[R5GTT]Electr. bestuurde pneumatische klep
In de uitlaat gaat niet, zeker niet via het gaatje achterin de elleboog, daar staat juist druk op (af en toe wel en af en toe niet) Dus dan kan het best zijn dattie raar gaat doen.
Bovendien zal de bende die uit je carterventilatie veel smeriger zijn en die gaat ook vlak voor je turbo in de luchtslang.
Verder heb ik een hele tijd met ene bleedvalve gereden op 0.8 en heel kort op 0.9 en daar kwam volgens mij nooit rotzooi uit, het zal echt maar een heel klein beetje zijn.
Dus gooi het maar gewoon terug in het inlaattraject net als de carterventilatie.
Bovendien zal de bende die uit je carterventilatie veel smeriger zijn en die gaat ook vlak voor je turbo in de luchtslang.
Verder heb ik een hele tijd met ene bleedvalve gereden op 0.8 en heel kort op 0.9 en daar kwam volgens mij nooit rotzooi uit, het zal echt maar een heel klein beetje zijn.
Dus gooi het maar gewoon terug in het inlaattraject net als de carterventilatie.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ik wil het zo gaan doen:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dvalve.jpg[/img]
2 bleedvalves en 2 kleppen. Door de bleedvalves allebei op een verschillende waarde in te stellen kun je daarmee in principe 4 verschillende standen instellen.
Kun je de actuator zo ver terugdraaien dat je géén druk meer krijgt?!
Als dat gaat wil ik het volgende proberen:
bijv:
bleedvalve 1 op 0,3 bar verhoging
bleedvalve 2 op 0,6 bar verhoging
off off: 0 bar (voor iemand anders
)
on off: 0,3 bar (voor de snelwegritjes en de stad)
off on: 0,6 bar (normaal)
on on: 0,9 bar (voor de stoplichten
)
Misschien iets andere getallen, maar goed, het is maar een idee. Hoe ik het in het dasboard ga aansluiten met wat voor knoppen weet ik nog niet, en ik begin natuurlijk eerst met één.
btw..volgens mij heb ik actuator en wastegate omgedraaid in het plaatje?
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dvalve.jpg[/img]
2 bleedvalves en 2 kleppen. Door de bleedvalves allebei op een verschillende waarde in te stellen kun je daarmee in principe 4 verschillende standen instellen.
Kun je de actuator zo ver terugdraaien dat je géén druk meer krijgt?!
Als dat gaat wil ik het volgende proberen:
bijv:
bleedvalve 1 op 0,3 bar verhoging
bleedvalve 2 op 0,6 bar verhoging
off off: 0 bar (voor iemand anders

on off: 0,3 bar (voor de snelwegritjes en de stad)
off on: 0,6 bar (normaal)
on on: 0,9 bar (voor de stoplichten

Misschien iets andere getallen, maar goed, het is maar een idee. Hoe ik het in het dasboard ga aansluiten met wat voor knoppen weet ik nog niet, en ik begin natuurlijk eerst met één.
btw..volgens mij heb ik actuator en wastegate omgedraaid in het plaatje?
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 7 jan 2003 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Je hebt idd wastegate en actuator omgedraaid.
Verder maakt het volgens mij wel uit met dat terugvoeren, want normaal zit er volgens mij nog een terugslagkleppie in die slang.
Verder maakt het volgens mij wel uit met dat terugvoeren, want normaal zit er volgens mij nog een terugslagkleppie in die slang.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
de standaard set-up zet druk op 't aanstuurcircuit, ipv van flow de uitlaat in gooien.Stefijn schreef: Verder ben ik van mening dat het lozen van de lucht uit die bleedvalves in de uitlaat geen enkel probleem oplevert, aangezien dit precies hetzelfde is als wat de wastegate doet (zie plaatje), en volgens mij zelfs dezelfde luchtsamenstelling (vies dus)
ps. ik heb bij vollast 0,3 bar in m'n uitlaat staan.
rev it like a rental
Heej Stefijn, kan je die plaatjes nog een keer voor mij online zetten zodat ik het verhaal hierboven een beetje kan volgen? Dit is precies wat ik ook wil maken namelijk, een echte ouderwetse Knight Rider 'TURBO BOOST' knop. Klik Whooossjjj!
Heb jij het ondertussen al werkend met die stelschroef en dat ventiel van Vogels Autogassystemen? Foto's? Dan ga ik daar namelijk binnenkort ook eens even langs. 24 euro is geen geld. En dat elektrische ventiel schakelt gewoon op twaalf volt? Dus even een flitsend knoppie uit de conrad zoeken en dan een half uurtje klussen et voila?
zeer benieuwd...

