ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Hou je ons op de hoogte m.b.t. het distributieverhaal?

@Erik
Hoezo deed je de RS weer in de verkoop?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
CySt

Adinsx schreef:Hou je ons op de hoogte m.b.t. het distributieverhaal
Uiteraard, maar Martijn heeft me een bepaald bedrag genoemd, dus hij zal wel gecheckt hebben wat de onderdelen voor hem kosten. Daarnaast gaat hij uit van 5 uur, dezelfde tijd als voor een Clio 16v. En voor de 16v had hij ook al een slim truukje om de distributie gemakkelijk te vervangen zonder takel..

Zoals ik al eerder zei, mijn trouwe 16v heeft 232dkm gelopen en is al 3 jaar bij Martijn in onderhoud.. Tot nu toe heeft hij alles goed gefixt voor een goede prijs (en ik had véél gezeik toen ik hem net had gekocht). Ondanks zijn hoge kilometerstand, rijdt mijn 16v als een zonnetje. Stuurt strak, schakelt goed, koppelt goed. Koude start gaat altijd goed, netjes stationair. Kunnen heel wat 16v's nog een puntje aan zuigen. :D.

Dus conclusie, ik heb er vertrouwen in dat hij het goed regelt, puur op basis van mijn ervaringen tot nu toe. :).
Erikjuhh

Adinsx schreef:Hou je ons op de hoogte m.b.t. het distributieverhaal?

@Erik
Hoezo deed je de RS weer in de verkoop?
Had'm gekocht en binnen een maand zat ik in de zaak, onverwachts.
Nu komt er een bedrijfsbusje, ergens richting einde v/h jaar.

Heb de 205 MI16 ook nog,
Die is schofterig sneller nog dan de clio...

Overigens vandaag een zwarte Fase 3 RS gespot...
Martijn Kool

CySt schreef:
Adinsx schreef:Hou je ons op de hoogte m.b.t. het distributieverhaal
Uiteraard, maar Martijn heeft me een bepaald bedrag genoemd, dus hij zal wel gecheckt hebben wat de onderdelen voor hem kosten. Daarnaast gaat hij uit van 5 uur, dezelfde tijd als voor een Clio 16v. En voor de 16v had hij ook al een slim truukje om de distributie gemakkelijk te vervangen zonder takel..

Zoals ik al eerder zei, mijn trouwe 16v heeft 232dkm gelopen en is al 3 jaar bij Martijn in onderhoud.. Tot nu toe heeft hij alles goed gefixt voor een goede prijs (en ik had véél gezeik toen ik hem net had gekocht). Ondanks zijn hoge kilometerstand, rijdt mijn 16v als een zonnetje. Stuurt strak, schakelt goed, koppelt goed. Koude start gaat altijd goed, netjes stationair. Kunnen heel wat 16v's nog een puntje aan zuigen. :D.

Dus conclusie, ik heb er vertrouwen in dat hij het goed regelt, puur op basis van mijn ervaringen tot nu toe. :).
slim truukje? gewoon een krik onder het blok ipv een takel

maarre, dat zal m wel in de naam zitten dan :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
CySt

Martijn Kool schreef:slim truukje? gewoon een krik onder het blok ipv een takel

maarre, dat zal m wel in de naam zitten dan :P
Dat bedoelde ik ook. Op RTC las ik verhalen over takelen en krappe ruimte, en hij zei ik krik hem gewoon half schuin op, scheelt heel veel tijd. Dus dat vond ik destijds wel een slim truukje. :lol:. (Niet dat het heel bijzonder is verder)
Erikjuhh

Iemand trouwens interesse in m'n RVS uitlaatdemper?

Standaard uitlaat is binnen (Thnx to arno) en de RVS komt er binnenkort onderuit.

Redelijk beschaafde uitlaat.
CySt

Onderdelen voor de distributie + multi zijn besteld. Waterpomp ook, maar wordt alleen meegepakt indien nodig. Papieren helaas nog niet binnen, maar de deal is sowieso definitief.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Als je toch bezig bent en je hebt de waterpomp liggen, dan zou ik 'm sowieso vernieuwen!! Je slaat jezelf voor je kop als je het niet doet en hij gaat lekken op korte termijn...
CySt

Merijn schreef:Als je toch bezig bent en je hebt de waterpomp liggen, dan zou ik 'm sowieso vernieuwen!! Je slaat jezelf voor je kop als je het niet doet en hij gaat lekken op korte termijn...
Dat is natuurlijk zo, maar gaan ze snel stuk dan? En ik begrijp dat ze op de multi zitten, dus een stuk makkelijker zijn om te vervangen.. Maargoed, hangt er ook een beetje vanaf hoeveel het extra gaat kosten. Als het meevalt, dan laat ik hem wel meenemen inderdaad.
-jo-

:sleep:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Hoeveel het extra gaat kosten.. vraag je je dat nou serieus af?

