italiaans handmade uitlaat voor GTT
Ja, dat zeg ik toch?
-
- Contacteer:
Ik ga van het jaar testen op zandvoort met dit spruitstuk.
Afhankelijk hiervan en de gegevens van de testbank kan ik er uitspraken over doen gebaseerd op de behaalde resultaten.
Ik krijg goeie berichten uit engeland hier over,kan alleen nog niet spreken uit eigen ervaring.
Er zijn er een aantal besteld dus binnenkort kan ik er meer over zeggen.
Ik weet wel 1 ding op een gtt geeft een fase 1 spruitstuk meer top vermogen en scheelt het een kilometer of 8 in top snelheid!!
Dit zijn gegevens die WEL zijn gebaseerd op ervaring met de verschillende spruitstukken tijdens competitie gebruik!
Afhankelijk hiervan en de gegevens van de testbank kan ik er uitspraken over doen gebaseerd op de behaalde resultaten.
Ik krijg goeie berichten uit engeland hier over,kan alleen nog niet spreken uit eigen ervaring.
Er zijn er een aantal besteld dus binnenkort kan ik er meer over zeggen.
Ik weet wel 1 ding op een gtt geeft een fase 1 spruitstuk meer top vermogen en scheelt het een kilometer of 8 in top snelheid!!
Dit zijn gegevens die WEL zijn gebaseerd op ervaring met de verschillende spruitstukken tijdens competitie gebruik!
-
geil zeg die ORANJE kachelslangen van die k-tec wagen
OEWIE!
Ja die zullen niet lang GEIL blijven als ze tegen de downpipe aanlopen

-
Verrek, ik heb ook ooit iets gehoord over die kerel.......
Die schijnt zijn eigen wetten te hebben ofzo.....????

Die schijnt zijn eigen wetten te hebben ofzo.....????
-
- Contacteer:
Die heb je toch al....Maik (WOOFER) schreef:Dan zou ik persoonlijk deze nemen:

