[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Nielske

thnx voor je reaktie speedline...

Ik begrijp het verhaal en ben eigenlijk niet van plan om te gaan experimenteren met m'n motor en de olie.

Daar ik echter dus niet weet, wat er eerder in m'n blok heb gezeten - halfS. of volS. - en omdat de kleppen nu, bij 'n 'koude motor' even tikken op halfsynt. olie... (= hydr. klepstoters - wist ik!)

Dacht ik echt dat er misschien wel 'n volsyntheet in moet?! (je hoort wel eens verhalen :) )

Ik hou het voorlopig gewoon bij de halfsyntheet van Elf (10w40), omdat ik niet weet wat overstappen op volS. voor schade aanricht.

Over die Castrol RS 10w60 zeg je, "is weggegooid geld"... Dit is overigens de volsyntheet, die ik als alternatief wil nemen... Ik heb hier persoonlijk echt goede ervaringen mee... motor loopt rustiger, sneller op temp etc.

Maar volgens jou kan ik dus gewoon beter blijven bij de 10w40 halfsyntheet?!

thnx, Nielske (die een beetje de weg kwijt is :D )
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Foeke

speedline schreef:
F 16Valve schreef:total-fina-elf is het geloof ik. Ik gebruik zelf de Elf evolution 5W30
Niet erg slim als je het mij vraagt. Is het toevallig een brandstofbesparende olie met een HTHS waarde van 2.5MPa.s (zie etiket) ? Ga dan maar vast sparen voor een motorrevisie :D

Plus het feit dat de viscositeit niet toereikend is voor een C1J en F7 motor. Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten ?!
Ik heb zelf de olie er niet ingegooid, heeft de renault expert gedaan(m'n buurman) gebruikt zelf ook de olie, alle andere snelle renaults die hij onder handen neemt(zijn er redelijk wat) ook, kan helaas niet op het etiket zien heb thuis geen fles. en de motor loopt nog steeds als een zonnetje
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Arjen

Ik lees hier dat er in een 19/clio 16v 10W40 moet. Maar ik heb ook weleens gelezen (op zo'n ELF-olie-kaart) dat er 10W50 in zou moeten. Ook in een Alpine Magazine heeft zoiets gestaan. Wat geeft Renault nu zelf op in het instructieboekje ?
speedline

Abel schreef:Ik kan er gratis olie in doen. is volgens mij 15W40 maar met een hooge dope.

Word gebruikt voor landbouw machines en is dus geen rommel spul.. 15W40 is misschien aan de dikke kant, maar met goed warm rijden moet het wel te doen zijn.. maar hoe zit dat met die hoge dope? 4 of 5
Niet alleen kijken naar de viscositeitswaarden ! De belangrijkste data staan achterop de fles of vat of wat dan ook. Dit in de vorm van de kwaliteitscoderingen. 15W/40 in landbouwspecificatie is (in 90% van de gevallen) helemaal niet geschikt voor de Renault motoren waar wij het over hebben ! Plus het feit dat je bij de in ons land geldende temperatuurcategorie verkeerde viscositeit gebruikt ! 10W is de juiste keus, dus geen 15W.
speedline

F 16Valve schreef:
speedline schreef:
F 16Valve schreef:total-fina-elf is het geloof ik. Ik gebruik zelf de Elf evolution 5W30
Niet erg slim als je het mij vraagt. Is het toevallig een brandstofbesparende olie met een HTHS waarde van 2.5MPa.s (zie etiket) ? Ga dan maar vast sparen voor een motorrevisie :D

Plus het feit dat de viscositeit niet toereikend is voor een C1J en F7 motor. Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten ?!
Ik heb zelf de olie er niet ingegooid, heeft de renault expert gedaan(m'n buurman) gebruikt zelf ook de olie, alle andere snelle renaults die hij onder handen neemt(zijn er redelijk wat) ook, kan helaas niet op het etiket zien heb thuis geen fles. en de motor loopt nog steeds als een zonnetje
Met alle respect voor de man zijn expertise, de viscositeit die hij gebruikt is een verkeerde. De motorolie is bij hoge temperatuur te dun ! En al gooit hij het in zijn privéjet, je hoeft er niet klakkeloos van uit te gaan dat dit ook goed is :evil: Ik blijf erop hameren dat je de juiste viscositeitswaarden moet gebruiken en een zeer hoge kwaliteit voor personenautotoepassingen :wink:
speedline

Arjen schreef:Ik lees hier dat er in een 19/clio 16v 10W40 moet. Maar ik heb ook weleens gelezen (op zo'n ELF-olie-kaart) dat er 10W50 in zou moeten. Ook in een Alpine Magazine heeft zoiets gestaan. Wat geeft Renault nu zelf op in het instructieboekje ?
Er staat een temperatuurgrafiek in het instructieboekje ! Deze wijst op 10W/40, voor een F7 motor, bij de in Nederland heersende buitentemperaturen. De 5W/50 of 10W/50 wordt aangeraden bij extreem zware belasting (hoge olietemperaturen).
RO 16v

Ik heb hier de tekst die achterop de bus Elf competition sti 10w/40 olie staat.