Dan moet je in ieder geval geen RS gaan rijden. Maargoed.

Waterpomp zal qua onderdelen 60 euro meer zijn. Qua werk is het wat meer omdat het koelvloeistofsysteem nog weer ontlucht moet worden etc..

Eigen keus of je ehm mee vervangt. Ik heb hem vorig jaar laten zitten overigens.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
CySt

Adinsx schreef:Hoeveel het extra gaat kosten.. vraag je je dat nou serieus af?

Waterpomp zal qua onderdelen 60 euro meer zijn. Qua werk is het wat meer omdat het koelvloeistofsysteem nog weer ontlucht moet worden etc..

Eigen keus of je ehm mee vervangt. Ik heb hem vorig jaar laten zitten overigens.
Ik ben me ervan bewust dat onderhoud nodig is en dat het ook in de kosten kan lopen. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat een onderdeel vervangen "omdat het toch al bloot ligt" als er niets mis mee is wel overwogen mag worden. Anders kan je ook zeggen, laat ik het dynamo en de stuurbekrachtigingspomp ook maar doen nu ik er zo makkelijk bij kan.

Maargoed, ik laat het lekker aan de monteur over. Als hij zegt ik pak de waterpomp toch mee en het kost me 100 euro extra, dan vind ik dat verder ook prima.
-jo-

Adinsx schreef:Hoeveel het extra gaat kosten.. vraag je je dat nou serieus af?

pfieuuuuuuuuuuwwwwwwww, ben blij dat er iemand men vorige reactie begrijpt.

Als je em zo zit te knijpen moet je echt geen rs gaan rijden. Over die 325 € wil ik het niet eens hebben. Aftermarket spullen kosten ongeveer 260€, dus als iemand me gaat wijsmaken dat jouw monteur het vervangt voor 65 €... :~

Garantie tot aan de deur ? Met wat geluk tot op de hoek van de straat ?
CySt

-jo- schreef: pfieuuuuuuuuuuwwwwwwww, ben blij dat er iemand men vorige reactie begrijpt.

Als je em zo zit te knijpen moet je echt geen rs gaan rijden. Over die 325 € wil ik het niet eens hebben. Aftermarket spullen kosten ongeveer 260€, dus als iemand me gaat wijsmaken dat jouw monteur het vervangt voor 65 €... :~

Garantie tot aan de deur ? Met wat geluk tot op de hoek van de straat ?
Ja, want je reactie was ook zo goed onderbouwd. :lol:.

Ik zit hem niet te knijpen, ik weet ook wel dat een RS duur is in onderhoud. In mijn 16v is ook behoorlijk wat geld gegaan.

En de onderdelen zijn niet aftermarket, maar komen direct bij de fabrikant vandaan zoals Gates, Valeo, Bosch etc. Het enige wat mist is het Renault logo op het onderdeel.

Ga jij maar lekker naar de dealer en 1300 euro betalen, ik laat het doen door iemand die er genoeg verstand van heeft en waar ik goede ervaringen mee heb. :).
-jo-

dus de onderdelen die je opnoemt zijn niet aftermarket ? :lol:

Tis in orde, k'weet al genoeg.
CySt

-jo- schreef:dus de onderdelen die je opnoemt zijn niet aftermarket ? :lol:

Tis in orde, k'weet al genoeg.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer de mening en feedback van anderen. Maar je weet niet waar de onderdelen vandaan komen en wat deze kosten, dus je conclusies zijn wat voorbarig. :).
-jo-

een gates riem in een renault doos is OEM, dezelfde gates riem die je bij de brezan haalt is aftermarket. Maar jah, wat weet ik daar nu van :~
CySt

-jo- schreef:een gates riem in een renault doos is OEM, dezelfde gates riem die je bij de brezan haalt is aftermarket. Maar jah, wat weet ik daar nu van :~
Ik geloof echt wel dat je er verstand van hebt, maar ik zie niet zozeer het probleem. Nog even los van wat het gaat kosten en of dat realistisch is, maar leg mij eens uit waarom een Gates riem met Renault logo beter is dan praktisch dezelfde riem (zelfde fabriek) zonder Renault logo?
Tom
Moderator
Car: MB

Genoeg gezeurd hier.

