ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Ilya schreef:Momenteel heb ik een composetje van Magnat voorin de auto zitten en jvc 3-wegs 240 watt achterin de hoedenplank en een oude s1000 van sony als HU

Ik wil een versterker inbouwen en een subwoofer.
Keuzes genoeg, maar daar kom ik nog wel uit.
Ik wilde eigenlijk weten hoe jullie het hebben ingebouwd ?

Als ik 1 versterker koop met 4 uitgangen, kan ik de subwoofer hierop natuurlijk bruggen, en eventueel nog de voor of achter speakers aansluiten op de versterker en de overgebleven speakers op de HU laten zitten. Ik kan ook een 2-wegs versterker kopen die ik alleen gebruik voor de subwoofer.

Het allerbeste zou natuurlijk zijn als ik gewoonweg 2 versterkers koop, zodat ik alle speakers kan versterken. Ik weet alleen niet of dat wel zo nodig is. Volgens mij heb ik slechts een versterker nodig voor de subwoofer en eventueel (met uitroepteken) voor de speakers in de hoedenplank.

Meningen hierover ?

En verder...
Waar hebben jullie je versterker neergeplant en hoe hebben jullie de subwoofer en versterker vastgezet ?

Ik snap uiteraard wel dat je de subwoofer achterin de kofferbak plaats, maar een Clio heeft slechts het metaal van het chassis om hem vast te boren, of kan het ook anders ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie

Riël schreef:Even ertussen door. Bestaan er subwoofers die spelen in een zeer kleine kast, dwz 10 liter of minder? Geluidsdruk is niet zo heel belangrijk, maar 't moet wel diep hoorbaar zijn en zuiver (sql).
Deze heb ik eens gehad:

http://www.emrkt.com/search/bot_index/s ... SWX75A.asp

13L...speelde lekker!

Maar zal nog altijd wel te veel voor je zijn he :p
Riël
Über-Spammer

Dat gaat niet hard genoeg ... :) Ongeveer 10" minimaal.
Stefan S.

Riël, de Phase Linear Aliante 10" speelt super in kisten van 12liter t/m 16liter >-), tis alleen geen goedkope sub.
Riël
Über-Spammer

Holy moses, idd, da's wel duur :) Moet er 2 hebben, beetje te gortig.
Frits Clio 16v

Riël schreef:
Clio Baccara 16v schreef:Volgens mij heeft de dikte van de kabel niet alleen te maken met de versterker, maar ook met de lengte van de kabel. Hoe langer de kabel, hoe dikker. Een klein stukje dunner kabel zodat hij in de versterker past maakt dus niet uit, maar voor de rest wel dik genoeg nemen.

Gr, Frits.

:S ook zo'n theorie . Net hetzelfde als wanneer je een tuinslang dichtknijpt. Wat heb je dan aan de rest van de dikke kabel?
Riël schreef:Kijk. Er gaat een bepaald aantal ampere door een kabel. Op het punt waar ie het dunste is gaat het een probleem worden. Als dit al op de versterker is heeft het weinig zin er een dikkere kabel aan te hangen hé. Ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wel eens een zekering bekeken? 2 dikke voetjes, en een dun stukje binnenin, waar ie doorknalt. Dus, waar zou je versterker knellen als je er een 25mm2 aanhangt? In de kabel? Naaaah don't think so.
Zoals je zelf al zegt bij de zekering is de "kabel" heel dun (dun stukje in de zekering). Dus als dat niet uitmaakt, zal het ook niet uitmaken als de kabel (een kort stukje) iets dunner is bij de versterker.

Maar ik vind beide theorie-en wel logisch klinken...:s

Gr, Frits.
Stefan S.

Ik zou voor een verdeelblokje gaan en vandaaruit met een kleinere diameter doorgaan naar je amp.
Riël
Über-Spammer

Theoretisch gewoon nutteloos. Praktisch waarschijnlijk ook. Eens een keer weerstand meten met volle belasting...
Erix
Contacteer:

Frits heeft helemaal gelijk met zijn theorie. Bij de formule om de kabel dikte bij een bepaald amperage uit te rekenen is de lengte van de kabel zeker ook een parameter! Voor de ongelovigen kan hem zo snel ff niet vinden in me bijbel dus ff zelf zoeken op inet ofzo...
Maus

Waarom een verdeelblokje als je maar naar 1 amp gaat?
Kan je toch beter het overtollige draad wegknippen totdat 't wel in de amp past?
Douwe

Maus schreef:Waarom een verdeelblokje als je maar naar 1 amp gaat?
Kan je toch beter het overtollige draad wegknippen totdat 't wel in de amp past?
Is precies wat ik ook gedaan heb (Y)
evo
Contacteer:

robclio16V schreef:
Douwe schreef:Heb nog geen versterker gezien waar zonder aanpassen 25mm of 35mm stroom kabel in kan.
Dan moet je toch maar eens wat naar beter kijken, want er zijn genoeg versterkers met zulke aansluitingen waar dikker dan een 16 kwadraat in gaat.... :lol:
Bij mij gaat een 50mm rechtstreeks de versterker in. :p
Gabri van der Veen
Über-Spammer

Ben dus al een tijdje met mn ICE bezig, en nu ben ik zover om mn versterker in het licht te zetten door computercoolers (fotos zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 32#1452932 ), heb ze nu aangesloten via kofferbaklicht maar wil dit op de remote van de versterker doen maar nu is mijn vraag of dit kan (coolers zijn 0,15A per stuk en heb er 4)
Robke
Car: Lexus IS250

Dan zou ik er voor de zekerheid gewoon een relais tussen zetten.
bartuitlauwe
Contacteer:

Hi, ik ben op zoek naar een goed 16,5 cm composetje.

Wat raden de kenners mij hier aan. :D
Prijsklasse rond de 150 euro.

Het moet goed klinken en ook aardig hard kunnen,
ze worden op een versterker aangesloten.
Heb nu 13 cm composetje.

wil ik trouwens dat mijn composetje nu niet gaat vervromen moet ik de bass op -6 zetten. (lager kan niet)
Maar voor de sub is het wat mooier op deze wat hoger te zetten.
(ik heb drie RCA uitgangen van 4 volt op mijn radio, dus kan ze wel alledrie apart regelen)
Iemand hier nog tips voor?
Ollie

Composet verhaal is pas nog voorbijgekomen hier. Er zal zeker Ground Zero aangeraden gaan worden en een linkje geplaatst worden naar Ron de Vries :wink:

Als je 3 uitgangen hebt, is er hoogstwaarschijnlijk eentje een subout. Als je die dan ook gebruikt voor de subwoofer, heb je helemaal geen problemen. Dan zet je het NF level gewoon wat hoger. Maar dat je de bass af moet draaien naar -6 is wel wat veel natuurlijk. Kun je de frequentie van de composet niet via je radio afregelen, zodat je de echt lage tonen over kunt laten aan de subwoofer en de composet gebruikt voor de kick. Ik weet natuurlijk niet hoe of wat je alles aangesloten hebt...
Stefan S.

Ollie schreef:Composet verhaal is pas nog voorbijgekomen hier. Er zal zeker Ground Zero aangeraden gaan worden en een linkje geplaatst worden naar Ron de Vries :wink:
[img]http://smile.smilies.nl/438.gif[/img] :D

Effe serieus, als je een versterker gebruikt, zet je jouw composet toch gewoon op high-pass. Dan weet je zeker dat je deze niet opblaast met een bass :wink:
Ollie

Zal een ban voor je aanvragen :lol: :wink:

Of dat je de woorden Ground en Zero niet meer kunt tikken :p
Stefan S.

Ollie schreef:Zal een ban voor je aanvragen :lol: :wink:

Of dat je de woorden Ground en Zero niet meer kunt tikken :p
[img]http://www.twingo-board.de/images/smilies/ferkel2.gif[/img]
Ollie

:lol: (Y)

Back ontopic maar weer in jullie topic :wink:
Stefan S.

