Clio Donleben -> 2.0 16v is VERKOCHT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
PtrGte
Contacteer:

2. Mijn hoogste vermogen tegen een gechipte goede 16v zonder aanpassingen .
[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... ct0016.jpg[/img]

zo ff een quote van een pagina terug...

als ik dit verschil in koppel zie, dan is er dus zoals Menno opmerkt, inderdaad iets niet helemaal fris...
dit is toch een behoorlijk verschil!!! Als jouw motor dit koppel zou leveren in dezelfde mate als je motor nu doet, dan krijg je echt ineens een berg vermogen bij...maar ja...ra ra...waar ligt het aan???
Donleben
Contacteer:

Hier maar weer even een berichtje over mn clio.
Ondertussen gaat het spuitwerk weer de goede kant op en worden de laatste dingetjes weggewerkt.

Het uitlaatsysteem is nu ook vervangen. Dat heeft nu plaats gemaakt door dit RVS-systeem van EPS.
De sound is een stuk minder luid en geeft een mooi fijn geluid. Het is echt niet hinderlijk.

Stationair draait hij ook wat fijner. Mogelijk heeft dit ook wat te maken met de uitlaat.
Een cilinderlektest staat binnenkort ook op het programma.
Een stukje uit proberen met de Clio was wel weer heel erg prettig. 8)

[img]http://www.uitlaten.com/imagesb/350.jpg[/img]
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Contacteer:

UPDATE 10/11/04:

De clio staat weer thuis op het pad te glimmen. :) Nadat ik een conflictje heb gehad met de spuiter, zijn we er toch uitgekomen en is het bijgelegd. Het heeft alleen wel een tijdje geduurd, maar alles is nu netjes. Tevens is de lak gelijk gepolijst.

Het dak was al opnieuw gespoten. Dit vanwege een plekje op de plaats waar de antenne heeft gezeten. Ook de achterklep en de motorkap zijn onder handen genomen. De origineel gespoten achterspoiler heb ik vanmiddag ook kunnen monteren. De skirts zullen binnenkort gemonteerd gaan worden, maar dat was nog geen prioriteit.

Vanmiddag de clio dus opgehaald. De boel eerst ff flink uitgezogen en deels gepoetst aan de binnenkant. De audio zit er weer netjes in en moet nog ff worden afgesteld. (~) Nu kan ik er in ieder geval weer mee rijden en ben ik zonderag de 14e ook bij de eindejaarsmeeting. Ik zal eerdaags wat nieuwe foto's maken en plaatsen. :foto:

Nu de clio weer thuis is, kan ik gaan beginnen met het motorblok. Het stationair-gebeuren was al redelijk afgesteld, maar nog niet helemaal top. De zoektocht naar het nog verborgen vermogen gaat van start. Gelijk maar weer nieuwe olie en dergelijke. De onderstaande koelslang ligt ook nog te wachten op montage;

[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... olant2.jpg[/img]
Donleben
Contacteer:

Dit is hoe de clio er nu bij staat. De skirts zijn nog niet gemonteerd ivm het weer, maar dat gaat nog wel komen.
Hier dus alsnog de beloofde foto's:

[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... 3_Pict0145[/img]
[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... 3_Pict0152[/img]
[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... 3_Pict0154[/img]
[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... 3_Pict0162[/img]
Rest van vernieuwde info volgt zo...
Donleben
Contacteer:

Veranderd:

- Koelsysteem ververst (ivm Samco)
- Bougies
- Verdeelkap
- Rotor
- Magnecor K85C bougiekabel
- Magnex RVS uitlaatsysteem

[img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... 3_Pict0155[/img]

Helaas zit het niet mee met het vermogen. De laatse tijd kreeg ik de indruk dat de clio steeds wat minder begon te lopen. Vanaf ongeveer 6500 toeren hield de auto wat meer in qua vermogen als hoe deze stond afgesteld. Stationair enzo loopt t wel beter, maar hij mist topvermogen. Laatst wilde ik eens kijken hoe hard de clio nu liep, maar deze kwam niet over de 205 heen. :s Waarschijnlijk wat te weinig vermogen om door te gaan.
Daarom was ik vandaag maar langs Hurricane geweest en daar even een ritje op de testbank gemaakt. Daar bleek het inderdaad dus al zo te zijn dat hij in de top wat mist.