Heb jij het ondertussen al werkend met die stelschroef en dat ventiel van Vogels Autogassystemen? Foto's? Dan ga ik daar namelijk binnenkort ook eens even langs. 24 euro is geen geld. En dat elektrische ventiel schakelt gewoon op twaalf volt? Dus even een flitsend knoppie uit de conrad zoeken en dan een half uurtje klussen et voila?
zeer benieuwd...
mail 

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dvalve.jpg[/img]
Ik heb het nog niet gemaakt, maar ben er wel mee bezig, binnenkort pics van mij en broer Dirk onze modificaties (we maken hetzelfde
)
Ik heb het nog niet gemaakt, maar ben er wel mee bezig, binnenkort pics van mij en broer Dirk onze modificaties (we maken hetzelfde

Bedankt voor de plaatjes.
En ik ben erg benieuwd naar de foto's. En een volledige handleiding hoe wij het ook kunnen maken natuurlijk
Je hebt die onderdelen uiteindelijk ook bij Vogels Autogassystemen gekocht?
En ik ben erg benieuwd naar de foto's. En een volledige handleiding hoe wij het ook kunnen maken natuurlijk
Je hebt die onderdelen uiteindelijk ook bij Vogels Autogassystemen gekocht?
Whooooo spannning.... 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Zeer interessant..
ik wilde al die enkele gaan toepassen, maar als jij het voor elkaar krijgt die meerstanden dan lijkt me dat ook een hele leuke natuurlijk
ik wilde al die enkele gaan toepassen, maar als jij het voor elkaar krijgt die meerstanden dan lijkt me dat ook een hele leuke natuurlijk

Bleedvalves? Een simpel kraantje zag ik hier bij de boerenbond liggen liggen voor 4 euro
volgens mij werkt dat ook!!

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
stelnaald, kraantje, een beeldvalve is gewoon een klepje dat lucht laat weglekken, een bleedvalve dus 
Ik heb er beeldvalve bijgezet omdat je die electrische schakelingen natuurlijk ook kunt combineren met een van binnenuit verstelbare bleedvalve
Wat zijn de specs van die dingen die jij bedoelt? Het maakt mij niet uit wat het is, hoe goedkoper hoe beter, het is toch maar 1x instellen verder niet meer aankomen..
Specs als in aansluitmogelijkheden, formaat en zo

Ik heb er beeldvalve bijgezet omdat je die electrische schakelingen natuurlijk ook kunt combineren met een van binnenuit verstelbare bleedvalve
Wat zijn de specs van die dingen die jij bedoelt? Het maakt mij niet uit wat het is, hoe goedkoper hoe beter, het is toch maar 1x instellen verder niet meer aankomen..
Specs als in aansluitmogelijkheden, formaat en zo

Ja, specs erbij, dan weten we waar we het over hebben.
En wie biedt minder?

En wie biedt minder?


Ik ga het ding morgen of overmorgen nog es onderzoeken. Zag eruit als een aftapkraantje voor iets. Ik zag in elk geval IN de buis een heel klein 'sproeiertje' zitten. De aansluitingen zijn minder makkelijn (schroefdraad binnen aan een kant en open aan de andere (diameter +- 1 cm)) maar daar is altijd wat op te verzinnen. Ik ga hem es kopen en testen. Voor die 4 euro??? Laat wel wat weten.Stefijn schreef:stelnaald, kraantje, een beeldvalve is gewoon een klepje dat lucht laat weglekken, een bleedvalve dus
Ik heb er beeldvalve bijgezet omdat je die electrische schakelingen natuurlijk ook kunt combineren met een van binnenuit verstelbare bleedvalve
Wat zijn de specs van die dingen die jij bedoelt? Het maakt mij niet uit wat het is, hoe goedkoper hoe beter, het is toch maar 1x instellen verder niet meer aankomen..
Specs als in aansluitmogelijkheden, formaat en zo
En en en en?...Stefijn schreef:Just wait
Btw het wordt dus die dubbele uitvoeringmaar ik heb weinig tijd dus t duurt nog wel een paar weekjes
Istie al af?
Ik kan niet langer wachtennn

