[Express] is lek, welke algemene plekken lekt 5/express?

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
_Martijn_
Contacteer:

Het zijn bij mij geen paar druppels, er ligt soms wel een cm of meer onder me stoel(bijrijdersstoel), echt een plas water.. :-* . En dat komt idd ook binnen als ik stil sta.

Ik heb het spiekergat al dicht gemaakt, want daar kwam veel water doorheen. en ik heb een stuk aan de onderkant van de deurbekleding dichtgekit. Dat deel waar normaal van die bakjes aanzitten (aan de binnenkant. Dat komt tegen de deur aan, en dat deel heb ik dus dichtgekit.

Maar nogsteeds komt er water naar binnen.

Voorraam is goed. onder me accu, zijn alle gaten open, dus niet verstopt. Verder heb ik nog nergens water naar binnen zien gaan.

Maar ik moet idd ff me bekleding eruit halen. Maar het is dus voornamelijk onder de stoel nat, en een klein beetje daarbuiten.
He! nu is die weer rood.
Stefijn

_Martijn_ schreef:Het zijn bij mij geen paar druppels, er ligt soms wel een cm of meer onder me stoel(bijrijdersstoel), echt een plas water.. :-* . En dat komt idd ook binnen als ik stil sta.

Ik heb het spiekergat al dicht gemaakt, want daar kwam veel water doorheen. en ik heb een stuk aan de onderkant van de deurbekleding dichtgekit. Dat deel waar normaal van die bakjes aanzitten (aan de binnenkant. Dat komt tegen de deur aan, en dat deel heb ik dus dichtgekit.

Maar nogsteeds komt er water naar binnen.

Voorraam is goed. onder me accu, zijn alle gaten open, dus niet verstopt. Verder heb ik nog nergens water naar binnen zien gaan.

Maar ik moet idd ff me bekleding eruit halen. Maar het is dus voornamelijk onder de stoel nat, en een klein beetje daarbuiten.
Je moet je deurbekleding niet dichtkitten, duh! Tenminste, zo begrijp ik dat je het gedaan hebt.

Je moet de bekleding eraf halen en met plakfolie alle gaten in de deur dichtplakken, en er verder voor zorgen dat de deur niet voor rotzooi ligt zodat het water onderuit de deur kan.

En verder zou ik dus eerst eens beginnen met vloer eruit en een hoop water over je auto gooien, dan zie je vanzelf of het nog uit de deur of ergens anders vandaan komt. Komt het van achter het dashboard, dan heb je pech, dan moet dat eruit

En hoe weet jij dat je ruit waterdicht is?!
_Martijn_
Contacteer:

Die deurbekleding , dat si wel goed volgens mij. ik zal zo ff een foto laten zien.

En die ruit ziet er erg netjes uit, ook alle rubbers. Die is volgens mij een jaar geleden helemaal vervangen. incl. de raamlijst.
He! nu is die weer rood.
Stefijn

_Martijn_ schreef:Die deurbekleding , dat si wel goed volgens mij. ik zal zo ff een foto laten zien.

En die ruit ziet er erg netjes uit, ook alle rubbers. Die is volgens mij een jaar geleden helemaal vervangen. incl. de raamlijst.
Ja, maar dat zegt blijkbaar niet zoveel. De rubbers houden het water niet tegen, zo begrijp ik uit commentaar eerder dit topic, maar wel de lijm waarmee de ruit gezet is.
En dat kun je helemaal niet beoordelen van buitenaf. Het kan wel getest worden, bij Carglass o.a. en ik geloof zelfs voor niets (die optie heb ik iig met mijn express, maar ik haal toch het dashboard eruit dus ik hoef die test niet)

Oftewel, je ruit ziet er dan wel goed uit, maar je kunt helemaal niet zien of ie ook wel het water buitenhoudt.
_Martijn_
Contacteer:

Foto's:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADXAjMR ... 0084442632[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QACvBCsR ... 0089962460[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADeAmMS ... 0096700786[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QADeAmQS ... 0103186187[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAGUS ... 0108403777[/img]

Daar zit de kit, en ik heb dus het speekergat dicht gemaakt, maar die is is dus voor het eventuele water dat alsnog door het gat heen wil. Die 2 gaatjes onderaan me deur zijn wel gewoon open.