Jo zegt helemaal niet dat een reno doosje een onderdeel beter maakt maar probeert je enkel te helpen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
CySt

Tom schreef:Genoeg gezeurd hier.

Jo zegt helemaal niet dat een reno doosje een onderdeel beter maakt maar probeert je enkel te helpen.
Ik begrijp dat hij mij probeert te helpen, waarom zou hij anders hier posten. Maar ik vraag enkel om een onderbouwing, want mij is het niet duidelijk.
-jo-

Lezen is ook een vak.

Even voor de duidelijkheid, je zegt zelf dat je hem niet aan het afknijpen bent maar iedereen hier krijgt een andere indruk.

Die 325 € incl onderdelen en werk, lijkt me heel sterk want daar verdiend jouw monteur niks aan.

Ook al gebruik je aftermarket spullen, dus niet in een renaultdoos ( :~ ), dan verdiend hij nog niks. Ik heb handelaarskorting bij de leverancier en betaal 260 € voor het distributiepakket.

Ik kan me ook niet voorstellen dat deze monteur, met alle respect, jou enige vorm van garantie kan geven. Ik doe nu ook bijna alle dagen autos en voor die prijs begin ik er gewoon niet aan. Een RS is tevens ook een paar andere mouwen dan een 16v waar je gewoon even de krik onder schuifelt en de bovenste motorsteun losmaakt om hem te laten zakken.

Ik heb tevens niemand de aircopomp zien vermelden, die zit daar ook lekker aan de multiriem.
CySt

Bedankt voor je reactie.

Als mensen de impressie krijgen dat ik aan het afknijpen ben, dan formuleer ik het wellicht verkeerd. Ik ben enkel prijsbewust. Als ik naar de dealer ga, dan ben ik 1000 euro meer kwijt. Ja, ik krijg er garantie op, maar er is op het internet genoeg te lezen over gezeik met auto's die bij een dealer zijn gerepareerd. Tenslotte zijn dat ook maar mensen, net zoals een beunhaas.

Kijk, ik zeg niet dat mijn beunhaas beter is dan een dealer, ik zou niet durven. Maar ik probeer alleen uit te leggen dat een beunhaas niet per definitie meteen slecht hoeft te zijn. Heb ik officiële garantie? Nee. Maar als er door zijn schuld iets mis gaat, dan weet ik wel dat hij met mij samen een oplossing zal zoeken. Hij zal niet zeggen: pech gehad, ik geef geen garanties. Maargoed, dat is toch ook het risico wat je neemt? Ik kies ervoor om 1000 euro minder te betalen, maar daar staat tegenover dat ik geen officiële garantie krijg.

Ik ken ook iemand, die werkt als monteur bij een bepaald automerk dealer. Een kennis van mij laat altijd zijn auto bij hem doen, 's avonds, na werktijd. Maar als hij naar de dealer zou gaan, dan wordt hij alsnog gerepareerd door diezelfde beunhaas. Alleen dan wordt het driedubbele gefactureerd. Dus die beunhaas is per definitie slecht?

Ik waardeer je input, absoluut. En uiteindelijk maakt iedereen zelf de keus die hij het meest geschikt vindt. Ik kies ervoor om hem bij een beunhaas te doen, want ik heb er niet 1000 euro extra voor over omdat het dan dealer-werk is..

Voor wat betreft de kosten. Ik weet niet de details, maar hij heeft schijnbaar contacten waar hij goedkoop kan bestellen. Hij werkt overdag ook voor een automerk. En hij doet het niet gratis. Misschien overschat hij inderdaad de hoeveelheid werk, maar daar komen we dan wel weer uit. Vooralsnog rekent hij op ruim 5 uur werk.

In ieder geval bedankt voor je input (en die van anderen), het is altijd goed om ervaringen van anderen mee te krijgen. Wellicht heb je gelijk en worden de kosten toch hoger, daar kan ik dan mee leven. Maar het zal me in ieder geval niet de dealer-jackpot gaan kosten.
tutuur
Clubsponsor

ik heb verder niks over het hele verhaal te melden....

alleen dat van OEM ben ik niet helemaal mee eens....

