maxi williams.. klaar tot zover..
Leeroy, Misschien grotere schijven. Ik heb dit eens een keer uitgezocht voor Prins.
Misschien heb je er iets aan, of kun je met wat zoek werk schijven vinden die passen of pas te maken zijn met behoud van je adaptors
Er zijn 300mm x 28 mm schijven voor Renault. Ze zitten op een SenicII.
De afstand van het wielvlak tot binnenzijde schijf is 41mm.
Misschien heb je er iets aan, of kun je met wat zoek werk schijven vinden die passen of pas te maken zijn met behoud van je adaptors
Er zijn 300mm x 28 mm schijven voor Renault. Ze zitten op een SenicII.
De afstand van het wielvlak tot binnenzijde schijf is 41mm.
met de klauwen die ik nu heb is 285 de maximum grootte in combinatie met 16 inch velgen zover ik het heb gezien en gelezen op hun site.
@ bart misschien een domme vraag maar kan het veel kwaad met die 258 schijven rijden ?
@ bart misschien een domme vraag maar kan het veel kwaad met die 258 schijven rijden ?
Nou dat hangt er vanaf hoeveel schijfoppervlak de blokken nu pakken op die kleine schijven. Als de blokken het hele schijfoppervlak van die 258mm schijf pakken, zal het wel goed gaan.leeroy schreef:met de klauwen die ik nu heb is 285 de maximum grootte in combinatie met 16 inch velgen zover ik het heb gezien en gelezen op hun site.
@ bart misschien een domme vraag maar kan het veel kwaad met die 258 schijven rijden ?
Ik persoonlijk zou er zo niet graag mee rond rijden. Remmen moet je gewoon goed voor elkaar hebben.
Leeroy
In 15 inch velgen passen 285 mm schijven, dan past in 16" maximaal 310 mm schijven.
Ik zou mijn nieuwe klauwen monteren, en dan de afstand van buitenkant remblok tot de naaf meten. Daar tel je de halve naafdiameter van de schijf bij op en dan maal 2 en zo kom je tot de benodigde schijfdiameter.
Gelijk ook de offset meten en kijken of er iets passends te vinden is. Volgens mij moet je huidige nieuwe spul in 16 inch passen want het zit al in 16 inch.
Gaan rijden met te kleine schijven is niet slim. De zuigers van je remklauwen worden maar aan een kant belast en gaan schuin in de klauw inslijten. Dit maakte Bart ook al duidelijk.
In 15 inch velgen passen 285 mm schijven, dan past in 16" maximaal 310 mm schijven.
Ik zou mijn nieuwe klauwen monteren, en dan de afstand van buitenkant remblok tot de naaf meten. Daar tel je de halve naafdiameter van de schijf bij op en dan maal 2 en zo kom je tot de benodigde schijfdiameter.
Gelijk ook de offset meten en kijken of er iets passends te vinden is. Volgens mij moet je huidige nieuwe spul in 16 inch passen want het zit al in 16 inch.
Gaan rijden met te kleine schijven is niet slim. De zuigers van je remklauwen worden maar aan een kant belast en gaan schuin in de klauw inslijten. Dit maakte Bart ook al duidelijk.
Laatst gewijzigd door jacques op zo 19 okt 2008 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als ik Leeroy was zou ik deze nieuwe 258 schijven mooi schoonpoetsen en terug brengen en aangezien je al 285mm hebt liggen zou ik die gewoon monteren. Moet je alleen van de week even bij een machinefabriekje/bankwerker langs gaan om je bracket pas te maken of nieuw te laten maken.
@Jacques, volgens mij past 285mm niet in allle 15" wielen. Speedline zal iig wel lukken
@Jacques, volgens mij past 285mm niet in allle 15" wielen. Speedline zal iig wel lukken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
[quote="@Jacques, volgens mij past 285mm niet in allle 15" wielen. Speedline zal iig wel lukken[/quote]
@Tom
Het zou zo kunnen. Ik heb gepast met 15" TSW velgen, 15" Speedline velgen , 15"OZ F1 en 15" Stilauto velgen en overal past 285 in. Maar misschien dat het soms niet past.
Maar we gaan nu off topic, Leeroy heeft al 16" velgen.
