Giovanni schreef:Is er iemand die ma kan vertellen of aan de oliepomp van een gtt ook een "overdrukventiel" staat?
Ik dacht mij te herinneren dat ik daar ergens onderaan een klep zag?
Want ik rij nu al een paar weken rond met een oliedruk die maar niet zakt.
Volgens mij stond de wijzer bij stationair toerental tot net onder de 1 bar bij mooi warme olie.
Tuurlijk, bij koude start klom het wijzertje helemaal bovenaan maar na 10km rijden zag je al aardig wat beweging in het standaard oliedrukmetertje.
Sinds ik de motor heropgebouwd heb dus niet meer.
Ik krijg de teller niet onder de 3 bar.
En bij het minste tikje op het gaspedaal springt de wijzer terug helemaal verticaal.
Na het monteren van een mocal oliekoeler met ingebouwde thermostaat nog steeds zelfde probleem.
5w30 competition elf erin, nog altijd het zelfde...
Andere tellerbak, want misschien was de teller zelf stuk, nope, terug 3 bar.
De zender is ondertussen ook al vernieuwd dus volgens mij steekt de pomp ergens teveel.
Iemand?
Want zolang ik die olie niet op temperatuur krijg, of toch aan een normale druk durf ik de turbo niet echt te gebruikten, want continu zo een hoge oliedruk kan toch niet goed zijn voor de keerringen?
Thanks!
Klopt wat je zegt. Of je het metertje moet vertrouwen is ook al zoiets, maar op je oliepomp zit een plunjer die de druk regelt. Als die vastzit loopt ie inderdaad erg hoog met de gevolgen vandien.
Of je meet eerst eens hoe hoog je druk exact is met een goede drukmeter (6 bar bij koude motor kán nog wel hoor) of je controleert meteen of die plunjer gangbaar en onbeschadigd is aan de pomp.
Mijn motor is ook eens in de soep gelopen door een defecte plunjer.