Einddemper zelf maken
-------------------------
# = vulling
8 = pijp met gaatjes
bovenaanzicht opengezaagde absorptiedemper in ASCII
############|__
8888888888888888__
############|
# = vulling
8 = pijp met gaatjes
-
- Contacteer:
dan moet je die niet hebben. Die zijn kriskras geweefd en niet echt sterk. Voor siliconenemallen zijn er dikkere, in motief geweven glasmatten, maar ik vraag me af of die wel temp. bestendig genoeg zijn. Eigenlijk moet je een poreus, keramisch materiaal hebben. Heb zitten denken aan geextrudeerde kleikorrels, zoals die in bloembakken worden gebruikt, maar dat is ook niks. Eigenlijk moet je de volledige vorm on geextrudeerde klei hebben.
Geextrudeerd klei wordt gemaakt door de klei te mengen met zaagsel en hem dan te bakken. Tijdens het bakken verbrand het zaagsel en vormt gasbelletjes.
Ook kan ik me niet goed voorstellen dat een vulling van keramische wol of steenwol uit zo'n demper wordt geblazen. Als ik die gaatjes bekijk in die foto en de pijp is helemaal rechts en ononderbroken van begin tot eind, dan is er toch bijna geen wrijving tussen de gassen en het dempingsmat.?
Geextrudeerd klei wordt gemaakt door de klei te mengen met zaagsel en hem dan te bakken. Tijdens het bakken verbrand het zaagsel en vormt gasbelletjes.
Ook kan ik me niet goed voorstellen dat een vulling van keramische wol of steenwol uit zo'n demper wordt geblazen. Als ik die gaatjes bekijk in die foto en de pijp is helemaal rechts en ononderbroken van begin tot eind, dan is er toch bijna geen wrijving tussen de gassen en het dempingsmat.?
-
- Contacteer:
als je goed leest in de voorgaande replies, dan zou je het eigenlijk al kunnen weten.
Een reflectiedemper, zoals op de foto's, dempt d.m.v. het geluid door een "doolhof" te sturen
Een absorptiedemper is een ononderbroken buis met gaatjes met daaromheen dempingsmateriaal om het geluid te dempen.
Het voordeel van een absorptiedemper is dat ie minder weerstand geeft. Dit is vooral voor turbo motoren nuttig.
Een reflectiedemper, zoals op de foto's, dempt d.m.v. het geluid door een "doolhof" te sturen
Een absorptiedemper is een ononderbroken buis met gaatjes met daaromheen dempingsmateriaal om het geluid te dempen.
Het voordeel van een absorptiedemper is dat ie minder weerstand geeft. Dit is vooral voor turbo motoren nuttig.
Een absorptiedemper geeft een diepe, een reflectiedemper geeft een wat "blikkerige" klank
ik
ik
Bij reflectiedempers door de grootte van de gaten die er zitten in de schotten (etc, dus de doorlaatcapaciteit) te veranderen, de hoeveelheid kamers en eigenlijk nog veel meer zoals de toepassing van bepaalde kamerprincipes. Alleen dit onderwerp neemt een klein boekwerk in beslag.
Bij reflectiedempers is het erg belangrijk er voor te zorgen dat door de buitenzijde geen geluiden ontsnappen. Dit gebeurt meestal door het toepassen van meerdere lagen om de buitenzijde, soms zelfs met isolatie daar tussen.
Bij absorptiedempers kun je de mate van klank die er over blijft erg beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van de laag absorptiemateriaal en de lengte van de demper.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
-
- Contacteer:
Oftewel, als je in een absorptiedemper de ingaande buis splitst in 2 buizen waartussen ook dempinsmat. zit, dan dempt ie harder, maar de doorstroming wordt navenant niet echt beïnvloedt, want de capaciteit neemt toe, maar het wrijvindopp. met de wanden ook.F 16Valve schreef:Een absorptiedemper geeft een diepe, een reflectiedemper geeft een wat "blikkerige" klank
ikBij reflectiedempers door de grootte van de gaten die er zitten in de schotten (etc, dus de doorlaatcapaciteit) te veranderen, de hoeveelheid kamers en eigenlijk nog veel meer zoals de toepassing van bepaalde kamerprincipes. Alleen dit onderwerp neemt een klein boekwerk in beslag.
Bij reflectiedempers is het erg belangrijk er voor te zorgen dat door de buitenzijde geen geluiden ontsnappen. Dit gebeurt meestal door het toepassen van meerdere lagen om de buitenzijde, soms zelfs met isolatie daar tussen.
Bij absorptiedempers kun je de mate van klank die er over blijft erg beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van de laag absorptiemateriaal en de lengte van de demper.
Hebbie gelijk mooi 2 van die dikke pijpen achter onder je wagen uit, of 1 als je de buizen ook weer bij elkaar laat komen op het eind.
noooooooooit van gehoordChristian (MrCool) schreef:duzz een deven group N is een absorptiedemper of zit ik daar mis mee

Immer wieder die verdammte Holländer
nou glasvezelmatten zijn zoals gezegd gemaakt van ehh glas, glas weetje wel van bierglas, dubbelglas, nou als dat niet hittebestendig en keramisch is dan weet ik het niet meer.
Dus de hittebestendigheid is wel ok.
De drukgolven in de uitlaat staan bekend om de heftige trillingen (ook wel "geluid" genoemd
)
en hierdoor staat die hele absorptievulling flink te shaken. Al die tere vezeltjes staan tegen elkaar te rammelen, (met veel ondelinge wrijving) en ja hoor daar breekt er wel es eentje af.
Dat kleine brokje verliest dan de greep van de omgeving ("spaghettie->macaronie effect"
) en wordt eruit geblazen.
Ik dacht even aan zon fijne geweven mat omdat daar de vezeltjes misschien wat beter tegen elkaar liggen.
Geen idee of het werkt.
Als je een uitlaat maakt moet je gewoon een toegangsluikje erop popnagelen, zodat je um kan navullen.
Dus de hittebestendigheid is wel ok.
De drukgolven in de uitlaat staan bekend om de heftige trillingen (ook wel "geluid" genoemd

en hierdoor staat die hele absorptievulling flink te shaken. Al die tere vezeltjes staan tegen elkaar te rammelen, (met veel ondelinge wrijving) en ja hoor daar breekt er wel es eentje af.
Dat kleine brokje verliest dan de greep van de omgeving ("spaghettie->macaronie effect"

Ik dacht even aan zon fijne geweven mat omdat daar de vezeltjes misschien wat beter tegen elkaar liggen.
Geen idee of het werkt.
Als je een uitlaat maakt moet je gewoon een toegangsluikje erop popnagelen, zodat je um kan navullen.
Dat kunnen leeghalen bijvullen idd wel handig
bij dat puch uitlaatje wat wij (haagsche puch club) hadden geklust was dit ook bij design geregeld.
eens per jaar ff vervangen was wel OK, want er bleef ook allerlei troep in hangen (regen, condens van koude motor)
Misschien is het handig om dit 'vezelverlies' tegen te gaan door een buis te scoren met kleinere gaatjes ? (evt meer)
bij dat puch uitlaatje wat wij (haagsche puch club) hadden geklust was dit ook bij design geregeld.
eens per jaar ff vervangen was wel OK, want er bleef ook allerlei troep in hangen (regen, condens van koude motor)
Misschien is het handig om dit 'vezelverlies' tegen te gaan door een buis te scoren met kleinere gaatjes ? (evt meer)
da-goof schreef:maar dan lekt ie weer
robert schreef:... maar dan moet de demper wel navulbaar zijn. Bv met een plaatje wat je erop popnagelt (rvs popnagels svp). Met wat kit ertussen is het vast wel dicht.
lol foutje kan iemand mij vertelle hoe dat er van binne uit ziet??-Ray- schreef:noooooooooit van gehoordChristian (MrCool) schreef:duzz een deven group N is een absorptiedemper of zit ik daar mis mee
-
- Contacteer:
Voilà, volgende keer beter kijken, deze vraag was al beantwoordPloegah schreef:_______________
############|__
8888888888888888__
############|
# = vulling
8 = pijp met gaatjes
overigens is de devil group N vooral geen demper
zeg maar meer dit idee

zeg maar meer dit idee

maar in de meern had mabo tuning der ook 1 liggen daar kon je zo door heen kijken maar zat wel iets van een demper op heen in iedergevan een pijp met daar om heen nog een groterePloegah schreef:overigens is de devil group N vooral geen demper
zeg maar meer dit idee
Robert kan jij even uitsluitsel geven ?
maar in principe meer een rechte pijp dan een dikke uitlaat demper

Robert kan jij even uitsluitsel geven ?
-
Nou Ploegah dat was er dus wel 1 ik heb hem je nog laten zien en horen.
-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
En dat klonk best goed 

Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
En te zien, af en toe. 

Jij hebt mij inderdaad een devil uitlaat laten horen en zien.
Ik dacht echter dat de groep N nog maar open was.
volgens mij ben ik in de war met de Flammenrohr voor de 5
-
Wat bedoel je met nog maar open?Ploegah schreef:Jij hebt mij inderdaad een devil uitlaat laten horen en zien.
nog meer open
typefoutje.
De flammenrohr van devil is als het ware een RVS buis zonder dempers.
Ik dacht dat de Groep N versie voor de clio ook zo zou zijn.
typefoutje.
De flammenrohr van devil is als het ware een RVS buis zonder dempers.
Ik dacht dat de Groep N versie voor de clio ook zo zou zijn.