(GTT) vliegwiel, hoe licht???
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
dus wat je dan zou moeten hebben om de vertraging van de turbo te niet te doen is een hybride turbo,
ik ga nu uit van mijn auto,dat is dus een at tje en die heeft een t3.
dus al zou je een t2 inlaat er op zetten spoelt ie eerder op en ben je die vertraging al deels kwijt.
correct me if i am wrong
ik ga nu uit van mijn auto,dat is dus een at tje en die heeft een t3.
dus al zou je een t2 inlaat er op zetten spoelt ie eerder op en ben je die vertraging al deels kwijt.
correct me if i am wrong
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Geloof je graag maar de benodigde energie moet toch ergens blijven? Je hebt meer nodig om sneller te spinnen en tegelijkertijd ga je meer druk leveren... how's that?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
menno-robert-speedline-please reactSven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:dus wat je dan zou moeten hebben om de vertraging van de turbo te niet te doen is een hybride turbo,
ik ga nu uit van mijn auto,dat is dus een at tje en die heeft een t3.
dus al zou je een t2 inlaat er op zetten spoelt ie eerder op en ben je die vertraging al deels kwijt.
correct me if i am wrong
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Is algemeen bekend dat je gelijk hebt
Maar ik weet 't ook niet zeker... Dus iemand?

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
??????????????Riël schreef:Is algemeen bekend dat je gelijk hebt![]()

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
als het nu alleen over het opspinnen van de turbo gaat:Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:dus wat je dan zou moeten hebben om de vertraging van de turbo te niet te doen is een hybride turbo,
ik ga nu uit van mijn auto,dat is dus een at tje en die heeft een t3.
dus al zou je een t2 inlaat er op zetten spoelt ie eerder op en ben je die vertraging al deels kwijt.
correct me if i am wrong
vergeleken met een gewone t3 is een hybride t2 (namelijk t2 turbine en t3 compressor) een stuk vlotter op druk.
een gewone t2 (namelijk t2 turbine en t2 compressor) is nog veel lichter en nog sneller op druk.
wat bedoel je met een t2 inlaat?? de turbine?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ja stom bedoel de turbine zijde ja
de zijde die aangedreven wordt door de uitlaat gassen dus inlaatzijde slaat ook nergens op
de zijde die aangedreven wordt door de uitlaat gassen dus inlaatzijde slaat ook nergens op
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
maar klopt dan mijn redenatie ?
dat je door het sneller opspinnen de vertraging die onstaat door het afgedraaide vliegwiel een beetje teniet doet?
dat je door het sneller opspinnen de vertraging die onstaat door het afgedraaide vliegwiel een beetje teniet doet?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
- Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
- Contacteer:
hmm, als ik alles zo lees over het vliegwiel-verhaal komt het er gewoon op neer dat alles draaid om massatraagheid. om dat de massa van je vliegwiel afneemt, neemt de massatraagheid ook af en is ie dus eerder op toeren.
Nou ff een vraag. Als een T2 lichter is als een T3 en dus sneller op toeren, waarom zou je dan een T3 gebruiken??
Nou ff een vraag. Als een T2 lichter is als een T3 en dus sneller op toeren, waarom zou je dan een T3 gebruiken??
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
nee het is zo dat de turbine zijde van de t2 kleiner is dus eerder op top zit
t3 is groter van diameter dus kan meer druk leveren
t3 is groter van diameter dus kan meer druk leveren
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Keb zo 1.2 bar altijd genoeg gevonden voor 't blokje, dat haal je toch wel met een t2? En datgene waar je gelijk in had sven, was algemeen bekend, niet dat jij gelijk had
haha ... sorry 


-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
een alpine turbo heeft nou eenmaal een t 3
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ja, en je monteerd een opstapmodelletje cilinderkop, vervolgens parkeer je em tegen een boom zodat het blok helemaal gedraaid in de auto hangt, je probeert de schade goed te praten met een intercooler die geen druk aankan, en om het af te maken zet je er een carb op van een grasmaaier. 
ehh.. sneller opkomende turbo, dus in zn 1 beduidend vlotter weg en vlottere reactie op het gas.
-waarom doe je dat dan niet: geen zin in, hij doet het best zo.

