ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Stappenmotor op een RS? Die zit er echt niet op, wordt geregeld m.b.v. de kleptiming voorzover ik weet!
Je hebt gelijk, dat is de term die ik gebruik. Weet niet meer hoe dat ding heet, sorry. :( Ik zal het even opzoeken.
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

gemotoriseerd gasklephuis?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Car: R19.R

waarschijnlijk :)
Adinsx

Overigens ben ik dan wel benieuwd wat jij wil regelen met de kleptiming :)
Maarten-Jan
Car: R19.R

Stationair toerental
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Vind de Gordini wel geslaagd! (Y)
Cleaned Style
Projecttopic
Modus
Contacteer:

Ik zie er nooit echt veel rijden, vandaag een rode III RS ph 1 gespot. Helemaal standaard, ms een ietsie verlaagd. Vooral van achteren istie heel erg dik. (Y) Staat al wel in het register ook :P

En gisteren een flink doortrekkende 182, die ook al bekend was.
tutuur
Clubsponsor

ik weet van de rs velgen dat ze 16"zijn met een ET-48,5 maar wat is de breedte eigenlijk? 7,5j?
Martijn Kool

ik denk 7j
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor

Iemand die het zeker weet?
ARNO16V
Contacteer:

Is 7J inderdaad! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
tutuur
Clubsponsor

Thnx (Y)
Modus
Contacteer:

Nog een II ph2 gespot, 18-JJ-ZT, zwart, en een rode, 33-JS-FN.
Remon

Die 18-JJ-ZT staat te koop, zat hem net toevallig in het register op te zoeken!
DennisT
Moderator

Welke olie moet er in de RS en welk type filter?
Tom
Moderator
Car: MB

kroonolie.nl en hbase.nl............
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
alexs
Contacteer:

Wat zijn de kosten pak en beet voor het vervangen van de distributie set bij een Clio 2 RS PH2?

Beunhazen hier?
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Bij brezan rond de 400 en nog wat. bij de dealer met korting 500 euro. En dit alles zonder arbeidsloon (Y)

dus alleen de onderdelen.

Als je het bij de dealer laat doen reken maar op 800 a 1000 euro
CySt

Patrick.B schreef:Bij brezan rond de 400 en nog wat. bij de dealer met korting 500 euro. En dit alles zonder arbeidsloon (Y)

dus alleen de onderdelen.

Als je het bij de dealer laat doen reken maar op 800 a 1000 euro
Op hbase staat 250 euro, t.o.v. 180 euro van de Clio 1.

Ik ga namelijk een Clio 2 RS Ph2 kopen, enige addertje is dat de distributie direct gedaan moet worden. Mijn beunhaas heeft mijn Clio 1 16v al eens gedaan, daarbij was het 325 euro incl. arbeid. Dus voor de Clio 2 zal het dan wel 400 euro zijn. Of klopt het bedrag op hbase niet?

Edit: net ff mijn beunhaas gesmst. Hij zegt dat hij zijn onderdelen veel goedkoper krijgt, dus zal waarschijnlijk ook 325 worden. Lijkt me wel verstandig om de multiriem ook mee te pakken dan? Is het nodig om de multiriem loop/spanrollen ook mee te pakken, of loopt dat wel los? De auto heeft 121k gelopen..
Adinsx

325 inclusief onderdelen en arbeid?

Die is gek.

Ik was 480 euro kwijt voor de onderdelen.
Distributieset, spanrollen+multiriem.

Bij Renault incl korting.
Hebben hem zelf erop gelegd, en ik hoop dat je 'beunhaas' ook het speciale gereedschap heeft, want zonder red je het niet.

Normaal ga je richting de 1000 euro bij de dealer. Het is namelijk een flinke klus met veel uren.

Ow, spanrollen en multiriem zéker meenemen. Of wil je de boel al snel aan gort hebben? ;)
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

ik denk dat die beuner van je alleen het riempie doet en zeker niet de waterpomp en de spanrollen.

Dit moet je gewoon in 1x doen. Je krijgt er spijt van als je het niet zo doet.
CySt

Even voor de duidelijkheid, mijn beunhaas weet wel wat hij doet. Hij komt ook af en toe hier, hij is MartijnB van de 2.1 liter Rally Clio. Hij onderhoudt mijn auto al 3 jaar.

