Einddemper zelf maken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
da-goof
Contacteer:

dacht ik al. Maar hoe ziet een absorptiedemper er in doorsnede uit en wat voor dempingsmateriaal gebruiken ze?
16klepper

een grote pijp met daardoorheen een kleinere met gaten. In de grote dempingsmateriaal.
Anonymous

-------------------------

# = vulling
8 = pijp met gaatjes

bovenaanzicht opengezaagde absorptiedemper in ASCII
robert

ik kreeg net de volgende brainwave:

een rolletje glasvezelmatten rond de geperforeerde buis. Is vast een stuk steviger dan wol of foam.
16klepper

Waar zou je die dingen kunnen krijgen?
Waar worden ze normaal voor gebruikt?
Anonymous

om polyester te klussen
da-goof
Contacteer:

dan moet je die niet hebben. Die zijn kriskras geweefd en niet echt sterk. Voor siliconenemallen zijn er dikkere, in motief geweven glasmatten, maar ik vraag me af of die wel temp. bestendig genoeg zijn. Eigenlijk moet je een poreus, keramisch materiaal hebben. Heb zitten denken aan geextrudeerde kleikorrels, zoals die in bloembakken worden gebruikt, maar dat is ook niks. Eigenlijk moet je de volledige vorm on geextrudeerde klei hebben.
Geextrudeerd klei wordt gemaakt door de klei te mengen met zaagsel en hem dan te bakken. Tijdens het bakken verbrand het zaagsel en vormt gasbelletjes.
Ook kan ik me niet goed voorstellen dat een vulling van keramische wol of steenwol uit zo'n demper wordt geblazen. Als ik die gaatjes bekijk in die foto en de pijp is helemaal rechts en ononderbroken van begin tot eind, dan is er toch bijna geen wrijving tussen de gassen en het dempingsmat.?
Anonymous

Dat d8 ik eigenlijk ook.

robert can you enlighten us ?
Christian

uuh wat is heir het verschil tussen ??? absorptiedemper of een reflectiedemper
Christian

niemand :(
da-goof
Contacteer:

als je goed leest in de voorgaande replies, dan zou je het eigenlijk al kunnen weten.
Een reflectiedemper, zoals op de foto's, dempt d.m.v. het geluid door een "doolhof" te sturen
Een absorptiedemper is een ononderbroken buis met gaatjes met daaromheen dempingsmateriaal om het geluid te dempen.
Het voordeel van een absorptiedemper is dat ie minder weerstand geeft. Dit is vooral voor turbo motoren nuttig.
Foeke

Een absorptiedemper geeft een diepe, een reflectiedemper geeft een wat "blikkerige" klank

ik
Bij reflectiedempers door de grootte van de gaten die er zitten in de schotten (etc, dus de doorlaatcapaciteit) te veranderen, de hoeveelheid kamers en eigenlijk nog veel meer zoals de toepassing van bepaalde kamerprincipes. Alleen dit onderwerp neemt een klein boekwerk in beslag.
Bij reflectiedempers is het erg belangrijk er voor te zorgen dat door de buitenzijde geen geluiden ontsnappen. Dit gebeurt meestal door het toepassen van meerdere lagen om de buitenzijde, soms zelfs met isolatie daar tussen.

Bij absorptiedempers kun je de mate van klank die er over blijft erg beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van de laag absorptiemateriaal en de lengte van de demper.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Christian

duzz een devel group N is een absorptiedemper of zit ik daar mis mee :D
Laatst gewijzigd door Christian op wo 13 nov 2002 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
da-goof
Contacteer:

F 16Valve schreef:Een absorptiedemper geeft een diepe, een reflectiedemper geeft een wat "blikkerige" klank

ik
Bij reflectiedempers door de grootte van de gaten die er zitten in de schotten (etc, dus de doorlaatcapaciteit) te veranderen, de hoeveelheid kamers en eigenlijk nog veel meer zoals de toepassing van bepaalde kamerprincipes. Alleen dit onderwerp neemt een klein boekwerk in beslag.
Bij reflectiedempers is het erg belangrijk er voor te zorgen dat door de buitenzijde geen geluiden ontsnappen. Dit gebeurt meestal door het toepassen van meerdere lagen om de buitenzijde, soms zelfs met isolatie daar tussen.

