Project ForeverYoung: Mégane Berline (gespot op de sloop)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Erik (Schepjes)
Contacteer:

neej tarzan :lol:
Martijn Kool

Edward(ForeverYoung) schreef:
Erik (Schepjes) schreef:
Edward(ForeverYoung) schreef:Deze dweilde ook niet, lag altijd lekker strak op de weg
:X
??

@Kool, de triltest is het testen van de schokdempers?
ja..?

lol@erik :beer:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

:D

Ik ga maar eens op zoek naar een of andere garage die een triltest heeft, thnx (Y)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

2 achterdempertjes kosten ook de wereld niet, het is altijd een verschil een setje nieuwe te monteren.

Je moet over de band voelen met de vlakke hand, of het profiel niet (overdreven:) zo ____/ _____/ loopt.

Overigens heeft niet niet perse iet smet de dempers te maken. Het kan het geluid veroorzaken, niet het dweilen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Contacteer:

Riël Notermans schreef:2 achterdempertjes kosten ook de wereld niet, het is altijd een verschil een setje nieuwe te monteren.

Je moet over de band voelen met de vlakke hand, of het profiel niet (overdreven:) zo ____/ _____/ loopt.

Overigens heeft niet niet perse iet smet de dempers te maken. Het kan het geluid veroorzaken, niet het dweilen.
waarom heb je het over ACHTERdempertjes :D

Ik ben vandaag even bij de plaatselijke Euromaster binnengelopen, even een triltestje gedaan (wat ziet dat er leuk uit, hele auto trilt mee (0) )

Resultaten:

Voor
Links______Rechts
66__________67

Achter
Links______Rechts
44__________39

Achter is dus idd aan vervanging toe (doe mij ook zo'n glazen bol ;)), voor nog niet of bijna. 50 was het minimale, de grens waarop schokdempertjes vervangen moeten worden. Overigens merk ik niks aan de demping achter...

Voor waren de banden volgens die man gewoon goed, maar achter waren ze gaan cuppen, en volgens hem kwam dat doordat ik voor en achter niet (op tijd) had gewisseld (0)
Om de 10 a 15.000 km moet je de banden wisselen anders gaan ze cuppen (S) (En als ik ze nu niet zou omwisselen, kon ik straks de achterbanden weggooien??)
Nu heb ik zelf nog nooit van dit noodzakelijke omwisselen gehoord, dus dat neem ik maar met een korreltje zout, verder leek ie wel verstand van zaken te hebben..
(voorbeeld: het motortje maakte vanmiddag een paar keer een vreemd geluid bij het starten, zou volgens hem wel eens een hangende startmotor kunnen zijn. Lijkt mij vrij aannemelijk omdat ik weet dat de accu minder word (alhoewel, laatst wel de Fiat Uno van de overbuurman geholpen met starten, die had al 3 weken stil gestaan, ging probleemloos), en ik ook geen idee heb hoe lang deze startmotor er in zit, hoe lang zo'n ding mee gaat, bij welke km.stand ie het gemiddeld begeeft, dus het zou kunnen. Heb het later vandaag ook niet weer ervaren, dus ik denk dat ie wat dat betreft aardig goed gokte.. Ik ga het in de gaten houden de komende tijd :))

Wat betreft de beroerde wegligging, ik denk dat ik 'm maar eens opnieuw moet laten uitlijnen, al heb ik daar wel m'n twijfels bij (kan toch niet van de ene op de andere dag ineens verkeerd zijn, of wel?)
Soms merk ik het vrij erg, dan weer heel nauwelijks..
Riël
Über-Spammer

Is geen glazenbol voor nodig om een slijtagepatroon te kunnen voorspellen :lol: Dat cuppen voorkom je niet echt, ligt echt aan de band zelf. Tijdig wisselen verminderd het wel inderdaad. Maargoed, slechtere banden van voor naar achter leggen is minder slim. Ze slijten nu eenmaal niet gelijk.
Edward
Contacteer:

Nou, ik ben er waarschijnlijk ook al achter wat het probleem met de wegligging is....

