[GTT] Motor wil niet meer als hij warm staat (opgelost!!!!)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Menno

Gunther schreef:Speedline weet jij dan misschien hoe het toch komt dat ik hem gerust een uur kan laten draaien zonder problemen maar wanneer ik hem ZELF afleg bvb na 10 min, hij dan niet meer start?? Ik bedoel, mocht het die BDP-sensor zijn, dan zou die toch uitvallen tijden het draaien van de motor met stilvallen tot gevolg, of zie ik dit verkeerd??
Dat klinkt erg aannemelijk. De signaalsterkte is toerentalafhankelijk. Als je signaal verzwakt, vanwege een rotte bdp-sensor, kan het zijn dat bij stationair toerental of hoger het signaal nog hoog genoeg is, maar dat het bij het starttoerental te zwak is.

BTW, had er al iemand BDP sensor gezegd? >-)
rev it like a rental
gille
Contacteer:

Menno schreef:
Gunther schreef:Speedline weet jij dan misschien hoe het toch komt dat ik hem gerust een uur kan laten draaien zonder problemen maar wanneer ik hem ZELF afleg bvb na 10 min, hij dan niet meer start?? Ik bedoel, mocht het die BDP-sensor zijn, dan zou die toch uitvallen tijden het draaien van de motor met stilvallen tot gevolg, of zie ik dit verkeerd??
Dat klinkt erg aannemelijk. De signaalsterkte is toerentalafhankelijk. Als je signaal verzwakt, vanwege een rotte bdp-sensor, kan het zijn dat bij stationair toerental of hoger het signaal nog hoog genoeg is, maar dat het bij het starttoerental te zwak is.

BTW, had er al iemand BDP sensor gezegd? >-)
wie weet dat >-)
Gunther

Nu kan ik er niet meer aan uit!!! Heb er een andere BDP sensor opgezet (op aanraden van julie :wink: :wink: ) en ....hij heeft het nog...mooi draaien, motor afzetten...starten...geen ontsteking...vijf minuten wachten en voila hij start weer :( :(
Dus wat is er allemaal al gebeurd, getest en vervangen... bougiekabels, verdelerkap ontsteking, allemaal al vervangen...BDP sensor ook doch nog steeds zonder resultaat...wat kan het nu nog zijn...ik weet het nie meer :-*
Hoge bomen vangen...geen konijnen
marco

dit is een super raar geval,je hebt eigenlijk al alles vernieuwd en hij heeft het nog ????
i don't get it ,kunnen het ook niet de bougies zijn??,zeg maar wat hoor,maar ja je zult natuurlijk alles moeten aangrijpen en cheken en dubbel cheken,en van de ontsteking weet je zekers dat die goed is he ??

greetz marco
Remco_Rs
Contacteer:

Word de hoofdstroom niet door een Relais geschakeld??lijkt mij wel logisch..Mischien moet je eens bij de dealer langs gaan om in het schema boek te kijken..Dan kun je tenminste dingen gaan UiTSLUITEN...
Gunther

De relais heb ik nog niet vervangen om de eenvoudige reden dat de vorige eigenaar daar één zooitje van gemaakt heeft...met verschillende relais...en allerlei rare draden eromheen.

ik denk dat daar wellicht dan het probleem zal te vinden zijn...alhoewel een relais normaal toch nie van de warmte mag weten...maarja wa is normaal bij een GTT??? :lol: :lol:

De bougies zijn nog goed...trouwens, dat heeft weinig met mijn ontsteking te maken...tis te zeggen, ik krijg gewoon geen ontsteking aan de bougies...dus zit het prob. voor de bougies niewaar...maar bedankt in elk geval om me te helpen...want het begint mijn keel uit te hangen...ik wil turborijden!!!!!!!
Remco_Rs
Contacteer:

inderdaad,,Je moet gewoon beginnen met uitsluiten van dingen ,dat maakt het voor je zelf allemaal een stuk makkelijker......Want hoe bedoel je precies ,,,Met geen ontsteking als hij warm is....START hij wel ?Of slaat hij niet aan.
Gunther

startmotor draait wel doch de motor zelf slaat niet aan....als ik dan één bougiekabel van een bougie trek en deze tegen de massa hou...krijg ik geen vonk, tot de motor een beetje is afgekoeld dan heb ik weer wel ontsteking en het rare is...wanneer ik de motor ZELF niet afleg...deze gewoon mooi blijft draaien uuuuren aan één stuk als het moet, het is pas miserie wanneer ik zelf de motor stilleg?!
Remco_Rs
Contacteer:

Ik zou eens gaan kijken in een schema boek ,,vanaf je contact slot,,wat hij allemaal tegen komt tot dat hij bij de bougiekabels komt...dan ken je dingen gaan wegstrepen..Dat wil de dealer vast wel eff kopieren voor je ( het is zo moeilijk uit te zoeken wat het is natuurlijk...Vooral vanachter een beeldscherm :D .
gille
Contacteer:

gille. schreef:probeer ook eens de + van je re209(de relais er van;kan zijn dat die te warm word,en dan kan die wel falen
lees deze ff gunther
Gunther

Ok mensen...ga ik zeker eens uitdokteren...Gille de plus van je ontsteking...weet jij van buiten welke stekker en welke draad het is??? (RE 209)
_Martijn_
Contacteer:

Ik weet niet of het al in de tekst staat, want die heb ik niet gelezen.

Maar waarschijnlijk is je startmotor stuk!!. die trek teveel stroom weg, als de motor warm is.

succes.
He! nu is die weer rood.
Remco_Rs
Contacteer:

er staat dat zijn startmotor het wel doet ,,dus lijkt me stug eerlij gezegdt
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Ok mensen...ga ik zeker eens uitdokteren...Gille de plus van je ontsteking...weet jij van buiten welke stekker en welke draad het is??? (RE 209)
ik heb dat toen opgezocht via het cupboek,dat heeft wel iemand online staan.daar stonden al die schema's op van elk draadje dat naar je onsteking loopt,maar das simpel te testen met een testlampje
_Martijn_
Contacteer:

de startmotor doet het dan idd wel , maar hij heeft te weinig power. Gaat de startmotor na een tijdje starten ook steeds langzamer draaien?

misschien is het anders het ralais dat bij de ontsteking zit?

maar ik heb het topic verder niet gelezen, dus mijn excuses als het er al in staat.
He! nu is die weer rood.
Gunther

Nee Martijn, de startmotor blijft goed draaien redelijk snel zelfs...daar scheelt niks aan.

batt. is nog zeer goed (zit een nieuwe in) dus daar zit het em nie.
_Martijn_
Contacteer:

Dan heb je een goed probleem :)

volgens mij heb je iedeen z'n hulp al behandeld.

succes :)
He! nu is die weer rood.
Riël
Über-Spammer

Gunther schreef:Ok mensen...ga ik zeker eens uitdokteren...Gille de plus van je ontsteking...weet jij van buiten welke stekker en welke draad het is??? (RE 209)
Hang er es rechtstreeks een + van de accu aan, rob (r5b) had dit probleem ook es met die + van de onsteking. Als ie niet wil starten als ie warm is hé, draai es een bougie eruit en kijk of ie dan wel vonkt? Dan kun je weer heel wat uitsluiten...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Panoramix

Bij een renault 25 wil het wel eens voorkomen dat ie niet meer start als de motor warm is. Ik weet uiteraard niet of onderstaande ook voor jouw auto geldt :wink:

Koudstart sensoren gaan nog wel eens kapot.
Heb tweemaal de volgende ervaring meegemaakt met twee verschillende auto's:

koude start: geen probleem. Eenmaal warm moeilijk te starten. Verzuipt dan bijna. De computer dacht dus blijkbaar de motor is nog koud en heeft een extra neutje benzine nodig. Starten ging nog door gaspedaal geheel in te drukken en door te starten. Ik had nog zo'n sensor liggen en probleem was opgelost. Voor de tweede auto een sensor (iets van 54€ incl.) moeten kopen.
speedline

Gunther schreef:De relais heb ik nog niet vervangen om de eenvoudige reden dat de vorige eigenaar daar één zooitje van gemaakt heeft...met verschillende relais...en allerlei rare draden eromheen.

ik denk dat daar wellicht dan het probleem zal te vinden zijn...alhoewel een relais normaal toch nie van de warmte mag weten...maarja wa is normaal bij een GTT??? :lol: :lol:
Belooft weinig goeds. Als er aan de elektronica geknutseld is ligt hier dan waarschijnlijk de storingsbron !
Gunther

Riel...ik heb al verschillende keren de bougies eruit gehad terwijl de motor warm is...en niks van vonk dan ...nadda enne da van die koude start sensor...gaat nie op voor ne GTT, daar het geen injectie is hé...maar toch bedankt voor te helpen...denk da'k van het weekend maar eens de electrische warboel ga ontrafelen
Geert Claes

heb je nu al eens een ander BDP sensor geprobeert, want in principe moet je die uitmeten met een oscilloscoop, en alleen dan kan je zien of het signaal dat die geeft correct is
:D
Gunther

IDD Geert heb ik al vervangen....doch zonder resultaat
Geert Claes

Aj man, ik snap het niet meer.
:evil: :( :evil:
suc6 kerel.
Abel
Über-Spammer

ik heb nog wel een kabelboom voor achter de dachbord liggen. In zeer goede staat volgens mij. ik fix alle onderbrekingen er in voor je ;) 3 maar ofzo.