@ Leeroy
Ik kijk net even in de ducumentatie gekeken. De 259 mm schijven hebben een offset van 41mm en dat pastte bij jou. De gisteren door mij genoemde 300 mm schijven van de senic 2 hebben ook een offset van 41 mm. Ze zijn wel 28 mm dik. Ik denk dat je hier wat mee zou kunnen.
@Tom
Het zou zo kunnen. Ik heb gepast met 15" TSW velgen, 15" Speedline velgen , 15"OZ F1 en 15" Stilauto velgen en overal past 285 in. Maar misschien dat het soms niet past.
Maar we gaan nu off topic, Leeroy heeft al 16" velgen.
@ Leeroy
Ik kijk net even in de ducumentatie gekeken. De 259 mm schijven hebben een offset van 41mm en dat pastte bij jou. De gisteren door mij genoemde 300 mm schijven van de senic 2 hebben ook een offset van 41 mm. Ze zijn wel 28 mm dik. Ik denk dat je hier wat mee zou kunnen.
Laatst gewijzigd door jacques op zo 19 okt 2008 9:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Hi Tom. Dit hoort bij de velgen. Ik heb even ge-edit en er nog wat bijgeschreven.Tom schreef:Dan zijn er iig een groot aantal die ook wel passen.
Ik denk dat je keuze aan Leeroy is. Of brackets aanpassen / cq nieuwe maken of passende schijven halen.
Ik vind jou idee ook goed, maar persoonlijk zou ik voor 300mm schijven gaan (zonder gaatjes of gleuven). Het kan en past er in. En waarom dan niet de hele velg vullen. Per slot van rekening is het al een show auto.
ik heb er eens een nachtje over geslapen
en ik ga het volgende doen, de set met 285 mm schijven die ik al had doe ik weg, de 258mm omp schijven breng ik terug, en ik ga schijven zoeken 300 of 285 die wel passen. de brackets aanpassen zie ik niet zo zitten voor het geval dat ze gaan scheuren of wat dan ook..
ik heb ook een beetje rondgeneusd op autopartsonline voor wat schijven die passen dan, maar kan niet echt de juiste vinden daar of hebben ze ze daar niet. ik zie wel een hoop met een iets andere offset van b.v 43.9 zou dit veel uitmaken, plus de dikte de scenic schijf is wel 28 dik en de clio schijf maar 21 als alles gemonteerd zit heb ik echt geen halve centimeter over ik denk dat dat niet lekker gaat lopen
@ jacques is een niet geperforeerde of gegroefde schijf met deze diameter dan beter ? ivm met stevigheid of zo?

ik heb ook een beetje rondgeneusd op autopartsonline voor wat schijven die passen dan, maar kan niet echt de juiste vinden daar of hebben ze ze daar niet. ik zie wel een hoop met een iets andere offset van b.v 43.9 zou dit veel uitmaken, plus de dikte de scenic schijf is wel 28 dik en de clio schijf maar 21 als alles gemonteerd zit heb ik echt geen halve centimeter over ik denk dat dat niet lekker gaat lopen
@ jacques is een niet geperforeerde of gegroefde schijf met deze diameter dan beter ? ivm met stevigheid of zo?
je moet schijven van een R21 hebben.
daar zijn ze voor gemaakt.
daar zijn ze voor gemaakt.
Vraag: Als je de remblokken naar buiten schuift. Wat voor schijfdikte kan er dan tussen?
Wat betreft de 300mm Scenic schijven, Mario Lang gebruikt die op zijn 2L Clio Turbo.
Er zijn ook nog de "gewone" 280 mm schijven van de Clio RS en Megane's.
Die schijven hebben een offset van 44mm. (Dat zijn de schijven voor de Bart Vos remmen upgrade.)
Over schijven met gaatjes en gleuven is al vaker een discussie gevoerd. Zelf rijdt ik met fabrieks-set Clio RS remmen, zonder gaatjes en gleuven. Het is in groep N zelfs verboden. Met de motorfiets heb ik met schijven met en zonder gaatjes gereden en de schijven met gaatjes deden het in de regen niet beter, maar remden overal slechter.
Tevens is er kans op scheurvorming bij schijven met gaatjes. Daarom zie ik persoonlijk geen toegevoegde waarde in die gleuven en gaatjes.
Misschien een ideetje 280 schijven en indien nodig iets van de bovenkant van de brackets laten affrezen, mocht de klauw te veel buiten de schijf komen?
