ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Erix
Contacteer:

@Bart: Zoals ik je nu begrijp speelt je composetje nu full-range. Dit is een beetje zonde voor het eindresultaat. Waarom zou je je composetje zo mishandelen met lage frequenties als je een subwoofer hebt. Zo'n composetje zal nooit ver inder de 100Hz komen, hiervoor is ie gewoon te braaf (kan niet genoeg lucht verplaatsen). Het composetje zal dus geen enkele bijdrage leveren in het laag gebied. Laat je je composetje echter toch in dit gebied meespelen dan zal de basunit van het setje extreme uitslagen gaan maken met de vervorming en eventuele beschadigigen als gevolg. Wanneer je nu je setje vervangt door een 16.5cm setje schuif je dit probleem alleen een paar Hz verder op. Deze verschuiving kan precies genoeg zijn voor je huidige wens daar durf ik niets over te zeggen aangezien dit van veel factoren afhangt. Beste oplossing is om je composet gewoon van de lage frequenties te ontlasten. De beste methode hiervoor is een actief highpass filter te gebruiken. Misschien biedt je radio ofzo deze functionaliteit. Anders kun je een klein actief filtertje kopen, hoeft niet zo duur te zijn. De tweede mogelijkheid is om een passief filter te gebruiken. Hierbij is ht eerste orde hp-filter het goedkoopst en eenvoudigst (De condensator in serie).

Ik raad je aan om actief te filteren ergens tussen de 80 en 140 Hz (ligt beetje aan je eigen smaak). Passief filteren heeft het nadeel dat het impendantie verloop van je composetje beinvloed wordt. Deze veranderd namelijk doordat er een onderdeel in de stroomkring wordt toegevoed (de condensator). Hierop is het originele filter niet berekend waardoor het geluidsbeeld ietswat zal veranderen. Mocht je toch voor de condensator gaan dan is hier de formule om de capaciteit van de condensator te berekenen.

0.159/(C x Rh) = F

C = Condensator waarde in Fahrads
Rh = Nominale impendantie van de luidsprekerunit
F = Scheidingsfrequentie

Let wel op dat de frequentie die je hier kist de start van de slope (afbuiging) is. Vanaf hier zal per octaaf het signaal met 6dB worden onderdrukt. De demping in de buurt van je gekozen punt zal dus nihiel zijn. Neem de scheidingsfrequentie dus wat hoger dan je eigenlijke keuze.
Erix
Contacteer:

Riël schreef:
Erix schreef: @Riel & Dtune_Stefan » geluidsdruk (dB) heeft geen direct verband met elektrisch vermogen (Watt) en dus al helemaal niet met Watt/m2.

Enorm verhaal
Waar lees jij Elektrisch vermogen in mijn verhaal? Elke keer zo erop ... tjeez. Ik ken mijn natuurkunde ook wel.

En het heeft wel degelijk te maken met watt/m2.
Je slaat de plank mis door te vergelijken op verschillende afstanden, daar verschilt ook de POWER op een vierkante meter.

Je oor hoort vanaf 0.0000000000001 watt/m2 tot 1watt/m2 (pijn). De dB is om hier wat handigheid in te creeren.

En ik zeg, verdubbel je je bron, je vermogen, je hoeveelheid watt/m2, whatever, prop je er 3Db bij, kom jij met een lijstje van een of andere speaker die volgens een referentiewaarde speelt, op dubbel vermogen +3dB. Ja, duh :)
Beetje jammer dat je jezelf zo persoonlijk aangevallen voelt. Is op zich niet mijn probleem, maar was ook zeker niet mijn bedoeling als dat zo overgekomen is.

Ja je hebt gelijk dat de eenheid Bell een verhoudingswaarde beschrijft die afkomstig is van een hoeveelheid energier per seconde per vierkante meter. Dit neemt echter niet weg dat ik het erg gevaarlijk vind om dat zo eventjes tussendoor te zeggen als er gesproken wordt over de belastbaarheid van luidsperkerunits en het uitgangsvermogen van versterkers. Bij beide gevallen gaat het om een hoeveelheid energie per seconde (Joule/sec) toch is het zoeken naar de link tussen beide wattage's erg ver zoeken (ja hij is er wel ja).

Verder sla ik niet op planken... dus dat ik een plank niet raak weet ik, is ook helemaal niet de bedoeling. Maar jij mag mij wel uitleggen welke plank jij bedoelt Riël.
TheFinz

ow, gasten wil niet in jullie "discussie" inbreken maar had ook nog een vraagje op ice gebied.

Mag zaterdag mijn Megane Coupe ophalen :D :D , en ga er qua geluid op achteruit :( . Had in mij clio een setje ovale hoedenplankspeakers zitten en dat klonk heel best, genoeg bas voor mij!