Belang bij? :)

Eventueel met relais??
Gunther

Wat was nou het probleem??!!!! Eén stomme relais!!!

De relais die in het compartiment hangt waar ook de krik hangt...die was het...ik denk dat het de onstekingsrelais is ...in elk geval hij doet het EINDELIJK!!!!!! :wink: :wink: :wink:

In elk geval bedankt aan iedereen voor het mee helpen zoeken van mijn probleem...je ziet wie zoekt die vindt....zeker bij een GTT :wink: :wink: :wink: :lol:
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Wat was nou het probleem??!!!! Eén stomme relais!!!

De relais die in het compartiment hangt waar ook de krik hangt...die was het...ik denk dat het de onstekingsrelais is ...in elk geval hij doet het EINDELIJK!!!!!! :wink: :wink: :wink:

In elk geval bedankt aan iedereen voor het mee helpen zoeken van mijn probleem...je ziet wie zoekt die vindt....zeker bij een GTT :wink: :wink: :wink: :lol:
en wat heb ik gezegd,de relais van in't begin he,maar o zooooooooooooo koppig,dat zal in de kant van over't water zo wel zijn zeker 8) 8) 8) 8)
Chrisv

Hehe gelukkig :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Remco_Rs
Contacteer:

HAHA ,,is het toch nog goed gekomen gelukkig,,,en inderdaad,,ik zij het al een Relais :D .. veel plezier weer met de gtt
Gunther

Idd ne stomme relais... maar er is wel serieus

geknoeid aan het electrische circuit...dat moet ik nog eens proberen orgineel te krijgen...

maar het voornaamste is dat 'm draait niewaar...en ja Gille je hebt gelijk misschien koppig maar ge ziet...

alle wegen leiden naar...ne kapotte relais :wink: :lol: :lol:
Remco_Rs
Contacteer:

Ach een relais,,aan de ene kant ,moet je maar blij wezen ,met het feit dat het alleen een relais is,,ja toch :) ..Zoals ik het allemaal van je hoor van het feit dat ze met de draden hebben kloten had het netzogoed daar in kunnen zitten ,,dan was je nog wel eff bezig met zoeken denk ik zomaar :)
canonballman

Sorry Gunther, ik heb deze topic eigenlijk nog nooit gelezen, anders had ik je dat wel verteld!

Een paar maanden terug had Martijn met die gele GTT met EVO kit hetzelfde probleem. Ik en nog iemand hadden m ook gezegd: check dat relaistje in de krikbak.

Ik heb namelijk ook ooit 3 dagen gezocht naar dezelfde storing (dashboard eruit en al :( ) en toen was ik er ook uit!

Dat relaistje wordt overigens bediend door de overdruksensor in je turboslang. Als de turbodruk te hoog wordt (+/- 1,1 bar) dan wordt door middel van dat relaistje de PLUS van de ontsteking onderbroken, waardoor de ontsteking niet meer vonkt.
Geert Claes

Had ik dat ook niet gezegd? :p

Nee dus

In elk geval ben ik blij voor je dat het probleem opgelost is.
:D
Gunther

Ja canonball...weet dat ik hier toch een paar maanden mijn hoofd over gebroken heb... en ben eigenlijk beginnen zoeken vanuit de bougie's laat ons maar zeggen...dan bougiekabels...verdelerkap...ontsteking...BDP sensor...om dan eigenlijk tot die relais te komen.

Maar heb nog een vraagje...in mijn "krikbak" zitten drie relais?! Is dit normaal??

Eén is dus voor de ontsteking :wink: dan nog één voor de startmotor en dan nog één waar ik begot nie weet waarvoor die dient.

Detail deze onbekende relais krijgt z'n stroom uit die ontstekingsrelais?! Raar maar waar.

Iemand een idee oja...als ik één van de drie relais durf te verwijderen start hij niet!
canonballman

Ja canonball...weet dat ik hier toch een paar maanden mijn hoofd over gebroken heb...

Nogmaals: Sorry!!! Ik weet hoe klote het kan zijn als je het niet gevonden krijgt!

En 3 relais in de krikbak is wel veel! Alarm????die de ontsteking onderbreekt???

En een startmotor relais???? zit die daar???

ik weet het eigenlijk niet........

Probeer na te gaan of de bedrading van die relais origineel is / lijkt. En trek daaruit conclusies.

groeten, Reinier
Plaats reactie