Turbotalk...

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sander
Contacteer:

Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.

Die bestaan volgens mij niet, want kogellagers halen de 100000 a 120000 toeren niet.

S :D nder
Steven
Car: M536

Jawel, die zijn er wel!

Ik dacht eerst ook dat ze niet bestonden, maar ze zijn er dus wel :)
edwinvr
Contacteer:

Sander schreef:

Die bestaan volgens mij niet, want kogellagers halen de 100000 a 120000 toeren niet.

dat haalt een motor nog niet eens :p er staan namelijk bij allebei de getalletjes een nulletje te veel... er staat nu honderduizend ipv tienduizend, me dunkt :wink:
Anonymous

edwinvr schreef:
Sander schreef:

dat haalt een motor nog niet eens :p er staan namelijk bij allebei de getalletjes een nulletje te veel... er staat nu honderduizend ipv tienduizend, me dunkt :wink:
Het gaat niet om de krukas maar om de turbo....
edwinvr
Contacteer:

Ploegah schreef:
edwinvr schreef:
Sander schreef:

kun je nagaan hoeveel verstaan ik ervan heb, hahaha.... (is er nergens een schaamsmiley te vinden hiero :wink: )
Matijs
Contacteer:

IHI maakt al sinds halverwege de jaren '90 rollager turbo's, en zij claimen "that ball bearings display a lower heat and mechanical loss than traditional plain or flat bearings. The reduced mechanical loss, or friction, improves the engine torque by allowing the turbo to spin up quicker. The manufacturer also claims a faster response time due to the use of lighter weight ceramic rotors." (uit het hoofdstuk 'Turbo Selection', Turbomania, 1997, zie link hierboven)
speedline

speedline schreef:
Sander schreef:

Een lach en een traan:

Gelukkig "VOLGENS JOU" want er zijn kleine typen turboŽs op de markt die meer als 250.000min-1 halen... Met KOGELLAGERS...

Hoe zeggen ze het ook al weer; schoenmaker blijf bij je leest.

Alles wat wij hier aan techniek bediscussieren is of wordt al gedaan. En ideeën worden al uit geprobeerd.

En ff clichématig; als we een sonde naar mars kunnen sturen om daar een modelauto te droppen ? Durf jij dan nog te stellen dat er geen kogellagers zijn die meer dan 120k min-1 halen.

Denk na man ! Zouden ze bij SKF en co. stil zitten ? Als deze een dergelijke vraag krijgen van een turbofabrikant dan wordt dat ontwikkeld ! Als ze wiellagers kunnen maken voor een dumptruck van meer als 600 ton is dit het probleem niet dunkt me.

Maar ja als jij een andere mening hebt :D
Laatst gewijzigd door speedline op vr 20 sep 2002 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

edwinvr schreef:
Ploegah schreef:
edwinvr schreef:

kun je nagaan hoeveel verstaan ik ervan heb, hahaha.... (is er nergens een schaamsmiley te vinden hiero :wink: )
Het was een goed opgemerkt iets hoor ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

speedline schreef:Ik lees een beetje selectief, robert :wink:

Zozo ben ik dus niet interessant genoeg? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert

speedline schreef:Ik lees een beetje selectief, robert :wink:
nu nog een beetje selectief quoten en je bent da men!

jammer dat je niet dieper ingaat op de compressor trim, das nu net de limit waar je tegenaan loopt als je gaat tunen. Je kan em opmeten en berekenen. Trouwens al een paar keer behandeld door me en menno.
(ff selectief searchen)
speedline

We zullen eens wat dieper ingaan op de trim van de rotors :D

En dat selectieve lezen is niet persoonlijk, heeft alleen te maken met time-management :wink:

Turbofabrikanten zijn bezig een elektromotor te integreren in een turbo. De zogenaamde electric motor assisted turbocharger. De reactietijd wordt hiermee een factor 4 verkleind in een testopstelling. 1s vs. 4s >-) Verder kan de elektromotor natuurlijk ook dienst doen als dynamo. Op kruistoerental leverde de testopstelling 1,3kW bij 13,5V :D Dit in de zoektocht naar meer rendement. De testopstelling was van Garret Energy Boosting Systems.

De bedrijfsauto-fabrikant Scania gebruikt een 2e uitlaatgas aangedreven turbine (halve turbo) om via een vloeistofkoppeling en een tandwielreductie de krukas aan te drijven. Dit zorgt voor een verbeterd rendement en een verlaagd brandstofverbruik. Deze techniek staat bekend als turbocompounding.

Met hetzelfde specifieke verbruik 12% meer vermogen en 10% meer koppel !