Wegens aanschaf nieuwe auto, wil ik ook een andere Ground Zero setup hebben. Ik verkoop daarom mijn huidige Ground Zero versterker en subwoofer, zie advertentie op de RTC markt. Deze set is tot a.s. woensdag nog te luisterern in mijn twingo :D.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Zwarte piet schreef:Zaterdag ffies kijken voor een radioootje :)

Iemand nog sugesties? :D
:D
Ollie

Tja, is zoveel leuks te krijgen, hangt wederom weer eens van budget en wensen af natuurlijk.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

sja das waar..

maar bijv als je een radio heb met 2 rca uitgangen dan zou je bijv nooit een compo, sub en eventueel speakers achter kunnen versterken toch? of zijn daar weer blokjes voor ofzo?

of gewoon een radio kopen met 3 rca uitgangen? :D
Ollie

Heb je dan een zeskanaals versterker of een 4 en een 2? En als je dan maar 2 uitgangen hebt, gebruik je 2 Y-splitters...
Erik (Schepjes)
Contacteer:

ik heb 4 kanaals :)

maaar een goede compo voorin volstaat toch ook??

en anders kan je toch ook achterspeakers onversterkt mee laten spelen?
Stefan S.

SchepjeS schreef:ik heb 4 kanaals :)

maaar een goede compo voorin volstaat toch ook??

en anders kan je toch ook achterspeakers onversterkt mee laten spelen?
Precies, composet en subwoofer op je 4 kanaalsversterker en evt. achterspeakers laten meespelen op je radio (Y) . Radio kiezen is geheel persoonlijk. De één wil een kwalitatief goed klinkende radio en de andere weer design en bewegende beelden enz. De goede merken zijn natuurlijk Alpine, Clarion en sommige series van Pioneer.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

ok!

bewegende beelden kunnen me gestolen worden als er maar knap geluid uit komt! :p
bartuitlauwe
Contacteer:

Ollie schreef:Composet verhaal is pas nog voorbijgekomen hier. Er zal zeker Ground Zero aangeraden gaan worden en een linkje geplaatst worden naar Ron de Vries :wink:

Als je 3 uitgangen hebt, is er hoogstwaarschijnlijk eentje een subout. Als je die dan ook gebruikt voor de subwoofer, heb je helemaal geen problemen. Dan zet je het NF level gewoon wat hoger. Maar dat je de bass af moet draaien naar -6 is wel wat veel natuurlijk. Kun je de frequentie van de composet niet via je radio afregelen, zodat je de echt lage tonen over kunt laten aan de subwoofer en de composet gebruikt voor de kick. Ik weet natuurlijk niet hoe of wat je alles aangesloten hebt...
Ik heb composetje en de achterspeakers aangesloten op een 4-kanaals versterker
De woofer zit op een mono-block.

Heb het NF filter ook wel aanstaan voor de speakers.
Maar als ik de radio te hard zet vervormt gewoon de bass van het composetje. Bij de achterspeakers heb ik hier geen last van.

Misschien ligt het wel aan het composetje.
Maus

Kdenk dat een HPF best wel eens wonderen kan verrichten....
bartuitlauwe
Contacteer:

Maus schreef:Kdenk dat een HPF best wel eens wonderen kan verrichten....
(S) dat bedoelde ik ook.

Maar ik denk dat het misschien komt omdat het een 13 cm composetje is van 50 watt (merk: MTX)

Met een composetje van 16,5 cm en die iets meer kunnen hebben, hoop ik er vanaf te zijn.
Maus

Iemand ervaring / tips voor 't inbouwen van 16 cm speakers in de voordeuren van een Clio 2?
Waar kan je 't beste een beschermkapje tegen 't regenwater van maken?
Maus

bartuitlauwe schreef:Ik heb composetje en de achterspeakers aangesloten op een 4-kanaals versterker
De woofer zit op een mono-block.

Heb het NF filter ook wel aanstaan voor de speakers.
Maar als ik de radio te hard zet vervormt gewoon de bass van het composetje. Bij de achterspeakers heb ik hier geen last van.

Misschien ligt het wel aan het composetje.
Heb je al eens geprobeerd om de versterker iets terug te draaien voor je composetje?
Erix
Contacteer:

Waarom heeft iedereen het altijd over merk en wattage als hij/zij het over zijn luidsprekertjes heeft?! Dat is zo’n beetje het meest onboeiende aan een luidsprekerunit. De belastbaarheid in Watt heeft alleen betrekking tot de thermische belastbaarheid van de spoel. Hier wordt namelijk een bepaalde hoeveelheid warmte ontwikkeld. De spoeldrager (meestal kapton) is bestand tegen een bepaalde temperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan zal deze loslaten of soms zelfs smelten waardoor de spoelwikkelingen loskomen en dan is je speakerunit rijp voor een recone beurt of de prullenbak. In de praktijk gebeurd dit zelden, bijna alle luidsprekers worden gesloopt omdat ze een te grote conus uitslag (excursie) hebben gemaakt. Hierdoor kan de ophanging zijn afgescheurd of de uitslag is niet recht geweest waardoor de spoel de magneet heeft geraakt.