Nu komt er in de coupe gewoon weer dezelfde radio, maar daar zitten nu nog de standaard speakers in. Dus compo voor met 16,5 cm in de deur, en 13 cm in de vaste hoedenplank.

Nu vrees ik dus dat ik basweergave ga inleveren... :(

Dus heb ik 2 opties (tenzij jullie er meer zien)

1- ik vervang de composet voor met een Helix of GZ oid 8) . compo setje (moet ik wel weten wat er past in de deuren van de coupe qua diepte) en vervang achter de 13 cm's met of een kickbaswoofer van GZ met een tweetersetje van caliber (heb ik nog liggen) of een coaxiaal speaker van Helix.

Twijfelgeval: evenaar ik hier de basweergave van mijn ovale 6x9" speakers in de clio mee?

2- ik laat de standaard speakers zitten en zet een actieve sub of passieve met versterker (budget neigt naar het eerste) in de achterbak (waar al niet teveel ruimte is)

Twijfelgeval: Kan ik een sub in de afgesloten kofferbak zetten en heb ik daar dan nog nut van, omdat de kofferbak minimaal in contact staat met de rest van de auto, of moet ik dan de 13 cm speakers uit de hoedenplank verwijderen zodat er toch verbinding ontstaat? (dan kan ik daar evt nog setje tweeters in zetten voor toch wat geluid van achter) maar dan ben ik bang dat ik geruis van de banden ook ga horen (in de clio produceerde dit aanzienlijk harder geluid als ik zonder hoedenplank reed)

En zorgt de sub niet voor onwijs veel vervorming op de 13 cm speakers als ik die laat zitten? ivm luchtdrukopbouw in de kofferbak?

Het budget is ook aardig beperkt, meer als 200 euri kan ik er niet uitpersen denk ik. iemand suggesties (of 2e hands tips?)

thanks! (~)
bartuitlauwe
Contacteer:

@ Erix

Mijn versterker heeft wel de optie om actief high pass filter in te schakelen, dit heb ik dan ook gedaan. (composetje speelt dus niet meer full-range)

Maar hij vervormt dus nog steeds een beetje.
Denk dat ik het binnenkort maar eens met een condensator ga proberen.

Thanks.
Erix
Contacteer:

@Bart:: Condensator niet doen... zonde van je €€€. Dit zal niets helpen. Aangezien je al high-pass filter gebruikt wordt je composetje te zwaar belast of teveel van je amp gevraagd. Echter dit laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ander composetje is dan uiteindelijk de enige overgebleven optie. Beste kun je proberen bij iemand eventjes een composetje te lenen of vragen of je er 1 mag uitproberen voordat je hem daadwerkelijk koopt (beetje winkel vindt dit geen probleem).
Erix
Contacteer:

@TheFinz:: Bij selectie van luidsprekers ga ik geen keuze voor je maken. Kan je wel helpen bij het uitleggen van bepaalde zaken als je dat graag wilt. Persoonlijk zou ik de keuze voor een kickbass woofertje niet nemen.

Een kickbass is een woofer met een kleine XMaxx en een lichte conus. Deze speaker geeft een boost ergens in de buurt van 100Hz. Voor je beleving van het geluid lijkt het ofdat deze speaker dan een bassweergave heeft doordat je onbewust zogenaamde phantom-frequenties gaat 'horen'. In feite hoor je eigenlijk niets maar je denkt dat het er is. Je houdt jezelf dus een beetje voor de gek. Het geeft een beetje hetzelfde principe als wanneer je iemand aan de telefoon hebt met een erg lage stem. Je hoort zijn diepte maar toch geeft de telefoon geen signalen lager dan 300Hz weer, je verzint ze erbij. Wanneer je gewoon naar de top40 ofzo luisterd op de radio met zo'n kickbass luidsprekerunit zul je weinig merken. Zet je echter een CD op met een groot frequentie bereik (waar sfeer gecreëerd wordt met subsonische geluiden bijv) merk je al snel dat je iets mist in de laag weergave, zeker als je dezelfde cd ooit een keer hebt gehoord met een subwoofer.

In principe kun je best een subwoofer in een gesloten kofferbak leggen. De golflengte van de signalen die de subwoofer produceert zijn dusdanig lang dat ze niet echt geabsorbeerd worden. Natuurlijk heb je wel iets van verlies maar met een beetje meer power is dat zeker wel te compenseren. Twee gaten in je hoedenplank maken ofzo om meer bassen te verkrijgen is niet de oplossing... Deze gaten zullen dan als Holmz-resonatoren werken (bassreflex poorten). In zo'n kofferbak is het resultaat erg onvoorspelbaar, met een beetje pech dooft je hele geluid zo'n beetje uit waar je niet echt blij mee bent waarschijnlijk.