Bij de firma turbogenset werken ze aan elektrisch aangedreven of drijvende turboŽs, superchargers en compressors. Waarvan hier een afbeelding:
[img]http://www.turbogenset.com/images/Supercharsmall.jpg[/img]
Blue Thunder

Allemeaal zeer interessante info.....
Ik heb pas nog iets gelezen over lucht-gelagerde turbo's.... Het schijnt namelijk mogelijk te zijn de as van de turbo op een luchtkussen vrij te laten draaien van het lagerhuis. Dit zou zich dan vertalen in een veel kortere "spinn-up time" en veel hogere toerentallen (300.000+ tpm). Hiermee zou je kunnen voldoen met kleinere, lichtere rotors en toch nog voldoende flow kunnen bewerkstelligen door het hogere toerental dat mogelijk is. Uiteraard is het balanceren van het geheel nog een stap belangrijker dan conventionele turbo's.
IHI is bezig met zulk soort turbo's en waarschijnlijk zullen ze binnenkort commercieel verkrijgbaar zijn. Ik geloof alleen niet dat het een betaalbaar alternatief is, dus blijf ik maar bij een conventionele turbo met AMPCO lagers en een 360 graden taatslager.

Nogmaals, gave info, Speedline
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Hans R.

speedline schreef:De bedrijfsauto-fabrikant Scania gebruikt een 2e uitlaatgas aangedreven turbine (halve turbo) om via een vloeistofkoppeling en een tandwielreductie de krukas aan te drijven. Dit zorgt voor een verbeterd rendement en een verlaagd brandstofverbruik. Deze techniek staat bekend als turbocompounding.

Met hetzelfde specifieke verbruik 12% meer vermogen en 10% meer koppel !
Hee dit is mijn vakgebied :)
speedline

...
Laatst gewijzigd door speedline op vr 20 sep 2002 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline

TRIM

Trim is een oppervlakte verhouding die wordt gebruikt om verschillende in- en exducers te benoemen.

De trim wordt als volgt berekend:

TRIM-Compressor = (inducer diameter)²/(exducer diameter)² x100

TRIM-Turbine = (exducer diameter)²/(inducer diameter)² x100
Laatst gewijzigd door speedline op wo 3 sep 2003 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Derby

Scania haalt trouwens met die turbo compound motor een rendement van 48% !!!!. Het rendenment van een gewone benzine motor licht momenteel op 33%. Echt een goed idee. En dat van die Speciale coating? iemand. Ik heb het gelezen op de engelse gt-r site. De turbo's waren trouwens van Garrett

Derby
RickGT TURBO
Contacteer:

robert schreef:
speedline schreef:Verkeerd topic ? :D
had je tegen riel moeten zeggen, begin augustus.
want dat van die tandwielen, dat wist jij ook wel.

voor de rest: ieder turbotalk topic is ok! (want de doctor is niet in da house)
ALS is niet zo interessant, want ver van je bedshow.
maar wel: kan ik zelf keramische lagers erin zetten. (voor drukken > 1 bar, en snellere spinup)
of: bij welk vermogen moet ik een compressor monteren met grotere trim, en van welke auto sloop je dat af.
bv compressor van een at: t3, trim 40
van een alfa 1.8 turbo: t3, trim 45
ongetwijfeld uitwisselbaar.

:( :( en als iemand dan voor veel pegels een hybride koopt, met zichtbaar grotere trim meet dan even de inlaat op zodat je de trim kan berekenen. jaja een maand geleden kocht iemand een md28, ik vroeg dat even op te meten en wat denk je: nix. Jammer, want dan had je de specs van de md28 kunnen matchen met de trim, en die turbo zelf samenstellen. dan maar niet. :( :(
Robert,

ik heb toen d'r tijd een Turbo World Turbo opgemeten voor je. Maar ik ga volgende maand die turbo bij Turbo Hoet brengen en aanlaten passen. Want tot 0.9 bar loopt hij zonder aanlopen. Met 1.1 bar loopt hij aan. Hij kan gewoon die druk niet aan.
M'n gut feeling zegt dat de 120.000 omwentelingen per minuut waar deze turbo's opgetest worden voldoende zijn tot ongeveer 0.9 bar en als je hoger gaat je de turbo veel fijner moet testen en produceren.
Drive it like you stole it
Patrick

ff een paar vraagjes,ik heb nu de turbo stuk en zit er hard aan te denken om hybride turbo op te knallen.
1:wat zijn de mogelijkheden van keuzes.
2:op wat voor bedragen moet ik bij aanschaffen van hybride turbo denken.
3:moet ik iets voor aanpassen en zo ja wat(allemaal).
4:waar haal ik em het makkelijks uit,natuurlijk als het mogelijk is voor de gunstigste prijs.
5:heeft iemand al ervaring met een hybride turbo op een 21 turbo gehad of nog?
heeft iemand een goed advies over het wel of niet toepassen,of eventueel andere mogelijkheden tot het halen van betere prestaties uit een turbo.
ik hoor het graag,groeten pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Jeroen V
Contacteer:

ik heb geinformeerd voor een hybride turbo, als je een goeie turbo aanlevert kost het je zo'n 800 euro> revisie + hybrid,
Patrick

alleen als je een goeie turbo aanleverd dus,dan kunnen de kosten nog eens oplopen als je geen goed aan leverd dan?
maar heb jij ervaring met hybride,heb je er zelf al eens aan gedacht om er een te nemen.
zo niet waarom heb je dat niet gedaan,ik hoor het graag pat.
marco

ik denk dat een hybride wel wat duurder is dan 800E,alleen al voor de gt turbo is de hybride turbo al iets van 2100 gulden,en pat je moet dan ook rekenen dat je je ollie slang moet gaan aanpassen ,dus een dikkere ollie slang,mischien dat michel hier nog iets aan kan toevoegen

greetz marco
Jeroen V
Contacteer:

die prijs zeiden zwe bij mij, dan heb je een hybride aan de inlaat. Als je niks aan levert kost het je 1150 euro > nieuwe garrett+ hybrid inlaat, hybrid uitlaat kost 450 euro extra.
Patrick

het is ook allemaal maar vraagwerk hier he,niet dat ik achteraf moet horen wat ik allemaal had kunnen doen he.
maar als ik deze prijzen al zie en ik lees het commentaar van michel nu op msn dan heb ik al zoiets van laten die handel.
ik ga denk ik gewoon voor een revisie en dan chippie dan gaat ie ook wel goed,zeker weten.
maar ik heb het in ieder geval gevraagd he.
thanks voor reakties,pat.
wat zijn btw de prijzen voor een revisie t3?
marco

dacht me te kunnen herinneren dat revisie begon bij 500 gulden ,en dat loopt dan alleen nog maar op daarna :D ,geef anders eens een belletje aan turbo hoet,of jasons turbo world,deze mensen kunnen het je haarfijn uitleggen wat het allemaal kost ,dit is hun tel nr jason turbo world 033-02570607

greetz marco
Jeroen V
Contacteer:

prijzen van een turborevisie voor een T3 ( bij turboworld, zou er overegins niet heen gaan.) kost het minimaal 250 euro en maximaal 550 euro.
speedline

RickGT TURBO schreef: Robert,

ik heb toen d'r tijd een Turbo World Turbo opgemeten voor je. Maar ik ga volgende maand die turbo bij Turbo Hoet brengen en aanlaten passen. Want tot 0.9 bar loopt hij zonder aanlopen. Met 1.1 bar loopt hij aan. Hij kan gewoon die druk niet aan.
M'n gut feeling zegt dat de 120.000 omwentelingen per minuut waar deze turbo's opgetest worden voldoende zijn tot ongeveer 0.9 bar en als je hoger gaat je de turbo veel fijner moet testen en produceren.
Met 1.1bar loopt hij aan ?! Wat voor cr*p is dat dan ! :-* :wink: Enneh, de teststandaard is al jaren meer als 200.000min-1. De nieuwste bank van turboŽs hoet gaat zelfs over 275.000min-1 en is daarmee de beste op dit moment in bedrijf ! 8)
speedline

Derby schreef:Scania haalt trouwens met die turbo compound motor een rendement van 48% !!!!. Het rendenment van een gewone benzine motor licht momenteel op 33%. Echt een goed idee. En dat van die Speciale coating? iemand. Ik heb het gelezen op de engelse gt-r site. De turbo's waren trouwens van Garrett

Derby
Zover was ik ook wel. Garret AIResearch geeft de data niet vrij over de materialen (wel begrijpelijk). En in de Nissan data staat niets over de materialen die verwerkt zijn in de turboŽs. De rotors zijn met keramiek bekleed of zijn helemaal van keramiek. Verder schijnt er in de kogellagers ook met keramische oppervlakken gewerkt te worden. Alleen zul je bij een fabrikant of gelieerde tuner moeten werken om hier de fijne details te weten te komen !
speedline

Van turboŽs Hoet...

Er werdt mij specifiek gezegd dat er geen advies gegeven wordt. Alleen zeer specifieke vragen kunnen beantwoord worden mbt de turbo zelf. Dus geen telefoontjes van; past een 400pk turbo op mijn GT :-*

GARRETT KOGELLAGER TURBO’S

[img]http://www.turboshoet.nl/content/turbo_ ... 200282.gif[/img]

[img]http://www.turboshoet.nl/content/turbo_ ... 200281.gif[/img]

Op bestelling kunnen wij volgende turbo’s leveren met kogellagers in plaats van glijlagers. Deze turbo’s zijn uitermate geschikt voor speciale toepassingen in sport en racerij. Turbo’s op kogellagers lopen veel lichter, en komen sneller op gang.