ehh.. sneller opkomende turbo, dus in zn 1 beduidend vlotter weg en vlottere reactie op het gas.
-waarom doe je dat dan niet: geen zin in, hij doet het best zo.
Over die vermeende onwaarheden: je krijgt wel degelijk meer vermogen op de wielen bij het afdraaien van het vliegwiel. Het kost een hoop kracht om een vliegwiel rond te slingeren, die kan dus beter wat lichter gemaakt worden.Menno schreef:op een opelforum kan 't geen kwaad, maar hier op 't renaultforum alleen waarheden svpXedrah schreef:Op het opelforum.nl was een laatst ook een dergelijke discussie. Daar typte ik het volgende, misschien handig?![]()
---
Het vliegwiel is een onderdeel van de aandrijflijn. Hier gaat bij het draaien van de motor veel vermogen verloren. Het kost immers kracht om deze onderdelen te laten versnellen.Het vermogen op de krukas is immers altijd meer dan het vermogen op de wielen.
De truuk is nu om het vermogen op de wielen zo groot mogelijk te maken. Dus de verliezen moeten kleiner!
Met een vliegwiel krijg je niet meer vermogen, maar wel meer vermogen op de wielen. De auto zal dus sneller optrekken.
Je merkt een afgedraaid vliegwiel doordat de motor sneller op toeren komt als je in de vrij (koppeling ingetrapt) een beetje gas geeft.
Je moet met een lichter vliegwiel wel snel schakelen, want het toerental zakt ook sneller in de vrij!
---![]()
Je vliegwiel snoept geen vermogen op. Dat verschil tussen motor- en wielvermogen komt van de transmissie, aandrijfassen en banden.
Je vliegwiel is slechts (roterende) massa. Met hetzelfde motorvermogen kan je dus sneller optrekken. Omdat het roterende massa is, heeft het lichter maken veel meer effect dan gewone voertuigmassa.
Als hij precies evenveel blaast is het echt een waardeloze turbo..robert schreef:aha een inkoppertje:
nou hierkomtieweer:
mja aan de ene kant zuigt een t3, aan de andere kant blaast hij presies evenveel.

over inkoppertjes gesproken.

Dan ga ik ook maar even inkoppen. Creeert jouw turbo lucht dan? Tuurlijk blaast hij evenveel als dat hij aanzuigt! Hij kan er toch geen lucht bij maken? Hij blaast het er alleen op druk uit!Abel schreef:Als hij precies evenveel blaast is het echt een waardeloze turbo..robert schreef:aha een inkoppertje:
nou hierkomtieweer:
mja aan de ene kant zuigt een t3, aan de andere kant blaast hij presies evenveel.:D
over inkoppertjes gesproken.;)

tuurlijk, jij welXedrah schreef:Over die vermeende onwaarheden: je krijgt wel degelijk meer vermogen op de wielen bij het afdraaien van het vliegwiel. Het kost een hoop kracht om een vliegwiel rond te slingeren, die kan dus beter wat lichter gemaakt worden.Menno schreef:op een opelforum kan 't geen kwaad, maar hier op 't renaultforum alleen waarheden svpXedrah schreef:Op het opelforum.nl was een laatst ook een dergelijke discussie. Daar typte ik het volgende, misschien handig?![]()
---
Het vliegwiel is een onderdeel van de aandrijflijn. Hier gaat bij het draaien van de motor veel vermogen verloren. Het kost immers kracht om deze onderdelen te laten versnellen.Het vermogen op de krukas is immers altijd meer dan het vermogen op de wielen.
De truuk is nu om het vermogen op de wielen zo groot mogelijk te maken. Dus de verliezen moeten kleiner!
Met een vliegwiel krijg je niet meer vermogen, maar wel meer vermogen op de wielen. De auto zal dus sneller optrekken.
Je merkt een afgedraaid vliegwiel doordat de motor sneller op toeren komt als je in de vrij (koppeling ingetrapt) een beetje gas geeft.
Je moet met een lichter vliegwiel wel snel schakelen, want het toerental zakt ook sneller in de vrij!
---![]()
Je vliegwiel snoept geen vermogen op. Dat verschil tussen motor- en wielvermogen komt van de transmissie, aandrijfassen en banden.
Je vliegwiel is slechts (roterende) massa. Met hetzelfde motorvermogen kan je dus sneller optrekken. Omdat het roterende massa is, heeft het lichter maken veel meer effect dan gewone voertuigmassa.