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Hier verder aangezien dat andere topic eigenlijk ging over het opschroeven van turbodruk, en dit gaat over mijn projectje 
Zie hier:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling1.jpg[/img]
Electronische klep met drukregelaar erachter. Nog niet supernetjes ingebouwd, maar dat komt nog wel een keer.
Zo zit het aangesloten:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
Op dit moment ingesteld op 0,9 bar maximale druk
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling2.jpg[/img]
2 knopjes, met ledjes voor "aan" en "uit"
Helaas 2 moet ik zeggen, want het blijkt dat mijn projectje met 2 knoppen en 4 standen (zie boven) niet haalbaar is omdat de druk dus NIET naar 0 terug te schroeven is, maar minimaal naar 0,4.
2 knoppen is niet haalbaar bij een max druk van 0,9, wil ik dus die 2e knop kunnen gebruiken (met een 2e electronische klep en drukregelaar) dan zal ik de motor moeten versterken en aanpassen en zo om een maximale druk van 1,1 of 1,2 bar of zo aan te kunnen. Dat doe ik voorlopig niet, dus 2e knoppie blijft voorlopig ongebruikt
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling3.jpg[/img]
Nog een keer de knopjes
Tis echt vet stoer daarboven je voelt je helemaal piloot als je boven die knop omklikt
De ledjes geven een heel zacht schijnsel in het donker, dus Žs nachts heb je een heel zachte rode gloed in het interieur net als in een straaljager 
me is trots
Bij broer Dirk met zijn vette grijze GTT hebben we hetzelfde gemaakt

Zie hier:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling1.jpg[/img]
Electronische klep met drukregelaar erachter. Nog niet supernetjes ingebouwd, maar dat komt nog wel een keer.
Zo zit het aangesloten:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
Op dit moment ingesteld op 0,9 bar maximale druk
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling2.jpg[/img]
2 knopjes, met ledjes voor "aan" en "uit"

2 knoppen is niet haalbaar bij een max druk van 0,9, wil ik dus die 2e knop kunnen gebruiken (met een 2e electronische klep en drukregelaar) dan zal ik de motor moeten versterken en aanpassen en zo om een maximale druk van 1,1 of 1,2 bar of zo aan te kunnen. Dat doe ik voorlopig niet, dus 2e knoppie blijft voorlopig ongebruikt
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... eling3.jpg[/img]
Nog een keer de knopjes



me is trots

Bij broer Dirk met zijn vette grijze GTT hebben we hetzelfde gemaakt

-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
zeer zeer zeer netjes 

Ziet er netjes uit Stefijn. Ik heb ook dezelfde klep als jij zie ik. Maar ik moet je even corrigeren, die stelschroef die jij daar drukregelaar noemt is geen drukregelaar maar een snelheidsregelaar. Je remt er de lucht mee af. Maar dat doet er allemaal niet toe. Het werkt en het ziet er goed uit!Stefijn schreef:Elektronische klep met drukregelaar erachter.

S

De Corvette ZR-1 heeft een door Lotus ontwikkelde en bij Mercury (buitenboordmotoren) gebouwde 5,7 liter multi kleps V8. Het valet parking sleuteltje er uit halen betekend dat de ECU 16 van de 32 injectoren niet aanstuurd en overgaat op een zeer behoudend programma. Beperking van het maximum toerental, etc.Ploegah schreef: hehehe
het 'valet parking' systeem. Dit hebben ze ook op sommige corvette's (met lotus motor) is echt ideaal. Hier gaat het dan om of tie 16 of 32 kleppen moet gebruiken.
Die elektronische drukschakeling is erg bruut. Zal eens wat oplossingen uit de industrie opduiken.