In plaats van een stijging na 5500 toeren op hoe de chip is afgesteld, daalt hij juist. Het vermogen daalt vanaf de 6000 toeren met 8 pk op 6800 toeren en klimt dan weer omhoog tot dezelfde waarde bij 7200 toeren. Dit is dus weer tegenstrijding met hoe de auto is afgesteld. Daarin kun je duidelijk in de grafiek zijn dat er een stijging is. Tevens daalt het koppel van 5500 met totaal 20 Nm tot en met de 6700 waarna deze gelijk blijft tot het einde. :(
Ik heb geen grafiek bij de hand en later zal ik wat resultaten neerzetten. Door instellingen bij hen was dat niet goed gegaan.
Grafiek na het chippen: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... ct0029.jpg

Waar het vermogensprobleem aan ligt is niet duidelijk. (N) Eerst gaat de compressie gemeten worden en zal er een cilinderlekstest worden gedaan.

Mogelijke oorzaken:

- Vervuilde injectoren
- Brandstofpomp
- Slecht sensor(en) signaal
- Slechte ontsteking/bobine
- etc (suggesties welkom)

Omdat ik de sensoren wil gaan doormeten, vraag ik me af waar ze precies allemaal zitten en welke waarden deze dan moeten hebben.Van de Lamdasonde (0.1 V ~ 0.8 V bij stationair) en de TPS (0.12 V ~ 0.16 V bij stationair) weet ik dit. Maar graag hoor ik nog meer en andere waardes. Kan de computer van een clio ook nog bij de Dealer worden uitgelezen?

Suggesties om dingen te controleren of tips zijn welkom. Ben er klaar mee...
(ja, en geen 2 liter of turbo, maar bedoel dus voor dit probleem)
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

mooie foto's (Y)

Mooie bla geworden (Y)
Fastchip
Contacteer:

Suggesties om dingen te controleren of tips zijn welkom. Ben er klaar mee...

Het vermogensverlies kan een mechanische oorzaak hebben of de afstelling klopt niet meer. Doorgaans is de afstelling het gemakkelijkst te controleren.
Een goed startpunt is: laat een cylinder lekkage test uitvoeren, is dit in orde, laat dan een vermogensmeting doen met AFR meting om de afstelling te controleren.
Het is mogelijk dat de motor meer/minder lucht verpompt na de montage van een ander uitlaatsysteem.

Bougies/verdeelkap/kabels/brandstoffilter/benzinedruk moeten 100% in orde zijn.

Het lambda signaal en het TPS signaal zijn niet/nauwelijks van invloed op de max. power output.
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Erg nette foto's :worship:
speedline

Melvin let ff op de post van ŽfastchipŽ...

Dit voordat je dubbel werk laat uitvoeren...
Donleben
Contacteer:

speedline schreef:Melvin let ff op de post van ŽfastchipŽ...

Dit voordat je dubbel werk laat uitvoeren...
Die neem ik ook aan ja. (Y)

Volgende week laat ik de cilinderlektest en de compressie opnieuw meten. Ik denk dat ik dan weer wat meer info weet en dan weet ik ook waar ik aan toen ben. Dan is de basis duidelijk. Heb toch het vaag vermoeden dat het onderblok niet meer helemaal fris is. Mogelijk zal dat dan toch maar een 2-liter uitbreiding worden, waar ik financieel gezien helemaal niet op zit te wachten. Hopelijk gaat het wel een beetje meevallen.

