stond vandaag ook een stukje over in de krant hier, wel erg gaaf dat ie nog eens de kans heeft gekregen om weer in een F1 te rijden. zijn tijden waren helemaal zo slecht nog niet ook
- F1-wereldkampioen Renault presenteert op 24 januari 2007 de R27, de auto voor 2007. De launch heeft plaats in Amsterdam, waar titelsponsor ING gevestigd is.
Max Mosley en zijn favoriete bezigheid. Reglementswijzigingen. Vandaag maakte de FIA World Motor Sport Council haar plannen en voorstellen tot aan 2012 bekend. Gisteren nog sprak Max Mosley lang en uitvoerig over ideeën over de toekomst van de Formule 1. Vandaag maakte de FIA de eerste dienstregeling omtrent de toekomst en de reglementen voor de koningsklasse bekend waarvan in 2012 de laatste voorstellen gerealiseerd moeten zijn.
Op basis van afspraken tussen de GPMA en de FIA zullen de regels en voorschriften de komende vijf jaar, maar ook de jaren daarna, aan drastische wijzigingen onderhevig zijn. Doelstelling van de wijzigingen is om relevante technologieën voor de auto-industrie te bewerkstelligen en, uiteraard, kosten te besparen. Gelijktijdig moet echter ook het imago en de spanning van de Formule 1 verbeterd worden. De volgende punten zullen tijdens een bespreking met de GPMA op tafel komen en worden bediscussieerd.
2008. Daar waar de reglementen voor het seizoen 2007 reeds zijn vastgesteld, is het voorstel om voor 2008 de volgende reglementswijzigingen vast te leggen. Een uitbreiding omtrent het gebruik van aërodynamische hulpmiddelen (Bargeboards, winglets en de zogenaamde schoorstenen) moet aan banden worden gelegd. Mogelijk wordt in 2008 de CDG achtervleugel ingevoerd. Bovendien, zo luidt het voorstel, moet het gebruik van windtunnels beperkt worden. De motoren blijven bevroren, dus mogen niet worden aangepast.
2009. Het invoeren van hybride technologie door het terugwinnen van energie ontstaan door het remmen en 50% minder downforce op de autos. Wijzigingen aan de aërodynamica om meer inhaalacties mogelijk te maken. Ook in 2009 blijven de motoren bevroren. Tevens bestaat de mogelijkheid dat er toekomstig motoren moeten worden gebouwd die vier races moeten kunnen meegaan. Het reglement voor 2009 moet vòòr 31 december 2006 worden geaccordeerd.
2010. Invoering van het terugwinnen van energie uit het koel en uitlaatsysteem van de Formule 1 bolide. Ook standaard aërodynamica, of nieuwe voorschriften die relevante ontwikkelingen betreffende de aërodynamische eigenschappen van een straat auto benaderen, maken deel uit van de wijzigingen.
2011. Mogelijk worden in dit jaar de longlife motoren, die het vier races moeten uithouden, ingevoerd. Ook de terugkeer van de turbo kan in dit jaar plaatsvinden. Op brandstof gebied staan enkele wijzigingen op stapel. Een begrenzing op het brandstof gebruik en directe brandstofinspuiting horen tot de mogelijkheden. Het motorvermogen moet worden teruggebracht naar ongeveer 15000 rpm. Bovendien moet er een chassis komen dat nog minder downforce genereert en wil men de aandacht verleggen naar meer bochten performance. Aanpassingen aan het chassis, ophanging, remmen en het vrij gebruik van elektronica moeten de bolides energie efficiënter maken. Ook het gebruik van vrije coureurshulpjes moet mogelijk zijn.
2012. Boven de genomen maatregelen betreffende de motoren kunnen mogelijk nieuwe, belangrijke technologieën worden ingevoerd waaraan tot heden nog niet aan is gedacht. Alle technologieën moeten voor de teams tegen een betaalbare prijs ter beschikking staan.
hybride technologie??? straks moeten ze ook nog op bio-brandstof kunnen rijden zeker
Minder downforce zie ik staan... maar aan het eind staat dat ze meer bochten performance willen, kan aan mij liggen hoor... maar dat spreekt elkaar een beetje tegen
Fisichella zegt echter geen twijfels te kennen: ,,Ik heb alle vertrouwen. ,,Ik zal er alles aan doen om Alonso te imiteren en de derde opeenvolgende wereldtitel in de wacht te slepen. Voor coureurs en constructeurs!
hahahahaha zal die toch moeten zorgen dat die sneller is dan zijn teammaat
Kon wel een een heel leuk nieuw seizoen gaan worden, veel verandering van coureurs, schumacher die niet meer mee doet en ze zullen wel weer wat nieuwe regels uit de mouw gaan schudden!
weet niet, vind t toch een rare 'winter'...voor t eerst in jaren, vind ik het niet echt interessant om de F1 te volgen. Wel leuk, maar anders...heb geen idee op wie ik moet letten, nu MS ermee gestopt is