Ik stapte vanavond na het werk in de auto, en terwijl ik 'm achteruit uit het parkeervak stuur, hoor ik een akelige kraak.. :evil:

Gelijk de auto andersom in het zelfde parkeervak teruggedrukt, en met een zaklamp even gekeken of er misschien een tak, baksteen of koevoet :smoke: in de weg zat, maar niks van dat alles :p

Wel hoorde ik het gekraak weer als ik (met het raampje open) aan het stuur draaide. en surprise surprise: het leek bij de veer(poot) weg te komen.
Heb ik gewoon exact hetzelfde probleem als destijds met de 19 (0) Op zich wel handig, want toen kon ik het niet 1,2,3 vinden, nu weet ik meteen waar ik zoeken moet.. Maar het komt wel weer vrij ongelegen, heb ook nog steeds dat gekut met die stappenmotor (draait nu soms al boven de 2000 toeren stationair, en het toerental begint ook steeds meer te schommelen) en er moeten nog nieuwe remschijven op, voordat ie over exact een maand weer voor de APK moet :)

Onderweg op de autoweg ff hetzelfde gedaan als wat ik met de 19 ook altijd deed; de vluchthaven op en het stuur ff helemaal naar links, zodat de veer in de 'naar links' positie blijft hangen en toen ik toen ging rijden, was het meteen merkbaar dat de auto z'n eigen willetje begon te krijgen :evil:
Nog vervelender: dat ik bij het oprijden van de rotondes en het insturen van bochten ook het gekraak hoor, en dat de veer dan even 'blijft hangen' waardoor ik minder controle heb over het sturen |: (Met de 19 ging ik destijds in bochten zelfs een paar keer even rechtdoor (N) Best schrikken is dat :D )
Wel weer raar dat dit kraken pas sinds vandaag zo is, je verwacht dat het meer geleidelijk aan komt :smile:

Dan nog even de update over de andere probleempjes:
Stappenmotor en gasklep zaterdag schoongemaakt, geen resultaat (eigenlijk alleen verslechterd, want loopt nu nog hoger - gelukkig niet altijd :p )
Op de sloop hier vlakbij geweest, maar ook geen resultaat, al lag er wel een K7M inlaatspruitstuk op de plank, maar volgens die man zat er verschil in stappenmotors (afstand van de schroefjes, al leek het mij gelijk? )
Op het terrein alleen maar oudere typen Renaults, de vorige keer stonden er ook Scénics en Mégane Coupé's, maar die waren nu allemaal weg.
In een Citroën Xantia 2.0i zat wel net zo'n stappenmotor maar die leek een maatje groter :smile:

Ben nu op zoek naar een alternatief adres voor een stappenmotortje, want bij de Renault dealer moet ie om en nabij de 150 euro kosten (vind ik een beetje veel). Das overigens al een hele verbetering tegenover het stukje tekst in de FAQ van de Mégane Club:
Als dit niet helpt zal er een compleet nieuw huis gemonteerd moeten worden.
De stappenmotor is namelijk niet los leverbaar.
Heb het geregeld langs zien komen aldaar, dat je een complete gasklep moet kopen als je iets met de stappenmotor hebt..

Ik ga nu eerst even wat sloperijen afbellen, en anders even bellen met Carfix (gevonden via Google, moet flink goedkoper zijn) Ook ben ik gister ff bij BCCP in Gramsbergen langs geweest, maar die hadden het niet in hun assortiment.