Drive it like you stole it
-
Bernlowie dan he.....
robert schreef:Ik wou het jullie even laten zien. Geen idee of deze uitlaat het goed doet, ik geloof er eigenlijk nix van. Een testrapportje zou leuk zijn.
Beetje doorklikken op:
http://www.16valvole.it
The exhaust manifolds for R5 GT Turbo are realize to you by hand in stainless steel completely eliminating the problem of the breaches of the version originate them in cast iron, are much lighter and have one greater ability. They can themselves be chosen of length originates them or longer than 2 cm. This second version needs of one modification of the drawn I° of the tail pipe (+2cm). Material: stainless steel AISI 304 Weight: Kg. 2,5 (originates them Kg. 4,7)
ja dat heb ik gezien, maar das geen testrapportje.
Maar een gemeten koppelkromme met een orgineel en dat italiaanse spruitstuk. (en ook met de k-tec natuurlijk! zou leuk zijn.
En natuurlijk allemaal met dezelfde vuldruk.
Maar een gemeten koppelkromme met een orgineel en dat italiaanse spruitstuk. (en ook met de k-tec natuurlijk! zou leuk zijn.
Ik denk niet dat dat erin zit. Waarschijnlijk zal die k-tec shit iets beter presteren. dus alleen k-tec zal zo'n test doen. Maar het heeft geen meerwaarde.Maar een gemeten koppelkromme met een orgineel en dat italiaanse spruitstuk. (en ook met de k-tec natuurlijk! zou leuk zijn.
Derby
-
Ik heb even met verbazing naar het spaghettispruitstuk gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt gunstig is voor je vermogen.. (of het origineel moet echt beroerd zijn). Ten eerst heeft een spaghetti (met gelijke lengte buizen) alleen zin bij atmosferische motoren en dan ook nog eens in een bepaald toerental-gebied. Bij turbomotoren geldt: hoe korter hoe beter. Je hebt dan namelijk minder warmteverlies van je uitlaatgassen voordat het de turbo ingaat. De flow van het spruitstuk is natuurlijk wel van belang.
Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen is een wat lagere weerstand in het spruitstuk t.o.v. het origineel d.m.v. een grotere doorstromings diameter.
Een kleinere diameter zorgt voor een wat hogere stomingssnelheid, wat gunstig is voor lage toerentallen. Bij hogere toerentallen wordt de flow door de kleinere diameter dan de bottleneck, waardoor je vermogen verliest.
Wat vaak wordt gedaan bij spruitstukken is de boel intapen met uitlaattape om de uitlaatgassen minder warmte te laten verliezen en om de motorruimte minder te verwarmen...
Bij rally-auto's wordt het zaakje vaak ook nog eens keramisch gecoat.
Verder vraag ik me af hoe lang dat goed gaat met RVS:
De meeste RVS-soorten kunnen niet al te best tegen hoge temperaturen (en voor de turbo wordt het zaakje het heetst).
Als je trouwens zelf een spruitstuk wil maken en je daar flenzen voor nodig hebt, kun je die ook laten lasersnijden: RVS kan gesneden worden tot circa 15mm dikte, staal tot circa 20mm. (Alu tot 6mm).
De kosten vallen reuze mee, en het kost een fractie van de tijd die je nodig hebt met frezen/draaien.
Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen is een wat lagere weerstand in het spruitstuk t.o.v. het origineel d.m.v. een grotere doorstromings diameter.
Een kleinere diameter zorgt voor een wat hogere stomingssnelheid, wat gunstig is voor lage toerentallen. Bij hogere toerentallen wordt de flow door de kleinere diameter dan de bottleneck, waardoor je vermogen verliest.
Wat vaak wordt gedaan bij spruitstukken is de boel intapen met uitlaattape om de uitlaatgassen minder warmte te laten verliezen en om de motorruimte minder te verwarmen...
Bij rally-auto's wordt het zaakje vaak ook nog eens keramisch gecoat.
Verder vraag ik me af hoe lang dat goed gaat met RVS:
De meeste RVS-soorten kunnen niet al te best tegen hoge temperaturen (en voor de turbo wordt het zaakje het heetst).
Als je trouwens zelf een spruitstuk wil maken en je daar flenzen voor nodig hebt, kun je die ook laten lasersnijden: RVS kan gesneden worden tot circa 15mm dikte, staal tot circa 20mm. (Alu tot 6mm).
De kosten vallen reuze mee, en het kost een fractie van de tijd die je nodig hebt met frezen/draaien.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Bij een spaghettie heb je tijdens klepoverlap minder last van een pos. drukpuls van de vorige cilinder.Blue Thunder schreef: Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen...
En de drukpuls wordt beter de turbine in geleidt, ipv dat hij verzwakt is doordat hij veel knooppunten is tegengekomen.
Heb je daar een adresje voor?? hoe kan je het ontwerp aanleveren? mag het ook een een tekening zijn ipv een file?Blue Thunder schreef: Als je trouwens zelf een spruitstuk wil maken en je daar flenzen voor nodig hebt, kun je die ook laten lasersnijden: RVS kan gesneden worden tot circa 15mm dikte, staal tot circa 20mm. (Alu tot 6mm).
-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
Blue Thunder schreef:Als je trouwens zelf een spruitstuk wil maken en je daar flenzen voor nodig hebt, kun je die ook laten lasersnijden: RVS kan gesneden worden tot circa 15mm dikte, staal tot circa 20mm. (Alu tot 6mm).
robert schreef: Heb je daar een adresje voor?? hoe kan je het ontwerp aanleveren? mag het ook een een tekening zijn ipv een file?
Binnenkort een mooi "hollands handmade spaghetti-spruitstukkie" voor bij je uitlaat, Robert?

