Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
Die bestaan volgens mij niet, want kogellagers halen de 100000 a 120000 toeren niet.
S

Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
dat haalt een motor nog niet eensSander schreef:Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
Die bestaan volgens mij niet, want kogellagers halen de 100000 a 120000 toeren niet.
Snder
Het gaat niet om de krukas maar om de turbo....edwinvr schreef:dat haalt een motor nog niet eensSander schreef:Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
Snder
er staan namelijk bij allebei de getalletjes een nulletje te veel... er staat nu honderduizend ipv tienduizend, me dunkt
kun je nagaan hoeveel verstaan ik ervan heb, hahaha.... (is er nergens een schaamsmiley te vinden hieroPloegah schreef:Het gaat niet om de krukas maar om de turbo....edwinvr schreef:dat haalt een motor nog niet eensSander schreef:Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
Snder
er staan namelijk bij allebei de getalletjes een nulletje te veel... er staat nu honderduizend ipv tienduizend, me dunkt
Een lach en een traan:speedline schreef:Sander schreef:Derby schreef:iemand al info over de kogelgelagerde turbo's.
Snder
Het was een goed opgemerkt iets hooredwinvr schreef:kun je nagaan hoeveel verstaan ik ervan heb, hahaha.... (is er nergens een schaamsmiley te vinden hieroPloegah schreef:Het gaat niet om de krukas maar om de turbo....edwinvr schreef:
dat haalt een motor nog niet eenser staan namelijk bij allebei de getalletjes een nulletje te veel... er staat nu honderduizend ipv tienduizend, me dunkt
)
Zozo ben ik dus niet interessant genoeg?speedline schreef:Ik lees een beetje selectief, robert![]()
nu nog een beetje selectief quoten en je bent da men!speedline schreef:Ik lees een beetje selectief, robert![]()
Hee dit is mijn vakgebiedspeedline schreef:De bedrijfsauto-fabrikant Scania gebruikt een 2e uitlaatgas aangedreven turbine (halve turbo) om via een vloeistofkoppeling en een tandwielreductie de krukas aan te drijven. Dit zorgt voor een verbeterd rendement en een verlaagd brandstofverbruik. Deze techniek staat bekend als turbocompounding.
Met hetzelfde specifieke verbruik 12% meer vermogen en 10% meer koppel !
Robert,robert schreef:had je tegen riel moeten zeggen, begin augustus.speedline schreef:Verkeerd topic ?
want dat van die tandwielen, dat wist jij ook wel.
voor de rest: ieder turbotalk topic is ok! (want de doctor is niet in da house)
ALS is niet zo interessant, want ver van je bedshow.
maar wel: kan ik zelf keramische lagers erin zetten. (voor drukken > 1 bar, en snellere spinup)
of: bij welk vermogen moet ik een compressor monteren met grotere trim, en van welke auto sloop je dat af.
bv compressor van een at: t3, trim 40
van een alfa 1.8 turbo: t3, trim 45
ongetwijfeld uitwisselbaar.
![]()
en als iemand dan voor veel pegels een hybride koopt, met zichtbaar grotere trim meet dan even de inlaat op zodat je de trim kan berekenen. jaja een maand geleden kocht iemand een md28, ik vroeg dat even op te meten en wat denk je: nix. Jammer, want dan had je de specs van de md28 kunnen matchen met de trim, en die turbo zelf samenstellen. dan maar niet.
![]()
Met 1.1bar loopt hij aan ?! Wat voor cr*p is dat dan ! :-*RickGT TURBO schreef: Robert,
ik heb toen d'r tijd een Turbo World Turbo opgemeten voor je. Maar ik ga volgende maand die turbo bij Turbo Hoet brengen en aanlaten passen. Want tot 0.9 bar loopt hij zonder aanlopen. Met 1.1 bar loopt hij aan. Hij kan gewoon die druk niet aan.
M'n gut feeling zegt dat de 120.000 omwentelingen per minuut waar deze turbo's opgetest worden voldoende zijn tot ongeveer 0.9 bar en als je hoger gaat je de turbo veel fijner moet testen en produceren.
Zover was ik ook wel. Garret AIResearch geeft de data niet vrij over de materialen (wel begrijpelijk). En in de Nissan data staat niets over de materialen die verwerkt zijn in de turboŽs. De rotors zijn met keramiek bekleed of zijn helemaal van keramiek. Verder schijnt er in de kogellagers ook met keramische oppervlakken gewerkt te worden. Alleen zul je bij een fabrikant of gelieerde tuner moeten werken om hier de fijne details te weten te komen !Derby schreef:Scania haalt trouwens met die turbo compound motor een rendement van 48% !!!!. Het rendenment van een gewone benzine motor licht momenteel op 33%. Echt een goed idee. En dat van die Speciale coating? iemand. Ik heb het gelezen op de engelse gt-r site. De turbo's waren trouwens van Garrett
Derby
Waar heb je het gevraagt? Bij welk bedrijf?Jeroen V schreef:die prijs zeiden zwe bij mij, dan heb je een hybride aan de inlaat. Als je niks aan levert kost het je 1150 euro > nieuwe garrett+ hybrid inlaat, hybrid uitlaat kost 450 euro extra.
Helemaal met je eens. Dit was dus duidelijk niet gedaan door Turbo Hoet.speedline schreef:Met 1.1bar loopt hij aan ?! Wat voor cr*p is dat dan ! :-*RickGT TURBO schreef: Robert,
ik heb toen d'r tijd een Turbo World Turbo opgemeten voor je. Maar ik ga volgende maand die turbo bij Turbo Hoet brengen en aanlaten passen. Want tot 0.9 bar loopt hij zonder aanlopen. Met 1.1 bar loopt hij aan. Hij kan gewoon die druk niet aan.
M'n gut feeling zegt dat de 120.000 omwentelingen per minuut waar deze turbo's opgetest worden voldoende zijn tot ongeveer 0.9 bar en als je hoger gaat je de turbo veel fijner moet testen en produceren.Enneh, de teststandaard is al jaren meer als 200.000min-1. De nieuwste bank van turboŽs hoet gaat zelfs over 275.000min-1 en is daarmee de beste op dit moment in bedrijf !
catrinus schreef:Heb je aandelen bij turbo-hoet of zo.