Binnekort trek ik wel ff de bekleding eruit. en dan kijken waar het vandaan komt. Ik dacht dus, dat het door de deur kwam. Want er kwam super veel water door dat speekergat. Maar nu dat dicht is wordt het nogsteeds nat. :(

'houd je van de straat' :)
He! nu is die weer rood.
Stefijn

Dat is niet echt een goede oplossing, je bekleding dichtkitten. Ik zou die bekleding er effe afhalen, schoonmaken, en dan met folie de deurgaten dichtplakken. Op deze manier komt er water door de deurgaten en dat blijft achter je deurpanelen op de kit staan...
_Martijn_
Contacteer:

Als het goed is wordt het water tegengehouden door dat dichtgeplakte speekergat. Maar als er nog iets doorkomt dan wordt dat teggen gehouden door de kit.

Maar als ik de bekleding eruit ga halen dan kijk ik ook wel ff naar de deur. We zijn dan toch bezig met slopen. :D
He! nu is die weer rood.
Stefijn

Lees effe goed: het water blijft nu waarschijnlijk tussen de metalen panelen en de deurbekleding op de kit staan, want dat kan daar niet weg (geen afvoer)
Je moet zorgen dat het water IN de deur blijft (binnen het metaal) want daar zit een afvoer in speciaal voor dat water dat in de deur komt.

AFplakken van de metalen gaten dus
_Martijn_
Contacteer:

Dat water wat door die 2 metalen gaatjes gaat, komt volgens mij gewoon op straat terecht.

Maar als ik die dichtplak, dan staan binnen een week het water totaan me raam, en dan rot me deur er ook uit. Dat van de binnenkant van de deur, Zat wel in de auto, en volgens mij kan daar alleen water komen door het speekergat. Dus als het goed is komt er geen water op de kit. maar als dat echt geen goed idee is die kit. dan trek ik het er van het weekend wel weer af.

Maar wat is het goede van die afvoer gaatjes dichtplakken.

Sorry als ik domme vragen stel, maar ik begrijp het niet helemaal. :(
He! nu is die weer rood.
Stefijn

Niet de afvoergaatjes onderin de deur. Gewoon al die gaten die door je deurbekleding "afgedekt" worden. Je deurbekleding houdt helemaal geen water tegen, dat doet normaliter een plastic folie achter de bekleding die waarschijnlijk niet meer in je deur zit
_Martijn_
Contacteer:

OP die manier. Ik ga binnenkort ff kijken of dat er nog zit.
He! nu is die weer rood.
Anonymous

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:het water komt uit je deuren
het rubber van je raam houd de regen niet tegen ,
daarom zit er een plastik folie achter je bekleding-paneel
dat plastik folie zal niet aansluiten onder aan
dus loopt het water via het folie zo naar binnen.
wat je doet is de deurbekleding losmaken
en kijken hoe de folie er uitziet
is dit overal gescheurd haal je nieuwe of maak je het van een vuilnis zak
is het nog heel maar zit het los , maak je het schoon en lijm of kit je het goed vast

euh die folie dient niet als afdichting dit is geluisisolatie bij een deur moet je kijken dat de sleufjes onderaan nog open zijn en bij een 5 of express wordt de voorruit gelijmd en dit lekt nog al vaak als die kit niet overal sluit.
Anonymous

een waterlek vinden lijkt me toch zo moeilijk niet hoor diegene die bij me langs komt zoek ik het lek. is best een leuk jobje hoor zo een waterlek opsporen tuinslang en een zaklampje erbij simpel.
_Martijn_
Contacteer:

Ja was het maar zo simpel. dat heb ik namelijk al gedaan. Groot deel van me bekleding omhoog. alles dicht. Tuimslang erop, en overal kijken. nou dat werkte niet, ik kon nix vinden. alleen het water dat door me speekergat kwam. maar dar komt het nu niet meer doorheen, en het is nogsteeds nat.
He! nu is die weer rood.
Stefijn

saturn schreef: euh die folie dient niet als afdichting dit is geluisisolatie bij een deur moet je kijken dat de sleufjes onderaan nog open zijn en bij een 5 of express wordt de voorruit gelijmd en dit lekt nog al vaak als die kit niet overal sluit.
Dat zal wel, maar mijn lek in de GTT is daarmee dus wel mooi opgelost.. Ja, doordat ik plakfolie over al die gaten geplakt heb ja :)
Waterdicht zal het niet zijn, maar spatten water blijven wel buiten, beter als zonder of niet?

Misschien ken je ook eht spreekwoord "baat het niet dan schaadt het niet"
Stefijn

pfft :p de voorruit bleek er half los in te liggen, de hele linkerkant en rechterkant zijn boven en onder los. De enige plek waar de ruit WEL nog vast zat was in het midden, boven en onder. Geen wonder dat me auto lekte zeg :lol:

Komende week effe een roestgaatje dichtmaken (1 klein roestplekje van 2 cm gelukkig :) ) en dan effe nieuwe ruit dŽr in, en deze keer goed :)

(ruit was al gebarsten ook)
Stefijn

Mijn express lekt nog steeds. Het water komt achter de kachel ergens naar binnen, want daar was gisteren (zondag) het laatste stuk isolatiemateriaal nat, boven op die richel (en rechts) van de versnellingspook.
Ik heb de voorruit vervangen (die was dus niet het lek, maar was toch al kapot en lag los), het dashboard en alle bekleding - behalve die achter het dashboard dus - ligt eruit.

