[DoubleYou] Express GT Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Rudo schreef:Als ik het goed gelezen heb gaat er bij jou een lampje branden van je koelvloeistof?
Dat klopt inderdaad, ik had juist gehoord dat dit door de thermostaat kon komen. Waar zou het dan wel door komen, dan los ik dat op. De temperatuurmeter blijft namelijk wel op zijn gewone stand staan, en ik weet niet hoe snel de motor normaal warm wordt maar dat is naar mijn idee ook het normale traject.
catrinus schreef:Daar gaat het toch niet over? Jij vraagt of je een tank 2e hands mag kopen. En dat mag.
Ja, oke, klopt. Maar aangezien ik een hele set nodig heb is het misschien toch handiger een complete set bij het bedrijf te kopen. Tenzij morgen, als ik even er naar toe ga voor een betere offerte, anders blijkt.
Riël
Über-Spammer

Draai er eens een andere sensor in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Joost ik snap je ff niet, je hebt je expres met een GTT blok, en je hebt een expres met een complete gas installatie, 1+1=2 bouw je Gtt blok in je andere expres en je bent klaar??

Gr.Frits
Riël
Über-Spammer

Ook mijn idee ;)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Draai er eens een andere sensor in.
Ik denk niet dat dat het is, want als het lampje aan gaat (ik stond eens voor een stoplicht) vallen de toeren ook compleet naar beneden en heeft de motor (ineens, plotsklaps) veel meer moeite met draaien. Ik neem aan dat een sensor alleen uitleest en niet aanstuurt. De thermostaat stuurt wel wat aan. What can it be?
Frits schreef:Joost ik snap je ff niet, je hebt je expres met een GTT blok, en je hebt een expres met een complete gas installatie, 1+1=2 bouw je Gtt blok in je andere expres en je bent klaar??
Ik kan wel een GTT motor in die andere express doen, maar die carosserie is niet in zulke beste staat (niet dat de carosserie veel roest heeft enzo, maar die van de gtt express is gewoon beter, en ook mooier). En zoals ik het nu doe is het ook goedkoper dan een tweede express gtt te maken. En al helemaal als ik van 2 auto's 1 maak. De gasinstall van de ene auto naar de andere overhevelen is niet toegestaan.

't komt wel goed, heb vandaag de offerte gekregen. Komt een lekker grote tank in (à 120 liter, 96 effectief).

Maar ik kwam ook (alweer) wat problemen tegen. Bij 1000 - 1200 toeren maakt de dynamo (of iets bij de dynamo) een nogal erg snerpend geluid. Ik denk dat de dynamo een beetje aan het eind van zijn leven is, kan dat?

En wanneer ben je normaal toe aan het vervangen van de distririem, als je wat van dat witte spul ziet in plaats van het zwarte?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Maar ik kwam ook (alweer) wat problemen tegen. Bij 1000 - 1200 toeren maakt de dynamo (of iets bij de dynamo) een nogal erg snerpend geluid. Ik denk dat de dynamo een beetje aan het eind van zijn leven is, kan dat?

En wanneer ben je normaal toe aan het vervangen van de distririem, als je wat van dat witte spul ziet in plaats van het zwarte?
Allemaal moeilijke gedachten...

Een distririem heeft de gtt niet, is v-snaar. En die heb ik vandaag vervangen (10 minuten). En nu maakt hij geen snerpend geluid meer. Ik had voor dynamo en distririem 300 plus 200 op m'n begroting staan, dat is nu vervangen door 12,50 voor die v-snaar :)

Da's een mooi voordeeltje :D

Next thing to do:
- 5 versnellingsbak in lpg-auto zetten
- indien bovenstaand te lastig / niet te doen (veerpoten wilden ook al niet los): gtt naar lpg-installbedrijf brengen :p

Nieuwe sensor voor koelvloeistoflampje is trouwens besteld.
Vos

Joost (DoubleYou) schreef:Een distririem heeft de gtt niet, is v-snaar.
GTT heeft toch een ketting?????!!!
Clio 16v.....
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Klopt, maar ik verwarde de v-snaar met de vorige express (die diesel). Die heeft op dezelfde plek als de gtt, en in dezelfde vorm (zoiets) de distributieriem zitten. En op die plaats zit bij de gtt dus de v-snaar.

