Even voor de duidelijkheid, mijn
beunhaas weet wel wat hij doet. Hij komt ook af en toe hier, hij is
MartijnB van de 2.1 liter Rally Clio. Hij onderhoudt mijn auto al 3 jaar.
Bij mijn Clio 16v heeft hij de distributieriem gedaan + spanrollen + looprollen. Uiteraard wel imitatie, niet origineel Renault. Dit kostte mij 325 euro. Plus 20 euro voor de multiriem.
Nu wil ik dus een RS Ph2 kopen, waarvan de riem meteen gedaan moet worden. Hij schat weer 325 euro in, riem + spanrollen + looprollen. En dan komt er weer de multiriem bij, dus zeg 350 rond. Uiteraard ook weer imitatie, origineel Renault is veel duurder. De waterpomp had ik geen rekening mee gehouden, die was bij mijn 16v ook niet gedaan. Volgens Hbase is dat 60 euro, dan krijgt hij hem voor 50 waarschijnlijk. Komen we uit op 400 à 450 euro.
Mijn enige vraag was, als de multiriem vervangen wordt, moet daarvan ook de spanrol + looprol gedaan worden, of is het geen ramp om deze te laten zitten? Dat zou wel een duur grapje worden met 250 euro extra (hbase prijs). In principe kan er motorisch niet veel mis gaan als je multiriem knapt/vastloopt toch? Alleen laad hij niet meer op, airco, stuurbekrachtiging doet het niet. Dus mijn idee was om alleen de multiriem te doen, zonder de span/looprollen.