Het is niet water uit de kachel zelf, want het is helemaal helder, geurloos en niet plakkerig, daarbij wordt ie alléén nat als het hard regent.

Zaterdagochtend was het laatste stuk isolatiemateriaal onder de padelen (links van de versnellingspook dus) vochtig, verder nergens.

Zaterdag een gieter leeggegooid in de accubak en over de voorruit, en ik heb niet kunnen constateren dat er ergens water naar binnen liep. Na een zondag harde regen stond er weer een plasje water op de vloer, nu réchts van de versnellingspook!

De plastic kap die ik besteld heb past helemaal niet!!! Hoe de n**k kan dat nou...
Marcel (mlg)
Contacteer:

de express lekt wel eens onderaan de A-stijl , daar roest het plaatwerk door .
Je kan het goed zien als je de deur open doet , en boven het scharnier naar de A-stijl kijkt ( terhoogte van de onderkant van het voorraam) .

Met een gieter controleren werkt meestal niet , te weinig water . Op m'n werk gebruiken we een brand slang ,dat gaat altijd goed. Je zou ook een tuinslang kunnen gebruiken met een goede harde straal .
Stefijn

Er zit daar een roestplek, maar niet open. Verder heb ik zaterdag overigens 2x de hogedrukspuit gebruikt naast de gieter...zuuuuuuuccccchhhhhttt

En het water komt in het midden, bij de verwarming eruit, niet bij de deuren. De isolatie achter het dashboard is links en rechts gewoon droog, dus het water komt echt ergens uit het midden (zag het ook lopen onderuit de isolatie vanuit de richting van de verwarming :( )
Ben bang dat toch alles eraf moet :(

Zal morgen pics maken als ik tijd heb.
Marcel (mlg)
Contacteer:

Een hoge drukspuit werkt meestal niet omdat die niet zoveel water spuit .
Het kan wel bij de verwarming eruit komen , het kan zomaar op een andere plek naar binnen komen .Dit is vaak in de praktijk het geval .Het loopt dan bijvoorbeeld over een rigeltje naar het midden .

Wat dingen die wij weleens hebben gehad kwa lekkage is bv :
het rubber dat op het schutbord zit , wat om de pijpjes zit van de kachelradiateur .

Doorvoer rubbers door schutbord ( van de gaskabel \ km tellerkabel \motorkap ontrendelings kabel .)

Slechte las naaden in de wielkasten .

Succes met zoeken ,
Derby

Even terug komenop die stukken plastic aan de binnenkant van de deur. Deze stukken plastic moeten aan de binnenkant zitten, aan de binnenkant van de deur dus, het deel dat je niet kan zien. Dus pak ducktape een vuilniszak(mag alles zijn als het maar water AFSTOOT) en een schaar. knip een stuk wat groter is als het gat waar het voor moet en plak het met ducktape aan de zicht kant van het metaal. Knip het stuk in zodat het daar waar het gat begint het plastic naar binnen geduwd kan worden. Het water wat nu via het raam binnen komt komt op het plastic en druppelt naar beneden. Als je het zo doe als Martijn is het verkeerd, je krijgt dan wat Stefijn schrijft het water kan niet weg. En voor de mensen die een gtt hebben met elektrische ramen zorg dat het plastic over de motor heen zit. Je moet de motor nog kunnen zien. Water en elek gaan niet samen.
overgens de kleine gaatjes kun je we gewoon afplakken of creatief met duck tape.
Nog even over die raamrubbers die worden toch korter door warmte en ultra violet licht of nie?

Derby
Michiel

Ha Stefijn,
Heb je het lek al ontdekt; Heb nl prezies hetzelfde probleem bij mijn express. Als het 's nachts geregend heeft en ik rijd weg valt er gewoon een klein plasje uit mijn dashboard (achter de radio ong.). Bij mij zit er op de strip om de voorruit ok geen afdekplaatje, maar kan me niet voorstellen dat dat water daar door komt!
Mocht ik erachter komen, laat ik je hetzeker horen!!
Su6
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Stefijn

De bekleding van de deuren doet voor mij niet terzake (alhoewel dat inderdaad een bron van lekkages kan zijn)

Het raamrubber van de voorruit alsook dat stripje hebben niets met lekken te maken, de voorruit moet waterdicht gelijmd zitten, maw zelfs zonder enig rubber moet het waterdicht zijn.