Snap je nu waarom ik het verwarde?
Riël
Über-Spammer

Joost (DoubleYou) schreef:
Riël schreef:Draai er eens een andere sensor in.
Ik denk niet dat dat het is, want als het lampje aan gaat (ik stond eens voor een stoplicht) vallen de toeren ook compleet naar beneden en heeft de motor (ineens, plotsklaps) veel meer moeite met draaien. Ik neem aan dat een sensor alleen uitleest en niet aanstuurt. De thermostaat stuurt wel wat aan. What can it be?
Eerlijk gezegd wordt er bij de gtt niets aangestuurd, de gtt heeft geen cpu. Enige aansturing is onsteking adh van vacuum/overdruk, en de benzinedruk. De rest is meer op 'aan/uit' basis. Thermostaat open/dich, thermocontact open/dicht, onsteking bij maxdruk aan/uit etc.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Goed :D
Sensorprobleem (zie bovenstaande posts) is opgelost door nieuwe sensor.

Verder: Na een tijdje stilstaan en eventjes starten piept de vsnaar weer. Is waarschijnlijk even strak trekken, moet te doen zijn.

Dan heb ik m'n oude ontsteking vervangen door een andere wat beter uitziende. Had ik nog lange tijd liggen. Daarnaast zit de ontsteking achter het schutbord nu.

Oude:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ing_01.jpg[/img]

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ing_02.jpg[/img]
Je ziet: hij is oud, heeft zelfs schroeiplekken op het stickertje.

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ing_03.jpg[/img]
Jah dit kwam ik tegen tijdens demonteren, is misschien de reden van haperen. Dat vacuum"slangetje" zat gewoon los (zoiets als vastgekit maar dan met té flexibele kit) in de ontsteking. Dus niet dat je er een slang omheen schuift ofzo, neeee, gewoon insteken en klaar. De andere heeft wél een goede aansluiting. Is ook een 208 trouwens.

Toen ik het wilde uitproberen had de motor compleet geen zin meer te starten. Startmotor maakt keiharde tik en sluit vervolgens alle systemen kort. Oftewel, er gaat een andere startmotor in komen. Als het goed is is die al onderweg, kan die samen met een nieuwe aandrijfas (bijrijderskant, na een half jaar geleden vervangen te zijn alweer kapot) vervangen worden.

Foto's van ontsteking en startmotor en aandrijfaschanging komen van 't weekend wel.

Ah ja en ik heb nu ook dopjes op m'n velgen achter, met dank aan jj (Y)
mark 5t
Contacteer:

ik kan je een ding wel vertellen en dat is dat die ontsteking rijp is voor de oud ijzerbak (N)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

:lol: Ja dat had ik inderdaad ook door ;)
Maar hij werkt iig zeker weten, mocht de andere ontsteking niet werken (want die is nog niet getest) kan deze er voor nood even in.
Jan-Geert (Momentsleutel)

die onsteking is gewoon verbrand joh.. door hitte vd turbo ;)
Riël
Über-Spammer

Joost (DoubleYou) schreef::lol: Ja dat had ik inderdaad ook door ;)
Maar hij werkt iig zeker weten, mocht de andere ontsteking niet werken (want die is nog niet getest) kan deze er voor nood even in.
NOT

Met deze onsteking sloop je je motor.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Dan zou m'n motor ondertussen al compleet kapot zijn, want sinds de omzetting (augustus 2003 bij jou) rijd ik met deze ontsteking. We hebben hem er toen zo, ook toen had die al schroeiplekken, er in gezet.

Dus je gaat me toch niet vertellen dat al m'n motorische problemen komen doordat m'n motor kapot is gegaan omdat we toen een verkeerde ontsteking hebben geplaatst? :S
Riël
Über-Spammer

Nee, zo kapot is je motor nu niet, maar omdat die stang eraf ligt vertrouw ik het zakie niet. Het betrof een afgebroken nippeltje toen, die gefixed is. Als je een nieuwe hebt, zou ik deze de prullenbak inmieteren.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Goed, vandaag lekker bezig geweest. Het uiteindelijke resultaat: weinig.

Om te beginnen met het doel:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_00.jpg[/img]
Deze moesten in de auto komen, en de oude er uit. Logischerwijs omdat die in de auto zitten kapot zijn.

Nou dan begin je dus met de auto verplaatsen naar een betere plaats zodat je meer ruimte hebt. Er stond niemand op de parkeerplaats, dus ik kon mooi opschuiven. Altijd eventjes van tevoren testen of de startmotor het nu plotseling wel deed. En daar ontdekte ik weer iets stoms. De accu was in een week leeggedrained. Ik heb het al eerder meegemaakt, toen was de accu leeg na een maand. Maar er zijn ook tijden waarbij de auto gewoon een maand staat, en dan start die gewoon weer. Ik snap er dus niks van. Er is me verteld dat het contactslot niet best is, en sinds vandaag kan ik dat beamen.