ontken gewoon ff vrolijk de grondbeginselen van de natuurkunde.

pfff, kansloos.
rev it like a rental
volgens mij hebben we nu wat spraakverwarring tussen:
vermogen aan de wielen, aan de krukas, bij gelijkblijvend toerental en tijdens acceleratie.
bij lichter vliegwiel word het vermogen aan de wielen alleen groter als je accelereerd. In alle andere gevallen niet. Het vermogen aan de krukas veranderd zowiezo niet.
....................|vermogen aan de
toerental......| krukas .........| wielen
-------------------------------------------
gelijkblijvend.| onveranderd.| onveranderd
acceleratie.....| onveranderd.| groter
vermogen aan de wielen, aan de krukas, bij gelijkblijvend toerental en tijdens acceleratie.
bij lichter vliegwiel word het vermogen aan de wielen alleen groter als je accelereerd. In alle andere gevallen niet. Het vermogen aan de krukas veranderd zowiezo niet.
....................|vermogen aan de
toerental......| krukas .........| wielen
-------------------------------------------
gelijkblijvend.| onveranderd.| onveranderd
acceleratie.....| onveranderd.| groter
Jullie met je inkoppertjes. Ha, er gaat minder lucht in de turbo dan ie aanzuigt, want hij krijgt alleen maar nox'sen en co'tjes ipv luchtjeroen.k schreef:Dan ga ik ook maar even inkoppen. Creeert jouw turbo lucht dan? Tuurlijk blaast hij evenveel als dat hij aanzuigt! Hij kan er toch geen lucht bij maken? Hij blaast het er alleen op druk uit!Abel schreef:Als hij precies evenveel blaast is het echt een waardeloze turbo..robert schreef:aha een inkoppertje:
nou hierkomtieweer:
mja aan de ene kant zuigt een t3, aan de andere kant blaast hij presies evenveel.:D
over inkoppertjes gesproken.;)

*pok*Riël schreef:Jullie met je inkoppertjes. Ha, er gaat minder lucht in de turbo dan ie aanzuigt, want hij krijgt alleen maar nox'sen en co'tjes ipv lucht
ten eerste maak je zulke vreemde vergelijkingen dat je volgens mij nix van turbo's snapt.
Maar goed als je denkt dat turbo's uitlaatlucht



dan moet je toch eerst eens even uitrekenen wat je zegt.
Stel benzine is een soort oktaan, chemische formule
is dan bijvoorbeeld C8H18.
Als je 2 moluculen benzine verbrand met zuurstof tot CO2 en H2O (ja heel goed

25 O2 + 2 C8H18 = 16 CO2 + 18 H20
De stikstof die er van tevoren inzat komt er ook bijna zo weer uit, dus die hoef je niet mee te tellen.
voor de verbranding hebben we 25 moleculen O2, die zijn veranderd in 16+18 is ja ja nou nou 34 moleculen.
Er is dus MEER 'uitlaatlucht' dan inlaat lucht.
"balletje is weer terug"

Jaa dat van dat aanzuigen daar had ik me idd versproken ... * pok * ...
you win, er is idd meer lucht aangezien er ook nog benzine bijkomt. De turbo maakt gebruik van de nog aanwezige energie van de uitlaatgassen.

Ligt eraan waar, was 20 euro kwijt, maar 'da's een beunhaas, en hier op school kan het wel voor nix denk ik.
Vergeet hem niet op nieuwe te laten vlakken, anders wordt je niet vrolijk als hij er in zit.
S
nder


S

Balanceren?
robert schreef: 25 O2 + 2 C8H18 = 16 CO2 + 18 H20
De stikstof die er van tevoren inzat komt er ook bijna zo weer uit, dus die hoef je niet mee te tellen.
voor de verbranding hebben we 25 moleculen O2, die zijn veranderd in 16+18 is ja ja nou nou 34 moleculen.
Uh uh, 25x2 = 50 O atomen, 16x2 + 18 = 50 dus klopt wel
Er is dus MEER 'uitlaatlucht' dan inlaat lucht.
"balletje is weer terug"