Clio16v nieuwe gevent. schijfremmen, welke van de deze twee.

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
clio_rally
Contacteer:

~Haas~ schreef:tuurlijk, als je maximaal remt, ligt t helemaal aan je banden, dat is namelijk het enige contact tussen auto en omgeving. Maar denk niet dat je banden gaan blokkeren van je motor, alleen van je rem...Je koppeling zorgt er namelijk voor dat je banden niet blokkeren, je koppeling gaat dan slippen volgens mij...
Dat van de koppeling is natuurlijk onzin, jij bedient enkel de koppeling om je wagen meer of minder op de motor af te laten remmen, verder niet. Doe je dit teveel en zit de wagen op de grens, dan slipt ie. In principe zou je op glad wegdek de wagen moeten kunnen laten slippen op enkel de motor...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zal de discussie effe wat verduidelijken.

Die vriend van me zegt:
Als ik maximaal hard wil remmen, dan is het maximaal haalbare wanneer ik alleen de rem gebruik lager dan dat ik daar ook de motor voor gebruik. (opkomen koppeling in lagere versnelling)

Ik zeg:
Dat maakt niet uit. Je kunt ook gewoon harder op je rem stampen. Je banden bepalen het maximum.
Haas
Car: Megane RS

clio_rally schreef:Helaas, weer ongelijk. Het maakt niet uit hoe je afremt, mij part blokkeer je de hele aandrijflijn, de banden hebben nu eenmaal een maximale grip, daar kun je niet overheen, heel simpel. Dit gaat alleen op als je remmen niet goed genoeg zijn om ooit je wielen te laten blokkeren. Dan kun je nog extra bijremmen op de motor. In principe kun je echter bijna elke wagen laten blokkeren en gaat het dus niet op...

Gijs
ja, oke, daar heb je wel gelijk in :) Maar ik bedoelde eigenlijk, als je niet maximaal remt, kun je het verschil wel merken, maar merijn had het idd over max remmen, verkeerd gelezen...
clio_rally
Contacteer:

Ok, duidelijk, jij hebt gelijk :lol:

Zie het gewoon heel simpel, de wagen is een voorwerp. Dit voorwerp oefent een (rem)kracht uit op een ander voorwerp (grond), de maximale remkracht wordt dan gedicteerd door de wrijving tussen deze twee voorwerpen. In dit geval de banden. Wat er verder in het voorwerp gebeurt maakt niet uit...

Gijs
Bezemer Rally Team

Haas

clio_rally schreef:
~Haas~ schreef:tuurlijk, als je maximaal remt, ligt t helemaal aan je banden, dat is namelijk het enige contact tussen auto en omgeving. Maar denk niet dat je banden gaan blokkeren van je motor, alleen van je rem...Je koppeling zorgt er namelijk voor dat je banden niet blokkeren, je koppeling gaat dan slippen volgens mij...
Dat van de koppeling is natuurlijk onzin, jij bedient enkel de koppeling om je wagen meer of minder op de motor af te laten remmen, verder niet. Doe je dit teveel en zit de wagen op de grens, dan slipt ie. In principe zou je op glad wegdek de wagen moeten kunnen laten slippen op enkel de motor...

Gijs
dan slaat je motor toch af??
Haas

clio_rally schreef:Ok, duidelijk, jij hebt gelijk :lol:

Zie het gewoon heel simpel, de wagen is een voorwerp. Dit voorwerp oefent een (rem)kracht uit op een ander voorwerp (grond), de maximale remkracht wordt dan gedicteerd door de wrijving tussen deze twee voorwerpen. In dit geval de banden. Wat er verder in het voorwerp gebeurt maakt niet uit...

Gijs
Klopt, helemaal mee eens :) Weer ff wat duidelijk gemaakt aan mezelf en denk ook aan andere mensen :D
clio_rally
Contacteer:

~Haas~ schreef: dan slaat je motor toch af??
Je motor slaat pas af als de motor meer te verduren krijgt dan hij op zijn eigen compressie kan verwerken. Daarom is het in principe mogelijk dat op een glad wegdek de weerstand zo laag is dat de motor hem zelf kan afremmen of de wagen zelfs kan laten slippen...

Gijs
Bezemer Rally Team

Haas

slippen met draaiende wielen zeg maar toch? Geen stilstaande wielen, want dan slaat je motor wel af toch?

sorry, snap je uitleg niet helemaal vandaar...

:)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Dat lijkt mij ook, ja... :)
clio_rally
Contacteer:

~Haas~ schreef:slippen met draaiende wielen zeg maar toch? Geen stilstaande wielen, want dan slaat je motor wel af toch?

Oh, ok, nu begrijp ik wat je bedoelde. De wielen kunnen idd niet stilstaan, maar wel draaiend slippen, in principe...

Gijs
Bezemer Rally Team

Haas

clio_rally schreef:
~Haas~ schreef:slippen met draaiende wielen zeg maar toch? Geen stilstaande wielen, want dan slaat je motor wel af toch?

Oh, ok, nu begrijp ik wat je bedoelde. De wielen kunnen idd niet stilstaan, maar wel draaiend slippen, in principe...

Gijs
Dan begrijpen we elkaar nu volledig :D
laguna2
Contacteer:

Wat wel effectief is, is om tijdens een noodstop NIET je koppeling in te trappen. Je motor blijft dan je voorwielen een beetje ronddraaien en zo verklein je de kans op blokkerende wielen. (natuurlijk alleen bij niet-abs autos en voorwielaandrijvers)

Met de koppeling niet ingetrapt is het ietjes makkelijker om tegen blokkeren aan te remmen.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

^^maar een noodstop is meestal een schrikreactie. dus grootte kans dat je de koppeling toch intrapt.
Plaats reactie