(280 schijven van Megane 1997-2003 bestelnummer autopartsonline.nl 27035)
Wat betreft de 300mm Scenic schijven, Mario Lang gebruikt die op zijn 2L Clio Turbo.
Er zijn ook nog de "gewone" 280 mm schijven van de Clio RS en Megane's.
Die schijven hebben een offset van 44mm. (Dat zijn de schijven voor de Bart Vos remmen upgrade.)
Over schijven met gaatjes en gleuven is al vaker een discussie gevoerd. Zelf rijdt ik met fabrieks-set Clio RS remmen, zonder gaatjes en gleuven. Het is in groep N zelfs verboden. Met de motorfiets heb ik met schijven met en zonder gaatjes gereden en de schijven met gaatjes deden het in de regen niet beter, maar remden overal slechter.
Tevens is er kans op scheurvorming bij schijven met gaatjes. Daarom zie ik persoonlijk geen toegevoegde waarde in die gleuven en gaatjes.
Misschien een ideetje 280 schijven en indien nodig iets van de bovenkant van de brackets laten affrezen, mocht de klauw te veel buiten de schijf komen?
(280 schijven van Megane 1997-2003 bestelnummer autopartsonline.nl 27035)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
De "onbekende" R21 TXi - schijven ??heine hut schreef:je moet schijven van een R21 hebben.
daar zijn ze voor gemaakt.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ja, dat klopt. Zijn huidige upgrade zijn gemaakt op basis van R21 schijven.
Maar waar is de nieuwe Hi Spec remmen upgrade op gebaseerd? En wat is nu de benodigde offset. Leeroy ga een meten.
Bijgaand nog de link naar de 300mm senic 2 schijven met alle gegevens
http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... &art=17654
Maar waar is de nieuwe Hi Spec remmen upgrade op gebaseerd? En wat is nu de benodigde offset. Leeroy ga een meten.
Bijgaand nog de link naar de 300mm senic 2 schijven met alle gegevens
http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... &art=17654
Wat we ook nog willen weten: Welk nunner staat er op de Hi-Spec brackets.
Volgens mij kun je dan via de site van Hi-Spec heel snel vinden waar ze voor bedoeld zijn.
@ Heine hut. 21TX schijven 31.8mm offset, spec zie http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... &art=16120
Kan heel goed zijn dat Heine gelijk heeft. Leeroy ga als je blieft wat meten!
Volgens mij kun je dan via de site van Hi-Spec heel snel vinden waar ze voor bedoeld zijn.
@ Heine hut. 21TX schijven 31.8mm offset, spec zie http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... &art=16120
Kan heel goed zijn dat Heine gelijk heeft. Leeroy ga als je blieft wat meten!
Laatst gewijzigd door jacques op zo 19 okt 2008 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
de benodigde offset is 41, want dan zit de schijf precies mooi in het midden van de klauw, de omp schijven zaten wat betreft offset goed alleen kom ik dan wat diameter te kort, de schijven die ik al heb zijn van k-tec en hebben een offset van +- 31 dus hetzelfde als een 21 schijf dus volgensmij gaat een 21 schijf niet passen
en het nummer op de adapter is op de site bij hun voor alle 285 schijven voor renault hetzelfde bv ook van een 5 gtt, heb hun en improve tuning die ook hispec doen al een mailtje gestuurd voor een los setje schijven
en het nummer op de adapter is op de site bij hun voor alle 285 schijven voor renault hetzelfde bv ook van een 5 gtt, heb hun en improve tuning die ook hispec doen al een mailtje gestuurd voor een los setje schijven
shit ik wist niet dat renault ook nog 300mm had met 4x100 boutgaten, dacht dat 280mm/285mm de max wasjacques schreef:Ja, dat klopt. Zijn huidige upgrade zijn gemaakt op basis van R21 schijven.
Maar waar is de nieuwe Hi Spec remmen upgrade op gebaseerd? En wat is nu de benodigde offset. Leeroy ga een meten.
Bijgaand nog de link naar de 300mm senic 2 schijven met alle gegevens
http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... &art=17654

Als er veel interesse is voor een remmenupgrade met 300 mm, kan ik daar wel een setje adapters voor maken i.c.m RS klauwen.
Ik zelf heb er nooit echt brood in gezien, omdat je met 300 mm gebonden bent aan minimaal 16 inch.