Je 13cm speakertjes moet je eigenlijk wel beschermen tegen de drukgolven van de subwoofer EN ze hebben eigenlijk sowieso een bepaalde tegendruk nodig achter de conus. Simpelste manier zijn van die ABS-kapjes van Visaton. Schroef je gewoon achter je speaker en klaar.
Stefan S.

@TheFinz, wellicht verstandig om deze vraag ook te stellen op de http://www.meganécoupé.nl, daar hebben genoeg mensen een dikke install in hun megané coupé :wink:
Riël
Über-Spammer

Hier bij de Media Markt, in de aanbieding een RF Subwoofer, 12", 150W-300W, 119 euro inclusief kist. Volgens mij wel strak geprijsd, of niet?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefan S.

Das zeker niet duur.
TheFinz

@erix, die kickbass woofertjes zitten ook in de compo sets van gz...maar klinkt als een moeilijk maar plausibel verhaal...vraag me alleen af hoe dat klinkt maar daar is achter te komen..

Gebruiken al de merken deze techniek om de prestatie op t krikken omdat er gewoon niet meer in zit met die inbouwmaat?

@dtune, been there posted it! (olijnsma is daar ook wel actief geloof ik)

@ Riel RF= Rockford fosgate? wat voor amp heb je nodig om zowiets goed aan te kunnen sturen (bear in mind dat mijn budget erg aan de lage kant is... :( )

Thanks 4 replies guys keep em coming!
Riël
Über-Spammer

RF klinkt al aardig met een mindere amp, is mijn ervaring. Op een magnat ging die sub als een halve dolle :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

TheFinz schreef:
@dtune, been there posted it! (olijnsma is daar ook wel actief geloof ik)

!

Klopt, alleen vanwege chronisch tijdtekort, ben ik niet super actief daaro.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Stefan S.

Iemand nog een leuke versterker kopen, deze kost maar 3300 euro :D :
[img]http://mb-caraudio.nl/catalog/images/humanreign4.gif[/img]
Is te koop bij: mb-caraudio
TheFinz

neem zo'n RF Subje waar riel het over heeft, hoeveel vermogen moet je daar nou instoppen?
Stefan S.

TheFinz schreef:neem zo'n RF Subje waar riel het over heeft, hoeveel vermogen moet je daar nou instoppen?
minder dan 100W rms zou ik niet doen, dus 100W rms of meer zou ik aanbevelen.
Anonymous

dtune_stefan schreef:
TheFinz schreef:neem zo'n RF Subje waar riel het over heeft, hoeveel vermogen moet je daar nou instoppen?
minder dan 100W rms zou ik niet doen, dus 100W rms of meer zou ik aanbevelen.
Je kan er bij RF meer in duwen dan ze aangeven.
Erix
Contacteer:

@TheFinz:: Klopt dat bijna alle speakers met een klein conus oppervlak deze techniek gebruiken. Om een beetje rendement in het bassgebied te verkrijgen moet je een bepaalde hoeveelheid lucht kunnen verplaatsen. Met zo'n klein conus oppervlak wordt dat gewoon erg lastig omdat je dan een enorme lange slag moet maken met alle gevolgen van dien. Hoe het klinkt?! ligt beetje aan de kwaliteit, als deze fatsoenlijk is zul je het waarschijnlijk niet eens zo echt merken zolang je hetzelfde nummer niet hoort op een setje wat die frequenties wel weergeeft. Er zijn wel speakerunits die laag kunnen komen met een klein conus oppervlak zoals bijvoorbeeld de TM-serie van P.Audio maar daar is de prijs dan ook weer gelijk na....
Stefan S.

Ik ga een nieuwe subwoofer kopen en zit te twijfelen tussen de volgende merken/modellen:

- 10" Ground Zero Uranium subwoofer
- 11" Focal Utopia 27 WX
- 10" JL audio, 10W3 of 10W6
- 10" Audio-System X-Woofer

Het is lastig om ze allemaal te beluisteren, dan moet ik nl. heel nederland door, dus enkele meningen die ook onderbouwd zijn, zijn erg welkom :) Als je zelf nog een goede SQ(L) subwoofers weet tot +/-300 euro, hoor ik het ook graag :D
Anonymous

dtune_stefan schreef:Ik ga een nieuwe subwoofer kopen en zit te twijfelen tussen de volgende merken/modellen:

- 11" Focal Utopia 27 WX

Het is lastig om ze allemaal te beluisteren, dan moet ik nl. heel nederland door, dus enkele meningen die ook onderbouwd zijn, zijn erg welkom :) Als je zelf nog een goede SQ(L) subwoofers weet tot +/-300 euro, hoor ik het ook graag :D
IK dacht dat jij het zo goed wist......... GZ toch ;) :lol:

En je moet echt zelf luisteren hoor....... smaken verschillen nu eenmaal.
Stefan S.