"Semi-syntetische olie voor bezine- en dieselmotoren,met of zonder turbo,in personenauto's. Vlotte start bij lage temperatuur. Lager brandstofverbruik door vermindering van de inwendige wrijving in de motor".

Data; ACEA 98:A3/B3/B4
API: SJ/CF
VW: 500.00/505.00
DC: MB page 229.1
Porsche

Wat betekent de data eigenlijk??
Arjen

Na lange snelwegritten wil mijn 19 flink pluimen. Niet zo fijn voor de mensen die achter/naast me bij het stoplicht staan te wachten. Helpt een 10W50 olie hiertegen? Ik weet dat het een lapmiddel is, maar de motor heeft al 240.000km gelopen en moet het nog ff volhouden totdat de auto richting kraak-perswagen gaat.
speedline

RO 16v schreef:Ik heb hier de tekst die achterop de bus Elf competition sti 10w/40 olie staat.

"Semi-syntetische olie voor bezine- en dieselmotoren,met of zonder turbo,in personenauto's. Vlotte start bij lage temperatuur. Lager brandstofverbruik door vermindering van de inwendige wrijving in de motor".

Porsche

Heb je het verhaal bovenaan wel gelezen ? Ik heb namelijk niet echt zin om het nog eens over te doen ! Of om te pasten :D En dat lagere brandstofverbruik blahblahcrap-verhaaltje is leuk bedoelde onzin. Olie is er namelijk om de wrijving te verminderen en aangezien het hier geen speciale "brandstofbesparende" olie betreft moet je dit met een korreltje zout nemen ! :lol:
RO 16v

speedline schreef:
RO 16v schreef:Ik heb hier de tekst die achterop de bus Elf competition sti 10w/40 olie staat.

Porsche

Heb je het verhaal bovenaan wel gelezen ? Ik heb namelijk niet echt zin om het nog eens over te doen ! Of om te pasten :D En dat lagere brandstofverbruik blahblahcrap-verhaaltje is leuk bedoelde onzin. Olie is er namelijk om de wrijving te verminderen en aangezien het hier geen speciale "brandstofbesparende" olie betreft moet je dit met een korreltje zout nemen ! :lol:
Ik heb alles gelezen, en begrijp het ook nog. :wink:
heb alleen nog de vraag wat "DC: Mb page 229.1" betekent
speedline

RO 16v schreef: Ik heb alles gelezen, en begrijp het ook nog. :wink:
heb alleen nog de vraag wat "DC: Mb page 229.1" betekent
Dit is een Mercedes Benz aka DaimlerChrysler olievoorschrift voor een bepaalde test die de olie aflegt op de proefstand !
speedline

Arjen schreef:Na lange snelwegritten wil mijn 19 flink pluimen. Niet zo fijn voor de mensen die achter/naast me bij het stoplicht staan te wachten. Helpt een 10W50 olie hiertegen? Ik weet dat het een lapmiddel is, maar de motor heeft al 240.000km gelopen en moet het nog ff volhouden totdat de auto richting kraak-perswagen gaat.
Lekker schijt aan hebben en doorpluimen. Jij hebt er toch geen last van ? Aangezien we hier in Nederland toch geen normen en waarden kennen zou ik mij hier niet druk over maken... :wink: "Go with the flow" of "If you canŽt beat Žem, join Žem", je kent het verhaal wel... :lol:

Gewoon olie bijvullen en doorkachelen (letterlijk)... :D
Steven
Car: M536

Hmmm in mijn 'nieuwe' GTT wist ik niet hoeveel km ie had gereden met de oude olie dus had ik voor de zekerheid gewoon compleet ververst inclusief filter.
Nu vond ik dat de olie wel erg snel weer zwart was en gezien dit blok al ruim 2 ton gelopen heeft dacht ik dat er misschien hier en daar wat rommel rondhing als 'sludge'.

Hoe wordt er hier gedacht over van die schoonmaaktoevoegingen en dan de boel weer verversen (olie + filter dus)?

