[Expr 1.6D] Rook uit kop en borrelend koelreservoir
Hmmm, misschien ergens anders lek? Achter de poelie op de waterpomp is ook zo'n typische plek waar het kan gaan lekken. Waterpomp vervangen is ook nog wel te doen.
-
Het koelvloeistof lampje werkt ook bij het starten. Kan het zijn dat desondanks de sensor niet goed werkt? Dus dat ik aan het rijden ben en de temperatuur loopt op dat dan toch het lampje niet aangaat?
Dat is natuurlijk niet de oplossing voor het eventueel oververhit raken, maar op dit moment weet ik eigenlijk niet OF hij oververhit raakt, want het lampje gaat niet branden. Dus> sensor stuk?
Gisteren ben ik toen ik weer een spuitend en borrelend koelvaatje had (na een snelweg rit) langs de garage gereden en die heeft de temperatuur gemeten: bij 83 graden springt de fan aan, en warmer dan dat wordt ie niet bij stationair.
Wellicht dat ie onder het rijden wél oploopt en dat de fan het niet kan bijhouden, maar dat het lampje toch niet gaat branden..
Dat is natuurlijk niet de oplossing voor het eventueel oververhit raken, maar op dit moment weet ik eigenlijk niet OF hij oververhit raakt, want het lampje gaat niet branden. Dus> sensor stuk?
Gisteren ben ik toen ik weer een spuitend en borrelend koelvaatje had (na een snelweg rit) langs de garage gereden en die heeft de temperatuur gemeten: bij 83 graden springt de fan aan, en warmer dan dat wordt ie niet bij stationair.
Wellicht dat ie onder het rijden wél oploopt en dat de fan het niet kan bijhouden, maar dat het lampje toch niet gaat branden..
Met de temperaturen van de afgelopen dagen lijkt het me toch niet logisch dat hij met rijwind nog warm loopt. Het klinkt alsof er niets met je koelsysteem aan de hand is, en je toch het slachtoffer bent van een lekke koppakking die bellen staat te blazen in het koelsysteem 

-
maar ja, geen rook uit de uitlaat, geen olie in de koelvloeistof, eigenlijk ook geen rook uit de motorkop (behalve als ie zo staat te koken, dan zie je met enige moeite af en toe een heel klein pluimpje).
Kan ik bijv de compressie meten oid om te zien of de koppakking niet goed meer is? Ik wil niet 350 euro uitgeven voor een andere koppakking en dan nog met hetzelfde probleem zitten
Kan ik bijv de compressie meten oid om te zien of de koppakking niet goed meer is? Ik wil niet 350 euro uitgeven voor een andere koppakking en dan nog met hetzelfde probleem zitten

Als de koppakking alleen lek is tussen een cilinder en een koelwaterkanaal hoeft er met de olie niets te gebeuren. Een beetje witte rook uit de uitlaat is dan echter wel te verwachten ja. Eerst nog maar eens een nieuwe temp.sensor proberen dan. Kijken wat die zegt.
En een koppakking vervangen hoeft natuurlijk geen 350 euro te kosten. Een koppakking kost bij mijn weten hooguit 40 euro en een middagje klussen
Als je kop ondertussen niet krom is van al dat warmlopen tenminste...
En de compressie meten kan natuurlijk nooit kwaad. Moeten ze bij de garage wel even voor je kunnen doen.
En een koppakking vervangen hoeft natuurlijk geen 350 euro te kosten. Een koppakking kost bij mijn weten hooguit 40 euro en een middagje klussen

En de compressie meten kan natuurlijk nooit kwaad. Moeten ze bij de garage wel even voor je kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 9 apr 2003 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
kijk kerel,het atwoord staat er al dagen denk ik,dus denk ff goed na hij borrelte, loopt warm dus conclusie koppakking,en bij die 1.6 diesel is dat ook nie vreemd hoor,blijf maar lekker doorrijden dan kan je op zoek naar een nieuwe kopStefijn schreef:maar ja, geen rook uit de uitlaat, geen olie in de koelvloeistof, eigenlijk ook geen rook uit de motorkop (behalve als ie zo staat te koken, dan zie je met enige moeite af en toe een heel klein pluimpje).

Nee Gille, het is dus nog maar de vraag of hij wel warm loopt. Vandaar de twijfel...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:lekke kop
je pakking licht er uit tussen de cilinder en het koel kanaal
Stefijn schreef:mm..dop lijkt wel goed af te sluiten, want hij spuit er pas uit als ik m openschroef
zegt genoeg denk ik, nee???
Tsja, het is zijn auto he?...
Ik begrijp zijn huivering wel. Het zou lullig zijn om met een nieuwe koppakking hetzelfde probleem weer te hebben, en dan te moeten ontdekken dat het iets heel simpels is...
Ik begrijp zijn huivering wel. Het zou lullig zijn om met een nieuwe koppakking hetzelfde probleem weer te hebben, en dan te moeten ontdekken dat het iets heel simpels is...
Als je de dop eraf haalt als hij warm is wel ja. Maar het is niet de bedoeling dat hij het ook doet met de dop erop 
-
Maar niet in schuimvorm, en Gille je mag best aardig zijn hoor :|
Heb niet effe 350 euro liggen om "uit te proberen" of het probleem in de koppakking zit
en zeker niet voor die ouwe bak
Is het een idee om de kop af te persen of compressie te meten o.i.d. om erachter te komen of de kop lek is?
Heb niet effe 350 euro liggen om "uit te proberen" of het probleem in de koppakking zit

