clio_rally schreef:Hm, ik heb het groep N/A verhaal bij de uitlaat eigenlijk nooit begrepen. Op onze RS Groep N3 mogen we bij de uitlaat doen wat me maar willen, dat is vrijgegeven. Wat zou je dan nog meer mogen met een groep A uitlaat???? Diameter moet niet uitmaken, mag allebei voor de FIA even groot zijn.
MAar ja, da's in de autosport, in de automaterialen handel is groep N/Groep A gewoon meer een leuke marketing term... het staat niet echt ergens voor volgens mij...
Gijs
uitlaat is niet vrij in groep N hoor, kijk maar in de annexe J
Max diameter en aantal dempers ligt gewoon vast, alleen het type niet.
Ok, maar is er nog een verschil tussen een groep N of een groep A uitlaat? Kuitert heeft onder zijn RS een Reno Sport Group N uitlaat zitten. Dat ding heeft van voor tot achter een belachelijke diameter en slechts een mini dempertje op het einde. Eigenlijk niet eens een demper, gewoon wat gaatjes in de pijp met daarom een laagje (max. 1cm) isolatie. De diameter is van voor tot achter gelijk en volgens mij net zo groot, of iets groter, dan dat van het uitlaatspruitstuk. Nou ja, lijkt me niet dat je er nog veel meer winst uit kan halen. Zeker niet omdat het uitlaatspruitstuk standaard al vrij net is... Dus stel er is ook een groep A uitlaat, wat kan die nog extra hebben???
clio_rally schreef:En Gijs slikt zijn woorden weer in....
Ok, maar is er nog een verschil tussen een groep N of een groep A uitlaat? Kuitert heeft onder zijn RS een Reno Sport Group N uitlaat zitten. Dat ding heeft van voor tot achter een belachelijke diameter en slechts een mini dempertje op het einde. Eigenlijk niet eens een demper, gewoon wat gaatjes in de pijp met daarom een laagje (max. 1cm) isolatie. De diameter is van voor tot achter gelijk en volgens mij net zo groot, of iets groter, dan dat van het uitlaatspruitstuk. Nou ja, lijkt me niet dat je er nog veel meer winst uit kan halen. Zeker niet omdat het uitlaatspruitstuk standaard al vrij net is... Dus stel er is ook een groep A uitlaat, wat kan die nog extra hebben???
Gijs
Een groep A uitlaat heeft een Max diameter van 63 mm en hoort bij een Gr A motor (en werkt ook alleen bij een GR. A motor).
Verder vallen de verschillen wel mee. Kuitert zal ook een kat. hebben en een die wordt ook als demper meegeteld. De maten van de dempers staan niet omschreven, dus een lullig sierstuk met isolatiemateriaal telt ook al mee.
Hm, lijkt toch meer dan 63mm, maar ok. Verder heeft Kuitert niet echt een kat meer, meer een stuk pijp met het katomhulsel eromheen gelast... Ach, die kat's zijn toch de grootste onzin...
clio_rally schreef:Hm, lijkt toch meer dan 63mm, maar ok. Verder heeft Kuitert niet echt een kat meer, meer een stuk pijp met het katomhulsel eromheen gelast... Ach, die kat's zijn toch de grootste onzin...
Gijs
Hebben we het nou over regelementen in de rallysport of over wat je aan je auto kan doen om illegaal sneller te worden ? Zo lust ik er ook nog wel een paar. Overigens is een Gr. N motor berekend op een kat qua tegendruk, dus daar win je nix mee......
Ik begrijp dat nooit. Lijkt me dat een motor altijd gebaat is bij minimale druk in je uitlaat, dus waarom die kat er niet uithalen? Daarbij kun je de wagen daarna toch altijd nog opnieuw laten mappen? Verder weet je net zo goed als ik dat de helft van alle rallyrijders wel ergens mee sjoemelt. Ik zeg niet dat wij het doen, we zullen het ook niet doen. Aan de andere kant heb ik er absoluut geen moeite mee als iemand dit soort kleine dingen uithaalt. Het gaat me om het rijden. Kijk nu naar al die leuke slopels :-* in de N3, ga jij me nou vertellen dat die echt allemaal n3 zijn? Loop er maar eens langs met de homologatie papieren en je komt zo op genoeg dingen...
ben dit weekeinde naar de 24-uren van Zolder geweest waarin trouwens een clio het schitterend heeft gedaan, wat een leven dat die wagens maken, hou je nie voor mogelijk, heb zelfs even in de pits onder een BMW gekeken en tot mijn verbazing zaten daar zelfs twee dempers onder, een midden en een einddemper, nu weet ik nie hoe die aan zo'n sound komen, volgens mij moeten die dempers gewoon hol zijn, da kan nie anders??!!