Na onderstaande accu-oplaadopstelling gemaakt te hebben zag ik dat als ik de auto op contact zet, dat bij porrelen met de sleutel de toerenteller omhoog gaat naar de 2000 toeren. Met de multimeter het gehele systeem (niet aangesloten op de accu) leverde een weerstand van 120 kilo-Ohm. Dat is dus bij 12 V een drain van 120 mA. Nou da's niet veel, er moest dus iets anders zijn (in iedern geval geen standaard verbruikers) dat de accu opeet. Kortsluiting ergens? Misschien wel de startmotor? I don't know...

Goed, dit was dus de oplaadopstelling, en zo ging ik aan het werk.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ken_01.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ken_02.jpg[/img]

Om kort te zijn, het was erg iritant. De startmotor dan. De aandrijfas was een makkie, als dat het enige was, was ik binnen een uur klaar. Maargoed, die startmotor hebben ze op een onmogelijke plaats gehangen zeg. Ik heb allereerst geprobeerd om de startmotor uit z'n positie te verwijderen zonder de aandrijfas er uit te halen, maar omdat ik de 3 schroeven niet kon vinden en zien haalde ik de aandrijfas toch maar weg. Bleek dat ze daar gewoon niet zaten, ze zaten aan de andere kant.

Aan die andere kant moest dus het luchtfilter weg, da's easy, en toen kon ik het nog steeds niet zien. Volgens het handboek stond het plaatje vanuit het wiel, dus heb het wiel aan de bestuurderskant er ook nog even afgehaald. En nog zag ik niks. Er stond iets van "bevestiging uitlaat". Ik kijken, ik zag een iritant in de weg zittend hitteschild. Die heb ik er uitgehaald, en dat ding is nogal verrot:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... tor_07.jpg[/img]

Nadat die weg was zag ik dat ik compleet verkeerd keek. Doordat het hitteschild weg was kon ik de hele startmotor zien, en dus ook de andere kant, waar die schroeven zaten. Toen kon ik die eruit schroeven, en kon de andere startmotor er in.

Aansluiten, en eventjes testen. Nope. Niks. Stil. Zelfs stiller dan die oude, die nog een tik gaf. Toen wilde ik weten of er een extra probleem bij was gekomen, net zoals toen ik de ontsteking monteerde dat de startmotor niet meer wilde. Testen met de andere startmotor gaf gewoon een tik op, lag dus niet aan de aansluitingen.

Toen heb ik met m'n multimeter even de draadjes gemeten welke spanningen er op stonden. Aan de hand hiervan heb ik gewoon beide startmotoren buiten de auto (jah, dus wéér die startmotor uit de auto halen) getest, en daaruit bleek dat ze beiden kapot waren. Heel handig.

Ik kon dus niet verder, dus ik ging maar opruimen, heb de auto weer op z'n wielen gezet (dus zonder startmotor, zonder hitteschild en zonder aandrijfas), en maar weer netjes in het parkeervak gezet. Nu moet ik dus een werkende startmotor hebben, en ik weet nu hoe ik die buiten de auto moet testen dus da's nu geen probleem meer.

Uiteindelijk ben ik dus wel een ervaring rijker (hoe vervang ik de startmotor) maar baal toch best wel dat de auto nóg niet rijdt. Komende week een startmotor scoren, ik gok dat het een nieuwe gaat worden, en dan op Goede Vrijdag (hopend dat het daadwerkelijk ook een goede vrijdag wordt) de auto weer in elkaar zetten.

Owja, ik zou nog een foto geven van de ontsteking achter het schutbord:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ing_04.jpg[/img]

Die schroeven die daar liggen zijn de 3 schroeven van de startmotor.
Riël
Über-Spammer

Hoe heb je de startmotor getest? Waar heb je de draden aangehouden? + op beide stekkertjes?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik heb allereerst de nieuwe startmotor in de auto gezet en compleet aangesloten, toen deed deze het niet, toen heb ik de draden doorgemeten (dikkere draad = constant +, dunnere = alleen bij starten +, massa = 0 :) ), en zo heb ik het vervolgens ook buiten de auto gedaan. Met 2x plus en 1x min. Ik heb het op precies dezelfde manier als mijn oude startmotor getest (als referentie: ik wist namelijk dat die een tik gaf bij ignition).
Vos

Joost (DoubleYou) schreef:Ik heb allereerst de nieuwe startmotor in de auto gezet en compleet aangesloten, toen deed deze het niet, toen heb ik de draden doorgemeten (dikkere draad = constant +, dunnere = alleen bij starten +, massa = 0 :) ), en zo heb ik het vervolgens ook buiten de auto gedaan. Met 2x plus en 1x min. Ik heb het op precies dezelfde manier als mijn oude startmotor getest (als referentie: ik wist namelijk dat die een tik gaf bij ignition).
nieuwe startmotor of 2de hands startmotor.... daar moet je niet op bezuinigen...... NIEUW dus... zelfde geld voor aandrijfassen....
Clio 16v.....
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Tijdens het spoiler-proberen-eropzetten (wat mislukt is door verkeerde kit) heb ik ook meteen de roestplekjes aan de achterkant weggewerkt. En dat gaat dan zo:

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... puiten.jpg[/img]

Spuiten ging goed, totdat de bus leeg was. Er is niks gedrupt of uitgelopen, maar met die nieuwe bus kwamen er allemaal spetters op :( :( :( Nu is de bovenkant niet glad meer. Hoe los ik dat op zonder alles compleet weg moet schuren? Ik moet waarschijnlijk wel iets schuren ofzo, maar wil niet dat ik weer een stuk of 5 lagen moet spuiten omdat tijdens het schuren krasjes ontstaan zodat alle lak weg is. Dus echt alleen oppervlakkig schuren. Zoiets als polijsten, kan dat ook met lak? En zonder polijstmachine?
Riël
Über-Spammer

Even de spetters wegschuren met wat grover, niet te grof, -alleen zodat je geen lamme arm krijgt van de spetters schuren- papier, dan p800 of p1000 nat spekglad schuren! Goed ontvetten!
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik heb vandaag mijn Express LPG te koop gezet! Hij heeft naast een nieuwe achterbumper, wat weggewerkte roestplekjes nu ook wieldopjes gekregen. Ik wil in dit topic geen vragen over de verkoop hebben, die mail of pm je maar, of gebruik ACT.

Ik verkoop deze omdat ik in de GTT een LPG-installatie laat inbouwen, en dan zijn twee LPG-auto's overbodig. Als het zover is laat ik het weten!
Steven
Car: M536

Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Zo ben weer een klein beetje verder met styling. De startmotor en aandrijfas liggen er nog steeds uit, planning is die dit weekend er weer onder te hebben, ik heb een nieuwe startmotor nu. Gelukkig.

In een uurtje even de spoiler op de auto gezet. Die met kranten omwikkelde dingen zijn aandrijfassen voor het gewicht. Ik kon ook m'n gereedschapskisten er op zetten, maar voor diefstal is dat niet handig te laten staan. En kapotte aandrijfassen wegen ook wel genoeg :D

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... oiler1.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... oiler2.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... oiler3.jpg[/img]
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ziet er leuk uit !! Waarom haal je trouwens niet de achterbumper van je LPG Express ?? Ziet er een stuk zwarter uit ;)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Klopt, maar mijn achterbumper gaat ook nog (eens) wit gespoten worden, dus maakt het niet veel uit.

Maar volgens mij doe ik iets fout met spuiten, de voorbumper en grille kon ik voorstellen, dat waren maar 2 laagjes, maar ook de spoiler met 2 pre-lagen en 3 laklagen gaat gewoon bij een stootje de lak (dus alle 5 lagen) verliezen...
Martijnberk
Contacteer:

Als je de spullen voor de LPG nodig hebt moet je even een gil geven, ik weet een GTT LPG blok met spullen te koop te staan en dan ga ik even bellen voor je....
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als je wilt mag je dan wel even bellen, ik wil wel weten hoeveel dat me gaat kosten en hoe en wat enzo :)
~thijs~
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Klopt, maar mijn achterbumper gaat ook nog (eens) wit gespoten worden, dus maakt het niet veel uit.

Maar volgens mij doe ik iets fout met spuiten, de voorbumper en grille kon ik voorstellen, dat waren maar 2 laagjes, maar ook de spoiler met 2 pre-lagen en 3 laklagen gaat gewoon bij een stootje de lak (dus alle 5 lagen) verliezen...
Goeie plasticprimer gebruikt??
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Acryl spray, filler and primer staat er op. Verder niks bijzonders over plastic ofzoiets. Wel voor "ideale hechtlaag tussen gladde ondergrond en acrylaatlak". Nou moet toch wel goed zijn?
Martijnberk
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Als je wilt mag je dan wel even bellen, ik wil wel weten hoeveel dat me gaat kosten en hoe en wat enzo :)
doe ik, ik spreek hem toch zaterdag, ik ga dan mijn 2e 5 cabrio halen...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

:p cool
Wel ff nieuw topicje daarover aanmaken he?
D'r zijn al niet veel 5 cabrio's, straks heb je ze allemaal ;)

Ik hoor het wel, thanx alvast!
Marcel (mlg)
Contacteer:

Als je maar weet dat je met die spoiler +/- 10 km/h minder hard kan :D
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

GTT? Ik zie geen probleem :D
Plaats reactie