Hmmm ik was er al bang voor, maar ja dan is het nog moeilijk, elke zaak heeft er weer een andere amp op aangesloten :D . Na veel lezen en veel gepraat, denk ik toch wel dat Focal en JL-audio het meest in de richting komen met mijn voorkeur.
Anonymous

dtune_stefan schreef:Hmmm ik was er al bang voor, maar ja dan is het nog moeilijk, elke zaak heeft er weer een andere amp op aangesloten :D . Na veel lezen en veel gepraat, denk ik toch wel dat Focal en JL-audio het meest in de richting komen met mijn voorkeur.
AMP moet je buiten beschouwing laten. Als het ding maar flink uit kan sturen en de filters alles maal hetzelfde staan is er weinig verschil.....
Stefan S.

Matthijs schreef:
dtune_stefan schreef:Ik ga een nieuwe subwoofer kopen en zit te twijfelen tussen de volgende merken/modellen:

- 11" Focal Utopia 27 WX

Je hebt altijd veel praatjes hier, maar welke van de vier zou jij kiezen en waarom, daar ben ik wel erg benieuwd naar :D :wink:
Stefan S.

Matthijs schreef:
dtune_stefan schreef:Hmmm ik was er al bang voor, maar ja dan is het nog moeilijk, elke zaak heeft er weer een andere amp op aangesloten :D . Na veel lezen en veel gepraat, denk ik toch wel dat Focal en JL-audio het meest in de richting komen met mijn voorkeur.
AMP moet je buiten beschouwing laten. Als het ding maar flink uit kan sturen en de filters alles maal hetzelfde staan is er weinig verschil.....
Joh, dat ga je niet menen. Je gelooft toch niet dat de filters van alle merken versterkers hetzelfde zijn. No offence, maar hier sla je wel gigantisch de spijkers mis. Dan kunnen we beter allemaal een Lanzar amp kopen, want vermogen heeft dat ding wel :D
Anonymous

dtune_stefan schreef:
Matthijs schreef:

- 11" Focal Utopia 27 WX

Je hebt altijd veel praatjes hier, maar welke van de vier zou jij kiezen en waarom, daar ben ik wel erg benieuwd naar :D :wink:
Dat zijn geen praatjes...... Cu when my install is playing some sound :D

IK zoek het helemaal niet in die hoek...... teveel blink blink voor mij. Maar ik zou voor JL gaan. Welke moet je even kijken wat handig is qua Ohmage en Dubbelspoels of niet.
Stefan S.

Blink Blink???? :lol: :lol: :lol:
Anonymous

dtune_stefan schreef:Blink Blink???? :lol: :lol: :lol:
Ja....... spul waar iedereen mee rijdt ;)
Ferdy
Über-Spammer

hoe is de ervaring met Lanzar dan ?
dat het ding vermogen heeft, dat wist ik al,
maar verder ?
Ollie

Ferdy, kijk eens voor Crunch op de Duitse eBay :wink:
Anonymous

The Crunch is ook wel gaaf spul eigenlijk. Vroeger iemand een geweest die een 15" sub +2 basbuizen en een Sherwood versterker in zijn clio grijskenteken had liggen...... dat ging er hard en laag idd :P
Stefan S.

Matthijs schreef:
Lijkt me niet dat iedereen met een Focal Utopia subwoofer rijdt van 539 euro :wink: :p
Stefan S.

Matthijs schreef:The Crunch is ook wel gaaf spul eigenlijk. Vroeger iemand een geweest die een 15" sub +2 basbuizen en een Sherwood versterker in zijn clio grijskenteken had liggen...... dat ging er hard en laag idd :P
Ik hoor zeker veel goede verhalen over Crunch V4300, deze:
[img]http://mb-caraudio.nl/catalog/images/v4300.gif[/img]
Ollie

Die Drive Series zijn altijd al vet geweest, zowel optisch alsook vermogenstechnisch en prijstechnisch (Y) Maar ook de subs en speakers zijn dik ok :D
Anonymous

dtune_stefan schreef:
Matthijs schreef:
Lijkt me niet dat iedereen met een Focal Utopia subwoofer rijdt van 539 euro :wink: :p
Iig altijd meer dan waar ik mee rij :D :p
Ferdy
Über-Spammer

Stefan S.

Ik vind Audiobahn er ook wel lekker uitzien:
[img]http://mb-caraudio.nl/catalog/images/a435hct.jpg[/img]
Plaats reactie