Over het algemeen heb ik een hekel aan car-audio luidsprekers. Door de patserwaarde van het uiterlijk en de belastbaarheid (wattage). Echter hebben bijna alle auto luidsprekers een slappe tot zeer slappe ophanging. Hierdoor is de conus makkelijk te bewegen, dus ook in de off-axis beweging met dus een kans dat de spoel makkelijk de magneet kan raken. Om dit probleem te verhelpen is door de fabriekanten de ruimte tussen de magneet en de spoel te vergroten. Dit heeft als gevolg dat de spoel iets beter gekoeld wordt (hogere belastbaarheid). Dat is dan toch mooi zouden de meeste zeggen. Inderdaad dit heeft de fabrikant zeer slim gedaan ja. De productie kosten zijn een stuk lager daar de foutmarge een stuk groter mag zijn en ze op het doosje van hun product een hoger wattage kunnen zetten.

Luidsprekertechnisch gezien is dit allemaal niet zo leuk. Tja een ‘hoog’ wattage kunnen roepen heeft wel een soort van patser waarde (niet negatief bedoeld). Door deze constructie heb ik per definitie een hekel aan die zooi. Door de grote ruimte tussen de spoel en de magneet gaat er een hoop van de magnetische kracht verloren waardoor de controle over de spoel drastisch minder is. Hierdoor heb je meer vermogen nodig om dezelfde geluidsdruk te produceren die uit een wat serieuzere luidsprekerunit komt en de uitslag is een stuk minder lineair. Om met een grotere tussenruimte tussen de spoel en de magneet toch een acceptabele controle te krijgen heb je een langere spoel en dus ook een hogere magneet nodig wat weer erg kostbaar is. Ook op dit gebied wordt veel bespaard door de fabrikanten. De vervorming van het signaal dat een luidspreker geeft loopt bijna exponentieel op met de lengte die de spreekspoel buiten de magneetring komt. Op basis van deze spoel en de uitwijking wordt ook de XMax berekend.

x-max = (wikkelhoogte spoel - dikte voorste poolplaat)/2 + 1/4 x dikte voorste poolplaat

Dit wilt nu echter niet zeggen dat je altijd een ‘schoon’ signaal hebt zolang je binnen de xmax blijft. Het is slechts een indicatie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

@Bart: Je composetje geeft dus een vervormd geluid doordat je spoel voor een gedeelte buiten de magneet komt. Deze uitslag is per frequentie anders. In theorie zal de uitslag groter worden naarmate de frequentie daalt om een vlakke SPL te krijgen. Echter in de praktijk bestaat er bij luidspreker/kast combinatie een powerdip. Afhankelijk van de kwaliteit van de luidsprekerunit zelf en uiteraard ook van de kast is deze powerdip wel of niet ernstig. Een powerdip is een piek in de uitslag welke te zien is wanneer de conus uitslag per frequentie wordt uitgezet bij bijvoorbeeld 1 watt. Dit kan worden gedaan bij met de betere simulatie programma’s zoals Loudspeaker DesignLab of Leap. Door de drukverschillen achter en voor de luidspreker en de krachten in de luidsprekerunit zelf (ophanging, conus, elektromagnetische, enz) bij elkaar te nemen ontstaat er een totaalvector. Zo zijn er situaties waarbij de totaal vector een lengte van bijna 0 krijgt maar ook waarbij de lengte extreem lang kan zijn. Wanneer je een lange vector hebt, heb je dus last van je powerdip. Op welke frequentie deze powerdip zit zul je moeten simuleren of proefondervindelijk meten. Waarschijnlijk zal dit ergens in de buurt van 1 harmonische boven de Fs frequentie van de luidsprekerunit zijn. Wat je hier tegen kunt doen?! Zorgen dat de ondergrens van de toegevoerde frequenties boven de frequentie van de powerdip ligt. Dit kan op zijn simpelst door een condensator met de juiste waarde (ff zelf berekenen) in serie aan te sluiten met je composetje.
Stefan S.

Sow, een leuk stukje her-examen :lol:
Plaats reactie