Stefijn: PM
Ziet er netjes uit zeg. En die Blue Tunder knopjes, te vet! Werkt nog steeds zoals beoogd? Ik heb besloten het precies zo te maken als jij. Zo'n gesloten systeem is toch de netste oplossing.
Ziet er netjes uit zeg. En die Blue Tunder knopjes, te vet! Werkt nog steeds zoals beoogd? Ik heb besloten het precies zo te maken als jij. Zo'n gesloten systeem is toch de netste oplossing.
Stefijn: PM
Ziet er netjes uit zeg. En die Blue Tunder knopjes, te vet! Werkt nog steeds zoals beoogd? Ik heb besloten het precies zo te maken als jij. Zo'n gesloten systeem is toch de netste oplossing.
Ziet er netjes uit zeg. En die Blue Tunder knopjes, te vet! Werkt nog steeds zoals beoogd? Ik heb besloten het precies zo te maken als jij. Zo'n gesloten systeem is toch de netste oplossing.
Oeps, sorry voor de dubbelpost. Hij gaf een error, maar deed het kennelijk toch 

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Het werkt perfect, alleen zoals ik al aangaf: in enkele uitvoering, dubbel is alleen iets voor als je een maximale druk hebt van meer dan 1,1
Ik heb overigens de min. druk nog iets lager kunnen draaien zonder dat de turbo daardoor beinvloed wordt.
Ik heb overigens de min. druk nog iets lager kunnen draaien zonder dat de turbo daardoor beinvloed wordt.
Laatst gewijzigd door Stefijn op wo 26 feb 2003 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Ruig, ziet er echt mooi uit.
maarre die raderdetector, mag dat nou wel of niet?
antwoord ja of nee is genoeg, wil hiervoor niet je topic verneuken
maarre die raderdetector, mag dat nou wel of niet?
antwoord ja of nee is genoeg, wil hiervoor niet je topic verneuken

some people are alive only because it's illegal to kill them
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ziet er echt leuk uit Stefijn. Zeker mooi gemaakt.
Als je nou ooit nog eens een knopje maakt voor extreme druk, dan moet je zo'n tuimelschakelaar halen met beveiliging (je weet wel, zo'n rood kapje dat je eerst moet weg halen). Die zijn nog stoerder.
Als je nou ooit nog eens een knopje maakt voor extreme druk, dan moet je zo'n tuimelschakelaar halen met beveiliging (je weet wel, zo'n rood kapje dat je eerst moet weg halen). Die zijn nog stoerder.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Zo'n klepje heb ik al gemaakt 

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Dat wilde ik in het begin doen. Of een grote rode knop (zon noodknop) midden op het dashboard waar je dan op kon rammen om in te schakelen, zo een:
[img]http://www.teesin.com.sg/_borders/remote.jpg[/img]
Die moet je dan draaien om weer uit te schakelen. Eventueel met knipperend lichtje erin
Maar dat vond ik iets te opzichtige ideeen, en uiteindelijk ben ik voor deze subtiele knoppies gegaan
offtopic: radardetector mag nog steeds, per augustus oid wordt het verboden meen ik.
[img]http://www.teesin.com.sg/_borders/remote.jpg[/img]
Die moet je dan draaien om weer uit te schakelen. Eventueel met knipperend lichtje erin

Maar dat vond ik iets te opzichtige ideeen, en uiteindelijk ben ik voor deze subtiele knoppies gegaan

offtopic: radardetector mag nog steeds, per augustus oid wordt het verboden meen ik.
Doe eens plaatje van tuimelschakelaar, iemand?? Even ter 'visualisatie'.
Daar hadden Stefijn en ik het idd ook over, maar toch maar niet gedaan. Ik vind het misschien ook wat TE worden dan, MAAR misschien valt het ook wel mee, dussss... Laat het maar eens zien!
Daar hadden Stefijn en ik het idd ook over, maar toch maar niet gedaan. Ik vind het misschien ook wat TE worden dan, MAAR misschien valt het ook wel mee, dussss... Laat het maar eens zien!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
kan zo gauw geen plaatje vinden. In het dikke conrad boek van 2003 (hoofdcatalogus) staat zo'n dingetje op blz. 857. Dit is een los elementje dat je dan vast zet aan de tuimelschakelaar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams