front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zullen we dit topic ook niet maar gewoon sluiten? :p
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Kan je jouw dingen niet in je eigen topicje stoppen steven :) (stevens project topic)

Best interessant al die vorderingen :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ja goed plan. En dan met zoveel mogelijk mensen gaan zitten zeiken om hem zo snel mogelijk weer te kunnen sluiten :worship:
5 GT Turbo '88 GT5
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maik (WOOFER) schreef:Kan je jouw dingen niet in je eigen topicje stoppen steven :) (stevens project topic)

Best interessant al die vorderingen :)
Ik weiger ene projecttopic te maken, ik pruts lekker verder in me eentje.

De info die ik nodig heb krijg ik wel van de personen die het weten. Ik heb daar geen commentaar bij nodig van anderen.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

speedline schreef:Nog ff dan;

Als het gaat om het maximale vermogen uit je motor te peuren moet je de inlaatlucht zo ver mogelijk afkoelen.

Vanwege de beperkte beschikbare ruimte onder de motorkap van een gt turbo en vanwege de rendements voordelen zal een chargecooler het altijd winnen als het om vermogens(c.q. koppel)ontwikkeling gaat...

Koudere inlaatlucht = meer power. Dat is een regel. En dat bereik je alleen met een chargecooler. Dat staat als een huis.

En iedereen die denkt dat ie dezelfde resultaten met een lucht/lucht exemplaar kan behalen lach ik midden in zijn bek uit.

Cru maar helaas...
heb op de 21T een volvo 940 intercooelr gehad met alu bakken,haalde inlaatluchttemperatuur van +-20 graden,dit met een buitentemperatuur van 20 graden,dus ja.welke chargecooler doet dat na
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Steven schreef:Ik weiger ene projecttopic te maken, ik pruts lekker verder in me eentje.

De info die ik nodig heb krijg ik wel van de personen die het weten. Ik heb daar geen commentaar bij nodig van anderen.
Toch geen reden om geen projecttopic te maken.
Je hoeft alleen maar te "luisteren" naar de mensen waar jij van vindt dat ze het weten.

Ik pruts ook lekker in m`n eentje, maar heb wel een projecttopic :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jouw keus, ik ben het gekwijlebabbel of het denigrerende commentaar van bepaalde figuren beetje zat en hoef dat ook niet te horen over mijn hokkie.

Ook heb ik al eerder geleerd dat praktijk toch nog wel eens hele andere dingen kan uitwijzen dan (diepgaande) theorien...
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

RESTECP!!! :beer:

Ben wel rete nieuwsgierig hoe jij je piping hebt gedaan langs je dynamo.
Als ik bij die van mij kijk is daar echt heel weinig ruimte.

Heb je nou ook een kleinere V-snaar genomen, of het een en ander verplaatst?
Of paste het allemaal gewoon?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Zo bedoelde ik het nou ook weer niet steven, maar nogmaals suc6 en we zullen hier je voorderingen wel zien :D
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Steven schreef:
Maik (WOOFER) schreef:Kan je jouw dingen niet in je eigen topicje stoppen steven :) (stevens project topic)

Best interessant al die vorderingen :)
Ik weiger ene projecttopic te maken, ik pruts lekker verder in me eentje.

De info die ik nodig heb krijg ik wel van de personen die het weten. Ik heb daar geen commentaar bij nodig van anderen.
Ach Steven..
Maak toch je iegen topicje aan! Op de PatBat manier met 509631 "pica's" :wink:
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heb 1 keer een Twin intercooler gemaakt op mijn 5 zonder thermostaat erin. Op de Ring inlaat temp van maximaal 38 graden met een buitentemp van circa 24 graden.
Was heeel mooi te zien dat wanneer je even stilstond de temperatuur op liep naar 50 graden en het toch wel even duurde voordat het afgekoeld was.

Wat betreft de winter. Oh My God. Dat is crappy. Inlaat temperaturen van om en om de 3-4 graden. Ding was niet warm te krijgen en het liep voor geen meter meer. In de winter weer snel terug naar een enkele koeler en een 95 graden thermostaat om hem ook maar een beetje warm te krijgen.

Een chargecooler is master voor sprintjes enzo. Je hebt een super buffer wat betreft koeling, zelfs zonder rijwind. Maar zoals altijd, ieder voordeel heeft een nadeel. Als je een hele lange tijd gaat rijden en er constant veel lucht gekoeld moet worden, gaat je temperatuur van je water natuurlijk omhoog waardoor je koeling uiteindelijk minder gaat worden. Dit hangt natuurlijk af van heel veel factoren af en ook van je de grote van je waterkoeler en de bouw etc etc.
Dus op het circuit is een lucht-lucht waarschijnlijk een betere oplossing.

Nog een leuk dingetje wat je met chargecooling kan doen. IJS erin mikken voor geforceerde koeling :D
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ter aanvulling
De lucht koelt de inlaatlucht niet, de koude kern van de intercooler doet dit.

Een grote frontmount heeft bij stilstand een behoorlijke buffer. Stationair warmt zo'n intercooler ook niet veel op (meet maar eens).

Ik kan me niet voorstellen dat een chargecooler de lucht sneller koelt, aangezien de kern nog altijd de lucht koelt. Een grote frontmount is dat in mijn ogen absoluut effectiever. Zeker in de wind.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Riël schreef:Een grote frontmount heeft bij stilstand een behoorlijke buffer. Stationair warmt zo'n intercooler ook niet veel op (meet maar eens).
En anders hebben ze daar weer ventilatoren voor hé :smoke:

gr s :D nder
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Riël schreef:Ter aanvulling
De lucht koelt de inlaatlucht niet, de koude kern van de intercooler doet dit.

Een grote frontmount heeft bij stilstand een behoorlijke buffer. Stationair warmt zo'n intercooler ook niet veel op (meet maar eens).

Ik kan me niet voorstellen dat een chargecooler de lucht sneller koelt, aangezien de kern nog altijd de lucht koelt. Een grote frontmount is dat in mijn ogen absoluut effectiever. Zeker in de wind.
Ding liep toch aardig snel op naar 50 graden bij mij.
Heb het wel na een partijtje blazen. Dus de warmte gaat ddus dan in het materiaal zitten.

Maar heb helaas geen vergelijkmateriaal met een charge cooler
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep, dat is zo. Maar, een grote intercooler vertraagd dit natuurlijk wel, je hebt wat meer tijd. De intercooler zelf koelt net zo snal weer af als een kleinere aangezien je net zoveel 'wind' per vierkantecm hebt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Verder doet opwarming van de motorruimte ook behoorlijk mee en die zal bij een FMIC wel een stuk minder wezen.
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

laat je niet zo vangen gast
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:lol:

Jazeker wel

Kom maar steven, i'll catch you!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Whehehe, goed ik neem alvast een aanloopje... is behoorlijke sprong :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

slash schreef:laat je niet zo vangen gast
misschien zal jij dan ook de toon van je posts eens moeten veranderen...

algemeenheid:

wellicht begrijpen we elkaar dan beter.
Immer wieder die verdammte Holländer
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

alles is met een knipoog jongens, dus neem t niet te serieus
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik neem je ook niet serieus :p
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Steven schreef:Ik neem je ook niet serieus :p
Niemand denk ik :lol:

Sorry :P
Alleen nog maar VW!
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

wil je best wel een keer tegenkomen bij het stoplicht
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

blabla, back ontopic
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Weet iemand of er ook flexibele buis te koop is wat een beetje tegen druk kan.
Dus wat geschikt is voor piping van een IC
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, die krijg je niet. Het bestaat over het algemeen uit in elkaar schuivende delen. Soms zijn ze dicht, maar dan zijn ze niet stevig. Meestal lekken ze echter als een zeef.

Rubber of siliconen laten maken is dan de betere keus.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

kopah ;) :lol: (koper)
maar denk niet dat je dat in je auto wil hebben.

btw waarom geen slangen? pvc buizen? staal? (moet je wel laten buigen).

euh...

goeie vraag btw ;)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Dat buigen is dus idd het probleem.
En anders moet ik toch inkopen gaan doen bij samco.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

ik zie hier een hele goede oplossing :D

volgens mij oudere originele slangen??
Een foto van Steven zijn 5 met IC erin :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die prachtige 120 en 90 gradenbochtjes komen niet van een Renault af. Jah ik heb de ouwe intercoolerslangen verknipt omdat die 60mm aansluiten op de IC.

Voor de meeste is het wel te raden waar het wel vandaan komt :p
En er zijn er een boel van :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

brezan-punt-nl
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

*EEH* die hebben geen drukslangen. Wel 50mm uitlaatpijp jah :)

Ut zijn gewoon gebruikte bochtjes, maar in prima staat.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Daarom was/is het ook een super oplossing :D (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naja het vibreert nu wel wat meer in de auto, vooral bij de 1500 toeren.

Moet nog es beloeren of dat met die slang over de dynamo te maken heeft.
Plaats reactie