Goed, vandaag lekker bezig geweest. Het uiteindelijke resultaat: weinig.
Om te beginnen met het doel:
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_00.jpg[/img]
Deze moesten in de auto komen, en de oude er uit. Logischerwijs omdat die in de auto zitten kapot zijn.
Nou dan begin je dus met de auto verplaatsen naar een betere plaats zodat je meer ruimte hebt. Er stond niemand op de parkeerplaats, dus ik kon mooi opschuiven. Altijd eventjes van tevoren testen of de startmotor het nu plotseling wel deed. En daar ontdekte ik weer iets stoms. De accu was in een week leeggedrained. Ik heb het al eerder meegemaakt, toen was de accu leeg na een maand. Maar er zijn ook tijden waarbij de auto gewoon een maand staat, en dan start die gewoon weer. Ik snap er dus niks van. Er is me verteld dat het contactslot niet best is, en sinds vandaag kan ik dat beamen.
Na onderstaande accu-oplaadopstelling gemaakt te hebben zag ik dat als ik de auto op contact zet, dat bij porrelen met de sleutel de toerenteller omhoog gaat naar de 2000 toeren. Met de multimeter het gehele systeem (niet aangesloten op de accu) leverde een weerstand van 120 kilo-Ohm. Dat is dus bij 12 V een drain van 120 mA. Nou da's niet veel, er moest dus iets anders zijn (in iedern geval geen standaard verbruikers) dat de accu opeet. Kortsluiting ergens? Misschien wel de startmotor? I don't know...
Goed, dit was dus de oplaadopstelling, en zo ging ik aan het werk.
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ken_01.jpg[/img]
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ken_02.jpg[/img]
Om kort te zijn, het was erg iritant. De startmotor dan. De aandrijfas was een makkie, als dat het enige was, was ik binnen een uur klaar. Maargoed, die startmotor hebben ze op een onmogelijke plaats gehangen zeg. Ik heb allereerst geprobeerd om de startmotor uit z'n positie te verwijderen zonder de aandrijfas er uit te halen, maar omdat ik de 3 schroeven niet kon vinden en zien haalde ik de aandrijfas toch maar weg. Bleek dat ze daar gewoon niet zaten, ze zaten aan de andere kant.
Aan die andere kant moest dus het luchtfilter weg, da's easy, en toen kon ik het nog steeds niet zien. Volgens het handboek stond het plaatje vanuit het wiel, dus heb het wiel aan de bestuurderskant er ook nog even afgehaald. En nog zag ik niks. Er stond iets van "bevestiging uitlaat". Ik kijken, ik zag een iritant in de weg zittend hitteschild. Die heb ik er uitgehaald, en dat ding is nogal verrot:
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... tor_07.jpg[/img]
Nadat die weg was zag ik dat ik compleet verkeerd keek. Doordat het hitteschild weg was kon ik de hele startmotor zien, en dus ook de andere kant, waar die schroeven zaten. Toen kon ik die eruit schroeven, en kon de andere startmotor er in.
Aansluiten, en eventjes testen. Nope. Niks. Stil. Zelfs stiller dan die oude, die nog een tik gaf. Toen wilde ik weten of er een extra probleem bij was gekomen, net zoals toen ik de ontsteking monteerde dat de startmotor niet meer wilde. Testen met de andere startmotor gaf gewoon een tik op, lag dus niet aan de aansluitingen.
Toen heb ik met m'n multimeter even de draadjes gemeten welke spanningen er op stonden. Aan de hand hiervan heb ik gewoon beide startmotoren buiten de auto (jah, dus wéér die startmotor uit de auto halen) getest, en daaruit bleek dat ze beiden kapot waren. Heel handig.
Ik kon dus niet verder, dus ik ging maar opruimen, heb de auto weer op z'n wielen gezet (dus zonder startmotor, zonder hitteschild en zonder aandrijfas), en maar weer netjes in het parkeervak gezet. Nu moet ik dus een werkende startmotor hebben, en ik weet nu hoe ik die buiten de auto moet testen dus da's nu geen probleem meer.
Uiteindelijk ben ik dus wel een ervaring rijker (hoe vervang ik de startmotor) maar baal toch best wel dat de auto nóg niet rijdt. Komende week een startmotor scoren, ik gok dat het een nieuwe gaat worden, en dan op Goede Vrijdag (hopend dat het daadwerkelijk ook een goede vrijdag wordt) de auto weer in elkaar zetten.
Owja, ik zou nog een foto geven van de ontsteking achter het schutbord:
[img]
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ing_04.jpg[/img]
Die schroeven die daar liggen zijn de 3 schroeven van de startmotor.