Volgende turbo’s zijn leverbaar:

Partnummer omschrijving toepassing
471171-0003 turbo TBB2502 200 PK
466541-0001 turbo TB2808 230 PK
705330-0001 turbo GT25BB 350 PK
714569-0001 turbo T30R 400 PK
705330-0002 turbo GT25BB 440 PK
714568-0001 turbo GT3528BB 500 PK

Technische specificaties:

Turbo 471171-0003
Turbine A/R Type Exducer Trim w/gate
0,64 53mm T25 42mm 62 ja
Compressor A/R Type Inducer Trim actuator
0,8 54mmT25 42mm 60 ja

Turbo 466541-0001
0,64 53mm T25 42mm 62 ja
0,6 60mmT3 46,5mm 60 ja

Turbo 705330-0001
0,64 54mmGT25 47mm 76 ja
0,7 76mmTO4S 53mm 48 neen

Turbo 714569-0001
1,00 60mmGT30 55mm 84 neen
0,7 76mmTO4S 55mm 52 neen

Turbo 705330-0002
0,86 54mmGT25 47mm 76 ja
0,7 76mmTO4S 53mm 48 neen

Turbo 714568-0001
1,00 68mmGT35 62mm 84 neen
0,7 82mmGT40 61mm 56 neen

Wij kunnen helaas niet op individuele basis adviseren omtrent specifieke toepassingen. Het selecteren van turbo’s, compressors, turbines en actuators dient door de klant zelf te gebeuren. De aangegeven toepassingen zijn enkel en alleen ter indicatie.
speedline

Nog even voor de duidelijkheid... Deze turboŽs kunnen dat vermogen aan luchtmassa stroming leveren. Dan moet er dus nog brandstof bij :wink: En is er geen rekening gehouden met verliezen. En bij de Renault turbomotoren waar wij het hier over hebben zijn deze enorm :-*

Vooral het 230pk model spreekt mij erg aan.
Dus om optimaal van deze, voor tuning veel beter geschikte, turbo te kunnen profiteren dient er gewerkt te worden met een injectiesysteem (grotere gasklep, dus minder verlies) en een veel grotere intercooler. Nog niet te spreken over de veel betere kwaliteit zuigers en drijfstangen die nodig zijn om deze vermogens-stijging durabel om te zetten aan de krukas. En dan hebben we het nog niet eens over de koeling...

Succes...

P.s. de prijzen komen eraan.
RickGT TURBO
Contacteer:

Jeroen V schreef:die prijs zeiden zwe bij mij, dan heb je een hybride aan de inlaat. Als je niks aan levert kost het je 1150 euro > nieuwe garrett+ hybrid inlaat, hybrid uitlaat kost 450 euro extra.
Waar heb je het gevraagt? Bij welk bedrijf?

Ik heb 810 euro (inc btw) betaald voor m'n Hybride Garret T2 (GTT dus). Ik heb een goede turbo aangeleverd en een hybride inlaat kant er op gekregen.
RickGT TURBO
Contacteer:

speedline schreef:
RickGT TURBO schreef: Robert,

Met 1.1bar loopt hij aan ?! Wat voor cr*p is dat dan ! :-* :wink: Enneh, de teststandaard is al jaren meer als 200.000min-1. De nieuwste bank van turboŽs hoet gaat zelfs over 275.000min-1 en is daarmee de beste op dit moment in bedrijf ! 8)
Helemaal met je eens. Dit was dus duidelijk niet gedaan door Turbo Hoet.
Na dat ik een aanlopende gereviseerde turbo terug had gekregen van een revisie/hybride maak bedrijf belde ik de concurrent (Turbo Hoet) en ik heb niks dan positiefs tot nu toe over hun. (natuurlijk eerst drie keer m'n klachten doorgebeld maar niks hoor...)
Dus de volgende turbo word inderdaad Turbo Hoet nu.... Vermoedelijk deze maand.
RickGT TURBO
Contacteer:

Inderdaad

Turbo 466541-0001
0,64 53mm T25 42mm 62 ja
0,6 60mmT3 46,5mm 60 ja

Spreekt zeer aan.

Dit is denk ik de optie waar ik ook voor ga kiezen. Hangt natuurlijk van de kosten af.....
catrinus

Heb je aandelen bij turbo-hoet of zo.
There will be plenty of time to rest when your dead
RickGT TURBO
Contacteer:

catrinus schreef:Heb je aandelen bij turbo-hoet of zo.
:)
Nee, maar ik ben wel een goede klant. (ben nog nooit klant geweest bij hun overigens)
Een goede klant laat ook weten als dingen goed gaan.
Tot nu toe is er een groot verschil in service dat ik heb gehad met de competitie.
Anonymous

Turbo hoet is de beste in NL, hoor ik steeds vaker om me heen.

komt naar mij toe ook zeer professioneel over.
Plaats reactie