Ik heb nu eindelijk een passende afdekplaat voor odner de motorkap (boven fan) en aangezien het nu al weer dagen regent lijkt het nu toch echt minder te zijn. Onder de middenconsole is nog steeds vrijwel alles droog (isolatiemat tegen schutbord).
De enige plek die zojuist nog nat was is een plek aan de onderste rand van de isolatiemat tegen het schutbord, onder de pedalen. Vanaf de onderste rand in een halve cirkel van 20 cm, bij mijn hakken dus zeg maar.

Waar dat nou weer vandaan komt, ik weet het niet. Buiten die cirkel is namelijk alles droog....
Aan de andere kant moet ik even zien of dit niet nog gewoon nat was, nog niet opgedroogd dus, ik heb het even allemaal losgehaald van de vloer zodat er voldoende lucht bij kan. Misschien was het nog "oud" water.

O ja, als het EINDELIJK eens een keer ophoudt met regenen :( dan maak ik de hele accubak nog eens leeg (accu, ruitensproei reservoir etc allemaal verwijderen) en schoon. Zit nog veel zooi in (bladeren en zo)
Stefijn

verdomme, toch weer een plas water :( en nog steeds geen tijd om de verwarming eraf te schroeven
Michiel

Het lijkt er op dat er bij mijn express alleen water binnen komt als tie stilstaat. Als ik rijd komt er volgens mij geen water in! Tis maar vaag!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Stefijn

Dan weet je 1 ding zeker, van beneden komt het niet! En als het geen koelvloeistof is dan lekt ook je verwarming niet.
Dan komt het dus van boven!

Bij mij lekt ie ook gewoon als het regent of ik nou rij of niet, komt dus ergens via boven, en het komt achter de verwarmingsunit naar binnen, maar door de dikke isolatiemat kan ik daar niks zien.
Ik weet dus niet precies WAAR het binnenkomt, en ook niet via welke weg het water binnenkomt. Misschien is namelijk niet het probleem dat het water ergens door het schutbord heengaat, maar dat het uberhaupt op die plek kan komen.

(bijv: als er water door je fan heen gaat is je fan niet het probleem, maar het feit dat er water bij je fan komt, als je begrijpt wat ik bedoel)

Wat is dat met die verrekte expressjes :( ik ken nóg iemand die ook daarvoor lekkages heeft :(

Voor mensen die deze thread volgen, hier is iets samenhangends:

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 70#1187870
_Martijn_
Contacteer:

ik heb bij mijn gtt die afdekkap vernieuwd, dus dat wordt weer ff afwachten of de lekkage over is.
He! nu is die weer rood.
Stefijn

succes :)

Ik ga morgen de accubak een helemaal leeghalen en -krabben. Er zit namelijk kit in en die ziet er slecht uit. Wellicht zit er onder de accu oid ook nog een roestgat, ik kan niet bedenken hoe het water anders in de auto komt. Kwaad kan het in ieder geval niet om eens goed te inspecteren, dus we zien wel.
Matijs
Contacteer:

Weet je wat, doe ik met je mee morgen :D
Eindelijk morgen ook weer eens wat tijd om aan m'n wrakkie te klussen. Hopen dat het een beetje droog wil blijven... Als het aardig weer is trek ik misschien ook nog es ff me dash deruit. We shall see.
Stefijn

1 voordeel: ik kan het dashboard nu in een paar minuten in- en uitbouwen! :lol:
_Martijn_
Contacteer:

mooi dan mag je die van mij ff komen uitbouwen :lol:
He! nu is die weer rood.
Stefijn

Hmm....ik heb nu een week of 3 die plastic kap er goed op zitten en aanvankelijk nog steeds water, maar de laatste weken heeft ie goed kunnen drogen. Afgelopen week is er weer de nodige regen gevallen en het is nog steeds droog.

Ik begin te vermoeden dat ie niet meer lekt :)
Matijs
Contacteer:

Hee goed man.
Ga ik die er bij mij ook weer eens op zetten als ik mijn dash er eindelijk uit heb.
Wel een klere werk trouwens, ik hoop niet dat ik dit erg vaak moet doen :(
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Alshet er nog een keer iut zou moeten, (niet vanuit gaan natuurlijk), weet je wel hoe het zit.En het kan nooit meer zo vast als van 13/15 jaar gebruik.

Dus de volgende keer moet het makkelijker gaan. Keep smiling. :)

Gr. Frits
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

dubbel

gr. Frits
Plaats reactie