Ook bleek vlak na aanschaf van de GT het oliepeil toch wel erg laag stond(rond minimum dus), nu komt er een raar geluid vanuit het vooronder wat een beetje klinkt als rollende knikkers. Je hoort het alleen bij stationair, zodra je meer dan 1500 toeren maakt hoor je het al niet meer door het motorlawaai.
Het lijkt er sterk op dat het de oliepomp is, gezien het geluid echt vanonder komt en vooral aan de voorkant bij de bumper goed te horen is. (je hoort als je goed luisterd de oliepomp draaien).

Nu heb ik alweer iets van 1000 km gereden met dit geluid en het wordt niet minder/erger. Je hoort het wel af en toe wat zachter als ie warm is.
Nu is mijn vraag of zoiets nou echt rampzalig is..
GTTprutser

Kheb ik ook een beetje.
standaard C motor gerammel? :lol:
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
speedline

GTTprutser schreef:Kheb ik ook een beetje.
standaard C motor gerammel? :lol:
Even verbeteren... :D Versleten (onderdeel zelf invullen) C motor gerammel ?! :lol:

Ik :D , heb er namelijk geen last van...
cliomaniac

update een woord geen verhaal net gereviseerde gekieteld 16v blok = 10w 40 elf het beste
versnellingsbak= 75w80?
en dat verhaal van de catch tank is dat niet uit te leggen ipv die geheimzinnigheid al vast bedankt speedline and crew
if it isn't possible it is not impossible
Ben

Steven (Fiets) schreef: Nu is mijn vraag of zoiets nou echt rampzalig is..
Volgens mij hebik dit geluid nou ook en ik rijd er al 20000 km mee zonder verergering....
Riël
Über-Spammer

Denk dat dat een lagertje zal zijn dan, alsof je knikkers van een meter op tegels laat vallen? Taktaktaktaktak beetje in de motor?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Nee het klinkt meer als een paar losse knikkers in het carter die af en toe door de pan heengeroerd worden.
Ik weet hoe een in puin gedraaid drijfstanglager klinkt, dat blok staat hier nog beneden.

Dit is zeer ws. een kantelende zuiger, is min of meer bevestigd door Sander en Menno op de meeting. Ik maak me er ook geen echte zorgen meer over, ik heb ondertussen alweer een flink stuk getourt en het wordt niet erger.

Ooit komt er wel een x een vers blokkie in, deze is al over de 2 ton, maar voorlopig draait ie nog ok, dus rijdne we er nog lekker mee :)
Derby

Speedline je bent duidelijk erg goed in de autotechniek. Toch, een motor loopt erg weinig schade op bij highspeed knock. Het wordt pas gevaarlijk bij low speed knock. Als dat eenmaal gebeurt ben je erg ver heen.

Derby
speedline

Derby schreef:Speedline je bent duidelijk erg goed in de autotechniek. Toch, een motor loopt erg weinig schade op bij highspeed knock. Het wordt pas gevaarlijk bij low speed knock. Als dat eenmaal gebeurt ben je erg ver heen.

Derby
Wat is schadelijker voor je ? Één dreun voor je kop per uur of zestig dreunen per minuut ?!

High speed knock is het meest destructief.
En dat simpelweg door de hogere frequentie en de hogere gemiddelde druk.

Prettige kerst...
Derby

Eveneens prettige kerst.
Liever een dreun, maar als jij mocht kiezen zou je dan gaan voor een dreun die lang aanhoudt of een hoop dreunen die "kort" aanhouden. Als de brandstof voortijdig ontsteekt (uitgaande van lage toerentallen) is er veel tijd om het gas te laten uitzetten voordat de zuiger uiteindelijk boven is. Je moet met me eens zijn dat er dan een grote kracht op het lager werk ontstaat die dan dus tegen werkt aan de richting waarin de zuiger zou moeten bewegen. Bij hoge toerentallen is de tijd voor uitzetten lager daarbij de zuiger drukt toch wel door, door de massatraagheid. De tegenwerkende kracht is in mijn ogen kleiner en houd minder lang aan.

Je hebt hier vast wel weer een weerwoord op en ik wacht hier ook met smart op.

Derby
Anonymous

Ff vraagje tussen de discussie door:

KAn iemand mij vertellen waar ik Castrol RS 10W60 kan halen??? Kzie helaas bij bv Brezan wel Castrol RS maar alleen 0W40. Iemand??
RO 16v

Castrol industrie
Westblaak 163
3012 KJ Rotterdam
010-4403434

Dit is de importeur van Nederland bel hun eens voor een aderes bij jou in de buurt.

De Zeeuwse auto unie (meerdere auto bedrijven onder één naam) leverdt ook alle producten van Castrol.
robert

speedline schreef:
Derby schreef:Speedline je bent duidelijk erg goed in de autotechniek. Toch, een motor loopt erg weinig schade op bij highspeed knock. Het wordt pas gevaarlijk bij low speed knock. Als dat eenmaal gebeurt ben je erg ver heen.

