden in de aandrijflijn van tussen de 4 en 12%. Dus dat zijn mannen die en aan de motoren meten, deze later inbouwen in een voertuig en daar nogmaals aan meten. En dan precies weten hoeveel verlies een bepaalde aandrijflijn oplevert. En dat betreft voor, achter en vierwielaandrijvers met de motor in lengte en dwars. Vierwielaandrijvers zijn een apart verhaal omdat het verlies hier duidelijk boven de 10% ligt.
Maar veel is het dus niet in de praktijk. Dit is dus de enige zuivere benadering. No bullshit asessment zonder omrekeningen of benaderingen. Maar gewoon gemeten voor en na inbouw van de motor in een bepaalde aandrijflijn.
Wat die banken betreft. Mijn voorkeur voor de dynojet ligt besloten in het meetprincipe. Een rol per wiel bootst de situatie op de weg redelijk na. Je wiel wordt dan ook maar op een punt ingedrukt. Dan kan er binnen bepaalde bandbreedtes een redelijk nauwkeurige schatting van wielkoppel en daarmee vermogen plaatsvinden.
Je kunt dan zelf een schatting maken van het krukasvermogen door er een 10% bij op te tellen. Of meer of minder natuurlijk. I don't give a shit. Maar de praktijk is simpel. Heeft auto A meer wielvermogen dan auto B dan is auto A sterker. Daar hoef je niet voor om te rekenen. De auto met de meeste power aan de wielen zal sneller zijn. (Mits redelijk vergelijkbaar.)
Wat andere banken betreft met 2 rollen per wiel. Dat is een niet natuurlijke situatie waarbij de band snel opwarmt en daarbij vermogen opneemt. Dit werkt onnauwkeurigheid in de hand. En je kunt dan wel ontkoppeld redelijk nauwkeurig meten wat er aan verlies optreedt. Het is en blijft een onnatuurlijke situatie en is de meting daarom een verkeerde en onnauwkeurig imho.
Doe mij maar een dynojet. Gewoon wielvermogen meten voor en na motorische werkzaamheden. Voldoet voor mij...