Original Equipment Manufacturer (OEM) is een bedrijf dat producten levert ten behoeve van een merkleverancier. De merkleverancier verwerkt het product in eigen producten alsof het een eigen fabricaat is

dus het is OEM gates, en verkocht alszijnde een renault product....
Tom
Moderator

Mooie quote van wikipedia (0) . OEM is overigens geen bedrijf maar een term.
tutuur
Clubsponsor

dat snap ik maar staat voor het desbetreffende bedrijf :p
kende de uitdrukking al uit de vliegtuigindustrie mrja een perfecte beschrijving is makkelijker van wiki te halen toch (F)
-jo-

vraag Merijn eens naar een OEM distributieriem voor zen 21 :lol: (sorry Merijn :beer: )
CySt

Dus simpel gezegd bedoel je: Gates is de OEM fabrikant. Levert dit aan Renault en Renault noemt het Pièce Originale Renault.

Net zoals Hicitachi bouwt een laptop en verkoopt dit aan Acer, Asus en Sony. Zij verkopen het onder hun eigen merk, maar als ik de laptop bij Hicitachi koop dan is het een OEM product.

In dit geval is de distributieriem van Gates dus OEM en die van Renault is "merk".
tutuur
Clubsponsor

issie ergens langs geweest voor een oem-riem ofzo? :lol:

nu heb je me benieuwd gemaakt :beer:
alexs
Contacteer:

Weetje, iets beter vinden, beter ervaren is allemaal kwestie van perceptie. Iedereen ervaart het anders, het ligt allemaal aan je eigen ervaring, indianenverhalen noem maar op. -Jo- zijn 21T zal vast vol zitten met 'orgineel' renault, gewoon omdat hij dat beter vind en zich daar prettig bij voelt dat er Renault aanbevolen spul in zit. Dat ding gaat ongetwijfeld harder dan de brandweer en verkeerd in top staat. Mijn auto zit ook imitatie spul in en heb verder nergens gezeik mee, ding gaat bijna net zo hard als de brandweer.. Mijn ervaring met OEM/imitatie is verder prima. Ik schuw het niet af. Jo heeft (denk ik) slechte ervaring met Oem/imitatie... Prima, maar wil niet per definitie zeggen dat het slecht is.

Dat cyst de goedkopere weg bewandelt wil niet zeggen dat het een pauperwerkje word.. Maargoed, volgens mij is dat niet Jo's punt.
Laatst gewijzigd door alexs op wo 31 mar 2010 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

volgens mij wordt er vrij weinig gelezen hier............
-jo-

:lol: zou je denken ? Ben ik echt zooo onduidelijk ???
Allartino

volgens mij gaat de discussie niet echt over verschil in kwaliteit van Renault en aftermarket spul (want dat is naar ik , begrijp vaak gewoon hetzelfde, toch?) maar meer over het wel of niet vervangen van bepaalde onderdelen ivm de kosten.

of zit ik weer eens naast :~
5GTT & clio II 1.6 16v
Tom
Moderator

-jo- schreef::lol: zou je denken ? Ben ik echt zooo onduidelijk ???

voor mij niet :wink: , maar heb zo'n vermoeden dat het kwartje nog niet gevallen is :lol:
alexs
Contacteer:

-jo- schreef::lol: zou je denken ? Ben ik echt zooo onduidelijk ???
Ik moest sommige posts wel 2x lezen :smile:
Allartino schreef:volgens mij gaat de discussie niet echt over verschil in kwaliteit van Renault en aftermarket spul (want dat is naar ik , begrijp vaak gewoon hetzelfde, toch?) maar meer over het wel of niet vervangen van bepaalde onderdelen ivm de kosten.

of zit ik weer eens naast :~
Volgens mij ook, maar ik haak even op het OEM/aftermarket/kostendrukken verhaal. :grin:

Beetje wazige discussie aan het worden zo. (0)
Jacob Priem

-jo- schreef:een gates riem in een renault doos is OEM, dezelfde gates riem die je bij de brezan haalt is aftermarket. Maar jah, wat weet ik daar nu van :~
We kunnen natuurlijk wel alle post gaan quoten, zou toch een keertje moeten vallen dat kwartje? :D
Plaats reactie