Is het een idee om de kop af te persen of compressie te meten o.i.d. om erachter te komen of de kop lek is?
-
En een koppakking vervangen hoeft natuurlijk geen 350 euro te kosten. Een koppakking kost bij mijn weten hooguit 40 euro en een middagje klussen Als je kop ondertussen niet krom is van al dat warmlopen tenminste...
Ja, 40 euro, en wat heb je dan? 1 koppakking dat heb je dan.........
Dan heb je nog nodig:
-set kopbouten
-spruitstukpakkingen als de kop gevlakt moet worden.
-enkele liters koelvloeistof
-een revisiebedrijf die de kop afperst en eventueel vlakt (en die doen dat helaas nog steeds niet voor niks

-een monteur die de kop eraf haalt en erop zet als je dat zelf niet kunt.
EDIT: en die ook nog garantie geeft voor dat geld!
En ik ben de laatste om te zeggen dat je iets niet zelf kunt, maar je hebt in ieder geval een momentsleutel nodig om het goed te laten verlopen............
Laatst gewijzigd door canonballman op wo 9 apr 2003 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, die hebben we 
Maar toegegeven, er komt iets meer bij kijken dan ik zo snel zei.
But I owe you one Stefijn, dus ik wil je best een keer komen helpen met klussen als het moet. Ik heb geen ervaring met het dieselblok, maar hoe moeilijk kan het zijn?

Maar toegegeven, er komt iets meer bij kijken dan ik zo snel zei.
But I owe you one Stefijn, dus ik wil je best een keer komen helpen met klussen als het moet. Ik heb geen ervaring met het dieselblok, maar hoe moeilijk kan het zijn?
-
En over dat vlakken en afpersen...........
Er was hier niet zo lang geleden ook nog een topic over iemand die de koppakking van een GTT zelf verving.
Mwaa, AFPERSEN????? VLAKKEN??????
IS NIET NODIG!!!!!
En er werd een hele mooie rekensom gemaakt waaruit bleek dat het goedkoper was om 2 keer (!) de koppakking te vervangen (waarbij de 2de keer de kop pas werd gevlakt en afgeperst) dan om m inh 1 keer GOED te vervangen (dus incl. vlakken en afpersen)
Of zoiets.................
Ik weet 1 ding zeker: Ik heb een schijthekel aan dubbel werk!
Liefst van 3 autos de koppakking vervangen, dan van 1 auto 2 keer.
Er was hier niet zo lang geleden ook nog een topic over iemand die de koppakking van een GTT zelf verving.
Mwaa, AFPERSEN????? VLAKKEN??????
IS NIET NODIG!!!!!
En er werd een hele mooie rekensom gemaakt waaruit bleek dat het goedkoper was om 2 keer (!) de koppakking te vervangen (waarbij de 2de keer de kop pas werd gevlakt en afgeperst) dan om m inh 1 keer GOED te vervangen (dus incl. vlakken en afpersen)
Of zoiets.................

Ik weet 1 ding zeker: Ik heb een schijthekel aan dubbel werk!
Liefst van 3 autos de koppakking vervangen, dan van 1 auto 2 keer.
Denk er nog maar over na, maar als je de koppakking wil gaan vervangen, stuur me dan ff een PM.Stefijn schreef:geen idee hoe moeilijk dat kan zijn. heb iig al geen momentsleutel ... Wil op zich wel leren hoe zoiets moet
kijk Stefijn,het is nie mijn bedoeling om zo grof te zijn,maar je geeft de antwoorden bijna zelf,en het is zoals men hier zegt,namiddagje werk en een pakking van +- 40euro,dus ja waaromz elf nie proberen.Stefijn schreef:Maar niet in schuimvorm, en Gille je mag best aardig zijn hoor :|
Heb niet effe 350 euro liggen om "uit te proberen" of het probleem in de koppakking ziten zeker niet voor die ouwe bak
wie n ie waagt nie wint he.
dus lossen die kop en dan kan je zelf zien hoe de pakking(of kop) eruitziet.
maar in Godsnaam,blijf daar nie mee voor rijden,want dan kom je nie toe met 350 euro.
en via compresie test kan je "misschien" kijken of je koppakking lekt
-
Als je in de bibliotheek een paar kopietjes maakt van de vraagbaak (of als je die al hebt) dan moet het op zich wel lukken.
Tom schreef:dan is matijs even naar het reisbureauMatijs schreef:maar als je de koppakking wil gaan vervangen, stuur me dan ff een PM.![]()
![]()

Nee ik vind het wel leuk om een beetje aan auto's te sleutelen