Hey dat kan hier op mijn stage, ik zal eens de werkplaats inwandelen en aan die baard-dude vragenrobert schreef:Heb je daar een adresje voor?? hoe kan je het ontwerp aanleveren? mag het ook een een tekening zijn ipv een file?Blue Thunder schreef: Als je trouwens zelf een spruitstuk wil maken en je daar flenzen voor nodig hebt, kun je die ook laten lasersnijden: RVS kan gesneden worden tot circa 15mm dikte, staal tot circa 20mm. (Alu tot 6mm).

Ik geloof dat je die tekeningen in autocad kan opslaan als bepaalde file (.dxf oid) en die dan invoeren. Ik zal eens nader onderzoek doen als ik het niet vergeet.
Tis iig wel mooi apparaat, ik heb het ding bezig gezien, snel en heel netjes.
Ik geloof dat Menno al eens iets zei Matthijs... ?!Matthijs schreef:Nu even iets heel anders grappigs.......... het schijnt (eigenlijk wel zeker) dat een turboblok er geen snars aan heeft. Natuurlijk zijn alle uitgangen nu evenlang maar het is zo dat de turbo de bottle-neck is en ook altijd zal blijven zijn, hij geeft immers de tegendruk. De enige oplossing hiervoor is........ de hele pleuris-rommel eraf, spagetti erop en direct naar de uitlaat en een supercharger erop..... dat scheelt wel (en nog veel ook).

Geintjuh...
Een krukas aangedreven kompressor vreet ook vermogen. Comprimeren van lucht kost altijd energie.
Dus denk maar niet dat een verandering van geforceerde beademing nu veel winst oplevert. De hele lay out van de motor, intern ontwerp en de aggregaten zal dan aangepast moeten worden.
Elke motor vaart wel bij een zorgvuldig ontworpen uitlaatsysteem. En bij een C1J valt hier winst te behalen.
Maar ik blijf van mening dat per uitgegeven gulden de ombouw naar injectie met een grotere diameter gasklep de meeste vermogens en koppelwinst oplevert. Henk Dijkstra van fastchip heeft de voordelen onderbouwd en gemeten voor iedereen uitgekauwd.
Dat iedereen hier maar blijft investeren in goedbedoelde "onzin" kan ik werkelijk niet begrijpen.
Dat zie je wel aan de grote hoeveelheid: wonderbougies, gefrituurde zetmeelschijven, warme lucht inlaatfilters, etc.

Natuurlijk levert dat "spaghetti"-uitlaatspruitstuk wel winst op maar afgezet tegen de investering ?! We willen toch allemaal het snelst kunnen rijden voor het minste geld. Als er meer mensen echt kaas van hadden gegeten dan was fastchip nu de grootste GT Tuner ! Maar ja, wie ben ik ?