Bij absorptiedempers kun je de mate van klank die er over blijft erg beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van de laag absorptiemateriaal en de lengte van de demper.
Oftewel, als je in een absorptiedemper de ingaande buis splitst in 2 buizen waartussen ook dempinsmat. zit, dan dempt ie harder, maar de doorstroming wordt navenant niet echt beïnvloedt, want de capaciteit neemt toe, maar het wrijvindopp. met de wanden ook.
Hebbie gelijk mooi 2 van die dikke pijpen achter onder je wagen uit, of 1 als je de buizen ook weer bij elkaar laat komen op het eind.
-Ray-
Contacteer:

Christian (MrCool) schreef:duzz een deven group N is een absorptiedemper of zit ik daar mis mee :D
noooooooooit van gehoord :)
Immer wieder die verdammte Holländer
robert

nou glasvezelmatten zijn zoals gezegd gemaakt van ehh glas, glas weetje wel van bierglas, dubbelglas, nou als dat niet hittebestendig en keramisch is dan weet ik het niet meer.
Dus de hittebestendigheid is wel ok.

De drukgolven in de uitlaat staan bekend om de heftige trillingen (ook wel "geluid" genoemd ;) )
en hierdoor staat die hele absorptievulling flink te shaken. Al die tere vezeltjes staan tegen elkaar te rammelen, (met veel ondelinge wrijving) en ja hoor daar breekt er wel es eentje af.
Dat kleine brokje verliest dan de greep van de omgeving ("spaghettie->macaronie effect" :) ) en wordt eruit geblazen.

Ik dacht even aan zon fijne geweven mat omdat daar de vezeltjes misschien wat beter tegen elkaar liggen.
Geen idee of het werkt.

Als je een uitlaat maakt moet je gewoon een toegangsluikje erop popnagelen, zodat je um kan navullen.
da-goof
Contacteer:

maar dan lekt ie weer
Anonymous

Dat kunnen leeghalen bijvullen idd wel handig

bij dat puch uitlaatje wat wij (haagsche puch club) hadden geklust was dit ook bij design geregeld.

eens per jaar ff vervangen was wel OK, want er bleef ook allerlei troep in hangen (regen, condens van koude motor)

Misschien is het handig om dit 'vezelverlies' tegen te gaan door een buis te scoren met kleinere gaatjes ? (evt meer)
robert

da-goof schreef:maar dan lekt ie weer
robert schreef:... maar dan moet de demper wel navulbaar zijn. Bv met een plaatje wat je erop popnagelt (rvs popnagels svp). Met wat kit ertussen is het vast wel dicht.
Christian

-Ray- schreef:
Christian (MrCool) schreef:duzz een deven group N is een absorptiedemper of zit ik daar mis mee :D
noooooooooit van gehoord :)
lol foutje kan iemand mij vertelle hoe dat er van binne uit ziet??
da-goof
Contacteer:

Ploegah schreef:_______________
############|__
8888888888888888__
############|
-------------------------

# = vulling
8 = pijp met gaatjes

bovenaanzicht opengezaagde absorptiedemper in ASCII
Voilà, volgende keer beter kijken, deze vraag was al beantwoord
Christian

ow sorry niet gezien
Anonymous

overigens is de devil group N vooral geen demper

zeg maar meer dit idee

:)
Christian

Ploegah schreef:overigens is de devil group N vooral geen demper

zeg maar meer dit idee

:)
maar in de meern had mabo tuning der ook 1 liggen daar kon je zo door heen kijken maar zat wel iets van een demper op heen in iedergevan een pijp met daar om heen nog een grotere
Anonymous

er zijn meer pijpjes die devil heten
Christian

Ploegah schreef:er zijn meer pijpjes die devil heten
Group N bedoel ik
Anonymous

......

Dat was dus geen groep N
Christian

hij zij van wel :( duzz Group N is van voor tot achter zo duzz met helmaal niks der in

Volgens mij met een mini demper

maar in principe meer een rechte pijp dan een dikke uitlaat demper :D

Robert kan jij even uitsluitsel geven ?
wouter 16v

Nou Ploegah dat was er dus wel 1 ik heb hem je nog laten zien en horen.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

En dat klonk best goed :p
Cleaned Style
Projecttopic
wouter 16v

En te zien, af en toe. :p
Anonymous

Jij hebt mij inderdaad een devil uitlaat laten horen en zien.

Ik dacht echter dat de groep N nog maar open was.

volgens mij ben ik in de war met de Flammenrohr voor de 5
wouter 16v

Ploegah schreef:Jij hebt mij inderdaad een devil uitlaat laten horen en zien.

Ik dacht echter dat de groep N nog maar open was.

volgens mij ben ik in de war met de Flammenrohr voor de 5
Wat bedoel je met nog maar open?
Anonymous

nog meer open

typefoutje.

De flammenrohr van devil is als het ware een RVS buis zonder dempers.

Ik dacht dat de Groep N versie voor de clio ook zo zou zijn.
Plaats reactie