Maar is een computer van een Clio nog uit te lezen bij de dealer en wat voor foutmeldingen zou je dan te horen kunnen krijgen? Hierbij doel ik niet op foutmeldingen van mijn Clio, maar in het algemeen. Tevens ben ik nog steeds benieuwd naar de meetwaardes van een aantal sensoren. Wordt gewoon nog ff afwachten dus....
Donleben
Contacteer:

Vandaag is er een cilinderlektest uitgevoerd en dat is goed gegaan. Daar is helemaal niets mis mee en geeft geen (noemenswaardige) verschillen. :) De compressie staat ook nog allemaal op 10 tot 10,4 en de lambdasonde doet zij werk ook goed. Dat is in ieder geval in orde en op naar de volgende stappen.

Na een gesprek met de monteur gaf hij nog twee dingen aan. Hij vond de compressie wat laag voor zo een motor en adviseerde om deze op ongeveer 11 te zetten.

De instellingen van de nokkenassen zijn volgens de opgegeven waardes gegaan van de 5502213. Maar hij adviseerde om wat minder klepoverlap te doen. Deze vond hij wel wat hoog en misschien dat het wat beter oppakt. Voor het rijcomfort zou het ook goed zijn omdat het blok minder kans heeft om te gaan bokken.

Alleen om de compressie te gaan veranderen moet wel de hele kop enzo er weer af en moet deze gevlakt gaan worden. Dat zal wel een klusje zijn. Voor het afstellen van de nokkenassen gaat er ook de enige tijd inzitten. (S)

Hoe zijn de nokkenassen makkelijk te verstellen van een clio? Elke keer de hele steun demonteren en dan proberen? Een open kap is er helaas niet voor een cli. Is het mogelijk om de zijkant deels open te vrezen en te monteren, zodat de tandwielen steeds stuk voor stuk versteld kunnen worden?

Graag hoor ik wat en ben op zich ook wel weer blij dat dat wel weer goed was...

Hier een voorbeeld van een 19 16v waar t wel makkelijk is:

[img]http://www.fastchip.nl/img/F7P_chrome.jpg[/img]
Menno

Compressie is al hoger dan standaard (as in: daar zit je probleem niet), maar 1 op 11 zou wel mogen.

Tja, en die kap: je kunt 'm natuurlijk verzagen, maar je moet wel een beetje gokken dat 't allemaal sterk genoeg blijft, 't is immers een soort van motorsteun.

De timing die die monteur voorstelt zorgt trouwens voor minder topvermogen, ik dacht dat je daar nou juist naar op zoek was?
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Wat ik vreemd vind is je Koppel-Kromme. Komt mij erg bekend voor. Een koppel als een Kameel. 2 bulten.

Wij hebben dit gehad met onze witte clio en daar lag het probleem geheel aan het luchtfilter. Dit was een open en dat was dus murf. Orgineel erop en voila. Koppel normaal en 24 PK terug(gemeten!).
Nu denk ik niet dat jou luchtfilter het probleem is, maar misschien wel aan je inlaatzijde iets niet goed.

Zal straks eens onze koppelkromme posten. Kun je zien wat wij hadden.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Donleben
Contacteer:

Ik weet ook nog niet hoe het nu komt dat er een dal is ontstaan tussen de 6000 en 7000 toeren. Beetje vreemd, want hij had het eerst nog niet. Ik heb gewoon het originele filterhuis met een vervanginsfilter van K&N en een de aanvoerbuis is verlegd naar mijn mistlamp. Daar zal het niet echt aan liggenlijkt mij. Misschien dat ik m van de week nog even ga reinigen. Ben wel benieuwd hoe die grafiek er uit zie. Als je hem wil posten graag.

Wat betreft die compressie is het nu standaard volgens mij. Naar mijn weten is dat 10 op 1. Hoeveel moet er dan ongeveer gevlakt gaan worden om op 11 uit te komen. Daar is volgens mij een formuletje voor.

Dat van zo een kap zit er waarschijnlijk niet in. Zal wel een lekker priegel werkje zijn om het steeds op de bank te moeten afstellen voor het beste resultaat.
PtrGte
Contacteer:

Michel S. schreef:Wat ik vreemd vind is je Koppel-Kromme. Komt mij erg bekend voor. Een koppel als een Kameel. 2 bulten.

Wij hebben dit gehad met onze witte clio en daar lag het probleem geheel aan het luchtfilter. Dit was een open en dat was dus murf. Orgineel erop en voila. Koppel normaal en 24 PK terug(gemeten!).
Nu denk ik niet dat jou luchtfilter het probleem is, maar misschien wel aan je inlaatzijde iets niet goed.

Zal straks eens onze koppelkromme posten. Kun je zien wat wij hadden.
bedoel je de bulten bij respectievelijk 4000/4500 en 6000 toeren??? als dat zo is dan klopt dat wel, mijn motor en die van Robclio16v hebben dat ook precies het zelfde...bij ongeveer 4250 een piek en bij 6000 een piek...(en de nokkenassen van Melvin, Rob en mij zijn ook identiek...

TENZIJ: mijn motor en die van Rob ook niet goed staan, maar dat betwijfel ik... :)
Donleben
Contacteer:

Donleben schreef: In plaats van een stijging na 5500 toeren op hoe de chip is afgesteld, daalt hij juist. Het vermogen daalt vanaf de 6000 toeren met 8 pk op 6800 toeren en klimt dan weer omhoog tot dezelfde waarde bij 7200 toeren. Dit is dus weer tegenstrijding met hoe de auto is afgesteld. Daarin kun je duidelijk in de grafiek zijn dat er een stijging is. Tevens daalt het koppel van 5500 met totaal 20 Nm tot en met de 6700 waarna deze gelijk blijft tot het einde. :(
Ik heb geen grafiek bij de hand en later zal ik wat resultaten neerzetten. Door instellingen bij hen was dat niet goed gegaan.
Grafiek na het chippen: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... ct0029.jpg
speedline

Het is misschien een idee om een rondje te rijden met de datalogger en XRD display... Eens ff kijken wat je ECU allemaal 'ziet' in bedrijf...

Ik ben onderandere benieuwd naar je MAP waarde over het gehele toerenbereik...
Laatst gewijzigd door speedline op wo 12 jan 2005 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Heb je misschien wat VE metingen van dat chiptune feestje?
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Dit is wat wij hadden. Een piek bij 2500 RPM(ongeveer dan) en 1 bij een toeren of 5000. Met de nieuwe software van de Gtech is het minder duidelijk, maar het geeft een goed beeld van wat ik bedoel met koppel als Kameel.

[img]http://members.home.nl/mclain/clio_tuui.jpg[/img]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
speedline

Menno schreef:Heb je misschien wat VE metingen van dat chiptune feestje?
Moet ik even bij Henk aankloppen...
Fastchip
Contacteer:

We hebben geen VE meting gedaan, maar daarvoor kun je ook naar de koppelkromme kijken mits de motor goed is afgesteld.
Wat betreft die compressie is het nu standaard volgens mij. Naar mijn weten is dat 10 op 1. Hoeveel moet er dan ongeveer gevlakt gaan worden om op 11 uit te komen. Daar is volgens mij een formuletje voor.
Tijdens een compressiemeting meet je de dynamische compressie op. Dit zegt niets over de statische compressieverhouding. Ik neem tenminste aan dat je het over de statische CR hebt. Het is dus goed mogelijk dat je statische CR al 11 of hoger is.
Als je statische CR nog steeds standaard 10 is dan behoor je met de standaard nokkenassen te rijden.
Als vuistregel geldt: Hoe wilder de nokkenas hoe hoger de statische CR moet zijn.

Overigens worden de begrippen CR en compressiedruk nog al eens door elkaar gehaald. Over het algemeen behoor je bij een standaard motor tussen de 1 ~ 7 Bar boven de CR als compressie einddruk te meten.
Waarbij het voor benzinemotoren zo meestal rond die 1~3 Bar boven de CR zit.
Voor een standaard 16V zul je dus minimaal 10 + 1 = 11 bar als compressie druk moeten meten.

Je koppelkromme verloop ziet er overigens prima uit voor een 16V.

Hersenmassa is omgekeerd evenredig aan de massa van de toegepaste turbo
Laatst gewijzigd door Fastchip op do 13 jan 2005 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
PtrGte
Contacteer:

Fastchip schreef:We hebben geen VE meting gedaan, maar daarvoor kun je ook naar de koppelkromme kijken mits de motor goed is afgesteld.
Tijdens een compressiemeting meet je de dynamische compressie op. Dit zegt niets over de statische compressieverhouding. Ik neem tenminste aan dat je het over de statische CR hebt. Het is dus goed mogelijk dat je statische CR al 11 of hoger is.
Als je statische CR nog steeds standaard 10 is dan behoor je met de standaard nokkenassen te rijden.
Als vuistregel geldt: Hoe wilder de nokkenas hoe hoger de statische CR moet zijn.

Donleben schreef:
2. Mijn hoogste vermogen tegen een gechipte goede 16v zonder aanpassingen .

dit was dus met standaard nokkenassen...toen was er dus al iets mis...met de nokkenassen is het iets beter geworden...

zie blz 10 [img]http://home.quicknet.nl/qn/prive/hj.bos ... ct0029.jpg[/img]

maar die lektest was goed uitgevoerd zeg je???

Hersenmassa is omgekeerd evenredig aan de massa van de toegepaste turbo
:lol: :lol: :lol:
PtrGte
Contacteer:

Damn nog maar een reply...

dit is toch ook wel vaag...

PRECIES dezelfde koppelkromme...alleen op hoge toeren blijft ie doorgaan...

zou dit dus het effect van williams nokkenassen en meganekleppen in een 1800 16v zijn????????????????

kvind het maar een vreemde vogel, die motor van Melvin...
Menno

Fastchip schreef:We hebben geen VE meting gedaan, maar daarvoor kun je ook naar de koppelkromme kijken mits de motor goed is afgesteld.
Je hoeft er ook geen speciale meting voor te doen, uit de dingetjes die je normaalgesproken meet, haal je 'm zo te voorschijn.

Dat ie evenredig is met koppelkromme is wel zo, als er geen probleem geweest was:

Om 't nodige koppel te krijgen moet je 2 dingen doen:
- een hoop mengsel naar binnen fietsen
- daar iets zinnigs mee doen.

Dit motortje creeert blijkbaar nogal weinig koppel in bepaalde gebieden. Grote vraag is natuurlijk: zit 't in punt 1 (rare nokkenastiming, verstopte inlaat, uitlaat, rare kanalen in de kop, etc. etc. verzin maar) of 2 (te lage compressie, slechte ontstekingstiming, mismaakte verbrandingskamer, etc etc,verzin maar). Vandaar dat ik wel nieuwsgierig was of je iets raars gezien had aan de vulling van 't torretje.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Ik heb voor de aardigheid(ben best een aardig persoon hoor :lol: ) even een run gepakt van die clio waar het luchtfilter het probleem was, en een run van een fatsoenlijk lopende clio. Als je het koppelverloop bekijkt zie je dat die heel erg soepel verloopt bij de zwarte grafiek. Hij komt op en gaat op een gegeven moment weer. Niks van vreemde dingen ertussen in ofzo.
Bekijk je de rode zie je ongeveer wat jullie hebben. Hij komt op, valt dan weer af en komt dan weer door.
Vind het persoonlijk best raar uitzien. Aan de andere kant zegt "Fast Chip" dat het koppelverloop er niet raar uitziet voor een 16V torretje. En in deze man heb ik vertrouwen. Dus is even een dubieuze kwestie voor mijn brein. Denk dat ik een nachtje erover ga slapen. Wordt ik morgen wakker als 25 jarige en zal dan ook weer een jaar wijzer zijn. Dus daar kom ik op terug.
Hier is de grafiek wat ik bedoelde:

[img]http://members.home.nl/mclain/verschil.jpg[/img]
Donleben
Contacteer:

Na een aantal weken balen en niets te hebben gedaan aan de clio, heb ik de boel toch maar weer opgepakt.
Het probleem met het inhouden van het vermogen in de hoogste toeren is nu opgelost. :D

Het was alleen een kwestie van de aanvoerbuis van het luchtfilter verwijderen. Deze buis liep vanaf
mijn subframe zeg maar naar het gat naats mijn mistlamp. Deze verwijderd en klaar :worship:

De buis zoog waarschijnlijk wat vacuum, waardoor er minder lucht in het motortje kon. De flexibele buis was
van dat grijze alluminium-met-ijzerdraad van een bouwmarkt vandaan. Geen aanrader dus...
antoine
Car: Renault Clio III RS

Goedkoop is duurkoop was het toch?
Iig goed dat dat probleem weer verholpen is.
Donleben
Contacteer:

Misschien moet ik dan toch maar een keer gaan voor een andere buis. Dit spul is dus te dun en zeker
niet aan te raden. Goedkoop is idd duurkoop. (N)

Net trouwens even een nieuwe onderstaande bobine met ontstekingsmodule gehaald.
Misschien dat ie dan nog wat beter gaat lopen. Onderweg nog wel even de 220 aangetikt.
Ben blij dat ie weer goed loopt in de hogere toeren. :D

[img]http://www.havam.nl/artpic/1990351.jpg[/img]
speedline

Donleben schreef:Na een aantal weken balen en niets te hebben gedaan aan de clio, heb ik de boel toch maar weer opgepakt.
Het probleem met het inhouden van het vermogen in de hoogste toeren is nu opgelost. :D

Het was alleen een kwestie van de aanvoerbuis van het luchtfilter verwijderen. Deze buis liep vanaf
mijn subframe zeg maar naar het gat naats mijn mistlamp. Deze verwijderd en klaar :worship:

De buis zoog waarschijnlijk wat vacuum, waardoor er minder lucht in het motortje kon. De flexibele buis was
van dat grijze alluminium-met-ijzerdraad van een bouwmarkt vandaan. Geen aanrader dus...
Grappig, met Henk Dijkstra van Fastchip een zelfde storing gehad. Alleen nu trok de motor niet meer vanaf 3000min-1. Een vernauwde aanzuigbuis liet de MAP waarde teruglopen naar onder de 400MBar.

Aanzuigbuis verwijderd en voila knallen...

Btw machtig snel diagnose gesteld met Henk's (Fastchip) diagnose speeltje... :worship:
Marcel B.

Leuk spul ja 8)
canonballman

Was toch ook eens iemand hier die een open luchtfilter 'vakkundig' had laten monteren op een beurs oid. Had die 'monteur' de gebruiksaanwijzing in het filter laten zitten bij het monteren. Heeft ook even geduurt voordat dat gevonden was.

Ach ja, dit soort mankementen vergeet je je leven niet meer als je er zo lang naar gezocht hebt om het op te lossen.

Ik had ook nooit durven denken dat zon platte slang zon problemen kan veroorzaken (VANAF 3000 tpm).
Aan de andere kant: met een origineel filterhuis is dat wel de ENIGE slang waardoor er lucht naar binnen kan.
Marcel B.

Ik heb ook zo'n flexibele slang, maar nergens last van...
Donleben
Contacteer:

Ik ben net terug van het ophalen van een geheel compleet origineel Williams blok! :smoke:

De rest gaat nog volgen aan info! 8)
Thierry

Goed bezig (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Goed bezig Melvin! Gelijk maar om laten keuren op kenteken naar een echte Williams zeker? ;)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Plaats reactie