Groeten,
Speedy
Ik ben van mening dat het K-Tec spruitstuk zeker meerwaarde kent...Derby schreef: Ik denk niet dat dat erin zit. Waarschijnlijk zal die k-tec shit iets beter presteren. dus alleen k-tec zal zo'n test doen. Maar het heeft geen meerwaarde.
Derby
Huh, eerst maar eens wat meer over Turbotechniek lezen voordat je ons verlicht met dit soort uitspraken a.u.b. Pm me voor wat leesvoer.Riël schreef:Of een grotere turbo langer aan't draaien houden, zo snel tot de uitlaatstroom geen extra speed meer toe kan voegen; de doorgang nadert dus weerstand=0. Misschien met een vliegwieltje op de turbo en een goede dumpvalve?
Laatst gewijzigd door speedline op ma 10 feb 2003 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het misschien mogelijk dat een 911 Turbo een uitgebouwde carrosserie heeft ? Misschien is dat omdat er extra ruimte nodig was voor de turbolader en extra pijpwerk ? Misschien is er dan geen ruimte voor een spaghetti ? Misschien is dat bij de biturbo modellen niet nodig omdat drie cilinders 1 turbo beademen ? Misschien ben je nu erg generaliserend bezig ?Matthijs schreef:idd heel goed punt, wat ik dan ook al eerder wilde aansnijden en dan nu maar ven doe......... heb je een Porsche wle eens gezien ?? een 911T heeft geen spagettie voor de turbo zitten..... de duurdere mergen doen het dus ook nietRudo schreef: Misschien een stomme vraag hoor, maaruh....
Waarom heeft Renault daar toendertijd dan voor gekozen, voor een kleinere doorlaat op de fase 2??
P.s.: De fabrieks tuningskits voor 911 Turbo's hebben altijd bestaan uit zeer kostbare "spaghetti" of single-pipe uitlaatspruitstukken met een of meerdere gewijzigde uitlaatgasturbolader(s). Dit om de meest veeleisende klanten tevreden te stellen.
-
- Contacteer:
Ik geloof dat je de overheersende factor in dit topic wordt gerrit!
Ik zal je de test resultaten laten zien zodra ik deze heb.Er heeft iemand bij mij in de buurt een dyno bank aangeschaft,dus die hou ik even te vriend.
Ik ga zo snel mogelijk testen met het standaard spruitstuk t.o.v het spagetti spruitstuk.
Ik hou je op de hoogte!

Ik zal je de test resultaten laten zien zodra ik deze heb.Er heeft iemand bij mij in de buurt een dyno bank aangeschaft,dus die hou ik even te vriend.
Ik ga zo snel mogelijk testen met het standaard spruitstuk t.o.v het spagetti spruitstuk.

Ik hou je op de hoogte!
Nou dat is het dus. (Beroerd.)Blue Thunder schreef:Ik heb even met verbazing naar het spaghettispruitstuk gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt gunstig is voor je vermogen.. (of het origineel moet echt beroerd zijn).
Gedeeltelijk (niet) waar. Natuurlijk hebben turbomotoren baat bij een goed ontworpen uitlaatspruitstuk.Blue Thunder schreef:Ten eerst heeft een spaghetti (met gelijke lengte buizen) alleen zin bij atmosferische motoren en dan ook nog eens in een bepaald toerental-gebied.
In principe mee eens... Maar de turbo mag ook niet te heet worden. Dus een bepaalde minimum afstand is gewenst.Blue Thunder schreef:Bij turbomotoren geldt: hoe korter hoe beter. Je hebt dan namelijk minder warmteverlies van je uitlaatgassen voordat het de turbo ingaat.
Waarom zet je dan vraagtekens bij de efficiency van de spruitstukken ?Blue Thunder schreef:De flow van het spruitstuk is natuurlijk wel van belang.
Dat is geen voorstellen, dat is gewoon zo... !Blue Thunder schreef:Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen is een wat lagere weerstand in het spruitstuk t.o.v. het origineel d.m.v. een grotere doorstromings diameter.
Klopt als een bus. Maar ik weet nog een bottle neck. De venturi van de carb. Dus je kunt in mijn opinie beter ombouwen naar injectie met een grote gasklep.Blue Thunder schreef:Een kleinere diameter zorgt voor een wat hogere stomingssnelheid, wat gunstig is voor lage toerentallen. Bij hogere toerentallen wordt de flow door de kleinere diameter dan de bottleneck, waardoor je vermogen verliest.
De turbo verwarmt de motorruimte wel met de extra warmte die je voor 'm vasthoudt...Blue Thunder schreef:Wat vaak wordt gedaan bij spruitstukken is de boel intapen met uitlaattape om de uitlaatgassen minder warmte te laten verliezen en om de motorruimte minder te verwarmen...