Ik zelf heb er nooit echt brood in gezien, omdat je met 300 mm gebonden bent aan minimaal 16 inch.
Nee de RS klauwen zullen wel iets kleiner zijn. Maar je moet ook nog een beetje denken aan je onafgeveerde massa. Die RS klauwen zijn sterk zat, en als je de schijfdiameter gaat vergroten levert dat al een groter remvermogen op. Bovendien zijn die RS klauwen goed te krijgen op de sloop.
+Veel soorten remblokken verkrijgbaar (incl aangepaste alfa blokken toch?)
Voor die scenic zal wel niet veel meer dan OEM verkrijgbaar zijn.
Die Haai-spekkies zullen ook wel lekker licht zijn, alu roeleert
Voor die scenic zal wel niet veel meer dan OEM verkrijgbaar zijn.
Die Haai-spekkies zullen ook wel lekker licht zijn, alu roeleert

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je op een makkelijke manier de juiste schijven kunt vinden voor deze combi is dat idd het makkelijkste. Anders is een setje andere adapters maken ook geen slecht idee. Je moet dan alleen iemand hebben die ze kan maken.
En die 285mm schijven waar "iedereen" hier mee rijd komen ook van de 21.
En die 285mm schijven waar "iedereen" hier mee rijd komen ook van de 21.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik vind de adapters van Bert-Jan en Geert ook zo mooi. Het toonbeeld van eenvoud [img]http://members.home.nl/b-prins/images/IMG_6219.JPG[/img]
Heren ik heb de foto even geleend.
Heren ik heb de foto even geleend.

We hebben deze spacers nog liggen trouwens voor 300mm schijven, want we zijn terug gegaan naar 280mm schijven. Klauwen kosten iets van 280 euro stuk (4 pots brembo).
nee 300mm met deze klauwen paste niet in onze 16" stalen velgen. wel in de speedlines maar die zijn wegen budget geschrapt.
Laatst gewijzigd door Geert op ma 20 okt 2008 7:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
mooi nu kun je dus op 15 inch rijden en kan die 4x4 achterzijde dus iets omlaag? 

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
nee we rijden nog 16" voorkant is al ietsje oplaag. achterkant kan nog wel iets zakken. Gaat denk ik ook niet aanlopen.
300 mm heb je ook helemaal niet nodig. Die schijven zijn enorm lomp zwaar, en het laatste wat je wilt is een onnodig hoge onafgeveerde massa in de rallysport.Geert schreef:nee 300mm met deze klauwen paste niet in onze 16" stalen velgen. wel in de speedlines maar die zijn wegen budget geschrapt.
Die waarschuwing gaf ik al eerder 
Op mijn GT kon ik al enorm voelen dat ik van 240 naar 285 mm schijven ging, vooral omdat het ook nog es roterende massa is.
Kun je trouwens ook upside-down veerpoten krijgen voor de Clio? Weet dat die Ringfanaat Aernoudt B. dat op z'n 309 had van Spax, ook voor onafgeveerd gewicht.

Op mijn GT kon ik al enorm voelen dat ik van 240 naar 285 mm schijven ging, vooral omdat het ook nog es roterende massa is.
Kun je trouwens ook upside-down veerpoten krijgen voor de Clio? Weet dat die Ringfanaat Aernoudt B. dat op z'n 309 had van Spax, ook voor onafgeveerd gewicht.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Correctie, 306.Steven schreef:Die waarschuwing gaf ik al eerder
Op mijn GT kon ik al enorm voelen dat ik van 240 naar 285 mm schijven ging, vooral omdat het ook nog es roterende massa is.
Kun je trouwens ook upside-down veerpoten krijgen voor de Clio? Weet dat die Ringfanaat Aernoudt B. dat op z'n 309 had van Spax, ook voor onafgeveerd gewicht.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
nou ik heb contact gehad met hispec en die maken wel een schijf in 40 offset en vroegen aan mij (!?) of dat zou gaan...
terwijl ik ze verteld had welke set ik had met welke beugels en welke auto... en met improvetuning in nl en die hebben waarschijnlijk een set schijven in de goede maat liggen maar dat moet ik nog even zeker krijgen dus nog even wachten
deze hebben ook een set voor de 5gtt en volgensmij als dit een set is met de offset van 40 of 41 dan gaat dat ook passen, de naaf van een clio en 5gtt zijn toch hetzelfde?