Wat betreft de banden, die ga ik 1 dezer dagen omwisselen.
Volgens deze site: http://www.gbshop.nl/content/informatie ... rmatie.htm
moet dat kruislings gebeuren, dus de band die nu rechtsachter zit moet dan links voor, etc. en dan veert de gecupte boel vanzelf weer terug :)
Het is het proberen waard, denk ik dan maar :wink:
Laatst gewijzigd door Edward op di 20 feb 2007 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Edward schreef: Nog vervelender: dat ik bij het oprijden van de rotondes en het insturen van bochten ook het gekraak hoor, en dat de veer dan even 'blijft hangen' waardoor ik minder controle heb over het sturen |: (Met de 19 ging ik destijds in bochten zelfs een paar keer even rechtdoor (N) Best schrikken is dat :D )
Blijf je nou zo door mee rijden?
Edward
Contacteer:

Daar komt het wijsvingertje weer kijken :wink: (niet persoonlijk bedoeld)

Ik blijf er niet lang mee door rijden, maar ja, voorlopig wel ff. Totdat ik een paar veerpootlagers heb gescoord (iemand een idee wat dat tegenwoordig kosten moet? Was toen iets van 60 euro per stuk, 2,5 jaar terug)

Het is alleen bij echte bochten, het soort dat je met lagere snelheid neemt. Op het klaverblad stuur je niet zo heel veel dus daar geen probleem.

EDIT: overigens wel hét moment om dan ook gelijk de voorkant te verlagen, als ik toch de hele veerpoot open heb liggen straks (I)
Laatst gewijzigd door Edward op di 20 feb 2007 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Niks wijsvingertje, gewoon een dood normale vraag.
Als je daar niet tegen kunt moet je hier niks posten.
Edward
Contacteer:

OK, vraag verkeerd opgevat dan, excuses :)
Martijn Kool

Erik (Schepjes) schreef:Niks wijsvingertje, gewoon een dood normale vraag.
posten? hij typt volledige a4;s vol om kleine dingen (0)

haha genoeg geouwehoerd, gewoon zsm vervangen, dingen kosten geen drol, 18euri stuk ofzo en het is het werk ook niet
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Xabre
Car: 19 16V

kan je niet in 3 zinnen het probleem omschijven want ik snap echt geen reet van je verhaal
Edward
Contacteer:

kool schreef:
Erik (Schepjes) schreef:Niks wijsvingertje, gewoon een dood normale vraag.
posten? hij typt volledige a4;s vol om kleine dingen (0)

haha genoeg geouwehoerd, gewoon zsm vervangen, dingen kosten geen drol, 18euri stuk ofzo en het is het werk ook niet
18 euro??
Ik heb het toen eens gevraagd bij de dealer, +/- 60 euro voor 1 lager :p Vooral schrikbarend als je het (zoals ik) terug reken naar guldens :wink:
Edward
Contacteer:

Xabre schreef:kan je niet in 3 zinnen het probleem omschijven want ik snap echt geen reet van je verhaal
De veer kraakt
Stappenmotor doet nog steeds raar
Ik baal
Zo?... :p
Martijn Kool

das beter zo in 3 zinnen

veerpootlager voor een 19 16v was 19euro en 64 cent met 20% kroting voor mij?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Xabre

ja zo'n setje is rond de 20 euro per set, dat klopt wel
Edward
Contacteer:

Mwah, ik poot liever een verhaal neer zodat iemand aan de hand van de gebeurtenissen een duidelijke diagnose kan stellen :wink:

Maareh, zou mooi zijn als dat lager zo goedkoop is. Ook bij de dealer, of bij een Brezan of andere zaak?
Martijn Kool

Edward(ForeverYoung) schreef:Mwah, ik poot liever een verhaal neer zodat iemand aan de hand van de gebeurtenissen een duidelijke diagnose kan stellen :wink:

Maareh, zou mooi zijn als dat lager zo goedkoop is. Ook bij de dealer, of bij een Brezan of andere zaak?
een verhaal? man, een dinsey sprookje is nog korter (0)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Xabre

als je je wilt laten naaien moet je naar de dealer gaan, of de hoeren :P ff bij de brezan informeren he
Edward
Contacteer:

Net ff wezen shoppen, krijg morgen een nieuw stappenmotortje :pompom:
Kostenplaatje: € 66 :worship:
Dat scheelt nogal tegenover de prijs van een originele (Philips) bij de Reno dealer, daar moest ie iets van 122 EX. BTW kosten..
Deze is een vervangingsonderdeel van Siemens-VDO, ik zag 'm staan op Partsbase.nl en heb er ff een verkoopadresje bij gezocht. Krijg 'm voor de brutoprijs :smoke:

Veerpootlagers ben ik ook achter aan geweest... € 55 p/stk (U) bij de Brezan hier in Emmen. Is een compleet setje, anders had ie niet. Ook deze kon ik (wederom zonder er om te vragen) voor de brutoprijs krijgen (Y)
Nog niet besteld omdat ik het toch wel veel geld vind (2x55=110) en omdat ik nog niet weet wanneer ik hulp heb (incl. veerspanner) die het ff gaat monteren.

Op dezelfde Partsbase.nl site staan ook wel veerpootlagers:
Bestelnummer Omschrijving Merk Bruto €
801 000 Veerpootlager Sachs 28,00
Los lager

802 063 Veerpootlager Sachs 51,00
Rubber-metaal deel

802 263 Veerpootlager Sachs 80,00
Set met rubber-metaal deel en lager gemonteerd
Dus vergelijk ik de complete set, dan is 55 euro niet duur... Maar als ik het goed begrijp, is een los lager ook te doen? (misschien domme vraag maar ik wil het ff zeker weten voordat ik wat bestel :wink: )
Rob 16v
Contacteer:

Veerspanners??? Die heb ik nog wel in de kast liggen....
Edward
Contacteer:

Dank je, maar veerspanners is geen probleem :) (EDIT: ik zie het, staat er een beetje briek :p)
Ik wil ff zeker weten of alleen het lager ook voldoet, of dat ik toch beter zo'n setje kan nemen. Als het alleen het lager is, bestel ik die morgen denk ik, als ik toch het stappenmotortje bij de G.E.A. ga ophalen :)

En anders volgende week, omdat degene met wie ik het ga vervangen nu nog op wintersport is 8) En om 'm nou meteen na terugkomst al daarmee lastig te vallen.....

Zolang ik maar zorg dat de veer in de positie naar rechts staat, valt er nog goed mee te rijden. (Of hoe zeg je dat :smoke: )
Edward
Contacteer:

:@ :@ :@

Ik word niet goed van die auto...

Vandaag het nieuwe stappenmotortje opgehaald en gemonteerd.
Maar helaas weinig verbetering, hij loopt nog steeds geregeld te hoog... Soms ook gewoon goed, maar een andere keer bij het intrappen van de koppeling of in de vrij staat de toerenteller heel raar te schommelen en zakt ie al schommelend tergend langzaam naar beneden.

De auto heeft vanavond al een uur of 2 zonder stroom gestaan.. toen de auto weer aan de stroom was, was de situatie ook niks verbeterd, en zelfs het resetten van de ECU heeft niks opgeleverd :( (+ en - 5 sec. tegen elkaar houden en toen hoorde ik een kort piepje als bevestiging)

Ook het volgende trucje (uit een recent topic op het RMC forum) heeft niet geholpen:
Meganomaan schreef:Het verhaal van de 4000 toeren is voor mijzelf ook opgelost. Zoals Paul in zijn post beschrijft moet de stappenmotor zijn positie weer terugvinden. Dit heb ik niet gedaan waardoor er dus verkeerde info opgeslagen wordt. De wegenwacht heeft vervolgens de stekker losgetrokken terwijl de auto zonder draaiende motor op contact stond. En op het moment dat je de stekker terugsteekt wordt er ingelezen wat het dode punt is.
Uiteraard heb ik dit ook al op andere manieren geprobeerd.. Stekkertje los van de stappenmotor en bij het starten van de motor loopt ie dan op naar +/- 2500 a 3000 toeren.
Slangetje los van de MAP-sensor en hij loopt onregelmatig en stotterend. Slangetje er weer aan, en hij loopt weer lekker, maar nog steeds te hoog :smoke: (Gelukkig niet zoveel als wanneer de stappenmotor NIET zit aangesloten)

Ook heb ik ff een flesje Wynn's injector reiniger in de tank gegooid, maar dat meer op een 'stel je eens voor' manier :)

Wat het nu nog zou kunnen zijn:
*Nieuwe stappenmotor is niet goed (geen origineel Philips maar imitatie van Siemens-VDO) of defect (fabrieksfout?)
*Motor trekt ergens valse lucht ofzo?
*ECU is nog altijd in storing of misschien wel naar de klote?

Ik heb er geen kracht meer voor :D :wink:

(Ik weet, het is een luxeprobleem want ik kan nog gewoon rijden wat ik wil, maar dit is zooooo irritant :p )
Riël
Über-Spammer

Heb niet op tijd gereageerd, maar als ie af en toe wel goed stationair draaid, is je stappenmotor wel in orde.

Zoek het eerder in valse lucht, defecte temp sensoren o.i.d.

Het wankele weggedrag zal waarschijnlijk niet aan de toplagers liggen. Het kraken wel :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Contacteer:

Defecte temp sensoren zat ik ook al aan te denken, bij warme motor loopt ie meer te hard dan bij koude, namelijk :)
Valse lucht zou ook kunnen, ik heb alleen geen idee waar ik dan naar moet kijken (een aantal slangetjes bij het spruitstuk heb ik wel lichtjes bekeken maar kan ik niet veel bijzonders aan ontdekken. :)

Het wankele weggedrag moet haast wel verband houden, als ik zoals nu nergens last van heb, rijdt ie perfect, maar op het moment dat de veer kraakt (dus als ik helemaal naar links heb gestuurd), merk ik gelijk verschil.
Het is zeg maar de lichte versie van het echte trekken aan het stuur wat m'n 19 een hele poos heeft gedaan, waarvan ik toen in eerste instantie de oplossing niet kon vinden (de garage toen ook niet (S) )

Leuk detail: m'n pa had net ook even helemaal naar links gestuurd, maar de veer kraakte helemaal niet dit keer :~ Tis dus meer een teken dat het er aan zit te komen.
Ik ga nu ff nieuwe lagers ophalen, gewoon de lagers zelf en niet een compleet setje. EDIT: komen morgen binnen :)

M'n pa had het trouwens over laten uitlezen bij de dealer, alleen vind ik dat een beetje prijzig voor iets waarvan ik niet weet of het resultaat gaat opleveren....
Edward
Contacteer:

Vandaag eens uitgezocht waarom er de laatste week toch zo veel water in de kofferbak stond.... Ik was al bezig geweest met kranten, had de basbox er ook al uitgehaald want die was ook helemaal zeik van onderen...

Vandaag de koffer nog verder leeggehaald, ik haal die bodemplank omhoog... wat denk je, nog veel meer water, allemaal groene schimmel aan de onderkant van de plank, een flinke plas in de ruimte van het reservewiel...

Ik vermoed nu dat er ergens een rubber lekt, of dat het via de achterlichten of via de tankdop binnenkomt.

Naja, goed, met een spons de boel zo goed als maar kan alles droog gemaakt, ook onder de achterbank (die zelf nog wel vochtig zijn).

Alle rommel er uit laten en ik ben naar m'n werk gereden vanmiddag.

Ik rijd daar lekker bij Gramsbergen over een viaduct, wanneer ik ineens een geluid hoor, dat luider begint te worden.
Moest nog een 3 a 400 meter doorrijden tot de eerstvolgende vluchthaven, en daar aangekomen zag ik dat de rechter achterband nogal leeg was... Geen klapband overigens, gewoon lek.

Uitgerekend vandaag, nu het reservewiel en de gevarendriehoeken en al die zooi thuis liggen :smoke: (0)
Ik hoor het me nog tegen m'n stiefvader zeggen: 'moet wel heel raar lopen als er nu iets gebeurt waardoor ik het reservewiel nodig heb' :p

De wegenwacht was er na 20 minuten ofzo, en vond een gat in het midden van het loopvlak. Ben waarschijnlijk door een spijker gereden, spijker is onvindbaar dus of achtergebleven op de weg/er weer uit gevallen, of zit er nog in >-)
Maar dat laatste denk ik niet, want de wegenwacht heeft er een prop in gedrukt (stukje rubber of zoiets) en de lucht zit er nog steeds in. Ben er ook mee thuis gekomen, redelijk voorzichtig gereden (eerste helft binnendoor, en vooral over de drempeltjes kalm aan gedaan, just in case)