Dit komt uit de amerikaanse racerij (Nascar).Blue Thunder schreef:Bij rally-auto's wordt het zaakje vaak ook nog eens keramisch gecoat.
Blue Thunder schreef:Verder vraag ik me af hoe lang dat goed gaat met RVS:
Gietijzer zuigt ook ivm de optredende spanningen.
Ik bedoelde de meerwaarde voor k-tec. K-tec kan het wel gaan testen maar het heeft geen meerwaarde voor hun. Afgezien van misschien een iets betere verkoop. Voor de Italianen heeft het geen meerwarde omdat hun spruitstuk waarschijnlijk slechter presteert als die van engelse makelij.Derby wrote:
Ik denk niet dat dat erin zit. Waarschijnlijk zal die k-tec shit iets beter presteren. dus alleen k-tec zal zo'n test doen. Maar het heeft geen meerwaarde.
Derby
Ik ben van mening dat het K-Tec spruitstuk zeker meerwaarde kent...
En wat is er zo verkeert aan het weghalen van het hitteschild. Beetje koeling is nooit verkeerd. En het warmte management van een Renault is al niet best dus helpen we het een beetje
Derby
-
- Über-Spammer
Wie dan??robert schreef:ik heb es iemand horen melden dat hij na zon k-tec spruitstuk meteen 6 pk winst had.
dus meting voor, montage en meting na.
Want niemand heeft dat ding nog in Nederland.
-
- Über-Spammer
is dat het email adres van degene die hem al heeft ?robert schreef:kees.vanbree@hetnet.nl
lache deze lay-out 

Immer wieder die verdammte Holländer
Ja, ik vroeg me al af of ik de enige was waarbij alles kriskras over het scherm zwerft...
Kan niet zeggen dat het erg lekker leest
Kan niet zeggen dat het erg lekker leest

-
- Über-Spammer
aaaii..
Best irri
Best irri

-
Ik geloof dat een Renault 5 Turbo 1 en 2 ook een spagetti spruitstuk hebben. Is voor Pulsdrukvulling en dat schijnt toch een stuk beter te zijn als gewoon alle pijpen zomaar bij elkaar voegen. Had ergens gelezen dat je dan nog het beste ervoor kon zorgen dat de pijpen gescheiden de turbo ingaan. Dat je dus aan de ingang van de turbine een ingegoten schot zou moeten hebben. Dit schot zou echter niet heel lang heel blijven, vanwege de veel te hoge temperaturen.
En ik denk ook wel degelijk dat je met zon Ktec spagettischotel wel degelijk vermogenswinst kunt boeken, maar ben het ook met Speedline eens dat als je het goed wilt doen je moet beginnen bij de carb.
Is gewoon heel logisch:
-op de snelle atmosferische versie van de C1J (ik geloof 5GTS) zit een dubbele carburateur.
-vervolgens maken ze een turboversie en denken ze VOLGENS MIJ:
"als we er een turbo opschroeven, dan heeft dat ding al vermogen ZAT, daar is geen dubbele carb voor nodig!"
Hetzelfde verhaal met mijn 25 V6 turbo:
Toen ze een turboversie maakten brachten ze het slagvolume omlaag!
En ik denk ook wel degelijk dat je met zon Ktec spagettischotel wel degelijk vermogenswinst kunt boeken, maar ben het ook met Speedline eens dat als je het goed wilt doen je moet beginnen bij de carb.
Is gewoon heel logisch:
-op de snelle atmosferische versie van de C1J (ik geloof 5GTS) zit een dubbele carburateur.
-vervolgens maken ze een turboversie en denken ze VOLGENS MIJ:
"als we er een turbo opschroeven, dan heeft dat ding al vermogen ZAT, daar is geen dubbele carb voor nodig!"
Hetzelfde verhaal met mijn 25 V6 turbo:
Toen ze een turboversie maakten brachten ze het slagvolume omlaag!
nee, deze heb ik blind uit mn adresbook gepriktMaik (WOOFER) schreef:is dat het email adres van degene die hem al heeft ?robert schreef:kees.vanbree@hetnet.nl

ik zou zeggen mail em es.