Bij mijn Clio 16v heeft hij de distributieriem gedaan + spanrollen + looprollen. Uiteraard wel imitatie, niet origineel Renault. Dit kostte mij 325 euro. Plus 20 euro voor de multiriem.

Nu wil ik dus een RS Ph2 kopen, waarvan de riem meteen gedaan moet worden. Hij schat weer 325 euro in, riem + spanrollen + looprollen. En dan komt er weer de multiriem bij, dus zeg 350 rond. Uiteraard ook weer imitatie, origineel Renault is veel duurder. De waterpomp had ik geen rekening mee gehouden, die was bij mijn 16v ook niet gedaan. Volgens Hbase is dat 60 euro, dan krijgt hij hem voor 50 waarschijnlijk. Komen we uit op 400 à 450 euro.

Mijn enige vraag was, als de multiriem vervangen wordt, moet daarvan ook de spanrol + looprol gedaan worden, of is het geen ramp om deze te laten zitten? Dat zou wel een duur grapje worden met 250 euro extra (hbase prijs). In principe kan er motorisch niet veel mis gaan als je multiriem knapt/vastloopt toch? Alleen laad hij niet meer op, airco, stuurbekrachtiging doet het niet. Dus mijn idee was om alleen de multiriem te doen, zonder de span/looprollen.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Hij laad inderdaad dan niet meer op, je stuurbekrachtiging doet het dan niet meer, en je airco houd er dan ook mee op..

Maar dat spul heb je dan ook niet meer nodig omdat de multiriem waarschijnlijk meteen tussen je distributieriem vliegt en je de cilinderkop er dan vanaf kan draaien...

Zou ik dus wel vervangen...
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

@cyst
Ik heb uit eerste hand ook al andere verhalen mee gemaakt met jouw "beunhaas"..... Dus prijs hem nu niet de hemel in hij is en blijft ook gewoon een mens. :wink:
CySt

Gerald schreef:@cyst
Ik heb uit eerste hand ook al andere verhalen mee gemaakt met jouw "beunhaas"..... Dus prijs hem nu niet de hemel in hij is en blijft ook gewoon een mens. :wink:
Uiteraard, maar mijn ervaring baseer ik op wat hij tot nu toe voor mij heeft gedaan. (En ook voor Alexs). Tot nu toe niets anders dan positief.

Correctie trouwens, van wat ik begrijp zijn de onderdelen niet eens imitatie, maar direct van de groothandel/fabrikant. Dus zonder tussenkomst van Renault.
Adinsx

Wel een Gates-setje monteren inderdaad.

Multieriem en rollen gewoon meepakken. Dit moet volgens onderhoud zelfs elke 60.000km. Distributie elke 120.000 of 5 jaar.

Je wil echt niet later de boel nog eens loshalen als een rol stroef loopt.
Bij mijn 182 (phase3 dus) was het kleine looprolletje onderin behoorlijk rauw gelopen na 100.000km.

Overigens blijf ik benieuwd of hij zich niet vergist in de uren die erin gaan zitten.

Fotohandleiding staat overigens op het Autoweekforum. Heb daar een fotoverslag gemaakt van het vervangen van de hele handel. Daar zitten wat minder autotechnische forummers die het wel interessant vonden om te volgen.
CySt

Ja, dat mailde hij, direct van de groothandel dus inderdaad Gates schreef hij. Hij zegt dat het volgens autodate 5,25 uur werk is.. Hij heeft me beloofd niet boven de afgesproken prijs te gaan, dus ik neem aan dat hij wel enigszins weet wat hij moet verwachten?

En de distributie is inderdaad hard aan vervanging toe. De auto is uit 2002 en heeft 121dkm gelopen, maar de distributie is nog nooit gedaan. Maar daar is de prijs ook naar (5700 afgesproken). Daarom gaat de auto direct naar Martijn, om de verleiding te voorkomen om er "toch nog eventjes mee te rijden". :D.

Overigens is er nog een klein mankement aan de auto. Als je hem in zijn 5 zet, dan hoor je een kort piepje. En bij gas geven in zijn 5, fluit hij lichtjes. Wat zou dat kunnen zijn? Die gast wist het zelf niet, de dealer moest daarvoor de bak eronderuit halen. Het klinkt niet heel ernstig verder (geen schuurgeluiden ofzo). Kwestie van bakolie bijvullen?