Wel hoor ik de band nu onder het rijden, dus ik weet niet of ik hier zo mee door blijf rijden of dat het tijd wordt om de spaarrekening even aan te spreken. :p
Edward
Contacteer:

Oh ja, die man van de Wegenwacht zei dat ik mazzel had gehad dat de band nog heel was (Y) Omdat ik toch een paar honderd meter moest doorrijden (tis een autoweg, dus geen vaste vluchtstrook..) en meestal zijn de banden dan wel aan flarden, zei hij :)
Band was wel een beetje warm geworden, toen ik op de vluchtstrook aankwam.
Haas
Car: Megane RS

als het midden loopvlak is (in ieder geval niet de wang ;) ) moet je die prop er ff uit laten slopen en echt laten plakken zoals met een fietsband; met een plakker dus. Rijd een stuk rustiger en betrouwbaarder dan een prop als het goed geplakt wordt....

ff naar de euromaster/kwikkie dus (Y)
Edward
Contacteer:

Kijk :worship:
Ga ik morgen gelijk achter aan (Y)
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Die prop moet even een stukje afslijten, het steeltje wat door de band getrokken is zal wel afgeknipt zijn maar is niet gelijk met het loopvlak, dat is waarschijnlijk wat je nu hoort.

De lekkage, ik heb toendertijd zoiets gehad met mijn Clio I. Ik heb de achterlichten er toen uitgehaald en aan de onderkant van de behuizing een gaatje geboord. Toen dat niet hielp heb ik een nieuw kofferdekselrubber gemonteerd, dat bleek de oplossing te zijn.

Misschien heb je er iets aan, succes iig. (Y)
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Haas

ja, is wel zo, maar doordat een prop alleen het gat opvult en niet afdicht door geen gebruik van lijm, zal een prop altijd sneller weer gaanlekken dan een plakker. 9 van de 10 banden die gepropt zijn, gaan binnen een jaar weer lekken....uit eigen ervaring dan, en heb er heel wat geplakt ;)
Edward
Contacteer:

Duupke (Ronald) schreef:Die prop moet even een stukje afslijten, het steeltje wat door de band getrokken is zal wel afgeknipt zijn maar is niet gelijk met het loopvlak, dat is waarschijnlijk wat je nu hoort.
Dat steeltje stak er gewoon uit toen ik de vluchthaven weer afreed :)
Hoe het nu is moet ik ff bekijken, maar ik denk dat ie na 35 gereden kilometers wel weg is :P

Maar toch vind ik plakken een fijner idee dan zo'n prop.. Desnoods een nieuwe winterband van hetzelfde merk en type scoren. En dan op naar de volgende 100.000 lekvrije kilometers 8)
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Het scheelt of de band van buitenaf (zal wel in dit geval) of van binnenaf met een prop is gerepareerd. Van binnenaf moet de band van de velg af en wordt er een soort paddelstoel door het gat getrokken, en idd. zonder lijm.
Maar van buitenaf wordt er een prop van een soort cement in het gat geduwd, en die cement is een soort van plakkerige substantie. Ik heb er op de Scenic een in het achterwiel zitten, en die zit mij, al een kleine 2 jaar, goed.

Maar buitenkijf, er gaat niets boven een oversized plakkertje en een flinke dot lijm. (Y)
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Haas

Duupke (Ronald) schreef:Het scheelt of de band van buitenaf (zal wel in dit geval) of van binnenaf met een prop is gerepareerd. Van binnenaf moet de band van de velg af en wordt er een soort paddelstoel door het gat getrokken, en idd. zonder lijm.
dit bedoel ik met een plakker! (Y)
als dat goed gedaan wordt, merk je er niets meer van en is betrouwbaarder dan zo'n prutprop van buitenaf...
Plaats reactie