Derby
Wat is schadelijker voor je ? Één dreun voor je kop per uur of zestig dreunen per minuut ?!

High speed knock is het meest destructief.
En dat simpelweg door de hogere frequentie en de hogere gemiddelde druk.

Prettige kerst...

zonder de voorgaande verhalen gelezen te hebben ben ik meteen eens dat high speed knock het meest destructief is, maar dat ligt niet aan de mechanische belasting (dreunen op de kop) maar aan de termische.
Het isolerende luchtlaagje rond de onderdelen wordt weggeslagen, en hierdoor worden ze in no time te heet. Zuigers worden te heet, zacht en hierdoor slaan stukken uit de zuiger. hierdoor vreet de zuiger vast, enz.
Doordat dit bij high speed (duh) gebeurt is de energieaanvoer heel hoog, dus het gebeurt heel snel. een minuutje ofzo is genoeg.

een motor kan low speed knock verrassend lang volhouden.

edit: ow nou heb ik toch het hele stuk gelezen.
het gaat waarschijnlijk alleen over smering en de lagerbelasting. mja dan weet ik niet wat erger is, high of low speed knock. Maarja, lagerbelasting bij highspeed knock is niet zo boeiend als de zuigers al smelten.
cliomaniac

kan iemand ff mijn vraag beantwoorden over de catch tank? thnx
canonballman

Een catch tank is letterlijk vertaald natuurlijk een opvang-tank. OpvangtankJE in dit geval.

Het is iets wat uit de racerij afkomstig is.

Normaal heb je carterventilatie op een motor. De carterdampen worden opnieuw aangezogen door de motor, en deze nemen dan deel aan de verbranding. Doordat deze dampen verbranden, wordt de motor milieuvriendelijker.
Voor het vermogen is het echter niet zo goed. Omdat er carterdampen worden aangezogen, komt er minder lucht, dus minder zuurstof in de cilinders. Betekent dus MINDER vermogen.
Ook vervuilen ze de motor meer. Je hebt namelijk kans dat er roetvorming op de cil.kop of op de zuiger ontstaat. Deze roet kan er bij hoge temperaturen voor zorgen dat de motor gaat pingelen.

Wat doet men dan met deze carterdampen? In de racerij is het verboden om deze gewoon vrij weg te laten 'stromen'.
Als er olie op het circuit komt dan krijg je natuurlijk ongelukken.

Daarom schrijft men in de racerij een catch tank voor:
De slang met de carterdampen wordt in een tankje geleid, waar de olie en troep neerslaat. Via een andere aansluiting op die catchtank kunnen de 'zuivere gassen' (dus ZONDER vloeibare stoffen) toch weg.

In het CUP boek van de GTT staat er een tekening van. Er zijn hier vast wel mensen die er hier een plaatje van kunnen neerzetten :) Ik ben nl. niet zo handig met die kompjoeters :(

En ik DENK dat dit wel een beetje het 'ware' Catchtank verhaal is, maar als iemand nog verbeteringen heeft (of erger: fouten ziet :wink: )
dan hoor ik, en ik denk alle anderen, dat graag!

groeten Reinier
Tom
Moderator
Car: MB

dat zwarte "potje" aan de linkerkant (klein dingetje) van de moter van een GTT heeft ook zo'n soort functie toch ???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer

die catch tankje moet je zien als een fles waar de slang van carther ontluchting in gaat. en waar weer een ander slangetje uitkomt die zijn "schone" lucht in de lucht dumpt ipv het inlaat ciruit
cliomaniac

kan ik die catch tank gebruiken naast het bestaande co absorptievat of moet ik die weghalen of afsluiten?
cliomaniac

o ja hoe zit het met de apk voorschriften
??
Menno

cliomaniac schreef:kan ik die catch tank gebruiken naast het bestaande co absorptievat of moet ik die weghalen of afsluiten?
ja, dat vaatje kan je gewoon laten zitten.
Dat vaatje is namelijk voor de ontluchting van de benzine-tank. Benzine-damp wordt hier in opgeslagen, en behulp van een regelklepje gelijkmatig de motor in gegasd, waar 't wordt opgevreten. Heeft dus nix met carter-ontluchting te maken.
rev it like a rental
cliomaniac

thnx ga ik ff bouwen
cliomaniac

het slangetje tussen de kop en het inl spruitstuk ook blokkeren?
cliomaniac

Weet iemand welke slangen ik moet afsluiten om een zo veilig mogelijk concept te krijgen. Ik bedoel alle slangen uit mijn inl. spruitstuk kan ik die zomaar afsluiten? En welke slangen moeten dan naar de catch tank
Plaats reactie