@Adinsx, ik heb je topic op Autoweek gevonden. Ben nu de 70 pagina's aan het doorworstelen. :lol:.
Tijmen

Ik zal mijn kennis ook even delen:

Momenteel staat er bij de dealer 1350 euro voor om een riem te doen bij een RS. Je MOET alle spanrollen en spanners vervangen, ook van de multiriem. Bovendien is het veel werk omdat je behoorlijk wat los moet halen. Het is nogal krap allemaal maar op zich goed te doen. De waterpomp kun je laten zitten want die wordt aangedreven door de multiriem.

Voor de omgeving Utrecht heb ik nog wel een goede "beun" die het vaker gedaan heeft (onlangs die van mij dus).

Bij mijn RS waren de spanrollen al aardig gaar na vijf jaar en maar 60.000 km. Onderdelen zijn behoorlijk aan de prijs (al twee keer zo duur als bijvoorbeeld een Mégane RS (N) ) maar dat is altijd beter dan een nieuw blok.
hoofdredacteur Alpine Magazine Club Renault Sportives
Dimitri2.0

tja goedkoop kan duurkoop worden.
Rij nu 8 jaar RS PH1 en reeds 2 keer gehele distributieset laten vervangen. Het is een flink bedrag wat je kwijt bent maar weet waarin je rijdt.
Adinsx

@Tijmen
1350 al? Phoe..

Dan heb ik dus nog meer bespaard door het zelf te doen ;)

Maar inderdaad rollen absoluut mee laten nemen. Waterpomp kan blijven zitten.

Succes overigens met alle 79 pagina's doornemen.
Je moet even kijken naar posts met als datum januari 2009. Toen heb ik de boel vervangen.
CySt

Adinsx schreef:@Tijmen
1350 al? Phoe..

Dan heb ik dus nog meer bespaard door het zelf te doen ;)

Maar inderdaad rollen absoluut mee laten nemen. Waterpomp kan blijven zitten.

Succes overigens met alle 79 pagina's doornemen.
Je moet even kijken naar posts met als datum januari 2009. Toen heb ik de boel vervangen.
De waterpomp zit op de multi toch? Niet op de distributie.

En man, wat heb jij een wagenpark staan. :lol:.
Adinsx

Ja, waterpomp zit op multi.

Mooi beetje wiebers bij elkaar toch? ;)

Woon inmiddels wel in mijn eigen huis, maar het is heerlijk om thuis te kunnen klussen ;)
CySt

Ik ging vandaag mijn RS ophalen. Kom ik daar na 45 minuten rijden, blijkt de verkoper zijn overschrijvingsbewijs kwijt te zijn. :(.

Hij heeft vanavond meteen een nieuwe aangevraagd online via RDW.nl en dan komt ie woensdag binnen. Dus dan wordt de koop over 2 dagen alsnog gesloten. :D.
Erikjuhh

CySt schreef:Ik ging vandaag mijn RS ophalen. Kom ik daar na 45 minuten rijden, blijkt de verkoper zijn overschrijvingsbewijs kwijt te zijn. :(.

Hij heeft vanavond meteen een nieuwe aangevraagd online via RDW.nl en dan komt ie woensdag binnen. Dus dan wordt de koop over 2 dagen alsnog gesloten. :D.
Heb je de mijne fase 2 niet zien staan op internet?
Met 113DK uit 2001,
Nieuwe banden ed. distri al gedaan, en maar fractioneel duurder dan degene die je nu heb gekocht...
(Laat ik zo zeggen, doe je de distri zit je denk ik op't zelfde geld, minimaal)

Weinig geld trouwens!!! (Y)

Krijg maar weinig reacties op de clio.
Veel bieders, niemand reageert.

Een kijker gehad, maar was toch net boven zijn budget... :-(
CySt

Leuke wagen, maar dat is ook boven mijn budget. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van zilver. Ik heb nu 5700 afgesproken en de distributie gaat 325 kosten, dus kom ik alsnog uit op zijn vraagprijs.
Plaats reactie